Lyssnarantenn på 80,40 och 20 meter

T2FD-antennen

Intressant läsning om T2FD-antennen.

Jag har byggt ett antal sådan antenner åt amatörbekanta samt installerat ett 50-tal fabriksgjorda T2FD i Kenya, Somalia, Djibouti, Rwanda och Mellersta Östern.
Detta är den enda tänkbara antennen när användarna består av sjuksköterskor, chaufförer och administratörer som då skall välja olika kanaler på HF beroende på avstånd och klockslag.

a) Som enbart mottagningsantenn: Alla ingående komponenter, längd och "spacing" på radiotorn är synnerligen okritiska.

Vid mottagning är det enda intressanta; signal/brusförhållandet och ev. störningar från lokala källor. En "oeffektiv" antenn sänker såväl oönskat brus som nyttosignalen men förhållandet förblir det samma. Störningar från lokala källor undvikes genom att utnyttja väl skärmad koax och förse kabeln rikligt med ferritringar (common mode) både vid balunen och där koaxen är ansluten till mottagaren. Detta för att undvika att koaxialkabelns skärm plockar upp lokala störkällor.

Avslutningsmotståndet, omkring 500-ohm om en 1:9 balun (50:450-ohm) användes, är också mycket okritiskt. Vilket 1/4-watts motstånd från junkboxen mellan 400 till 600-ohm duger.
Jag har provat med en induktansfri potentiometer och ej kunnat observera någon skillnad i mottagning när jag vridit till olika värden.

b) T2FD som sändare- och mottagareantenn.
Under förutsättning att man har obegränsat utrymme, eller gott om utrymme, har jag som tumregel att det skall ingå lika mycket tråd i antennen som den lägsta frekvens (högsta våglängd) antennen är avsedd att arbeta på.
Alltså 1,8-MHz, 160 m, 160 meter tråd och antennen blir 80 meter mellan ändisolatorerna. Avståndet mellan trådarna verkar också vara okritiskt. Det är snarare en "mekanisk-praktisk" fråga. Jag har valt omkring 1 meter långa VP-rör i mina konstruktioner.
Avslutningsmotståndet. Bör tåla c:a 60% av den avgivna effekten från sändaren. Högre värde skadar inte. En T2FD, som av utrymmesskäl har en totallängd av 20 meter, och till äventyrs användes på 1,8-MHz för ett lokalt QSO, där kommer nästan hela sändareenergin att hamna i avslutningsmotståndet!
Jag köper ELFAs induktansfria motstånd avsedda att monteras på kylplåtar.
Tips: 60-607-27 MP930-150 d v s 30W 150-ohm SEK 39:- Tre sådana i serie och du får 450-ohm som tål 90-Watt.
Jag har gjort flera experiment med en balun på 1:12 (50:600-ohm) och olika avslutningsmotstånd mellan 400 och 800-ohm för att få fram ett optimalt värde på avslutningsmotståndet men misslyckats med att hitta ett sådant värde.
Resultatet blir att SVF-kurvan ser olika ut för olika värden på motståndet eller m a o kurvan "ripplar" olika. Hur man än vänder rumpan har man alltid stjärten bak!
Jag har åter igen dragit den slutsatsen att valet av omsättning på balunen och avslutningsmotstånd är okritiska. Jag kan ha fel.
Vad jag som ovan har skrivit om T2FD som mottagreantenn gäller givetvis också när den användes för sändning.


När US Navy började experimentera med den här antenntypen valde man 300-ohm som avslutningsmotstånd och matade antennen med öppen feederstege och troligen en balanserad tuner nere vid sändaren.

Ovanstående utlägg om T2FD-antennen är mina egna erfarenheter och funderingar. Som sagt vad - jag kan ha fel på många punkter.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Lyssnarantenn......

Varför inte bara sätta upp en så stor loop som möjligt på vinden.
Låt tråden följa väggarna runt så att du får en så stor area som möjligt.

Alla antenner kommer att plocka upp alla störningar som finns i närområdet oavsett vilken antenntyp du väljer, det är min sura erfarenhet:(

/Micke
 
ANg denna T2FD, jag såg en gång en "proffs" T2FD antenn.
Den var dyrare gjord, med fin rostfri lina, kopparklämmor som kontaktpressning etc.
Men där motståndet skulle sitta, dvs på ovansidan mitt emot baluen satt ytterliagre en balun, 600 till 50 Ohm och från den en koax ner till marken med ett 50 Ohms motstånd.
dvs det behvödes två koaxar antennen kanske blev lättare, men vad händer då med missanpassningen där motståndet normalt sitter. Vi får en okänd koaxlängd till belastningsmotståndet.
En underlig konstuktion som verkar komma sig av att man tyckte det skulle se proffsigare ut kanske, och man kanske bara hade 50 Ohms motstånd.
Minns inte riktigt var antennen kom ifrån men eventuellt från TRANS WORLD (USA).

