Naturvetenskap och tråkig utbildning

För att fortsätta jämförelsen med körkort:
Genom att köra bil så lär man sig hela tiden. Både genom praktisk övnng och de olika problem som uppkommer. Det går helt enkelt inte att unvika att öka sina kunskaper när man väl börjar köra.
Likadant med amatörradicertet. När man väl börjar utöva hobbyn så går det inte att undvika att lära sig, genom praktisk tillämpning och olika problem som uppkommer. De som inte ökat sina kunskaper efter 10 år med cert har antagligen inte utövat hobbyn.
Ungefär som att ta körkort och sedan sitta i bilen, på garageinfarten, och titta på årstidernas växlingar.
 
Till VJX:

De mest "onödiga" sakerna kan vara nödvändiga och avgörande för att förstå sammanhangen och få utbyte av hobbyn. Den som inte kan något, inte vet något och kanske inte ens vill veta något blir ju väldigt begränsad i sin hobbyutövning.

Det Syllabus för T/R 61-02 omfattar är ju bara de mest elementära grunderna i el-lära och radioteknik för en tekniskt intresserad person som önskar bli radioamatör för att genom sin hobby få myndighetens tillstånd att experimentera med radio och på det sättet förkovra sig. Sänker man ribban till en allt för låg nivå så räcker inte grunderna till för att på egen hand lära sig mer.

Något jag tycker är märkligt är varför utbildning och prov hela tiden skall anpassas för den stora skaran som bevisligen inte är radioteknikintresserade istället för att värna om fåtalet teknikintresserade så att de får bästa möjliga start i sin nya hobby.

/Bengt

Nu handlade frågan om sånt man tvingades lära sig men under tio års aktivt utövande av hobbyn har glömt bort.
Om det vore viktigt för att utöva hobbyn skulle man inte glömma bort det om man aktivt utövar hobbyn.


Något jag tycker är märkligt är att man hela tiden ska försöka exludera alla som inte redan är fullärda elektroingeniörer från hobbyn.

Kan inte du utöva hobbyn om folk med lägre utbildning än dig gör det?

Tränger hemmafruarna med nytaget cert ut dina radiotekniska expriment från banden, eller vad är problemet?

Känner du dig mindre speciell om lågutbildade människor också får tillgång till hobbyn?
 
Jag måste nog hålla med om Bengts åsikter i det här fallet.

Känner du att det är helt ok att släppa lös lastbilschaufförer på stan utan CE körkort, bara för att det stora flertalet bara orkar ta B-kort? Eller känner du att man ska köra minsta gemensamma nämnare för läkarkompetens, eller vill du att de ska vara lite plus i kanten? Vill du att din bypassoperation ska genomföras av den som precis klarade läkarutbildningen?

Frågan är helt enkelt var vi sätter gränsen för "tillräckligt bra". Kanske är uppdelningen av novis och full tillräckligt för att få en fördelning som fungerar. Dvs. de som är noviser ska kanske bara ha rätt att köra köpeprylar och eventuellt bygga lite kringutrustning till radioapparaten. Möjligen ska de få behörighet att köra lägre effekter, eftersom de inte har formell utbildning att lösa störningsproblem om de kör mer än 100W?! Precis som många innehavare av B-körkort troligen skulle klara av att köra en 5-tons lastbil, så är det ju fortfarande inte tillåtet, så varför inte samma ekvivalens för amatörradion.

Observera dock att jag skriver bara om teknisk kompetens. Alltså inte kompetens i trafikslag som CW, som för min del är totalt irrelevant, utan ren teknisk kompetens inom radiolära och därtill hörande kompetenser.

Man skulle kunna uttrycka det som att hemmafruarna får gärna köra CE-märkta radioapparater upp till sin maxeffekt, kanske till och med med slutsteg upp till 500W, förutsatt att de är CE-märkta. Precis som B-körkortsinnehavare får köra vilken registrerad bil som helst med EU-godkänd originalutrustning. Alltså en novislicens som är tillräcklig för att trafikera banden i önskad mängd. För min del får hemmafruarna gärna köra kortvåg också, dvs. inga bandbegränsningar.

