Vad får man då egentligen för de 1561.08 + frakt som den 5 bandiga antennen kostar ?
23 meter antenn lina
inkapslad spole
Plastlåda IP67
Ventilationsplugg
SO239 kontakt
Öggla
Toroid/ringkärna
Kopplingstråd
Bruksanvisning
( Inbakad utvecklingskostnad & administration )
Om man nu vill undersöka hur, och om, en OCFD eller ändmatad halvvågs antenn fungerar och beter sig
är det nog billigare att beställa hem komponenterna själv, och experimentera. Vad kan det kosta då ?
Nja skulle jag säga..
Jag hugger till med grova siffror:
25m FK, Biltema, 70.-
VP-rör 20mm, Biltema, 15.-
Koppartråd för både spole och toroid 1mm, Svebry, 2 rullar a' 14m, 60.-
Plastlåda av liknande typ (IP65) som HyEndFed använder, ELFA 300-34-267, 61.-
Tryckutjämningsventil, ELFA 150-15-938, 83,50.-
SO-239 hona, god kvalitet, ELFA 146-45-590, 122.-
Ögleskruv M5, Biltema, 25.-
Toroid FT140-43, ELFA 158-74-300, 52.-
Summa 487,50.-
... då är inte frakten eller bensinkostnaden för att ta sig till butikerna inräknad, vilket torde vara en sisådär 3-400.- så en antennkopia borde landa kring 800-900.- vilket inte är långt ifrån originalet.
Tur att man har en välfylld junkbox att plocka ur,
har man inte en välfylld junkbox kan man lika gärna köpa en HyEndFed antenna.
Är man inte nöjd med köpeantennen har man plötsligt fått en grund till sin alldeles egna junkbox
När man nu tycker att tillverkaren tar hutlöst betalt bör man betänka att tillverkaren har tillverkningskostnader, maskiner och verktyg, slitage och förbrukningsmateriel, faktureringskostnader, hyror, bankavgifter med mera att ta betalt för.
Avansen och stafflingsbesparingarna vid större kvantiteter äts ändå upp på nolltid, för en del småföretagare kan det räcka med att skrivaren behöver ny toner för att nudelpaketen skall åka fram.
Så nog tycker jag att antennerna i själva verket är snorbilliga, ur ett tillverkarperspektiv alltså.