De "köpta" T2FD som jag har erfarenhet av är just sådana som du nämner, Roy. Jag har som sagt var aldrig sågat sönder någon för att se hur det ser ut inuti. Jag har överlag ganska goda erfrenheter av denna antenn. Det som har kunnat gå sönder ibland är koaxialkabarna till antennen, särskilt vid kontakterna. Men det har vi ju kunnat fixa på egen hand.SM3GUJ skrev för länge sedan:
Jag har sett en del av försvarets bredbandsantenner, många är av typen "australian dipole". Och till försvarets ICOM-transciever som används i hemvärnet (har glömt bort civila och militära beteckningar) använder man en T2FD. Sådana har väl ni sålt?
Ja för 15 år sedan köptes en större post med IC-707, militärt kallad RA-763.
Tilll dessa levererades bl.a. SGC:s T2FD antenner. En av de billigaste, men det var ett ständigt pussel med slutsumman och max antal prylar. Samt krav på att grejerna skulle hålla i många år, gärna minst 5 år.
Antennen funkade skapligt men har lite att önska vad gäller slitstyrkan etc. Antennerna skulle ju sättas upp och tas ner ofta.
Balunen i denna var enkel, en sockerbitstor ferritkärna med några varv som 50 OHm och fler varv för 600 OHm, dvs en fulltransformator, med omsättyning 600/50 = 12. Varvtalsomsättning c:a 3,5. Motståndet var ett keramiskt trådlindat!! Kollade aldrig om det var lindad för att kancellera ut induktansen.
Vi levererade med två st 20 meter långa koaxar, samt en 1 meter lång koax med strömbalun, som kunde placeras vid antennen mellan 20 m längderna eller vid radion.
Linan i dessa antenner var en mångtrådig lina, mjuk och fin, men som lätt kunde kinka sig.
De sista B&W T2FD antennerna som levererades till en av våra större myndigheter vid Gustav Adolfs torg var byggda av rostfri lina, fåkardelig sådan.
Det största misstaget B&W gjorde var att löda knutarna vid isolatorer balun etc med syra. Rostfritt är svårt att löda och kan kräva lödsyra. Syran rann in i linan och efter ett år i lager var den rostfria tråden skrot.
Vi fick slänga många sådana antenner.
Däremot höll de bra i storstäder med dålig atmosfär, ex Warsawa som fick en kopparlina att försvinna inom ett år.
Så visst har vi ren luft i SM, en antenn kan ju hålla i minst tio år här.
Hur är det i Stockholm?
de
FPD
Att motståndet är trådlindar, har jag inte haft någon aning om. De måste ha använt någon metod vid lindningen för att få ner induktansen.
Strömbalunen satte vi alltid vid radion.