VJX skrev; "Grundkunskaper i elsäkerhet, javisst, men om man inte någonsin kommer att öppna en radio eller bygga något som ska anslutas till elnätet kan man skippa 95% av det man i dag tvingas att lära sig."
----
Det man idag "tvingas lära sig" enligt SSA:s läromedel Bli Sändaramatör är grovt räknat c:a 25-30% av vad PTS kommer att kräva genom implementeringen av kunskapsnormen T/R 61-02. Detta är ren fakta och behöver nog inte debatteras vidare?
Om 95% av de 25-30% som egentligen krävs av PTS, kan skippas så undrar jag vad som blir kvar av boken. Titelsida och förord så klart, kanske några orienterade sidor om elsäkerhet och faran med 230 V i vägguttagen samt en innehållsförteckning på en kvartssida i slutet av häftet.
Om verkligen 95% av de 25-30% är så överflödigt att det kan tas bort så borde det betyda att privilegierna vi har borde minska i ungefär samma storleksordning. Av de tusen watten så blir det inte många kvar. Av de många amatörbanden blir det i bästa fall ett enda kvar. Av de många trafikslagen kanske ett eller två kan räcka osv. Inget skruvande i apparaterna och LocTite på alla skruvar så locken inte ramlar av. Sigill?
Var hamnar vi då om inte med 5 W på 27 MHz och trafikslagen FM och SSB och givetvis med CE-märkt utrustning som i de flesta fall inte orsakar några större bekymmer i form av skadlig störning på andra radiotjänster och EMC-problem i grannarnas hemelektronik.
/Bengt
Jag sa aldrig 95% av hela boken, jag började med att undanta elsäkerhetskraven, och det är bara du som rakt av, procent för procent vill villkora "privilegierna" med "insatsen"
Vi kan villkora "privilegierna" med någonting helt annat om dom nödvändigtvis ska villkoras/betalas med "insatser"
Vi kan villkora med hur många gånger vi har besökt kyrkan, hur många busskurer vi har skurat eller med hur många videofilmer vi hyr per år, för eran grundinställning är att det spelar ingen roll om det vi villkorar med är ovidkommande, det är inte mer än rättvist att vi betalar våra privilegier med något.
Jag menar att får man in folk till hobbyn inser dom (beroende på vilken inriktning deras radiokörande tar) att det är bra att kunna CW eller att det är bra att kunna reparera sin radio själv, då skaffar dom sig dom kunskaperna själv, utan tvång.
Om någon inte tycker om att köra CW så ska dom inte behöva lära sig det, om någon inte har intresse av D-star ska dom inte tvingas till att lära sig det.
Några av dom nya till hobbyn vill säkert bara lära sig D-star, men så bra, då håller dom sig till en ytters begränsad del av radiospektrumet och besvärar inte er som vill köra AM på den "seriösa" delen av 2M bandet, då kan ni samexistera utan att ens veta om varandra.
Dom kanske upptar fler tidskonstanter med sitt digitala rapande men ni upptar större bandbredd, speciellt om man tar i beaktande att ni inte ens lyckas pricka av samma frekvens när ni ska köra ring...
Ska vi villkora med något relevant kan vi ju ha obligatoriska prov i Engelska, det är ju en ganska relevant sak att kunna inom hobbyn.