SM6PAPQ vad menar du med minusteckent mellan belopp och enhet på vissa ställen?
Ex 600-ohm.

SI systemet säger ett mellanslag till måttenhet. dvs 22 m, 44 MHz 1200 kHz.
Och ALLTID komma som deciamal.

de
FPD
 
Varför inte bara sätta upp en så stor loop som möjligt på vinden.
Låt tråden följa väggarna runt så att du får en så stor area som möjligt.

Alla antenner kommer att plocka upp alla störningar som finns i närområdet oavsett vilken antenntyp du väljer, det är min sura erfarenhet:(

/Micke
Det är nog en bra idé. Men då bör han nog ha en 1:1-balun vid matningspunkten till antennen, för att förhindra att matarkabeln, koaxialkabeln, för med sig störningar upp till antennen. Det skulle kunna vara ett antal varv koax lindad på en lämplig ferritkärna. Det första han bör göra är att kolla upp störningsläget på vinden.
 
ANg denna T2FD, jag såg en gång en "proffs" T2FD antenn.
Den var dyrare gjord, med fin rostfri lina, kopparklämmor som kontaktpressning etc.
Men där motståndet skulle sitta, dvs på ovansidan mitt emot baluen satt ytterliagre en balun, 600 till 50 Ohm och från den en koax ner till marken med ett 50 Ohms motstånd.
dvs det behvödes två koaxar antennen kanske blev lättare, men vad händer då med missanpassningen där motståndet normalt sitter. Vi får en okänd koaxlängd till belastningsmotståndet.
En underlig konstuktion som verkar komma sig av att man tyckte det skulle se proffsigare ut kanske, och man kanske bara hade 50 Ohms motstånd.
Minns inte riktigt var antennen kom ifrån men eventuellt från TRANS WORLD (USA).
......
...
de
FPD
Ja, jag har också hört talas om en sådan konstruktion.
Men den borde bli lättare om man har stege mellan antennen och avslutningsmotståndet. Men då måste man förståss ha "rätt" avslutningsmotstånd.
Av egen erfarenhet vet jag att man behöver rejäla spännkrafter till en sådan här antenn.
Jag har sett en del av försvarets bredbandsantenner, många är av typen "australian dipole". Och till försvarets ICOM-transciever som används i hemvärnet (har glömt bort civila och militära beteckningar) använder man en T2FD. Sådana har väl ni sålt?
 
Jag satt en stund och försökte begripa schemat GLD ritat i inlägg 19, vad var det för klurig koppling han hade hittat? Inte förrän jag läst bakgrunden från GUJ i #17 förstod jag att transformatorsymbolerna var vridna ett kvarts varv. Då blir det som texten beskriver.
attachment.php


Om vi nu ska återvända till ämnet, lyssnarantenn för kortvåg, så anser jag att anpassning, verkningsgrad mm är oviktigt. Brusnivån på kortvåg är ändå så hög att det överröstar bruset i de flesta mottagare. Vad som är viktigt är att hindra stördimman i huset att nå antennen. Där kan fulltrafo med en eller flera toroider, common mode-drosslar, mm komma till användning för att förstöra den antenn som matarledningen så gärna vill vara.

/Jan
 

Attachments

  • 1-9_balun.JPG
    1-9_balun.JPG
    14,9 KB · Views: 469
Jag satt en stund och försökte begripa schemat GLD ritat i inlägg 19, vad var det för klurig koppling han hade hittat? Inte förrän jag läst bakgrunden från GUJ i #17 förstod jag att transformatorsymbolerna var vridna ett kvarts varv. Då blir det som texten beskriver.
attachment.php


Om vi nu ska återvända till ämnet, lyssnarantenn för kortvåg, så anser jag att anpassning, verkningsgrad mm är oviktigt. Brusnivån på kortvåg är ändå så hög att det överröstar bruset i de flesta mottagare. Vad som är viktigt är att hindra stördimman i huset att nå antennen. Där kan fulltrafo med en eller flera toroider, common mode-drosslar, mm komma till användning för att förstöra den antenn som matarledningen så gärna vill vara.

/Jan
Personligen tycker jag inte att det gör så stor skillnad om transformatorsymbolerna ligger eller står upp. Det som bilden möjligen bör kompletteras med är att alla tre transformatorerna har lika varvtal på N1 och N2. Tre bifälärt lindade kärnor Amidon T-200-2. Det som gör transformationen är ihopkopplingen av transformatorerna, parallellt i ena änden, serie i den andra. Man skulle också kunna se transformatorerna som transmissionsledningar. När Guanella uppfann denna balun, så använde han koaxialkablar i stället för transformatorer. Det var till en VHF-sändare.
Skulle man försöka använda koaxialkablar i stället för transformatorer ned till lägre delen av kortvågen, så skulle det behövas långa kablar.

