Ett tips när det byggs nya antennsystem är att se till att alla matarkablar inkl den skärmade rotorkabelns skärm är ansluten till jord vid mastfoten. På så sätt minimerar man de ledningsbundna störningarna som 100% säkert (inte 99%) leds ut från radiorummets diverse radioapparater, nätdelar och datorer, routrar, switchar och annan skit till antennerna via kablarnas utsida, dvs utanpå skärmen.
Om oskärmad rotorkabel används är det kört. Då får man försöka linda den kabeln i en stor ferrit för att i görligaste mån dämpa de ledningsbundna störningarna som även finns där.
Skillnaden i praktiska installationer kan vara allt från någon enstaka S-enhet upp till 9 S-enheter eller mer. I min egen installation som är helt tyst får jag S-7...9 störningar på de lägre banden 160 m och 80 m om alla kabelskärmarna lossas i markskåpet så att koaxialkablarna går ojordade ända upp till 80 m dipolen i masten och till de andra antennerna trots att matarelementet i t ex 20 m Yagin defakto är jordat i bommen som i sin tur är jordad i masten osv.
Det som händer om man inte jordar kabelskärmarna vid mastfoten är att de ledningsbundna störningarna kopplas över till själva masten som i sin tur återstrålar störningarna till antennerna. Masten blir alltså en sorts vertikalantenn som sprider ut dynga och skit omkring sig.
Många amatörinstallationer ser tyvärr ut precis så. En koax från radion ut genom fönstret upp längs masten till en dipol där eller mellan två träd.
View attachment 8402
Så här har jag gjort. De fyra kablarna nere till vänster är för 2 m och 70 cm plus reserv. Kontakterna är jordade i markskåpet med byglar. I mitten sitter sex koaxialreläer som skiftar antennkablarna (inte anslutna på denna bilden) mellan "det moderna radiorummet" och mitt museum med gamla WWII-prylar och annat. Rotorkabeln och trefasmatningen till rotorn som står på marken och som hela fackverksmasten vilar på går separat men är också skärmade och jordade. Kabeln till plinten i skåpet är en skärmad mångledare som används till div, bl a till styrning av koaxialreläerna. Skärmen är ansluten till markskåpet en bit ner och syns inte på bilden.
Detta är bara ett exempel på hur man kan tänka och göra.