Naturvetenskap och tråkig utbildning

... men ändå bortom (all) nostalgi var släppte amatörradion att ligga i framkant?

/Jonas

Ja, det kan man undra.
Diskussionen här handlar ju om amatörradion skall fortsätta som en teknisk hobby eller om vi skall göra om den till en slags utökad PR-radio.

Faktum är att det verkar som att amatörradion tappade greppet ungefär samtidigt som den började avregleras. Jag har själv talat med personer som tyckte att det började spåra ur när T-certifikatet infördes. Dessa personer bytte i flera fall hobby och började experimentera med datorer och liknande.

Jag skulle personligen föredra att se amatörradion som en teknisk hobby i framtiden. Tekniken förändras och utvecklas men det verkar som att det är AM-rör-CW-stofilerna som står i framkant här. Knapptryckeri har ju inte så mycket med teknik att göra.
Kanske man kunde tänka om och vända riktning 180 grader?
Höja kompetensen rejält och därmed locka fler teknikintresserade till hobbyn?
 
ABA skrev; "... men ändå bortom (all) nostalgi var släppte amatörradion att ligga i framkant?"
----

Lite beroende på hur man ser på saken så skulle jag tippa att huvuddelen av radioamatörernas banbrytande bidrag till teknikutvecklingen inom radio och radiokommunikation finns att finna före 1930. Kanske före 1920.

Radioamatörerna stod dock högt i kurs p g a av sitt stora tekniska kunnande ända fram till någon gång på 50- och 60-talen. Det kan man se genom hur högt de marknadsledande företagen som Eimac, RCA, GE, Philips m fl värderade radioamatörer i sin marknadsföring av komponenter samt platsannonser.

Både RCA och GE utgav nyhetsblad direkt riktade till radioamatörerna och som innehöll kompletta beskrivningar på sändare mottagare m m som representerade nytänkande. Inom företagen arbetade mängder av radioamatörer och säkert skapades många radioamatörer av de tekniker som efterhand kom i kontakt med hobbyn. En slags växelverkan som gav näring åt båda håll.

Första brytpunkten verkar ha inträffat under 50-talet då kommersiellt tillgänglig utrustning började ersätta ombyggd surplus. Läser man i QST, 73 och CQ från den tiden så är det många som bekymrar sig över utvecklingen ungefär som vi gör nu. Nästa brytpunkt kom i slutet av 60-talet då den kanalstyrda FM-trafiken med utrangerad komradioutrustning tog fart. Denna epok finns tydligt redovisad i CQ och 73. Här i Sverige skulle det dröja några år till och i mitten/slutet av 70-talet då T-licensen infördes och repeatrarna kom till vilka efter bara några år befolkats av privatradiofolket.

En del av dessa anammade amatörradions traditioner och bidrog till att hobbyn kunde fortsätta som den tekniska hobby den ju är om vi skall utgå ifrån hur den definieras i ITU-RR, medan den stora andelen nykomlingar såg själva radiokommunikationen och då med hjälp av köpt utrustning som det primära. Tekniken kom i skymundan och detta återspeglades naturligtvis i QTC liksom i alla andra länders medlemstidningar. Fenomenet finns i de flesta länderna och är inte alls specifikt för Sverige.

AOM som är historiker kan säkert utveckla detta i mer detalj men för oss som varit med sedan lång tid tillbaka så finns det förklaringar till det mesta.

Vi är nu i ett läge där en mycket stor andel av de svenska radioamatörerna tänker och tycker ungefär som VJX som även representerar den linje SSA styrt in på. Minsta möjliga krav för att släppa in så många som möjligt och att lägga fokus på annat än det som är själva grunden och kärnan i amatörradiohobbyn.

TJC skrev: "Jag skulle personligen föredra att se amatörradion som en teknisk hobby i framtiden. Tekniken förändras och utvecklas men det verkar som att det är AM-rör-CW-stofilerna som står i framkant här. Knapptryckeri har ju inte så mycket med teknik att göra."

