Naturvetenskap och tråkig utbildning

"Jag fick minsann traggla 40takt med major XYZ i flera månader för att få mitt cert, varför ska man nu slippa det"

Skulle du inte ha varit glad just då om du hade sluppit traggla 40 takt? Jo.

Skulle du ha insett nyttan av att kunna telegrafi senare och lärt dig det ändå?
SM2VJX beskriver telegrafi som något onödigt ont, som man förr i tiden måste lära sig för att bli radioamatör. För min egen del ville jag lära mig telegrafi före 10 års ålder, men det blev inte verklighet förrän jag placerades som radiotelegrafist i Boden. Mitt intresse för telegrafi inspirerades bl.a. av gamla filmer (dom var gamla redan på 1960-talet) som handlade om bl.a. vilda västern och Western Union, där man telegraferade från prärievagnar via koppartrådar uppsatta på trästolpar, och agentfilmer om andra världskriget där man telegraferade från radiosändare i resväskor.
När jag sedan i 12-årsåldern började att skruva på radiomottagare, tyckte jag att telegrafi lät spännande.
Att sända radio med en dator med digitala moder och knappa på ett tangentbord känns ungefär lika spännande som att skicka e-post.

Det jag har behövt lära mig för att bli radioamatör har inte känts som något tvång, utan något roligt och intressant.
I dagens läge tycker jag ändå att det är bra att telegrafikravet har tagits bort, eftersom det ger fler möjlighet att köra KV. Jag har många amatörradiokompisar, som tidigare var T-certare.
Amatörradio håller jag på med för att jag tycker att det är roligt, och det bör väl gälla alla som har en hobby.
 
SM2VJX beskriver telegrafi som något onödigt ont, som man förr i tiden måste lära sig för att bli radioamatör..

Det var ju ett onödigt ont för alla dom som inte var intresserade av det.

På samma sätt som många skulle tycka att det var ett onödigt ont om man var tvungen att sitta och traggla gateways och d-link inställningar om man bara vill komma ut på kortvåg och köra telegrafi.

Nu är ju lyckligtvis det kravet borta, och dom som har det intresset lär sig telegrafi ändå.

Precis som det ska vara, man fördjupar sig i det som intresserar.
 
SM2VJX skrev: Nu är ju lyckligtvis det kravet borta, och dom som har det intresset lär sig telegrafi ändå.

Precis som det ska vara, man fördjupar sig i det som intresserar.
-----------------------------------

Försvaret börjar få ont om stridspiloter läste jag häromdagen.
Det är färre som söker till utbildningarna och färre som klarar inträdeskraven.
Samma sak där: Sänkte de kraven betydligt så kunde ju jag med flera komma in.
Jag tycker ju det är roligt att skjuta och så. Det där med att lyfta, flyga, landa och räkna ut en massa konstiga
saker kan man fördjupa sig i senare, intresse har man ju, eller hur?? :-)

//Kjell
 
GUJ skrev; "Det jag har behövt lära mig för att bli radioamatör har inte känts som något tvång, utan något roligt och intressant."
-----

Jag känner igen mig själv i din beskrivning och vi var många på den tiden som fick lära oss det som krävdes. Jag blev jätteglad när kursen till slut började och minns inte att någon av oss gnällde över att det vi skulle lära oss var onödigt. En del var så klart svårt och några av mina kompisar hoppade av pga bristande intresse.

Man kan undra varför så många nuförtiden upplever att det är onödigt att genom utbildning få inblick i de mest elementära grunderna som ju är själva förutsättningen för att få ett rimligt utbyte av hobbyn. Sak samma inom skolan, varför är så många ointresserade av att utbilda sig och hjälper det verkligen att sänka målen och därmed kraven.

/Bengt
 
SM2VJX skrev: Nu är ju lyckligtvis det kravet borta, och dom som har det intresset lär sig telegrafi ändå.

Precis som det ska vara, man fördjupar sig i det som intresserar.
-----------------------------------

Försvaret börjar få ont om stridspiloter läste jag häromdagen.
Det är färre som söker till utbildningarna och färre som klarar inträdeskraven.
Samma sak där: Sänkte de kraven betydligt så kunde ju jag med flera komma in.
Jag tycker ju det är roligt att skjuta och så. Det där med att lyfta, flyga, landa och räkna ut en massa konstiga
saker kan man fördjupa sig i senare, intresse har man ju, eller hur?? :-)

//Kjell

Nu är ju amatörradio en hobby och inte ett yrke på liv och död.