Att denna konstruktion kom med i denna tråd berodde på en utvikning, vi kom in på T2FD för sändning. En så avancerad konstruktion behövs inte för enbart mottagning. Eller också kan man göra den med mindre och billigare kärnor, och tunnare trådar för att få plats med lindningarna.
 
HFI, du har ritat tre seriekopplade transformatorer. Det GLD beskriver i sin ritning är en trefaldig strömbalun eller Guanella om du så vill. Det är tre strömchokar, parallellkopplade på ingången och seriekopplade på utgången. Strömbaluner ska ha bättre "common mode" dämpning, vilket väl borde vara en vinst även vid lyssning då mindre med störningar plockas upp av matarkabeln.

Två helt olika djur i radiodjungeln;)
 
Last edited:
HFI, du har ritat tre seriekopplade transformatorer. Det GLD beskriver i sin ritning är en trefaldig strömbalun eller Guanella om du så vill. Det är tre strömchokar, parallellkopplade på ingången och seriekopplade på utgången. Strömbaluner ska ha bättre "common mode" dämpning, vilket väl borde vara en vinst även vid lyssning då mindre med störningar plockas upp av matarkabeln.

Två helt olika djur i radiodjungeln;)

Alldeles riktigt, det var ju Guanella vi snackade om.

HFI, låt bli att rita om mina bilder nån kan ju tro att jag inte vet vad jag håller på med :D

/Micke
 
HFI, du har ritat tre seriekopplade transformatorer. Det GLD beskriver i sin ritning är en trefaldig strömbalun eller Guanella om du så vill. Det är tre strömchokar, parallellkopplade på ingången och seriekopplade på utgången. Strömbaluner ska ha bättre "common mode" dämpning, vilket väl borde vara en vinst även vid lyssning då mindre med störningar plockas upp av matarkabeln.

Två helt olika djur i radiodjungeln;)
Nej, just det. Den ritning som -HFI har producerat blir ju ingen Guanella-balun.
Jag observerade inte det. eller tänkte inte på det.
 
Nej, just det. Den ritning som -HFI har producerat blir ju ingen Guanella-balun.
Jag observerade inte det. eller tänkte inte på det.

När man har suttit med åtta likadana trådar och funderat hur i ....
det ska kopplas då lär man sig ;)

Har aldrig byggt en 9:1 version, men mycket kaffe och en burk huvudvärkstabletter kanske är att rekommendera?
 
Förstår inget av denna diskussion.
Har man lokala störningar så har man, inget går att göra åt detta annat än att se till att fjärma antennen/ matarkabel från störkällan. Att eleiminera matarkabelns möjlighet att koppla till de olkia störkällorna är det enda möjlighet man har. APQ har rätt när det gäller synen på problemet. En antennär en antenn den skall ju ta emot energi oavsett om det är i form av radiosignaler eller andra genom luften kommande fällt.
Det är tråkigt att amatörradio inte kan användas på alla ställen i vårt samhälle, men det lär inte bli bättre med tanke på alla tekniska prylar och styrsystem.
Mitt tips är, flytta ut på landet! Mitt fantastistiska störningfria QTH kanske blir till salu om något år. Tätorter är inget för vår hobby.
Lycka till! // Thord
 
Förstår inget av denna diskussion.
Har man lokala störningar så har man, inget går att göra åt detta annat än att se till att fjärma antennen/ matarkabel från störkällan. Att eleiminera matarkabelns möjlighet att koppla till de olkia störkällorna är det enda möjlighet man har. APQ har rätt när det gäller synen på problemet. En antennär en antenn den skall ju ta emot energi oavsett om det är i form av radiosignaler eller andra genom luften kommande fällt.
Lycka till! // Thord

Man kan ju med viss framgång "fasa" bort störningarna om man har två antenner. Det finns köpevarianter och fältet är fritt för hempulare. Har själv fått ner bakgrundsbruset från en 8:a till runt en 2 - 3:a på 80m med hjälp av just fasningsteknik. Detta i bandhagen och ett 7-våningshus.

Jordning är en annan källa som också kan ställa till problem i flervåningshus.