Min teori för att AM-rör-CW stofilerna står i framkant här och kanske även på andra ställen beror på att det är den grupp som fortfarande och efter ett helt "radioliv" är aktiva inom den ursprungliga hobbyn som kretsade kring just radioteknik och telegrafi. Att dessa ålderdomliga saker får så stor plats inom tekniken måste helt bero på att de nyare generationerna inte sysslar med ens modern radioteknik och/eller väljer att dela med sig av sina erfarenheter i t ex QTC, QST, OZ och alla andra medlemstidningar. Det som återstår idag och som kan hänföras till radioteknik är ofta redaktionell reklam för någon ny ICOM där man sällan går innanför skalet och lyfter fram kretslösningar m m. I stället beskrivs nya finesser i populära ordalag som kan glädja den återförsäljare som ställt apparaten till förfogande. Så ser det ut i QTC och även i QST och många andra tidningar.

Om QTC hade fyllts med radioteknik, gammal eller den toppmoderna så hade SSA fått se sina medlemmar fly fältet. Sak samma med EDR och ARRL. Vi får se hur länge ARRL:s QEX kan finnas kvar innan den går samma väg som Ham Radio Magazine.

>>>Kanske man kunde tänka om och vända riktning 180 grader?
Höja kompetensen rejält och därmed locka fler teknikintresserade till hobbyn?

Det vore bra för hobbyn och skulle definitivt öka vår chans att få finnas kvar som en ITU-radiotjänst på lång sikt. Det hade varit bra för alla länder inte bara Sverige.

/Bengt
 
Last edited:
En väldig massa kommentarer.
Men en vettig motivering, som gör skäl för namnet motivering, för att ta av sig mössan inne har jag inte sett.
Snarare borde väl värden, den som får besök av en mössbärare, visa artighet och respekt för den besökande och med glädje låta honom ha mössan på.
Dvs vi vänder allt uppochner.

Något man ofta måste göra vid felsökning. Ta felet bakifrån, från sidan och vrängt.

Ang skolan så har vi en tillbakagång till det gamla med en mycket gammalmodig skolminister som bara tar efter det gamla från andra sidan av atlanten.

Det verkar mer som skolan är en kontrollmyndighet för att testa kunskap, och inte en instutution för att utbilda till kunskap.

Att ändra saker är något av det svåraste som finns, tydligen oxo inom en hobby som amatörradio.

SM7EQL skrev varför bry sig, låt oss ägna oss till det vi tycker är kul inom vår hobby, och skita i andra och undomar. Det lär ändå inte gå att få dem att bygga med eleketronrör.


Någon menade att det krävs kunskap oxo för att konstruera och bygga med transistorer, det är sant, men idag bygger man moderna saker med IC och då är det nästan som att bygga med byggklotsar, något som barnen knappast idag får tillfälle att prova på.

Dagens byggklotsar är mottagare, sändare, transivers, antenner, kablar. Allt går att bygga av utan att kunna mer än att läsa manualen.
Så varför lära sig eleketronik från grunden?
Det behövs ju inte föra tt kunna göra allt som andra gör.
Lika svårt att motivera som att ta av sig mössan för någon äldre som man ändå inte kan lita på.

Framtiden blir nog mer köp och bruk av abbonnemang av olika typer.
Då behvöver man kunna ännu mindre.

de
FPD
 
Jag tycker inte heller att man bara kan tänka kvantitet, att det är bättre ju fler radioamatörer det blir. För att det ska vara intressant och attraktivt att bli radioamatör måste det vara kopplat till någon form av kvalitet. Samtidigt behöver vi ta hänsyn till vad de där ungdomarna i P1-programmet säger! Jag har inte något enkelt svar på vad det innebär. Om det skulle medföra att vi behöver diskutera vad "grundkunskaper" är idag, eller om innehåll och pedagogisk ansats behöver ändras, så kan vi ju göra det!
 