Är man bara intresserad av att köra telegrafi med vänster fot så får man göra det, är man bara intresserad av att köra månstuds så får man göra det och vill man köra digitala moder så får man göra det.

Det finns inget krav på att man ska behärska alla grenar av hobbyn för att få utöva den.

Men ser du ingen skillnad på att vara radioamatör eller stridspilot så är det lönlöst att diskutera med dig, du kan få tro att du är viktig och bättre än andra om du vill det.
 
GUJ skrev; "Det jag har behövt lära mig för att bli radioamatör har inte känts som något tvång, utan något roligt och intressant.


Behärskar du alla varianter av hobbyn till fullo, månstuds, sattelittrafik, alla digitala moder samt contestkörning och D-star, samt bygger all utrustning själv dessutom, man får gratulera!

Att du dessutom behärskade allt detta redan innan du kvitterade ut dit cert är ju fantastiskt, faktiskt helt unikt skulle jag vilja påstå.
 
Last edited:
VJX: "Men ser du ingen skillnad på att vara radioamatör eller stridspilot så är det lönlöst att diskutera med dig, du kan få tro att du är viktig och bättre än andra om du vill det."
-----------

Jodå visst ser jag skillnaden men du verkar inte förstå liknelsen eller ”smile-gubben”
EQL brukar säga att det är svårt att hitta en radioamatör som har humor, är benägen att hålla med honom..
Men detta fenomen verkar gälla det mesta i dagens samhälle. Alla vill ha allt med minsta möjliga motprestation.

”” Nu är ju amatörradio en hobby och inte ett yrke på liv och död.”

Sant att det inte är ett yrke men vet man inte vad t.ex ström kan ställa till med så
kan det blir på ”liv och död” även om det är en hobby.

Så nog behövs det kunskap. Och kan man eller vill/orka inte lära sig den så är det inte rätt hobby.
Och jag känner mig varken viktig eller bättre än någon annan.
(kan inte ens cw) :-)

73 //Kjell
 
Intressant hur olika man ser på samma sak.
Den ena anser sig tvingad att lära sig och den andra blir erbjuden möjligheten att få lära sig.
Den förstnämnda åsikten verkar vara den dominerande idag. Till och med i skolan.
Kunskaper är numera en tung börda att bära.
Lösningen har blivit att sänka nivån på utbildningarna. En lösning som inte är speciellt hållbar i längden. I takt med att utvecklingen ger oss allt större möjligheter så blir den stora massan allt mindre kapabel att utnyttja dom.
 
VJX skrev; "Behärskar du alla varianter av hobbyn till fullo, månstuds, sattelittrafik, alla digitala moder samt contestkörning och D-star, samt bygger all utrustning själv dessutom, man får gratulera! Att du dessutom behärskade allt detta redan innan du kvitterade ut dit cert är ju fantastiskt, faktiskt helt unikt skulle jag vilja påstå."
----

Jag citerar först mig själv som svar på din fråga; "Det jag har behövt lära mig för att bli radioamatör har inte känts som något tvång, utan något roligt och intressant."

Sedan förtydligar jag vad det jag citerade betyder eftersom du inte förstod ett dugg: Mellan åren 1965-1968 sysslade jag med allt möjligt inom radiohobbyn, allmänt pillande med gamla rundradiomottagare som skrotades eller lyssnades på, DX-lyssning och en kort tid av piratradio med mediokra grejor som inte ens hördes av Televerkets spanare. 1967/68 upptäcktes amatörradion som först kändes avlägsen eftersom det krävdes certifikat och för att få certifikat så behövde jag lära mig morsetelegrafi i 40 takt samt grundläggande el-lära och radioteknik. Den då gällande TFS serie B:90 som var en hel bok behövde studeras. Jämfört med dagens krav skyhögt mycket mer att lära och då för ett C-certifikat som medgav 10 W kristallstyrt på 80, 40 och 15 m plus VHF. Men intresset för att skaffa sig certifikat var stort. Dessutom var det ju ett frivilligt val att lära sig, inget tvång på något sätt.