Däremot så skulle en "extra" licens vara fördelaktig för de som vill fördjupa sig rent tekniskt inom radiotekniken vara en fin morot för dem som vill lite mer. Alltså motsvarande som CE, DE, buss eller annat körkort. Och att man med det skulle få extra förmåner, som t.ex. högre effekt (1-5kW), vad vet jag. Plus att man skulle ha behörighet att bygga egen sändarmateriel i större omfattning, dvs. bygga egna sändare och slutsteg.

Huvudproblemet idag är inte att det körs för mycket på banden, utan för lite. Så hemmafruarna får gärna köra järnet för min del. Men jag skulle inte vilja ge dem behörighet att köra 1kW plus och splattra utan någon insikt i hur de kan påverka sin omgivning eller för den delen kanske till och med utgöra en hälsofara för sig själv och sin omgivning med för stora elektriska fält.

Det som är onödigt inom hobbyn är just att ingendera verkar vilja komma fram till en kompromiss som fungerar. För min del tycker jag att kompromissen är enkel.

Novis: enkelt prov för att få folk att komma igång.
Extra: Relativt kompetent prov för att få till en teknisk spets inom radioamatörkåren.

Kort och gott, hur svårt kan det vara?!

73 de Kai
 
SM2VJX: Då får jag sälla mig till hemmafruarna, har inte ens full gymnasieutbildning.
Självklart har det ingenting med annan utbildning att göra. Har man intresset så skaffar man de kunskaper som erfordras. De kunskaper som erfordras för att ta cert är inte tillräckliga för att man skall kunna utöva hobbyn på ett givande sätt. Alltså går det inte att undvika att lära sig mer under resans gång
 
Last edited:
SM2VJX: Då får jag sälla mig till hemmafruarna, har inte ens full gymnasieutbildning.
Självklart har det ingenting med annan utbildning att göra. Har man intresset så skaffar man de kunskaper som erfordras. De kunskaper som erfordras för att ta cert är inte tillräckliga för att man skall kunna utöva hobbyn på ett givande sätt. Alltså går det inte att undvika att lära sig mer under resans gång

Då är det alltså totalt ovidkommande att göra något som hels test för att få cert, eftersom dom saker man tvingas lära sig för att ta ett cert antingen är ovidkommande (glömda inom tio år som i tidigare inlägg i tråden) och dom grejor man måste kunna får man ändå lära sig själv efter man har fått certet.

Jag kan ställa mig bakom ett tvåcert system jag med, med skillnaden att jag inte tycker att det ska vara några frekvensmässiga eller effektmässiga skillnader mellan dom två certen, enda skillnaden är att den ena gruppen (*borde) ha kompetens att bygga egen utrustning som får anslutas till elnätet medans den andra gruppen inte har den kompetensen och således inte ska få bygga nätansluten utrustning.

Enklare kringutrustning som varken ska nätanslutas eller utstråla RF finns det väl inga regler på vem som får bygga, så det står ju var och en fritt utan cert TOM.

Kilowattslutsteg är skitdyra att köpa färdiga så det kommer troligtvis mest bara att bli contesters och hemmabyggare som kör den effekten ändå.

(jag infogade "borde" eftersom jag har sett mer än ett skräckexempel på hemmabyggen utan dragavlastning på ojordade nätsladdar med träklossar och spik som kopplingsplintar, men jag har sett många fina byggen också)
 
VJX skrev; "Något jag tycker är märkligt är att man hela tiden ska försöka exludera alla som inte redan är fullärda elektroingeniörer från hobbyn. Kan inte du utöva hobbyn om folk med lägre utbildning än dig gör det? Tränger hemmafruarna med nytaget cert ut dina radiotekniska expriment från banden, eller vad är problemet? Känner du dig mindre speciell om lågutbildade människor också får tillgång till hobbyn?"
-----

De enda som ev kan exkluderas är de som mycket tydligt deklarerar att de inte är intresserade att lära sig det som krävs för att ta amatörradiocertifikat och de som söker genvägar för att så snabbt och enkelt få tag på ett papper som berättigar till användning av amatörradiofrekvenserna för andra syften än amatörradio.