SA5A; "Samtidigt behöver vi ta hänsyn till vad de där ungdomarna i P1-programmet säger! Jag har inte något enkelt svar på vad det innebär. Om det skulle medföra att vi behöver diskutera vad "grundkunskaper" är idag, eller om innehåll och pedagogisk ansats behöver ändras, så kan vi ju göra det!"
----

När det gäller skolan och den svenska skolpolitiken så finns väl stora frihetsgrader för politikerna att utforma systemen som de behagar och som de tror gagnar landet bäst. Där känns det relevant att ta hänsyn till vad ungdomarna i P1-programmet säger.

Men för amatörradio så ser det helt annorlunda ut. Där finns ju redan en mycket detaljerad Syllabus beskriven av T/R 61-02 som PTS bestämt skall utgöra den framtida kunskapsnormen i Sverige och som behövs för att harmonisera med andra CEPT-länder.

Nämnda T/R 61-02 används sedan länge i de andra CEPT-länderna och det finns ett enormt rikt referensmateriel att använda för att tolka bredd och djup i utbildningen och för att mäta kunskap. Svårighetsgrad och omfattning eller hur vi väljer att benämna kravprofilen.

Detta är själva grundförutsättningen som diskussionen måste ta avstamp ifrån. Alternativet är att innan vi fortsätter diskutera övertyga PTS att avstå ifrån implementeringen av T/R 61-02 och istället skapa ett nationellt amatörradiocertifikat med annorlunda krav än de som gäller för HAREC eller behålla de krav vi har idag för ett nationellt certifikat dock utan koppling till HAREC.

Om PTS skulle välja den nationella vägen så blir det relevant att börja lyssna på ungdomarna i P1-programmet och då finns även skäl att börja lyssna på vad VJX förespråkar.

Fråga till Sture; Förespråkar du ett nationellt amatörradiocertifikat på för svenska förhållanden specialanpassad nivå eller är det internationella HAREC-certifikatet en bättre lösning?

Vilket vägval skall vi ta?

/Bengt
 
Last edited:
Skall kraven vara olika för dom som vill bygga något, och de som inte vill det?

Det har jag ju flera gånger bara i den här tråden föreslagit.

Klubbarna kan (på samma sätt som dom har provförättare) utse en "byggbesiktare" som kan både teoretisk och rent praktiskt inspektera byggkunskaperna hos dom som vill bygga och använda egenbyggd utrustning.

Då kan dom som har passerat en sådan besiktning få ett diplom att hänga på väggen där hemma strax ovanför lödkolven.

För självbygge är inte längre (och har inte varit på många år) någon betydande del av hobbyn.

I alla andra sammmanhang är ett numerärt stort antal det viktigaste för att försvara sina intressen, oavsett om det gäller politiska partier, fackföreningar, hyresgästföreningar , militära styrkor eller PRO föreningar.

Vårt (radioamatörernas) numerära antal minskar med varje gubbe som jordas.
Hur få tror ni vi kan bli utan att vi börjar få sekundärstatus på våra band.
Vi kunde inte stå emot PMR och trådlösa hörlurar på 70cm banden.

Vilket är nästa band som vi tvingas dela?

TV tillverkarna släpper på löpande band störsändare (plasma-tv) som stör ut hela amatörradioband utan att ta någon som helst hänsyn.

Det överlagras datasignaler på elnätet helt utan hänsyn till hur det stör.

Men det är klart, bara det är tio gubbar som kan löda så är det ju säkert bättre än tio gubbar som kan löda uppbackade av tusen som inte har det intresset.

Flera här skriver att om kraven ändras måste dom "ge upp sin hobby"

Varför skulle hobbyn för dom ändras, det är ingen som kommer att sparka in era dörrar och beslagta era lödkolvar.
Ni kommer fortfarande att kunna utföra era "radiotekniska expriment" med glödlampor och AM modulation som för hobbyn så mycket framåt.