Det är tråkigt att amatörradio inte kan användas på alla ställen i vårt samhälle, men det lär inte bli bättre med tanke på alla tekniska prylar och styrsystem.
Mitt tips är, flytta ut på landet! Mitt fantastistiska störningfria QTH kanske blir till salu om något år. Tätorter är inget för vår hobby.
Lycka till! // Thord

Tyvärr så är många tvingade till de större städerna för att försörja sig. Annars är ju hela inlandet fyllt av billga QTHn som är störningsfria. På vårt fritidsQTH måste jag ibland kolla att antennen verkligen sitter i ;)

Ett annat sätt för "störstadsbor" är ju att faktiskt ha antennerna på något störfritt ställe och köra remote, det finns även här köpevarianter och är ett enormt fält för de som kan hempula sådant.

73
Bengt / SM0KBW - en störstadsbo
 
Jo Thord, man kan göra mycket med antennen för att få bort störningar.
Antenner är inte lika med antenner.

Själv upplevede jag hur mycket mindre ströningar det blev när jag höjde min DubbelZepp från 5 m i ena änden, (den ahde blåst ner) till ordinarie nsätan 20 meter.
Störningar från husets eleketronik försvann pga av att antennen hamnade längre ifrån störningskällorna. Jag bor störningsfritt och är lyckligt lottad. Men på låg höjd fanns det ändå störningar, vilket förvånade mig och lärde mig mycket.
Dvs skulle jag pilla in en dipol på vinden så skulle det bli mycket störningar.

Bygger man en jordplansantenn och använder elnätet och jord som jordplan, eller som jag brukar säga, som halva antennen blir det mycket störningar, till och med ledningsbundet ända till grannarnas störningskällor.

En dipol utan balun kommer att plocka upp störningar med koaxialkabels skärm, den är då, om inte halva antennen, men en stor del.

Koaxmatade antenner som symmetriska dipoler, kan placeras långt ( långt = 50 - 200 m) från bebyggelse, ute i skogen 50 m bakom husen. Har stor betydelse för störnigsnivån, men det blir dyrt med koax.
Samma gäller för aktiva antenner som nämnts i tråden.

Alla antenner kan balanseras ytterligare med strömbaluner, RF-chokar eller vad vi vill kalla det.

Det kan till och med vara så att en väl balanserad dipol 60 meter bakom kåken i skogen kan sitta lägre och ändå långt från störkällorna, och med sin låga höjd få mindre markvåg och därmed mindre känslighet från störningar i husen, den strålar mer rakt upp.

Det finns de som med en RF-transformator helt skiljer upp skärmen och mittledaren någonstans mellan antenn och radio, och får fördel.

Hemgjorda jordspett, jordning i element, jordning i gulgrön etc kan diskuteras i det oändliga när det gäller störningar.
Prova och testa!


de
FPD
 
När man har suttit med åtta likadana trådar och funderat hur i ....
det ska kopplas då lär man sig ;)

Har aldrig byggt en 9:1 version, men mycket kaffe och en burk huvudvärkstabletter kanske är att rekommendera?
Jag kan inte påminna mig att jag tyckte att det var svårt.
Eftersom jag mestadels har gjort detta arbete på FRO-lokaler, så var kaffetillgången god. Huvudvärkstabletter däremot såg jag inget behov av då.
Kanske behövs dom om man skall gör en 16:1-balun, en bifilär lindning till?:)
Idén att använda en guanella-balun fick jag från boken "Transmission Line Transformers" av Jerry Sevick. Rekommenderas.
 
Förstår inget av denna diskussion.
Har man lokala störningar så har man, inget går att göra åt detta annat än att se till att fjärma antennen/ matarkabel från störkällan. Att eleiminera matarkabelns möjlighet att koppla till de olkia störkällorna är det enda möjlighet man har. APQ har rätt när det gäller synen på problemet. En antennär en antenn den skall ju ta emot energi oavsett om det är i form av radiosignaler eller andra genom luften kommande fällt.
Det är tråkigt att amatörradio inte kan användas på alla ställen i vårt samhälle, men det lär inte bli bättre med tanke på alla tekniska prylar och styrsystem.
Mitt tips är, flytta ut på landet! Mitt fantastistiska störningfria QTH kanske blir till salu om något år. Tätorter är inget för vår hobby.
Lycka till! // Thord
Frågan är ju hur pass mycket störningar han har på vinden. Om de inte är så starka, så kan kanske en bättre antenn för 40 och 80m hjälpa upp situationen. Signalerna blir starkare än störningarna. och som Roy också är inne på, så kan kanske situationen förbättras genom att förhindra att matarkabeln tar med sig störningarna upp på vinden. I annat fall är nog förslaget att placera en antenn så långt utanför huset som möjligt den enda lösningen. Där kan den aktiva antennen "miniwhip" vara en diskret möjlighet.
 
Ett annat sätt för "störstadsbor" är ju att faktiskt ha antennerna på något störfritt ställe och köra remote, det finns även här köpevarianter och är ett enormt fält för de som kan hempula sådant.

...om man har råd med fritids-QTH
 
Last edited:
Back
Top