Antenner/master i Sverige
"Alla master/antenner anses vara farliga eftersom alla är experter på att all strålning är farlig."
Detta är kanske en liten förvirrad start av mitt inlägg men är ändå en sammanfattning av allmänhetens väl definierade uppfattning, speciellt den allmänhet som har barn.
I normala fall behöver man inte söka bygglov för mast/anten under vissa höjder. Detta kommenterades i ett tidigare inlägg. MEN - har man varit medborgerlig och sökt bygglov utan att det varit nödvändigt, då är man sannolikt tvungen att följa bygglovet - snacka om pandoras box...
Du har inget skydd eller rättighet att sätta up antenn/mast såsom varande radioamatör.
Du har däremot ett EU skyddat tillstånd att sätta upp antenn/mast om du avser att med utrustningen handla/köpa/sälja tjänster/produkter med andra EU länder, dvs "gränsöverskridande handel".
Ref: EU Kommunikation med filnamn com2001_0351en01.pdf. Den finns även på Svenska.
Det finns även en EU kommunike om sändarantenner etc:
"Directive 1995/5/EC Of the European Parliament and of the Council of 9 March 1999"
Läs och begrunda.
Om ni inte hittar dokumenten, så skicka ett e-mail till mig direkt. Jag finns på QRZ eller
dan.andersson@IEEE.ORG då jag är full medlem i IEEE.
"Alla master/antenner avger farlig radio strålning" ( Duuuh? )
Det har kommit ut ett nytt IEEE dokument handlar om reviderade gränser för vad som är accepterat för människor. Skaffa hem detta uppdaterade dokument då IEEE är den källa som vanligtvis är referens i dessa sammanhang.
Kolla med IEEE.
Hemelektronik?
Det är vid det här laget väl dokumenterat att den nya generationen hemelektronik inte uppfyller många EMC krav.
Det är även väl dokumenterat att radioamatören har skyldighet att begränsa störningar på hemeltronik utrustning om den - tropts att den uppfyller EMC kraven, blir störd av radioamatörens sändningar.
Det torde därför vara av "ringa rättsintresse" att hemelektronik "kanske" störes!
Om detta är rättens primära bevekelsegrund för avslag så har du stora chanser att vinna i nästa instans då "allmänt tyckande" inte skall vara rättsgrundande.
Allmännytta och FRO?
Dumheter! Använd gällande lagstiftning som första vapen! "Allmännytta" är vad du/ni/rätten "tycker". Det finns sannolikt inga som helst laga grunder till uttrycket.
Se till att hålla rättsfallet inom väl definerade lagrum och sväva inte ut i emotionella tyckanden!
FRO? Om du av beredskaps- eller försvarsmässiga grunder skall ha antenn/mast så skall Försvarsmakten/Civilförsvaret söka bygglov om sådant behöves. - Igen, dumheter... kommer inte att hända.
##############
Hur kan man gå vidare?
Tänk på att kommunens tjänstemän vare sig den första rättsinstansen är "idioter" eller andra mer förklenande personer.
Kommunens bygglovs folk är "proffs" som jobbar med bygglov på heltid.
Rättens utslag är baserat på den sittande rättens "troende och tyckande" och är ett utslag av vad de hört och sett i press och TV om radio strålning etc. Man förlorar ofta i den första instansen då man inte tar sig tid att ta in relevanta experter. Detta förfarande skalar bort många privatradio antenner och kom ihåg att allmänheten har väldigt vaga begrepp om skillnaden ( om någon - ibland ) mellan privatradio och amatörradio.
De flesta rättsinstanser uppskattar kompromisser.
Mindre effekt - kombinerad med en rf mätning på platsen med olika mycket uteffekt och på olika frekvenser. Kombinera detta med en riktigt utförd ( gärna av en Professor i Fysik/elektronik etc ) matematisk uträkning av de strålningsrisker som kan föreligga och poängtera då att sändningarna ligger väl under gällande gränsvärden etc etc. Poängtera även att man normalt använder mindre uteffekt ( mindre mängd strålning ) på de högre frekvensbanden och att du aldrig sänder på det "farliga" 418MHz bandet.
Nästa domstolsinstans värderar vederlagda fakta betydligt mera än en första instans som i stort sett bara är en expedieringsinstans!
Se till att använda IEEE dokument som fakta underlag då dessa är i stort sett de ända som kan anses vara "accepterade expert utlåtande"
Målning av mast/antenn - En kamoflage målning av antennen masten gör underverk.
Läs igenom EU dokumentet jag nämnde. Detta dokument gäller primärt parabol antenner men det omnämns även i texten att andra antenner och sändar antenner bör omfattas av EU direktivet. I dokumentet påpekas att EU har en "strict view" i detta ämne och det medför att man från EU's sida inte accepterar nationella avvikelser i någon form. Notera att även påhittade procedurer för att försvåra antenn uppstättning ses som varande otillåtna restriktioner!
"Read until understood!" Läs igenom dokumentet med en advokat! Tänk på att dessa djur inte pratar samma språk som vi andra dödliga.
Om du vinner i nästa instans, se till att få dina rättegångskostnader täckta av motparten!
Detta blir i så fall till hjälp för andra radioamatörer!!
Tänk efter ett par gånger om du kan hävda att du kan ha något som helst kommersiellt intresse av antennen samt om detta skulle kunna innebära gränsöverskridande effekter av något slag.
Jag tror nog att ingen rättsinstans i Sverige skulle vilja skapa en prejudicerande dom, påtvingad av ett EU dokument.
Gör rätten medveten ( till protokollet ) om EU dokumentets existens och betydelse. Då kan du möjligtvis få rätten att avslå tidigare instansen dom. Jag kan inte se framför mig en sittande rätt som totalt negligerar ett EU direktiv, hur otydligt och lulligt detta nu kan vara!
EU Dokumenten:
Brussels, 27.6.2001
COM(2001) 351 FINAL
Directive 1999/5/EC
( Jag har dokumentet i PDF format, men skaffa en ny vidimerad kopia från ditt närmaste EU kontor inför en rättegång! )
//Notera att dokumentet är ett par år och väl bortom alla eventuella överklagningsmöjligheter. Svenska lagstiftare är skyldiga att följa EU lagstiftningen men gå nu inte och slå detta i huvudet på dem!
Lycka till
Dan, M0DFI