Lustigt nog utvecklas nästan alla trådar till en och samma sak, nämligen de teoretiska kraven för att bli radioamatör.
Tråden startades då jag ville påpeka den föråldrade pedagogic man talar om inom naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Lika föråldrad som utbildningen till radioamatör.
Där man måste kunna saker som man inte kommer att använda som radioamatör, eller som man inte förstår skälen till att behöva kunna.
Jag förstår efter alla inlägg att detta är orubbligt. Dög till för mig, och farsan, skall det duga i alla framtid även för andra.
Psalmverser skall man kunna utantill, Q-förkortningar, liknar skolans första klass när jag började skolan, så fort man kunde läsa skulle man utan motivering lära sig saker, (psalmverser) utantill. Ohms lag likaså, toppvärde på växelström, matematik på grundskolenivå, men skälen till och varför det behövs ingen veta. Och vettiga applikationer för denna kunskap. Därmed blir det oxo svårt att motivera varför "viss" kunskap behövs.
Rent praktiska kunskaper och färdigheter då?
Behövs inga sådana?
Och visst behöver en radioamatör dokumentera att han har en verkstad, hur skall han annars kunna bygga? Lämpligt borde vara att bifoga foton på egen verkstad till certifikatansökan.
Kunskap i plåtbockning, kunskap i lödning och svetsning, ja att bygga mast ingår väl i hobbyn. Lödning, då måste vi kunna kemi och lödteknik för blyfrilödning numera.
Svarvning borde vara ett krav, och att varje radioamtör borde behärska, liksom skärande bearbetning. Lämpliga kylvätskor för respektive material. Gängning.
Hur skall man annars kunna framställa ett aluminiumchassi till en rörsändare?
Verkstadslös men med teoreiska kunskaper står man sig slätt som radioamatör.
Framställning av kreskort borde väl vaara standard för att kunna få cert.
Givetvis bör varje radioamatör vara väl införstådd med Internationell Standard. För att förstå måttenheter och skrivsätt, prefix potenser etc.
Inte kan vi SM-radioamatörer skämma ut oss som amerikanska radioamatörer och använda 1800 talets mått och sedan sälja tidningar intenationellt. fy skamm!
Givetvis borde varje radioamtör ha veriferade kunskaper om datoranvänding. Datorn används idag istället för att kunna matte, liksom räknedosa, men framförallt för att spara och dokumentera, kunna hantera åtminstone CAD program och kretskortframställning, samt sprida sina signaler på nätet i allt fler nya trafiksätt för bl.a fjärrskrift.
Det är väldigt många kunskaper som kunde behövas. Inte bara några få teoretsiska saker, Q-förkortningar och matte på grundskolenivå.
Faktum är att detta är vad de radioamatörer som gör tidningsartiklar, eller andra byggbeskrivningar verkligen har. Förväntar man sig att någon annan skall bygga så måste man ju ha liknande verkstadsmöjligheter.
de
FPD