Andra får labba med digitalmoder och svagsignalskommunikation om dom vill det, yteerligare andra kan köpa en D-star radio av Roy och ägna ett par månader åt att få den till att fungera.

Det ryms flera inriktningar inom samma hobby.
 
Självbyggen, engineering och system engineering.

Jag tycker definitivt att självbyggen finns kvar inom hobbyn, men i något olik form från anno dazumal. Ett tydligt exempel är att idag bygger nästan ingen sina VFO:er/synteser, eftersom billigare och bättre går att få i en köperadio. Samma sak gäller radioapparater i allmänhet, att det INTE blir tekniskt bättre än en köpe-dito. Möjligen finns det professionella och semiprofessionella byggsatser som är intressanta att bygga. Vi kan kalla den här delen av självbyggandet för engineering.

Men det finns en annan viktig aspekt av hobbyn idag. Och det är systemintegrering av radioapparater, datorer, programvaror, rotorer, datornätverk mm. Att få ihop ett system som t.ex. en SO2R (single operator 2 radio) och få allt att fungera väl är inte helt enkelt. Den här aspekten av systembygge benämns SYSTEM ENGINEERING. Dvs. att man försöker få en helhet att fungera mycket bättre än delarna i sig.

Problemet är att system engineering i sig kräver en större kompetens inom många fler teknikområden än ren radioteknik, eftersom helheten ska integreras. Så jag vill nog hävda att det framledes kommer att finnas ett behov av hög TEKNISK kompetens hos radioamatörer. Därmed inte sagt att man måste ha trafikala komptenskrav på en radioamatör. Klart att en blind får bli radioamatör, det är självklart idag. Men varför skulle en döv eller stum inte kunna bli det? Den döve kan ju kommunicera med tangentbord och skärm. Den stumme har CW och/eller tangentbordet att tillgå också.

För till syvendes og sidst, så är det så att om vi INTE väljer att behålla en TEKNISK kompetens, så finns det ingen anledning att ge radioamatörer mer rättigheter/förtroende än en 27MHz/PMR-operatör.

Precis som skrivits tidigare i tråden, så är det en FÖRMÅN att få tillgång till amatörradiobanden. Och med en förmån så brukar det betyda att man måste också göra en insats/ansträngning för att få förmånen. Trots allt är det nog inte så många som får lön utan att göra en insats.

Frågan är bara, var sätter vi gränserna för att få tillgång till delar eller hela förmånen?!

Personligen anser jag att förmånen bör i huvudsak baseras på teknisk kompetens, då den är objektivt mätbar och diskriminerar minst antal människor, oavsett övriga trafikala kompetenser och förutsättningar.

Mvh
Kai
 
Det har jag ju flera gånger bara i den här tråden föreslagit.

Klubbarna kan (på samma sätt som dom har provförättare) utse en "byggbesiktare" som kan både teoretisk och rent praktiskt inspektera byggkunskaperna hos dom som vill bygga och använda egenbyggd utrustning.

Då kan dom som har passerat en sådan besiktning få ett diplom att hänga på väggen där hemma strax ovanför lödkolven.

För självbygge är inte längre (och har inte varit på många år) någon betydande del av hobbyn.
.....
Det ryms flera inriktningar inom samma hobby.
Jag förstår inte vitsen med att ha en byggbesiktare.
Det verkar snarare vara ett tecken på avundsjuka eller missunnsamhet mot de av oss som bygger någonting.
När jag bygger något så är det för att det är något jag vill ha, och inte för att få ett diplom att sätta på väggen.
Vilka kriterier skulle dessa byggbesiktare enligt dina idéer ha?
Skall de titta på hur snyggt det ser ut? Skall de kolla EMC-kompatibilitet?
Jag har sett byggen som ser snygga ut med fina mönsterkort, men som ändå inte fungerar. Och jag har även sett fungerande "kråkbon".
Vad skall de göra som inte får "godkänt" av dessa byggbesiktare?
Måste de riva sitt bygge? Får de inte bygga något mer?
Det Du har skrivit sist i ditt inlägg verkar stå i strid med idén om byggbesiktare.
De allra flesta radioamatörer har byggt något någon gång, även om det inte är en transciever, utan något tillbehör. Så att säga att självbygge inte längre är någon betydande del av hobbyn är inte riktigt sant.
 