De kandidater som vi skall lägga våra snabbt sinande resurser på är alltså i första hand de som visar intresse för hobbyn så som den nu definieras och som beskrivs av Syllabus i T/R 61-02. Innehållet där redovisar detaljerat vad amatörradio är och vad dess särart består av. Tekniskt kunniga personer som utför radiotekniska experiment och i utbyte mot att de inhämtat lämpliga kunskaper fått möjligheten att bygga egna sändare och använda dessa.

I klubbarna finns få (jag frestas att använda ordet ingen men väljer få) av oss etablerade radioamatörer som är beredda att år in och år ut frivilligt ställa upp som kursledare, mentorer, skribenter i klubbtidningar och andra göromål som är livsviktiga förutsättningar för hobbyns överlevnad. Här gäller det för oss alla att ha råg i ryggen och våga prioritera hårt så att de små ideella resurser som trots allt finns läggs där de gör mest nytta. På de personer som visar intresse och de som är beredda att fullfölja kursen i syfte att kvalificera sig för att sedan ta sig vidare för egen maskin.

Med andra ord behövs inga andra förutsättningar än att vara intresserad för att ta första steget in i hobbyn. Den som visar intresse är lätt att hjälpa och den som visar tacksamhet av att ha blivit hjälpt är roligare att hjälpa nästa gång.

/Bengt
 
De enda som ev kan exkluderas är de som mycket tydligt deklarerar att de inte är intresserade att lära sig det som krävs för att ta amatörradiocertifikat och de som söker genvägar för att så snabbt och enkelt få tag på ett papper som berättigar till användning av amatörradiofrekvenserna för andra syften än amatörradio

Det där är ju bara sant om du får tillämpa dina egna tolkningar på vad som borde krävas för att få ett radiocertifikat och din tolkning av vad syftet för amatörradiotrafik är.

Då använder jag min tolkning att dom som tar ett cert i dag, med dagens regler har tillräckliga kunskaper och syftet med användning av amatörradiofrkvenser ska vara att upprätta kontakter meddelst radio av något slag, valfri modulering, som en bonus kan man få utföra radiomässiga experiment så länge man inte allvarligt stör ut andra med experimenten.
 
Det går inte att definiera hobbyn mycket mer exakt än vad som står i beskrivningen av amatör- och amatörsatellittjänsterna i ITU-RR och som PTS nu översatt till svenska och som kommer med i den nya undantagsföreskriften om en månad eller så. PTS har även styrt upp den gamla texten och lyft fram ordet radioteknik lite tydligare. Dessutom har PTS bestämt sig för att T/R 61-02 skall implementeras och provfrågebanken kompletteras. Som konsekvens av allt detta blir det nödvändigt att ta fram nytt utbildningsmateriel och de utbildare som skall leda kurserna får lägga ner betydligt mer arbete liksom eleverna får lov att avsätta mer tid för utbildningen.

För att beskriva vad amatörradio är kan man ta hjälp av dels hur andra länders kursinnehåll ser ut och givetvis också hur omfattande provfrågebankerna är. Allt detta tillsammans ger nog en ganska tydlig bild av att den gemensamma nämnaren är radiotekniska experiment utförda av radiointresserade personer. Alltså precis som definitionerna i ITU-RR beskriver vår verksamhet.

Din egen definition låter lite hemmasnickrad men beskriver nog den verklighet vi har och har haft länge. Vid en omröstning så hade de flesta röstat på din definition. Det är jag helt övertygad om och det är därför det behövs en motpol så att inte amatörradion flyter samman med privatradio och vi förlorar våra unika privilegier.

/Bengt
 
Din egen definition låter lite hemmasnickrad men beskriver nog den verklighet vi har och har haft länge. Vid en omröstning så hade de flesta röstat på din definition. Det är jag helt övertygad om och det är därför det behövs en motpol så att inte amatörradion flyter samman med privatradio och vi förlorar våra unika privilegier.

