SM0GLD
Vänsterhänt
Man kan ju med viss framgång "fasa" bort störningarna om man har två antenner.
73
Bengt / SM0KBW - en störstadsbo
Detta skulle jag vilja prova.
/Micke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ju med viss framgång "fasa" bort störningarna om man har två antenner.
73
Bengt / SM0KBW - en störstadsbo
Det skulle vara möjligt med en MFJ1026. Vissa SDR-mottagare har också möjlighet till fasning av antenner.Detta skulle jag vilja prova.
/Micke
Detta skulle jag vilja prova.
/Micke
...om man har råd med fritids-QTH
Jag kan inte påminna mig att jag tyckte att det var svårt.
Eftersom jag mestadels har gjort detta arbete på FRO-lokaler, så var kaffetillgången god. Huvudvärkstabletter däremot såg jag inget behov av då.
Kanske behövs dom om man skall gör en 16:1-balun, en bifilär lindning till?
Idén att använda en guanella-balun fick jag från boken "Transmission Line Transformers" av Jerry Sevick. Rekommenderas.
Jag kom ihåg att jag räknade på det. Jag använde teflonisolerad tråd som jag köpte från ELFA. Och då kan man få olika impedanser beroende på ledararea och isolationstjocklek. Men jag har mätt på färdiga baluner med nätverksanalysator, och det tycks inte vara särskilt kritiskt. Det är nog mest bandbredden som påverkas? 110 Ohm är f.ö. en impedans det gärna vill bli när man tvinnar ihop två trådar. Många parkablar håller den impedansen.Har läst Sevicks och Trasks nätpublikationer, det finns några PDF filer som flyter runt. Lät bli att nämna TLT begreppet då det kanske mer skrämmer än lockar till experiment.
Tar du med impedansen på TLT ledningarna i beräkningarna när du gör 9:1 baluner?
För 4:1 ska de ha geometriska genomsnittet ~110 Ohm för en 50 -> 240 Ohms, eller kör du bara på med vad det "råkar" bli?
Jag kom ihåg att jag räknade på det. Jag använde teflonisolerad tråd som jag köpte från ELFA. Och då kan man få olika impedanser beroende på ledararea och isolationstjocklek. Men jag har mätt på färdiga baluner med nätverksanalysator, och det tycks inte vara särskilt kritiskt. Det är nog mest bandbredden som påverkas? 110 Ohm är f.ö. en impedans det gärna vill bli när man tvinnar ihop två trådar. Många parkablar håller den impedansen.
För en 9:1-balun blir det förståss 150 Ohm, och då krävs litet tjockare isolering, för samma area. Jag vill minnas att jag fick fuska litet.
Förr i tiden hade jag tillgång VNA på jobbet, men tyvärr inte nu längre.Precis samma metod här, använde teflonslang från samma källa samt försilvrad 0,8mm koppartråd från Panduro, -43 material i toroiderna.
Har bara en enkel miniVNA PRO att mäta med, två 4:1-or rygg mot rygg så hamnade transmissionförlusterna i samma härad som de som uppgivits för S-matcharna i andra trådar här på ham.se. Men det säger inte så mycket hur de reagerar på reaktiva laster, tyvärr.
Men nu har jag dragit iväg för långt offtopic, men därav hjärtat är fullt därom ....
Som vanligt klagas det på bredbandsantenner, de är så skitdåliga. Vi har i denna tråd kommentarer som:
Några dB sämre, T2FD trevlig men inte så effektiv, en komporomiss. Därmed skall man inte ens försöka prova den, ens för lyssning.
ANg denna T2FD, jag såg en gång en "proffs" T2FD antenn.
Men där motståndet skulle sitta, dvs på ovansidan mitt emot baluen satt ytterliagre en balun, 600 till 50 Ohm och från den en koax ner till marken med ett 50 Ohms motstånd.
dvs det behvödes två koaxar antennen kanske blev lättare, men vad händer då med missanpassningen där motståndet normalt sitter. Vi får en okänd koaxlängd till belastningsmotståndet.
En underlig konstuktion som verkar komma sig av att man tyckte det skulle se proffsigare ut kanske, och man kanske bara hade 50 Ohms motstånd.