Hej alla!:)

SM2VJX skrev (#107):
”I alla andra sammmanhang är ett numerärt stort antal det viktigaste för att försvara sina intressen, oavsett om det gäller politiska partier, fackföreningar, hyresgästföreningar , militära styrkor eller PRO föreningar. ”

Delar inte alls din åsikt. Den s.k. ”föreningsdöden” och förgubbningen drabbar inte bara amatörradion.
Den viljan att tillhöra en föreningsrörelse är inte lika intressant längre.
Även detta ett symptom på samhällsutvecklingen.

När det gäller teknikskifte, är nog elektronikindustrins övergång till ytmontering, dödstöten för hemmapullaren.
Det är bara att öppna den senaste generationen av mobiltelefoner, för att inse att utvecklingen sprungit ifrån oss.
Detta i kombination med ökad förgubbning med försämrad syn överlag som följd.
De minsta SMD går inte ens att se för blotta ögat.

Det är ju trots allt lättare att hitta lödstöden och rörsocklarna.
Dessutom har rörbyggen en charm som ”plastradio” inte riktigt når upp till.
Jämför gärna renovering och körning av gamla bilar jämte de senaste årsmodellerna.

/Hans
 
Jag förstår inte vitsen med att ha en byggbesiktare.
Det verkar snarare vara ett tecken på avundsjuka eller missunnsamhet mot de av oss som bygger någonting.
När jag bygger något så är det för att det är något jag vill ha, och inte för att få ett diplom att sätta på väggen.
Vilka kriterier skulle dessa byggbesiktare enligt dina idéer ha?
Skall de titta på hur snyggt det ser ut? Skall de kolla EMC-kompatibilitet?
Jag har sett byggen som ser snygga ut med fina mönsterkort, men som ändå inte fungerar. Och jag har även sett fungerande "kråkbon".
Vad skall de göra som inte får "godkänt" av dessa byggbesiktare?
Måste de riva sitt bygge? Får de inte bygga något mer?
Det Du har skrivit sist i ditt inlägg verkar stå i strid med idén om byggbesiktare.
De allra flesta radioamatörer har byggt något någon gång, även om det inte är en transciever, utan något tillbehör. Så att säga att självbygge inte längre är någon betydande del av hobbyn är inte riktigt sant.

Jag tänkte mig snarast för nytillkommna som vill börja med grenen hembygge inom hobbyn, då kunde man ju låta någon kunnig person besikta deras första bygge och sedan om det uppfyller alla krav på hembyggen skriva ut ett diplom/certifikat att dom är behöriga ett undantag från CE märkningen och får bygga sändare/slutsteg.
Dom blir således en slags elit bland radioamatörer, precis som du är. (du får givetvis ett diplom utan besiktning eftersom du redan har gjort ett prov på det om du inte vill visa upp dina hembyggen)

Tillbehör får ju vem som helst redan i dag bygga, så länge det inte ska nätanslutas eller är en sändare.
Det finns väl inga som helst hinder för en icke radioamatör att bygga en elbugg eller en mottagare, det säljs ju till och med byggsatser till sånt.

Det är bara att kika in här: Svenska ElektronikForumet • Index
Det byggs mer elektronik av icke radioamatörer än av radioamatörer sedan många år tillbaka, det enda som är unikt för radioamatörer är själva sändarna och undantaget från elsäkerhetsprovning (vilket folket på elektronikforumet ändå skiter högaktningsfullt i)

Jag kan tipsa om tråden som handlar om kyrkorglar, där finns det massor av fina bilder på hur det ser ut när profisionella orgelbyggare kopplar el.