/Bengt

Så bra, låt oss ha en omröstning då, jag har alltid varit svag för demokrati.

Jag ser inte problemet med dom nuvarande reglerna.

Vilka länder har klagat hos högre instans om dom "odiciplinerade Svenskarna med dålig hembyggd utrustning som splattrar över banden" som gör det så viktigt att just vi ska ändra oss?

Lyssnar man över banden så verkar andra länder som då tydligen har högre krav än oss passa bättre in på den beskrivningen än just Svenskar.

Vi är ett litet glesbefolkat land lite avsides till med relativt få amatörer, jag tror inte att omvärlden har några problem med våra tolkningar av föreskrifterna.
 
Då använder jag min tolkning att dom som tar ett cert i dag, med dagens regler har tillräckliga kunskaper och syftet med användning av amatörradiofrkvenser ska vara att upprätta kontakter meddelst radio av något slag, valfri modulering, som en bonus kan man få utföra radiomässiga experiment så länge man inte allvarligt stör ut andra med experimenten.

Det står dig fritt att använda vilka tolkningar du vill, men dessvärre för dig väger de ganska lätt mot de tolkningar som t.ex. Bengt och jag använder.

Dessa kommer nämligen ur den internationella lagstiftning och regelverk som reglerar användningen av radio. Om man särskådar dessa så finner man att amatörradion förväntas bidra med motprestationer vilka bl.a. är en relativt sett hög kompetensnivå. Detta framgår mycket tydligt i CEPT-rekommendationerna.

I Storbritannien, som följer CEPT-rekommendationerna bokstavligen, motsvarar ungefär de svenska examinationerna från åtminstone de senaste 10 åren den lägsta nivån, "Foundation" som där medger 10 W på ett urval HF-band samt VHF/UHF med endast typgodkänd utrustning.

Om amatörradion förlorar sitt internationella rykte när det gäller kvalitet finns det inte längre någon anledning att upplåta värdefulla frekvensband till en amatörradio som varken till form eller innehåll skiljer sig nämnvärt från privatradio.

Det finns redan 27 MHz och andra ISM-frekvenser upplåtna till sådana som saknar vilja eller förmåga att lära sig något.

Slutligen noterar jag att SM2WMV nämnts som exempel tidigare i tråden.
Han är ett verkligt exempel på vad man kan bli om man har viljan; både civilingenjör och telegrafikunnig.

Höjda provkrav skulle varken utgöra problem för eller utlösa några protester från den kategorin, så sådana amatörer ser vi gärna flera av.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Om amatörradion förlorar sitt internationella rykte när det gäller kvalitet finns det inte längre någon anledning att upplåta värdefulla frekvensband till en amatörradio som varken till form eller innehåll skiljer sig nämnvärt från privatradio.

Det finns redan 27 MHz och andra ISM-frekvenser upplåtna till sådana som saknar vilja eller förmåga att lära sig något.

Slutligen noterar jag att SM2WMV nämnts som exempel tidigare i tråden.
Han är ett verkligt exempel på vad man kan bli om man har viljan; både civilingenjör och telegrafikunnig.

RIskerar Sverige att förstöra amatörradions internationella rykte då?

Vilka länder har klagat på Sveriges radioamatörrer?

Att jag nämnde honom som exempel var för att han blev allt det utan att det var ett krav, dessutom började han på 27MHz som 13åring och amatörradio (med dom lätta kraven) som 15åring, så förmodligen var det ett lätt insteg i radiohobbyn som ledde till allt det andra.

Jag känner inte karln, tror knappt att jag har mött honom, men jag följer slaviskt hans tråd på elektronikforum och karln har ju utbildat sig till hussnickare betongarbetare, svetsare och en hel del annat tack vare radiohobbyn.
 
VJX skrev; "Så bra, låt oss ha en omröstning då, jag har alltid varit svag för demokrati."
----

Jo, det är bara att sätta igång och rösta. De som tycker du har sunda åsikter kan ju klicka på "Like" i ditt inlägg. Kan nog bli ganska många har jag en känsla av.