Jag och min kompis tjatade länge i radioklubben på att det skulle startas en kurs. Denna blev av efter att vi lyckats rekrytera 4-5 av våra klasskompisar som vid tiden DX-ade och var allmänt radiointresserade. Kursen tog drygt ett halvår att genomföra och omfattade allt det som behövdes kunnas på den tiden. Endast det mest elementära som inte på långa vägar gjorde mig fullärd behandlades i läroboken. Telegrafi tragglades varje dag och en vacker dag så avlades provet för Herr Nygren på Televerkets Radiostation i Malmö. Hurra skrev vi i klubbens gästbok! Jo, så glad blev man när certifikatet undertecknat av frk Pia Long anlänt från Televerket. Inte alla hade tillstånd att inneha och använda amatörradiosändare. Jag var den ende i min klass och man stod högt i kurs hos fysiklärare Anders Johnsson. Han kunde inte telegrafi och visste inte mycket om amatörradio...

Med certifikatet i hand påbörjades en livslång läroprocess där första projektet blev att bygga en egen kortvågssändare, antenner, diverse tillbehör m m. Notera särskilt att den kunskap som inhämtats för C-certifikat räckte till för att läsa kopplingsschema, välja komponenter, bygga efter ritning och få allt att fungera, ibland med hjälp från någon av de äldre. Notera också att detta gällde för oss tonåringar som inte hade de minsta teoretiska förkunskaper utöver vad vi fick lära oss i skolan. Dock hade vi ett brinnande intresse och själv är jag uthållig, envis och målinriktad. Dessutom nyfiken på det mesta. Jag använder orden "varför, hur, när etc" ofta och tar reda på saker. Det är himla kul eller hur?

/Bengt
 
Ingen av er verkar heller förså vad jag skriver, inget av det jag har BEHÖVT lära mig har känts som en belastning, har jag BEHÖVT läsa mig till en kunskap så har jag gjort det.

Det jag vänder mig i mot är att ALLA ska lära sig saker som INTE BEHÖVS.

Har man aldrig tänkt köra CW så är det ju ganska onödigt att traggla det.

Jag fick ingen som helst utbildning i att köra satelit när jag tog mitt cert, om det hade varit min livslånga dröm hade jag med GLÄDJE läst mig till den delen av hobbyn själv, men jag tycker inte därför att alla ska TVINGAS lära sig att köra satelit, eftersom det är en VALFRI gren av hobbyn.

Hade jag drömt om att köra SSTV så hade jag med glädje lärt mig det som BEHÖVS för att göra det, helt frivilligt.

Seså, BEGRIPER ni nu?

Jag har ju uppenbarligen läst mig till det som BEHÖVDES för att ta ett cert, precis som alla andra här, vad jag diskuteraar är vad som BEHÖVS.
 
VJX skrev; "Seså, BEGRIPER ni nu? Jag har ju uppenbarligen läst mig till det som BEHÖVDES för att ta ett cert, precis som alla andra här, vad jag diskuteraar är vad som BEHÖVS."
-----

Näää, det låter jättekonstigt i mina öron.

Enligt ditt synsätt så skulle var och en som vill bli radioamatör själv skriva en individuell kursplan för att sedan välja ut de läromedel som täcker kursplanen. Studera de utvalda avsnitten och be om att få avlägga ett särskilt specialkomponerat prov med utvalda provfrågor som är kopplade till enbart de avsnitt som studerats. Om Ohms lag inte är rolig att kunna så skall den kunna väljas bort liksom reglementen och trafikmetoder, el-lära och radioteknik.

Hur har du tänkt?

/Bengt
 
Ingen av er verkar heller förså vad jag skriver, inget av det jag har BEHÖVT lära mig har känts som en belastning, har jag BEHÖVT läsa mig till en kunskap så har jag gjort det.

Det jag vänder mig i mot är att ALLA ska lära sig saker som INTE BEHÖVS.

Har man aldrig tänkt köra CW så är det ju ganska onödigt att traggla det.

Jag fick ingen som helst utbildning i att köra satelit när jag tog mitt cert, om det hade varit min livslånga dröm hade jag med GLÄDJE läst mig till den delen av hobbyn själv, men jag tycker inte därför att alla ska TVINGAS lära sig att köra satelit, eftersom det är en VALFRI gren av hobbyn.

Hade jag drömt om att köra SSTV så hade jag med glädje lärt mig det som BEHÖVS för att göra det, helt frivilligt.

Seså, BEGRIPER ni nu?

