Nya krav för cert?

Gick utbildningen för 1,5 år sedan och tyvärr ingår inget av detta. Har även genomgått "certifikatsutbildnigen Grönt Kort" i golf och där är det en viktig del av utbildningen och provet'
 
Du är inte ensam om att ställa just den frågan.

Ur remissutgåvan av PTS spektrumstrategi:

"PTS ska också beakta de situationer där det finns tillgång på trådbunden infrastruktur (t.ex. fiber).
Då kan kommunikation om möjligt ske via den[SUP]35[/SUP], i stället för att uppta spektrumresurser som kan användas för annan spektrumanvändning som kräver trådlös infrastruktur."


73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej,
Då var det nog en jäkla tur att jag inte nappade på det där fibererbjudandet från Telia förra våren. Annars hade man nog fått köra "amatörfiber" istället.
;)

//Anders
 
Vilken typ av telegrafi, (fjärrskrift) avses?
Knappast Morse va? Föråldrat och bör knappast användas för att kvalificera en tänkt radioamatör.
Det finns mycket smartare moderna telegrafisystem, PSK-31, AMTOR, pactor etc.

de
SM4FPD
 
Snart måste en radioamatör även kunna allt om Etern oxo. eller kanske historiken om denna.
Det är ju gammalt och bra.
Att etern existerar än idag ser vi dagligen bevis för i alla texter om radio TV och vad som sänds på etern.

Något som är verkligt svårt är EMC och avstörning av eleketronik som man bygger.
Att konstruera och bygga saker med elelektronik är en sak, men att få bygget att tåla HF från kortvågstationen är en vetenskap.
De små BC-109:eek:rna i mitt bygge jag håller på med nu, är riktigt bra HF detektorer och det låter apa om jag sänder.
Förr använde man försilvrade plåtlådor och genomföringskondingar för en förmögenhet i strävan efter EMC. Vilket endast idag är att se som okunskap i ämnet. Då blev EMC en del av produkten som var kanske tiofalt mer än själva produkten.
Men då hette det röös.......

EMC-lösningar går inte att räkna sig fram till, går ej att simulera i programvaror och inte att simulera resultatet, endast praktiska prov och know how kan lösa visa problem.

Nå! vilka krav på EMC och avstörning av hembyggen ställer ER på framtida radioamatörer?????

de
SM4FPD


de
FPD
 
Back
Top