Men som AOM skrev så är det helt andra saker som styr i verkligheten och det som jag redovisat och som du tycks uppfatta som mina "egna åsikter" är i huvudsak textsnuttar ur de förarbeten och mötesdiskussioner som sedermera ledde till framtagningen av T/R 61-02 där telemyndigheterna i CEPT-länderna enades om en lämplig nivå för harmoniserade kompetenskrav.

PTS är med i den samarbetsgruppen och har man nu bestämt att T/R 61-02 skall gälla även i Sverige så får det naturligtvis konsekvenser som är bra för den ständigt krympande gruppen som ser amatörradio som en teknisk hobby och lite sämre för den betydligt större och växande gruppen som har svårt att se skillnad på amatörradio och privatradio.

/Bengt
 
Last edited:
Hmmm... SM7MCD 2012-02-24 Tråd: "Antenner och master, TwinKoax" #43.

Citat:

Nu blir det bara allt mer märkligt. Du vill veta hur allt fungerar, men du vill inte kunna något... Är du säker på att det är du själv som frågar?

Pedagogisk fullträff på ett mål som till varje pris sig ska veta sin plats.. Så väcker vi intresse för hobbyn just nu. Är det rätt väg ? Till intresse & engagemang alltså ?

??
 
Men som AOM skrev så är det helt andra saker som styr i verkligheten och det som jag redovisat och som du tycks uppfatta som mina "egna åsikter" är i huvudsak textsnuttar ur de förarbeten och mötesdiskussioner som sedermera ledde till framtagningen av T/R 61-02 där telemyndigheterna i CEPT-länderna enades om en lämplig nivå för harmoniserade kompetenskrav.

PTS är med i den samarbetsgruppen och har man nu bestämt att T/R 61-02 skall gälla även i Sverige så får det naturligtvis konsekvenser som är bra för den ständigt krympande gruppen som ser amatörradio som en teknisk hobby och lite sämre för den betydligt större och växande gruppen som har svårt att se skillnad på amatörradio och privatradio.

/Bengt

Fast vem har krävt en ändring från våran tidigare tolkning av dom internationella reglerna?

Våran gamla tolkning dög ju i många år utan några krav på ändringar.

Sen kan man lägga ner skitsnacket om "riktig amatörradio och privatradio på amatörbanden"

Amatörradio har alltid inneburit olika saker för olika utövare, att racka ner på dom som tycker att annat än att bygga är kul för inte hobbyn framåt.

"Jag tycker att rackelgubbar med lödkolv kan hålla sig till att bygga rörförstärkare till trattgramofoner eller nåt och lämmna frekvensutrymmet åt dom som vill kommunicera med radio" vore rent av oförskämt att säga och jag har inga problem att dela banden med dom som har den inriktningen, men då kräver jag att respekten ska vara ömsesidig.

Notera att ingen hittils har krävt att hembyggen ska förbjudas på radiobanden, det är hembyggarna som är trångsynta och egenyttiga i debatten.

Jag har ju till och med försvarat hembyggarnas rätt att köra AM på tvåmetersbandet i en annan tråd, trots att jag varken har intresse för hembygge eller AM.

Jag tröttnade dock på att försvara dom, då dom såg konflikter som inte ens finns, det är ingen som har nekat dom frekvensutrymme och det råder ingen trängsel.

På samma sätt som det gott och väl rymms fler amatörer som vill köpa färdig utrustning och köra QSO'n på banden, och det på intet sätt begränsar andras rätt och möjlighet att bygga själva och köra QSO'n
 
VJX skrev; "Fast vem har krävt en ändring från våran tidigare tolkning av dom internationella reglerna?"
----

Det har PTS gjort efter att Lagen om elektronisk kommunikation (LEK) ändrades den 1 juli 2011 och PTS blev den myndighet som av Regeringen pekades ut som ansvarig för amatörradio.

Det som nu pågår är en total översyn och modernisering av regelverket, provfrågebanken och de rutiner som framledes skall gälla för provförrättning. Målet är att bättre harmonisera med övriga CEPT-länders rekommenderade kompetenskrav som framgår av Syllabus i T/R 61-02.