Minns inte riktigt var antennen kom ifrån men eventuellt från TRANS WORLD (USA).
de
FPD
Hittils har jag sett mängder av påståenden om vilken balun som är bäst att använda, i kombination med vilka värden på motstånden man ska använda och slutligen vilken effekt motståndet måste tåla.
Någon påstod att motståndet måste tåla 60% av tillförd effekt, på andra håll har jag läst 20% men ta till 25% för att ha marginal.
Vad tror du händer en varm vindstilla sommardag i juli månad?
73
Bengt SM6APQ
Det jag inte kan förstå är att många tror att det på något sätt är "heligt" det där med rätt val av balun och motstånd.
Tillverka en egen balun och använd ett låginduktivt motstånd alt paralellkoppla det du har i junk-boxen, värre än så är det inte.
Brinner motståndet så är det bara att byta till ett annat kraftigare.
/Micke
Ursprungligen skriven av SM2VJX Visa inlägg
Hittils har jag sett mängder av påståenden om vilken balun som är bäst att använda, i kombination med vilka värden på motstånden man ska använda och slutligen vilken effekt motståndet måste tåla.
Någon påstod att motståndet måste tåla 60% av tillförd effekt, på andra håll har jag läst 20% men ta till 25% för att ha marginal.
VJX de APQ
Det finns något som i tekniska och dagliga livet kallas för SÄKERHETSMARGINALER.
Om någon räknar ut att påfrestningen på linan som förtöjer din segelbåt kommer att bli 263 kg så väljer du kanske ett tågvirke som tål 350 kg.
Samma med T2FD-antennens avslutningsmotstånd. Om sändaren avger 100 Watt så är det möjligt att på en låg frekvens, där verkningsgraden är låg, motståndet då "äter" 60 Watt.
Vad tror du händer en varm vindstilla sommardag i juli månad?
73
Bengt SM6APQ
Jo, det var ju någon som hade angett att 20% +5% marginal skulle vara lagom, visst kan man klämma dit ett motstånd som klarar 5 gånger radions uteffekt också, men det blir både tungt och dyrt i onödan.
Skulle vara kul att få ta del av någon som har MÄTAT och VET hur mycket effekt som går åt i motståndet. (i värsta tänkbara fallet)
Eller att få reda på hur dom kommersiella tillverkarna dimensionerar motståndet gentemot angiven maxeffekt.
VJX de APQ.
Det kan ju ALDRIG försvinna mer effekt i avslutningsmotståndet än vad sändaren kan avge!
Det absorberas olika effektnivåer på olika frekvenser - allt beroende på hur antennen "uppför" sig inom det specificerade frekvensområdet. DET FINNS INGA REGLER!
Jag skulle tro att dom kommersiella tillverkarna förser antennen med ett avslutningsmotstånd som ungefär motsvarar 60% av sändarens avgivna effekt. Detta för att vara på den säkra sidan i alla lägen.
73
Bengt SM6APQ
Som du anar så finns det nog ingen entydig lösning på T2FD.Jag tycker tvärtemot dig att den här tråden har framhållit T2FD som ett alternativ klart värt besväret att prova.
Det var vad jag försökte förmedla, och visst, kan någon påvisa att en T2FD inte är några dB sämre än monobandsdipoler så blir ingen gladare än jag!
Jag har nämligen någon gång tänkt prova en, det som har avhållit mig hittils är att dom är dyra i inköp och att lämpligt byggmaterial saknats.
Till sommaren kanske det blir ändring på den saken.
Tills vidare läser jag det jag kommer över i ämnet och i den här tråden dök det upp nya påståenden om hur en dylik tingest SKA vara utformad.
Som vanligt är många självutnämnda experter helt säkra på att just deras uppgifter är dom enda sanna och rätta, utan att någonsin ha provat någon annan konstruktion.
Det skulle vara kul att veta hur dom kommersiella T2FD antennerna är beskaffade, Comet har väl en, Icom en, Yaesu en osv...
Buxxcom hymlar ju inte med hur deras är byggda och säljer dessutom delarna åt dom som vill.