Jag har ju uppenbarligen läst mig till det som BEHÖVDES för att ta ett cert, precis som alla andra här, vad jag diskuteraar är vad som BEHÖVS.
Det Du har skrivit ovan begriper jag, men inte vad Du är ute efter?
Idag behöver man ju inte lära sig telegrafi längre för att få köra KV, och det är nog rätt så. Nödanrop på CW lär bli rätt sällsynta i framtiden.
Amatörradio är ju en mycket bred hobby, och jag kan inte påstå att jag har provat alla aspekter av den. En del saker har jag inte kommit till skott med, även om det skulle vara intressant, ex.vis satellitkörning.
Andra saker intresserar mig inte helt enkelt, som ex.vis D-star.
Ämnet för denna tråd är ju "naturvetenskap och tråkig utbildning".
Vad jag kan se är det bara grundläggande kunskaper som krävs idag för att få ett amatörradiocertifikat i Sverige. Inget onödigt. Grundläggande ellära ser i varje fall jag som absolut nödvändigt för att få släppas lös med egenhändigt byggda radiosändare. Eller skall vi bli stickproppsamatörer med typgodkänd utrustning? Då blir det just inte skojigare än internet.
 
Jag lyssnade på P1 i morse på väg till jobbet.
Man talade om varför naturvetenskap är så impopulär bland elever numera.
Få väljer naturvetenskap, fysik och kemi för vidare "befordan" till eleketronik, mekanik och radio.
En sak man nämnde var att eleverna inte vill börja med grunderna, vad atomer är, vad eleketricitet är, eleketroner och fanstyg.
Dvs att lära sig om saker som de tycker inte har ett enda dugg med teknik att göra, dvs då innan man lärt sig mer om verkligheten.
De vill, givetvis, lära sig hur en dator funkar, hur en bilmotor funkar, hur en radiotelefon funkar, hur optiska fibrer funkar. Och vad kunskap om detta kan leda till för jobb.
...
de
FPD
Hej Roy!
Jag lyssnar också en hel del på P1, och jag hörde också detta inslag.
Det jag reflekterade över är hur man skall kunna förstå något om man inte har de grundläggande kunskaperna?
Om man skall förstå hur en dator fungerar så måste man veta vad elektricitet är, och för att förstå det måste man veta något om atomer.
För att veta hur en optofiber fungerar måste man veta något om elektromagnetisk strålning, ljus och våglängd.
Så hur kan elever tycka att grundläggande utbildning är tråkig?
Teknik är tillämpning av grundläggande kunskaper. det är dom man bygger på.
Som jag tror det har sagts tidigare i detta forum, så tror jag att det är lärarna, eller läroplanen, som gör undervisningen tråkig.
 
Andra saker intresserar mig inte helt enkelt, som ex.vis D-star.
Ämnet för denna tråd är ju "naturvetenskap och tråkig utbildning".
Vad jag kan se är det bara grundläggande kunskaper som krävs idag för att få ett amatörradiocertifikat i Sverige. Inget onödigt. Grundläggande ellära ser i varje fall jag som absolut nödvändigt för att få släppas lös med egenhändigt byggda radiosändare. Eller skall vi bli stickproppsamatörer med typgodkänd utrustning? Då blir det just inte skojigare än internet.

"Andra saker intresserar mig helt enkelt inte, som exvis hembygge"

Väldigt många radioamatörer har inget som helst intresse av att bygga egna radiosändare, på samma sätt som du inte alls har något intresse av D-star.

Dom som vill hembygga får väl själv skaffa dom kunskaper som behövs, bygga sin radio och visa upp den som slutprov för att få "byggbehörighet".
 
Last edited:
Ingen har väl föreslagit att det skall ställas krav på några kunskaper inom någon speciell gren av hobbyn?
Det handlar ju om grundläggande, enkla, kunskaper som man behöver för att utöva hobbyn på ett säkert sätt.
Om man glömt bort de kunskaper som krävdes för att klara certifikatptovet så har man ju bevisligen inget intresse av radioteknik och borde se sig om efter en lämpligare hobby.
 
Ältar vi inte samma sak igen som tidigare avhandlats?

Dvs strunt samma om radio med tillhörande antenn är hembygge, modifierad gammal taxiradio eller fabriksbyggd. Vi behöver kunskaper för användningen för att inte ställa till med problem. Problem som EMC-bekymmer i grannens stereo eller att andra radioanvändare störs. Problempotential finns definitivt med amatörradio men myndigheter litar på oss eftersom vi vet vad vi håller på med.

