Longwire på hyreshus

Tack för tipsen!

Dock är SGC-230 redan inköpt och levererad!
Likaså har jag inhandlat 20 st RF-choke för RG-213.
Antennkabel + jordlinor ligger här och väntar, nu skall jag bara förbereda monteringen så långt som det är möjligt innan jag kontaktar fastighetsskötaren för att komma ut på taket.

Återkommer när grejerna är på plats och jag har haft möjlighet att testa!

73 de SM6FPG / Bosse

Låter kul! Jag har spänt en 39 meter longwire med en "magnetic balun" från Mobinet längs takåsen på borättshuset jag bor i. Funkar mycket bra, trots att tråden på vissa ställen hänger bara några decimeter från plåtklädda skorstenar. Ville bara tipsa om att räkna lite på trådlängden, så att den hamnar långt från resonans på så många band som möjligt. Antennavstämningsenheten kan få det svårt annars, och resonansen spelar ju ingen roll när du stämmer av direkt vid antennen.

Lycka till! 73 de sa5aqo Daniel
 
Nu börjar kanske även denna tråd spåra ur med följande inlägg.

Vad säger ni till möjligheten att köra mobilt kortvåg på väg till jobbet.
Tänk bil, mobil-trx, cw-nyckel spänt över en av kostymbenen, samt antennanpassning och en yttre "släpanordning". Den senare för att använda våra vajer-räcken på vägarna som en mobil longwire.

Är det rusningstrafik går det i ganska sakta mak, men att få anordningen att få kontakt med vajern i 110 km/h vore en teknisk prestation.
Kanske räcker ordet nära, vem vet. Nu tänkte jag då beröringsfritt, dvs kapacitiv koppling.

Tågtrafiken däremot, tar ju som bekant, sin energi från linorna ovanför. Dessa är ju någorlunda skarvfria, till skillnad från ovanstående, även om en och annan kontaktledning årligen rivs ner.

Men två-vägs HF-energiöverföring till våra vajerbeklädda mitträcken vore en utmaning. Grundproblemet är nog också att de regelbundet är förbundna med jord.
Men, vem vet, kanske går det att kommunicera med radiovänner även på detta något bizzara sätt.
 
Last edited:
Var det inte en artikel för några månader sedan i norska Amatörradiotidsskriften om någon som hade kopplat in sig på ett flera kilometer långt vägräcke och med framgång lyssnat på VLF-signaler? I och för sig stod han väl stilla vid sidan om vägen men det visar ju att det finns möjligheter.
 
Nu har antennen kommit på plats!!!

Tills vidare sitter det 45 meter LW mellan hus ett och två. Sträckan mellan tvåan och trean får bli en senare historia, om jag känner behov av och räknar med att vinna på det
Höjden över backen är ca 18 meter.

Avstämningen fungerar perfekt med den fjärrstyrda tunern.

Nu är det bara att sätta igång och köra för fulla muggar.
 
Häftigt!
Om jag fattar rätt så har du bredsidan mot VNV/OSO? Det blir spännande strålningsdiagram på de olika banden. Berätta hur den går.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Den första omedelbara upplevelsen är att störningsnivån minskat med 5 - 6 s enheter. Dvs det är otroligt tyst och svaga signaler träder fram.

Jag har inte riktigt hunnit testa hur den strålar ännu på de olika banden. Klart är dock att på 40 meter så har den blivit ett spjut.

Dx som jag hade chans att prova på 40 var bl.a. Guam och Kina. Trots mina blygsamma 100 watt och rejäla pileups så kom jag igenom tämligen enkelt.
Även på de andra banden har jag haft kontakt med godbitar, både 15 och 17 meter gav mersmak.

Ingen tendens till RF och rapporter från grannarna är enbart positiva, dvs inga störningar rapporterade. Antar att motviktnätet tillsammans med 20 ferriter längs koaxens gör sitt jobb.

Grannarna har dock kliat sig i huvudet och undrat hur i allsin dar jag lyckats få över tråden mellan husen.