Fast vill du fortfarande inbilla dig att du besitter för radioamatörer unika kunskaper i att smälta tenn så gör du nog bäst i att inte besöka annat än det här forumet.
 
Last edited:
Hej alla!:)

SM2VJX skrev (#107):
”I alla andra sammmanhang är ett numerärt stort antal det viktigaste för att försvara sina intressen, oavsett om det gäller politiska partier, fackföreningar, hyresgästföreningar , militära styrkor eller PRO föreningar. ”

Delar inte alls din åsikt. Den s.k. ”föreningsdöden” och förgubbningen drabbar inte bara amatörradion.
Den viljan att tillhöra en föreningsrörelse är inte lika intressant längre.
Även detta ett symptom på samhällsutvecklingen.

När det gäller teknikskifte, är nog elektronikindustrins övergång till ytmontering, dödstöten för hemmapullaren.
Det är bara att öppna den senaste generationen av mobiltelefoner, för att inse att utvecklingen sprungit ifrån oss.
Detta i kombination med ökad förgubbning med försämrad syn överlag som följd.
De minsta SMD går inte ens att se för blotta ögat.

Det är ju trots allt lättare att hitta lödstöden och rörsocklarna.
Dessutom har rörbyggen en charm som ”plastradio” inte riktigt når upp till.
Jämför gärna renovering och körning av gamla bilar jämte de senaste årsmodellerna.

/Hans

Tja, det kanske skulle vara ett krav att man kan slunggjuta och skava in nya babbitslager i en bilmotor och renovera den för att få körkort också, på samma sätt som det ska krävas att man lär sig bygga radiosändare för att bli radioamatör.

Eller så inser vi att inte alla bilister är intresserade av veteranbilshobbyn, en del vill köra fort, en del vill köra många länder, andra sysslar med ecodriving och dom flesta provar på lite av varje.
 
Frågan är bara, var sätter vi gränserna för att få tillgång till delar eller hela förmånen?!

Personligen anser jag att förmånen bör i huvudsak baseras på teknisk kompetens, då den är objektivt mätbar och diskriminerar minst antal människor, oavsett övriga trafikala kompetenser och förutsättningar.

Mvh
Kai

Jag läste på den danska "bruktgrejer.dk" tror jag det var om ett gäng riktiga oldtimer-amatörer som hade flyttat ifrån sina hus till andra boenden och inte längre kunde ha antenner uppsatta.

En av dom hade dock en sommarstuga med riktigt trevligt läge där det gick bra att spänna upp trådar, vilket dom också gjorde.

Sedan köpte dom en radio och ett remoterig paket, så att dom skulle kunna köra remote ifrån sina boenden.

Problemet var bara att dom saknade den tekniska kompetensen att få det att fungera, så dom annonserade efter någon som mot betalning kunde hjälpa dom att få det till att fungera.

Ett lämpligt modernt kompetenstest kanske skulle vara just det, att sätta upp en fungerande remote station?

Då skulle ju nytillkomna amatörer kunna hjälpa gamla amatörer att kunna utöva hobbyn några år till.

Fast skit i det, vi ska ju inte ha några nya amatörer eller nya kunskaper, vill man bli radioamatör är det 60tals kunskaper som gäller, annars kan man skaffa sig en annan hobby.
 
