SM2VJX beskriver telegrafi som något onödigt ont, som man förr i tiden måste lära sig för att bli radioamatör. För min egen del ville jag lära mig telegrafi före 10 års ålder, men det blev inte verklighet förrän jag placerades som radiotelegrafist i Boden. Mitt intresse för telegrafi inspirerades bl.a. av gamla filmer (dom var gamla redan på 1960-talet) som handlade om bl.a. vilda västern och Western Union, där man telegraferade från prärievagnar via koppartrådar uppsatta på trästolpar, och agentfilmer om andra världskriget där man telegraferade från radiosändare i resväskor."Jag fick minsann traggla 40takt med major XYZ i flera månader för att få mitt cert, varför ska man nu slippa det"
Skulle du inte ha varit glad just då om du hade sluppit traggla 40 takt? Jo.
Skulle du ha insett nyttan av att kunna telegrafi senare och lärt dig det ändå?
När jag sedan i 12-årsåldern började att skruva på radiomottagare, tyckte jag att telegrafi lät spännande.
Att sända radio med en dator med digitala moder och knappa på ett tangentbord känns ungefär lika spännande som att skicka e-post.
Det jag har behövt lära mig för att bli radioamatör har inte känts som något tvång, utan något roligt och intressant.
I dagens läge tycker jag ändå att det är bra att telegrafikravet har tagits bort, eftersom det ger fler möjlighet att köra KV. Jag har många amatörradiokompisar, som tidigare var T-certare.
Amatörradio håller jag på med för att jag tycker att det är roligt, och det bör väl gälla alla som har en hobby.