Den gångna helgen har givit insikten att jag åter är med på banan, att även jag kan kämpa mig fram i kön till DX trots denna enkla och ack så omtvistade antenn. Jag är så här långt supernöjd med antennen.

Återkommer med mer rapporter framöver när jag hunnit prova alla band lite mer ingående.

73 de SM6FPG / Bosse
 
Hej Bosse!
Jag gratulerar också! Jag är glad för din skull och att du använde hus 1 & 2.
Som jag skrev i början av din tråd är jag alltid orolig då antennen behöver hänga "ovanför" onödigt många grannar. Du nämnde "omtvistad" antenn. Varför är den det? Lycka till!
/Ingvar
 
Ingvar!

Jag upplever i de fall där jag pratat om antennen, att det ofta är något som katten släpat in.... men det kanske bara är jag som missuppfattar!

/Bosse
 
Ingvar!
Jag upplever i de fall där jag pratat om antennen, att det ofta är något som katten släpat in.... men det kanske bara är jag som missuppfattar!
/Bosse

Katter brukar vara stolta över sina fångster!
Slämt åsido...det finns alltid någon som har ett bättre förslag, men man ska ju veta förutsättningarna också. I ditt fall visade du dina möjligheter t.o.m. med bilder! 73!
/Ingvar
 
Nu har jag haft möjlighet att testa antennen eller skall vi säga hela mitt system lite mer ingående på de olika banden.

Nu på morgonen så gick mina 100 watt via LW:en ända till PJ2, detta på 160 meter.

På 80 meter så når jag en bit utanför Europa, men plockar inte DX på lite längre avstånd.

40 meter där det känns att antennen producerar de bästa resultaten. Här kör jag det mesta. I loggen finns bl.a KH2, KH6, XU för att nämna några. Plockade utan större problem trots idogt uppvaktande av övriga europeer.

På de högra banden så kan man säga att jag kör det jag hör, fast 14 Mhz upplever jag som ganska så tyst mestadels.

Tunern fixar avstämningen snabbt och jag kommer ner på 1,5:1 eller lägre på alla band.

Det varnades för att husets elnät skulle kunna bli en del av antennen.
För att eliminera detta så har jag en isolationstransformator med sekundär på 2 x 120 volt där jag använder mitten som jord.
Allt kopplat enligt SM6ENG / Bertils:s förslag för jordning på ESR.
Allt som är sammankopplat med radion är jordad i denna punkt.
Den kopplade datorn har trådlös koppling till routern.
Så jag kan nog påstå att jag helt kopplat loss husets elnät från min anläggning och därmed borde jag ha eliminerat att det skulle ingå i antennen.

Störningsnivån har minskat radikalt från de tidigare lägre sittande antennerna, men det kvarstår dock en del.
Kanske kan bandpassfilter hjälpa till att filtrera.
Antennavstörningsenhet typ MFJ som fasar bort störningar.

Sammanfattningsvis så är jag mer än nöjd med resultatet och känner inget behov idag att förlänga de 45 meter jag har.

Jag har börjat köra månadstest!
På 3,5 Mhz går det bra men på 7 Mhz så är det bara norra Sverige som jag får kontakt med. Antennen sitter väl för högt och jag har för lite effekt, för kontakter i södra delarna.

Tack alla som bistått med ideer, glada tillrop och de som visat på negativa faktor, faktor som jag försökt åtgärda i möjligaste mån.
 
Är nöjd med min antenn, men efter att ha läst diverse andra trådar angående jordning, så gjorde jag en koll, genom att mäta med en vanlig multimeter mellan riggen och skärmen på koaxen.

När spänningen är på till tunern mäter jag upp 0,12 V AC, en del störningar hörs!
Om jag stänger av spänningen till tunern blir värdet 0 V AC, mer eller mindre ströningsfritt, men riggen är ju nu direktkopplad till longwiren.

Spänningen matats med en vanlig 2-ledare, kan det vara så att jag forslar upp störningar med 2-ledaren?

Om jag använder koaxen med hjälp av DC-injection Bias T och matar tunern den vägen kan det bidra till minska störningarna?

73,
SM6FPG / Bosse
 
Last edited:
Back
Top