VJX skrev: "Klubbarna kan (på samma sätt som dom har provförättare) utse en "byggbesiktare" som kan både teoretisk och rent praktiskt inspektera byggkunskaperna hos dom som vill bygga och använda egenbyggd utrustning."
-----

Ett annat alternativ vore att kandidaten gjorde ett prov för Post och telestyrelsen i ämnesområdet regler och föreskrifter. Lämpliga krav vore att kunna redogöra för hur amatör- och amatörsatellittjänsterna definieras enligt ITU-RR, vad ITU:s roll är, hur de nationella administrationernas förhållande till ITU hänger samman, vad IARU:s roll är och vad CEPT-samarbetet går ut på och vad PTS ansvarar för. Det finns mer liknande saker som bör kännas till. Med en ordentlig medvetenhet och kännedom i sådana ämnen hade den blivande radioamatören fått bättre förståelse för de unika privilegier (inte rättigheter) som erbjuds. Ett godkännande i sådant prov skulle ge tillgång till samtliga amatörradioband med maximalt 100 W uteffekt, alla trafiksätt och med CE-märkt utrustning. Hembyggda sändare och modifierad CE-märkt utrustning ej tillåtna. Pappret från PTS kan vi kalla för radiooperatörcertifikat.

För den som önskar uppgradera till en högre nivå för att få lov att använda den högre uteffekten 1000 W och/eller använda hembyggd eller modifierad kommersiellt tillgänglig sändarutrustning skulle ett prov för Elsäkerhetsverket i ämnesområdena elsäkerhet och EMC avläggas. Lämpliga krav vore att kunna redogöra för hur apparater skall konstrueras med avseende på elsäkerhet, isolationsavstånd, materialval, anslutning till elnätet, jordning, faror i högspänningsutrustning m m. Utöver detta kunna redogöra för vad EMC är och vilka kopplingsvägar som existerar och hur skadlig störning kan undvikas m m. Redogöra för hur oönskade och önskade signaler defineras m m. Det finns mer som behöver kunnas. Pappret från Elsäkerhetsverket kunde kallas för radiokonstruktörscertifikat.

I första fallet är det själva radioutrustningen som provas, i ett EMC-lab, och om den uppfyller alla relevanta EMC-krav och ETSI-standarder m m så kan den förses med CE-märke. Den radiooperatör som använder en sådan CE-märkt apparat t ex inköpt hos Roy på SRS behöver enbart känna till vilka föreskrifter som gäller för användandet på amatörradiobanden samt kunna förstå bruksanvisningen/manualen.

I det andra fallet är det kandidaten i fråga som provas av myndigheten. Om kandidaten innehar den tekniska kompetens som kan anses vara rimlig för att på egen hand få bygga och hantera radiosändare med hög uteffekt och på ett personsäkert sätt för sig själv och andra så medges betydligt större privilegier. Inget konstigt i sak eller hur.

/Bengt
 
Om hembygge vore så attraktivt som ni tror så skulle man inte behöva locka folk med större privilegier för att dom skulle vilja bli hembyggare, Roy säljer utmärkta CE märkta kilowattslutsteg också.

Eftersom det inte sker någon efterkontroll av hur grejorna fungerar och vi alla har hört splattrande stationer med kilowattslutsteg kanske vi skulle begränsa hembyggena till under 10-20W, för grejorna Roy säljer fungerar som dom gjordes när dom besiktades och godkändes.

Man läser ju här om hur folk använder gammla torra elektrolyter i sina hembyggen, det är ju inte säkerrt att filtreringarna fungerar en vecka efter intrimmning ens...
 
VJX skrev; "Om hembygge vore så attraktivt som ni tror så skulle man inte behöva locka folk med större privilegier för att dom skulle vilja bli hembyggare, Roy säljer utmärkta CE märkta kilowattslutsteg också."
----

CE-märkta kilowatt-slutsteg får användas av radioamatörerna baserat på att myndigheterna förutsätter att den tekniska kompetens vi innehar genom avlagda prov är tillräcklig för att kunna använda hög effekt på ett sådant sätt att den inte orsakar störningar på andra radioanvändare eller ställer till problem med EMC.