Tiden innan den 1 juli 2011 har varit oreglerad så tillvida att PTS saknat tydligt stöd i lagen för att att utfärda amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler. Konsekvensen av detta blev att PTS upphörde med detta.

/Bengt
 
Det har PTS gjort efter att Lagen om elektronisk kommunikation (LEK) ändrades den 1 juli 2011 och PTS blev den myndighet som av Regeringen pekades ut som ansvarig för amatörradio.

Det fanns således inga hinder att fortsätta med dom gamla proven, men PTS valde att ändra dom ändå?

Det fanns ingen internationell klagokör som påpekade att det svenska provet släppte ut "dåliga" radioamatörer på banden?

Det är lustigt, jag minns en debatt när vi slopade CW kravet, vi skulle bli utstötta ur den internationella amatörgemenskapen som mindre värda.

Andra länder skulle inte längre godkänna kontakter med svenskar, våra QSL kort skulle inte längre räknas till diplom och vi skulle aldrig mera få köra radio från ett annat land på semestern...

Det visade sig mest vara våra egna dystergökar som hävdade det, internationellt möttes det inte ens av ett höjt ögonbryn.
 
VJX skrev; Det fanns således inga hinder att fortsätta med dom gamla proven, men PTS valde att ändra dom ändå?
----

Dom gamla proven fortsätter att användas, men endast av SSA, tills den nya provfrågebanken träder i kraft. Då kommer även FRO och ESR att kunna påbörja provförrättning m m.

På kommande samrådsmöte i slutet av september så har PTS aviserat att den nuvarande SSA-provfrågebanken skall genomlysas för att utröna om den behöver kompletteras och i vilka avsnitt. Därefter skall typfrågor tas fram och ur dessa skall skarpa frågor konstrueras. Arbetet går väldigt långsamt och en försiktig bedömning är att det kommer att ta minst ett år innan det får någon praktisk effekt.

>>>Det fanns ingen internationell klagokör som påpekade att det svenska provet släppte ut "dåliga" radioamatörer på banden?"

Nej någon sådan klagokör känner jag inte till. Å andra sidan så är innehållet och omfattningen av den nuvarande provfrågebanken inte känd för vare sig PTS eller CEPT.

/Bengt
 
Lustigt nog utvecklas nästan alla trådar till en och samma sak, nämligen de teoretiska kraven för att bli radioamatör.
Tråden startades då jag ville påpeka den föråldrade pedagogic man talar om inom naturvetenskapliga ämnen i skolan.
Lika föråldrad som utbildningen till radioamatör.
Där man måste kunna saker som man inte kommer att använda som radioamatör, eller som man inte förstår skälen till att behöva kunna.

Jag förstår efter alla inlägg att detta är orubbligt. Dög till för mig, och farsan, skall det duga i alla framtid även för andra.

Psalmverser skall man kunna utantill, Q-förkortningar, liknar skolans första klass när jag började skolan, så fort man kunde läsa skulle man utan motivering lära sig saker, (psalmverser) utantill. Ohms lag likaså, toppvärde på växelström, matematik på grundskolenivå, men skälen till och varför det behövs ingen veta. Och vettiga applikationer för denna kunskap. Därmed blir det oxo svårt att motivera varför "viss" kunskap behövs.

Rent praktiska kunskaper och färdigheter då?
Behövs inga sådana?
Och visst behöver en radioamatör dokumentera att han har en verkstad, hur skall han annars kunna bygga? Lämpligt borde vara att bifoga foton på egen verkstad till certifikatansökan.

Kunskap i plåtbockning, kunskap i lödning och svetsning, ja att bygga mast ingår väl i hobbyn. Lödning, då måste vi kunna kemi och lödteknik för blyfrilödning numera.
Svarvning borde vara ett krav, och att varje radioamtör borde behärska, liksom skärande bearbetning. Lämpliga kylvätskor för respektive material. Gängning.
Hur skall man annars kunna framställa ett aluminiumchassi till en rörsändare?
Verkstadslös men med teoreiska kunskaper står man sig slätt som radioamatör.
Framställning av kreskort borde väl vaara standard för att kunna få cert.

