Loppisfynd !

Nytt loppisfynd, ett labb Power Supply Q power ( = Wellman) PS1503SB som äldre dam hade bland kläder mm.
Fungerade vid hemkomsten utan något anslutet. Nu när jag skulle driva en Transverter jag mäter på så ger den knappt något ut.
Den klarar inte att komma upp i 5 volt ens obelastad, det blir snarar mindre när man drar på.
Tycker mig höra reläet som kopplar om lindningar på trafon.
Lyckades hitta schema på nätet efter längre "googling"

Någon som har tips ? Ska öppna den i eftermiddag…

Attachments

• IMG_0616.jpeg
    IMG_0616.jpeg
    260 KB · Views: 27
  • IMG_0615.jpeg
    IMG_0615.jpeg
    356,3 KB · Views: 26
Hej Tommy!
Jag hade börjat med att kolla råspänningen till effekttransistorn Q3. Är den OK, kolla baspänningen på Q3. Q3 kan ha rykt om nån kopplat in ett batteri med nätdelen avstängd, t ex.
Nappar inte felet på det har jag inga idéer, bara att felsöka del för del. Lycka till!
/Jan

Typiskt fel kan vara dioden som sitter över utgången. Någon har försökt ladda batterier och polvänt, då blir det så.
Andra sätt att få sönder dioden är att driva saker som är kraftigt induktiva, DC motorer, kraftigare relän etc.
Skadan på dioden kan vara sådan att det varken liknar en diod, zenerdiod eller något annat.

Men har felet kommit av sig själv bara efter en tids förvaring får man kanske sök bland elektrolyter. Dessa är dyra och tillverkare brukar hitta billigast möjliga elektrolytkondingar.

Enkla saker att mäta är 12 V Från LM7812, och matningen till OP:arna.

Lyser Voltmeter och Ampmeter?

SM4FPD

Back