Utan krav på sådan teknisk kompetens så skulle det inte behövas några prov alls och då hamnar vi i samma typ av regelverk som privatradio med max 5 W ut. Där tillåts ju inga kilowatt-slutsteg trots ev CE-märke.

/Bengt
 
"myndigheterna förutsätter"
Är det ett nyvaknat/påkallat intresse för amatörradio från PTS? De har väl "viktigare" saker att göra?
Sture
 
SA5A skrev; "Är det ett nyvaknat/påkallat intresse för amatörradio från PTS? De har väl "viktigare" saker att göra?"
-----

Jo, det framgår av en konsekvensutredning som PTS gjorde i samband med ändringar i undantagsbestämmelserna för några år sedan. Man konstaterade att det behövdes ett certifikat för användningen av amatörradiosändare inte skulle orsaka skadlig störning. Därefter har man förtydligat att provet är ett kompetensprov samt att T/R 61-02 är kunskapsnormen som skall gälla.

/Bengt
 
VJX skrev; "Om hembygge vore så attraktivt som ni tror så skulle man inte behöva locka folk med större privilegier för att dom skulle vilja bli hembyggare, Roy säljer utmärkta CE märkta kilowattslutsteg också."
----

CE-märkta kilowatt-slutsteg får användas av radioamatörerna baserat på att myndigheterna förutsätter att den tekniska kompetens vi innehar genom avlagda prov är tillräcklig för att kunna använda hög effekt på ett sådant sätt att den inte orsakar störningar på andra radioanvändare eller ställer till problem med EMC.

Utan krav på sådan teknisk kompetens så skulle det inte behövas några prov alls och då hamnar vi i samma typ av regelverk som privatradio med max 5 W ut. Där tillåts ju inga kilowatt-slutsteg trots ev CE-märke.

/Bengt

Roy brukar skicka med utmärkta bruksanvisningar där det står hur man använder utrustningen utan att störa andra.

Alla övriga krav (även bortsett elektronikutbildningen) särskiljer oss från PR radion, som så vitt jag vet är helt oreglerad man får till och med hitta på sin egen anropssignal, till skillnad från när jag behövde pappas underskrift för att ens få ansöka om en siffersignal på 27.

Tycker du att det bara är hembyggandet som skiljer tycker jag att du ska ägna dig åt PR radio då, för det är ändå ingen kontroll på om man kör hembyggen eller inte, jag hör till och med telegrafi och digitala moder på 27 nuförtiden.

Där kan du säkert få någon att se upp till dina kunskaper.
 
Jag läste på den danska "bruktgrejer.dk" tror jag det var om ett gäng riktiga oldtimer-amatörer som hade flyttat ifrån sina hus till andra boenden och inte längre kunde ha antenner uppsatta.

En av dom hade dock en sommarstuga med riktigt trevligt läge där det gick bra att spänna upp trådar, vilket dom också gjorde.

Sedan köpte dom en radio och ett remoterig paket, så att dom skulle kunna köra remote ifrån sina boenden.

Problemet var bara att dom saknade den tekniska kompetensen att få det att fungera, så dom annonserade efter någon som mot betalning kunde hjälpa dom att få det till att fungera.

Ett lämpligt modernt kompetenstest kanske skulle vara just det, att sätta upp en fungerande remote station?

Då skulle ju nytillkomna amatörer kunna hjälpa gamla amatörer att kunna utöva hobbyn några år till.

Fast skit i det, vi ska ju inte ha några nya amatörer eller nya kunskaper, vill man bli radioamatör är det 60tals kunskaper som gäller, annars kan man skaffa sig en annan hobby.

Vem som helst får sätta upp en remoterig och annan kringutrustning så det kan ju inte klassas som några unika amatörradiokunskaper. Eller skall vi förbjuda icke-radioamatörer att koppla och installera datorer?

60-talskunkaper står sig väldigt bra idag. Naturlagarna har inte förändrats speciellt mycket de senaste 50 åren.
 
Back
Top