Givetvis bör varje radioamatör vara väl införstådd med Internationell Standard. För att förstå måttenheter och skrivsätt, prefix potenser etc.
Inte kan vi SM-radioamatörer skämma ut oss som amerikanska radioamatörer och använda 1800 talets mått och sedan sälja tidningar intenationellt. fy skamm!

Givetvis borde varje radioamtör ha veriferade kunskaper om datoranvänding. Datorn används idag istället för att kunna matte, liksom räknedosa, men framförallt för att spara och dokumentera, kunna hantera åtminstone CAD program och kretskortframställning, samt sprida sina signaler på nätet i allt fler nya trafiksätt för bl.a fjärrskrift.

Det är väldigt många kunskaper som kunde behövas. Inte bara några få teoretsiska saker, Q-förkortningar och matte på grundskolenivå.

Faktum är att detta är vad de radioamatörer som gör tidningsartiklar, eller andra byggbeskrivningar verkligen har. Förväntar man sig att någon annan skall bygga så måste man ju ha liknande verkstadsmöjligheter.

de
FPD
 
Roy skrev: "Rent praktiska kunskaper och färdigheter då? Behövs inga sådana? Och visst behöver en radioamatör dokumentera att han har en verkstad, hur skall han annars kunna bygga? Lämpligt borde vara att bifoga foton på egen verkstad till certifikatansökan."
----

Det är ett bra förslag och skulle kunna realiseras genom ett lärlingssystem där intresserade sökte sig till en aktiv radioklubb vars verksamhet omfattade experimentell amatörradio. Allt från tillverkning av dipolantenner, in- och ihopkoppling av radioutrustning, mätningar, reperationer, konstruktion och tillverkning av kringutrustning, lödning av kablage och liknande.

Efter 1 års praktik skulle vederbörande kunna genomgå någon form av praktiskt prov gärna i kombination med frågor i grundläggande el-lära och radioteknik på den nivå vi har idag. En dos kännedom om reglementen borde ingå.

Utfallet skulle bli flerfaldigt bättre än dagens helt teoretiska kurser och prov. Många av oss som varit med ett tag började vår bana på det sättet. Att som lyssnaramatör eller DX-are vara aktiv i den lokala klubben och engagera oss i de praktiska sakerna när hålet för mastfundamentet skulle grävas, formning, armering, blandning av betong på lave och gjutning. Resning av mast, förläggning av koaxialkabler tillverkning och uppsättning av antenner, intrimning, ev avstörning av grannars TV-apparater och därefter undersökning av vågutbredningsfenomen som tropo, Aurora, scatter eller annat.

Fram för mer praktik i hobbyn!

/Bengt
 
Vi får lägga till ämnet "logisk felsökning" då du nämnde störningsbekämpning, Bengt.
Och logiken vid felsökning är det dåligt ställt med.
Man vill byta sluttransistorer om mottgaren är döv exvis.

I framtiden kommer vi säkert att använda nya material, och kunskap i materilakunskap om exvis olika metaller, kompositmaterials egenskaper etc är viktigt för framtiden.


Rent praktiskt har många blivit radioamtörer just pga av gott mekansikt handlag, bra verkstad, kunskap i hur man bygger chassin, kretskort och felsöker bygget, som givetvis inte funkar. Pga av dålig byggbeskrivning feltolkning, okunkap om internationell standard hos artikelförfattare etc. Många har kommit in på vägen till radioamatör från yrket, exvis komradioreparatör eller montör.
Praktisk elsäkerhet är något mycket viktigt framför allt i framtiden och bör finnas som prov där nolltolerans för fel införs. Att använda eltejp, att skruva fast gulgrön.....

För att sedan bli radioamatör på riktigt måste han lära sig några "psalmverser" utantill.
Q-förtkortningar, sifferförkortningar, Morse, och viss chargong. Kunskap som rinner ut ur skallen lika fort när certet hänger där på väggen.

de
Roy
 
Back
Top