Mänskliga rättigheter_ Dumheter!
Glöm bort allt trams om mänskliga rättigheter för Svenskar i Sverige.
Den enda hållbara lagstiftningen är att finna i EU lagstiftningen.
För att erhålla detta skydd så måste masten/antennen användas för gränsöverskridande handlel eller försök/marknadsföring för att handla mellan två eller fler EU länder.
Dokumentet heter "com2005_0276en01.pdf".
Det kanske finns på Svenska men jag har bara den Engelska varianten.
Dokumentets innehåll var tillräckligt för att ställa till problem för Engelska kommuner och deras försök att bromsa antenner etc.
Jag kan skicka filen direkt till intresserade. Skicka ett email direkt till mig ( se QRZ ) men inte till Ham.Se mailen d[ jag aldrig kollar den.
//Dan, M0DFI
Lite konstigt det här egentligen.
Enligt PBL så anses master för amatörradioantenner som "mindre anläggning och kräva därför inte byggnadslov".
Det finns ju dock ett ganska enkelt knep kvar för Ove!
Vad de än hittar på med master så kräver faktiskt inte antenner byggnadslov.
En 17,5m mast med större yagi på som tophat och gammamata den i botten så har han helt plötsligt en kapacistanshattad vertikal för 160m.
Om inte det hjälper så får han väl sätta upp en vindsantenn och köra med full laglig effekt så kan ju grannarna få jämföra "hemelektroniska utrustningen".
Hjälper inte allt detta o kammarrätt, tja, då är det EUs direktiv om mänskliga rättigheter. De där paragraferna om att alla EU medborgare har rätt att utöva fritidssysselsättningar. Det är den paragrafen som gör att man kan se parabolantenner på varenda balkong i vissa bostadsområden fastän fastighetsägaren inte vill ha några.
Glöm bort allt trams om mänskliga rättigheter för Svenskar i Sverige.
Den enda hållbara lagstiftningen är att finna i EU lagstiftningen.
För att erhålla detta skydd så måste masten/antennen användas för gränsöverskridande handlel eller försök/marknadsföring för att handla mellan två eller fler EU länder.
Dokumentet heter "com2005_0276en01.pdf".
Det kanske finns på Svenska men jag har bara den Engelska varianten.
Dokumentets innehåll var tillräckligt för att ställa till problem för Engelska kommuner och deras försök att bromsa antenner etc.
Jag kan skicka filen direkt till intresserade. Skicka ett email direkt till mig ( se QRZ ) men inte till Ham.Se mailen d[ jag aldrig kollar den.
//Dan, M0DFI