Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om man har ett spänningsaggregat med en kondensator på utgången så ska tyristorn överleva när den kortsluter bort energin i denna konding.Förstår inre riktigt hur man väljer tyristor ?
Ibland kan det behövas överspänningsskydd, HP 9825 kraften kan bränna upp en massa prylar när den går sönder vilket vi kan se i denna serie.De där överspänningsskydden kunde kallas för Crow Bar vet jag, kanske översatt till kofot.
Jag har en frekvensräknare från HP, 5384A som var stendöd, felsökning visade att den här "kofoten" hade kortslutit matningsspänningen.
I det fallet var det själva kofoten som var kass, kortis i thyristorn.
Tog bort skiten och räknaren går än i dag, 30 år..
Jag har varit med att sälja, felsöka och laga enorma mängder stabbade nätagg till radioamatörer under min tid på SRS
Ett vanligt fel var att det blev överspänning om agget inte tålde HF feedback
Andra nätagg självsvängde vid viss belastning, med osc på utgången kunde skärmen bli helt grön vid exvis 10,5 Amp. Dvs över 30 V ut, varvid sluttransistorer i radiostationen gick hädan.
Nätagg som gått sönder och levererat överspänning av sig själv minns jag inte att det någon gång har hänt.
Andra fel var att aggen inte lämnade någon utspänning, vanligen fel på regulator IC:en Eller avbrända sluttransistorer.
Ett vanligt fel under en tid var avbrott i likriktarbryggorna, detta har diskuterats tidigare på forumet, och verkar bero på dålig batch vid tillverkningen av dessa likriktarbryggor. Med sådant fel blir det ofta brum.
Så enligt min erfarenhet är överspänningskydd overkill, behövs inte.
Switch-mode nätagg har en viss livslängd ofta beroende på kondensatorerna....
SM4FPD