Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag läst igenom T/R 61-02. Det var minnsann en diger innehållsförteckning över allt man bör kunna! Bara genom att läsa den detaljerade uppräkningen av innehåll ser man att det överstiger många svenska radioamatörers kunskapsnivå idag. (En del kanske faller redan på kraven i matematik?) Trots att jag jobbat sex år som tekniker, även med utveckling, av antennära produkter, samt varit gymnasielärare i ellära och elektronik mm i tio år, så finns det innehållsliga områden som jag inte behärskar i denna lista. Listan (de kallar Syllabus) säger i och för sig ingenting om vilken kunskapsnivå man ska ha, alltså vilka kvaliteter i kunnandet man ska ha. Men redan innehållsbredden lägger ribban rätt högt. Jag menar, en rimlighetsbedömning av vilka kunskapsnivåer det kan motsvara gör att jag drar slutsatsen att inga radioamatörer i Sverige idag har avlagt prov som motsvarar detta. Så, frågan är hur man kan hantera detta?
Min personliga åsikt i saken är att de nuvarande amatörerna, utan undantag, skulle få ett "nationellt amatörradiocertifikat" som när det gäller privilegier ungefär skulle motsvara de "novislicenser" som finns i andra länder.
Det måste kännas orättvist för de som i en framtid vill ta ett riktigt HAREC-cert vetandes att alla andra hade det lättare att ta cert och ändå får ha samma rättigheter - i Sverige
Att kalla vuxna människor för fossil är inte särskilt smart, tycker jag.
För övrigt håller jag med om att uppdateringarna vad gäller körtillstånd till diverse motorfordon under årens lopp har varit positivt.
Men inte har det mycket med amatörradio att göra...
Med amatörcertet verkar det vara tvärt om. Efter 10 år har många glömt bort även de mest grundläggande kunskaperna. Man undrar varför de valt en hobby som tydligen inte intresserar dom.