Den som inte har goda radiokunskaper klarar sig med att använda typgodkända apparater med tillhörande antenn och begränsad sändareffekt. Sådana användare ska inte bli radioamatörer, de använder 27 MHz och/eller PMR. Där har någon annan tänkt i förväg.

När det redan finns både 27 MHz och PMR finns det väl ingen anledning att göra om amatörradio bara för att några inte orkar utbilda sig?
 
Om man inte ägnar sig åt hembygge är det kanske inte så konstigt att dom kunskaperna känns onödiga och faller i glömska relativt snabbt efter avlagt prov.

På samma sätt som ni skulle tycka att det var onödigt att lära sig sätta upp en D-star nod och förmodligen glömma dom kunskaperna rätt snabbt.

På den svartvita tiden kanske man sökte sig till hobby främst för att man var intresserad av hårdvaran.

Nu kanske man söker sig till hobbyn för att man är intresserad av trafikteknik eller vågutbredning.

Om man främst är intresserad av att bygga elektronik kanske man inte ska vara radioamatör.
 
Saken gäller ju varför dagens unga inte vill, eller orkar eller inser varför de måste lära sig torra saker. Jag likanr det som sades i P1 programmet med amatörradion och utbildningen till radioamtör.

Det handlar ju om nästa generation, vi som redan gjort proven och är perfekta i alla avseenden förstår inte hur de unga nya tänker.

Att säga att: när vi var unga så minsann måste man..... när jga tog cert så fick na minsan ligga i.... duger ingenstans.

De har lärt sig att ifrågasätta.
Exvis tar de inte av sig mössan inne, och det menar jag beror på att ingen äldre har lyckats med konstycket att motivera varför. Och när inget skäl finns så gör man inte som någon vill.

Nån som vet varför vi fick lära oss att ta av mössan inne?

Varför skall man lära sig saker som känns främmande, exvis atomer, ström, Ohms lag om man inte vet varför.

Vi som gjorde detta, gjorde oxo andra saker i skolan och ifrågasatte inte.
Exvis om vi skulle lära oss psamlverser utantill så gjorde vi et utan att fråga varför.
Försök med det idag skall ni se.
Sa man att man tar av sig mössan inne så gjorde vi det.
Sa någon att man måste lära sig Morse för att få använda en radiosändare så gjorde vi det.
Idag vill man ha en vettig motivering.
Det är detta jag menar saknas.

Frågan : "varför skall vi lära oss detta" kommer ofta.

Jag är fullständigt säker på att inlärning för att få kunskap att bygga en antenn, räkna på kablar ström, spänning, lära sig svarva, svetsa, etc kommer av sig själv bara man vet varför.

Idag försöker skolan och amatörradion att tvinga in saker som inte motiveras, och då skiter ungdomen i det, låter mössan sitta kvar.
Man litar inte på de gamla som gör saker man inte kan förklara varför.

Klart att det behövs en kunskapsplattform att utgå ifrån om man vill bli radioamatör. Men det måste motiveras.
Obs att det är inte det jag vill ha bort eller förenkla.

Om det nu handlar om att impa på andra länder så tror jag inte att det argumentet håller.


de
FPD
 
Nån som vet varför vi fick lära oss att ta av mössan inne?

FPD

Från Wikipedia:
"In the Western culture derived from Christian tradition, removing one's headgear is a sign of respect, making oneself more open, humble or vulnerable, much like bowing or kneeling. This is as if to say, "I acknowledge that you are more powerful than I am, I make myself vulnerable to show I pose no threat to you and respect you."
 
Klart att det behövs en kunskapsplattform att utgå ifrån om man vill bli radioamatör. Men det måste motiveras.
Obs att det är inte det jag vill ha bort eller förenkla.

Om det nu handlar om att impa på andra länder så tror jag inte att det argumentet håller.


de
FPD

Absolut, jag är helt enig med dig om att det behövs en kunskapsplattform att stå på.

Den måste vara dynamisk och förändras i takt med att tiderna och vad man gör inom hobbyn förändras.

Dom som faller för CW lär sig det, dom som hemfaller åt att bygga lär sig det och dom som vill köra digitalt lär sig det.

Allt är grenar på samma träd och alla kan inte gilla alla varianter.

Jag har aldrig haft något behov av att kunna några psalmer utantill....
 
Back
Top