Nya tips frånBlocket och TRADERA

Det här är ett citat från media ang det kommade solfläckseländet, fy va hemskt, tror ni att vi överlever? Ser man detta på TV är filmen fylld av vulkanutbrott, eldsvådor och jordbävningsbilder.
Detta är journalistik det ni, vad rädd jag blir..... :

”Nästa cykliska solstorm vid årsskiftet 2011-2012 över jordklotet kan bli kraftigast någonsin. På hela 240 nanotesla!”
”Människor och levande organ skyddas normalt av jordens magnetfält. Men om solstormen kommer med en kraft på 240 nanotesla trycks jordmagnetismen bortåt solen och det magnetiska skyddet på solsidan ”förtunnas”. Solstormen når jordytan och bränner upp all elektronik och elverk!”
”När elverk är utslagna stannar eltåg, tunnelbanan, tåg, trafiksignaler slocknar och sjukhusen fungerar endast några timmar, ifall de har egen reservkraft. Radio och TV tystnar. Ingen information kan ges till allmänheten. Är det dessutom vinter, så kommer hus och bostäder inte att kunna värmas upp.” Slut citat.
BBC sände en dramadokumentär vid förra årsskiftet. Titeln på den var Solar Storm - Perfect Disaster. Budskapet som framfördes var bland annat: ”Oljelampor och stearinljus som enda ljuskällor...! Inga flyg, inga tåg eller tunnelbanor... En solstorm som globalt skulle kunna slå ut all elektronik och alla elverk och ”returnera” världen till ett mörker såsom på 1800-talet!”

De
Roysan
SM4FPD
 
Jo visst fattar jag SM7MCDLeif-san, men jag kunde inte låta bli att busa lite.
Och det är ju inte fel att folk får reda på vem sola Karlstad var. mne Karlstad har många soltimmaar per år ändå, och ovanför det för oss UV skyddande moltäcket skiner den alltid.
Nej det är länge sedan jag var i japan, någon sol ser man sällan där, mer smog som förmörkar den.
Men visst finns det en gammal soldyrkan i japan. Och nog är solen viktig, inte bara dess effekt på vågutbredning utan kanske ännu mer för livet, jordbruk djur och natur.
Och framför allt för den snösmältning vi nu alla väntar på.
För det sistanämnda räcker varken fotgenlampan eller kärnkraft.

Jo "san" efter namnet är en artighetstillsats.
Något som dock verkar avta, med moderna tider.

de
Roysan
 
Varför inte en trattbordsmikrofon:
Gammal telefonist-mikrofon på Tradera. Technica & Nautica | Samlarsaker
"Rent" trattljud är ju på modet idag, dessutom ger en väl utformad exponetialtratt, en väl fungerande transformator från luftens specifika impedans på 11 Ohm till mikrofonmembranets kanske 1000 Ohm.
Visst kan man då byta ut kolkornsmiken till en modern eleketret kapsel utan att man för den skull fördärvar utseendet.
Rätt utfromad tratt ger en relativt bredbandig napassning i talbandet. Dvs bra ljud.
Och visst är det skälet till att den såg ut som den gör.
10 - 20 dB "mekanisk förstärkning" utan aktiva förstärkarsteg är fördelen.

Nej jag inte skojar aprillo, detta är fakta.
de
Roy
SM4FPD
 
Någon säljer en ICOM HM-7
En ICOM handmikrofon, som är avsedd till de årgångar av ICOM riggar där man hade förstärkare i mikrofonen. I annonsens står det 600 Ohm, det stämmer den är lågOhmig men har en förstärkare och utnivån är mycket hög.
Jag finner ofta att folk jagar denna mic då den passar till äldre riggar och har ofta "försvunnit".
Det handlar om början 80 tal. IC-255, 260, 745, 740, 251, 451, 730, 720A, vissa tidiga 751, och kanske några fler.
Att man körde så hög nivå var kanske underligt, men det var tiden före elektretmikens födelse.
Nivån är ungefär som en kolkornsmik. Den kallas ibland intecom mik, dvs sådana mickar som används i intercom system i flygplan och till flygradion.

ICOM / handmikrofon på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |

Något för nostalgiriggen. Däremot är den grå, inte milgrön som han skriver.

de
SM4FPD
Roy
 
En SET 19 till salu på TRADERA, mycket sällan eller aldrig har jag sett en sådan till salu, (I SM)
Wireless set 19 mark II på Tradera. Amatörradio | Amatörradio |
Det lär dock finnas en och annan i stugorna.
Många har inte sett hur en SET-19 ser ut, passa på här att se den.
Bland AM knuttarna förekommer någon SET-19 i drift, på helgerna runt 3770 - 3790 kHz
Själv har jag en som väntar på att bli igångkörd, med 12 Volts PS, roterande omf.
Det skall bli mycket spännande att se varthän priset hamnar.
Dock borde 500 kr ha varit lagom, men tydligen finns större intresse.
Se även denna säljares andra annonser, det finns en del för nostalgigern.

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
Roy
 
Skälet till fantasiumman på frakt är att TRADERA tvingar att det skrivs något i frakt rutan när man lägger in en auktion. Ofta vill man göra upp om frakt, eller hämtning, eller alternativt leveransätt efter autkionen och därför inte ange fraktkostnad. Ibland är det svårt att bedöma frakten före eventuell packning. Att skriva in 0 går inte, skriver man 10 kr kommer köparen att kräva detta, så då är alternativet att skriva dit en fantasiumma. Men gör man så bör man förklara sig i auktionstexten.

Jag ser att SET-19 snart går ut och just nu ligger den på 1625 kr !!!! Helt fantastiskt, kanske läge att sälja min.
Klicka på säljarens övriga annonser så ser vi att man har lagt bud på 2500 för en SPR4, kanske ännu mer fantastisk för en 45 år gammal grej. Mest fantastiskt är dock 2870 kr för en TR-7.
Jag man ler lite........

de
SM4FPD
Roy
 
Jo, Roy, jag ropade in Drake TR7`n. Rigg-priserna ligger egentligen alltför högt. Men det är ju marknaden som styr.

Jag har aldrig ägt någon TR7à tidigare. Har annars haft det mesta sedan mitten av 70-talet.
Köpte även på sin tid (70-talet), ett Drake 12-volt-agg. av Bejoken, när de låg intill Stadsteatern i Malmö. Detta aggregat, har alltid varit mig till hjälp. Såväl volt- som ampère-mässigt. Till och med, i egenskap av hjälp-start-aggregat till min bil.
Har även inhandlat diverse Icom-maskiner av olika slag över tid.

Är mer en lödkolvs-amatör och till viss del CW-nisse, än en 59 001-typ.
Det finns även lite radiorör-projekt på gång. Allt enbart för skoj skull.

Drake TR7 har, enligt min mening, något så svårdefinierat, som en själ.
Till skillnad från nya "riskokar-trx".

Apropå småleenden, utvecklas dessa kanske till ett gapskratt hos flertalet radioamatörer, när det tänks på utfallet av försäljningen av D-Star-utrustning.

Ha en trevlig lab-helg!

73 de SM7HPD Hans
 
Last edited:
Back
Top