VJX de APQ.
Du lägger ner mycket energi på forumet med att klaga på vad du tycker är oklarheter när det gäller avslutningsmotståndet - dess värde och effekttålighet.
Eftersom du verkar ha ett brinnande intresse i frågan föreslår jag att du tillverkar en T2FD och förser symmetripunkten med en balun som omvandlar till 50 ohm och sedan kopplar vidare till en konstlast på 50 ohm (ganska lätta att få tag i!) nere på marken. Då kan du mäta hur mycket effekt du gör av med i konstlasten vid olika frekvenser inom området. Upprätta sedan ett protokoll över dina mätningar och presentera här på forumet. Jag garanterar att du blir uppskattad!
Har du svårt att tillverka balunerna kan jag göra två stycken åt dig. Ge mig din e-mail adress så hör jag av mig direkt till dig.
73
Bengt SM6APQ
Det jag klagar på är att alla är så tvärsäkra på att just deras påstående är det enda rätta, när det uppenbarligen rekomenderas annat av andra.
Det är ju inte svårt att säga "Ta till ett som klarar 5 gånger sändareffekten"
Men dom som säger "Det räcker om det klarar 25%" måste ju uppenbarligen ha provat det och det har fungerat för dom?
Kanske har dom haft en antenn som varit "för lång" och således aldrig kommit i närheten av undre gränsfrkvens, eller så har dom som påstår att man behöver ett motstånd som klarar 60% haft en för kort antenn?
Hursomhelst är det ju makalöst att i det här forumet, där alla är såna petimetrar i övrigt, ingen kan presentera några värden som är underbyggda med fakta.
Pratar man om andra antenner så presenters det frekvenssvep, kapmått på millimeter, strålningsdiagram över olika jord, på olika höjder osv..
Kanske beror det på att den här antennen är så dålig att det inte ens är lönt att mäta på den, kanske beror det på att folk har fått för sig att den är så dålig att ingen har mätat på den?
Det har ju i tråden beskrivits att antennen har var monterad med motståndet på backen på ett flertal ställen, var det ingen som kopplade in en mätare då?
Var finns dom siffrorna?
Tack för erbjudandet om att skicka baluner med posten, men jag har inte möjlighet att utföra några antennexperiment själv, i alla fall inte föränn till sommaren då jag kommer åt mina tänkta fästpunkter, och även då saknar jag både kunskap och utrustning för att kunna mäta på ett bra och reproducerbart sätt.
Däremot kan du ju få tipsa om vart man köper kärnor för att tillverka baluner om det skulle bli aktuellt i framtiden.