Obegripligt

Skulle det alltså vara lagligt om jag tar mig en anropssignal, vilken som helst, varför inte SA5A ... och pratar med SM3BDZ på 11m? Eller kallar mig X17 och kör ett QSO med El Puma i Italien? Allt under förutsättning att CE-märkt apparat och antennsystem som "håller sig på kanalen" och inte överskrider erp-effektgränserna?

Jag tror också kommersialiseringen och liberaliseringen av samhället, och de värderingsförskjutningar som skett, medför att allt fler tänker att "det som inte är förbjudet, är tillåtet" och "jag gör väl som jag vill, om ingen annan skadas av det". Och vad är det för fel med det, utöver att några av oss gamlingar behöver träna upp vår tolerans inför olikheter. Man kan också tänka att 11m kommer att bli helt överflödigt, om det är lika lätt att bli radioamatör. Varför gå omvägen via 11m?

Mitt radiointresse började visserligen på 11m, men det var i slutet av 60-talet och det var ett stort steg och ett lyft att bli radioamatör. För mig är det obegripligt att man som radioamatör har behov eller nöje av att fortsätta köra på 11m. Men om någon har nöje av att köra amatörradioliknande trafik på 11m, varför inte?

Det stämmer inte att det blivit så mycket lättare att bli radioamatör, t.ex. genom att kraven på tekniskt kunnande har minskat eller att provfrågorna skulle ha blivit enklare. Det har blivit lite lättare eftersom något frågeområde tagits bort och genom att ungefär samma provfrågor används under lång tid. Annars är kraven på tekniskt kunnande desamma som de varit de senaste 40 åren. Den stora skillnaden är i så fall att CW-kravet försvunnit, vilket medfört att en minst halvårig CW-utbildning försvunnit, och med den lärlingstiden som blivande radioamatör. CW-kravet fungerade givetvis som ett filter och utestängde de som inte ville anstränga sig. Om man för att kompensera för det borttagna CW-kravet också borde höja kraven på annat sätt kan man ju fundera över.

Ändå kvarstår skillnaden att amatörradio innebär privilegier, tillgång till frekvensspektra och rätt att använda hembyggd utrustning. Att synsätt och språkbruk följer med de som kommer (omvägen) via 11m är inte så konstigt, bara naturligt. Men börjar det även komma fler till amatörradio via sitt datorintresse? Vilka synsätt och vilket språkbruk kommer då att infiltrera amatörradion? Och hur kan man upprätthålla rågången mot internet?

Nu börjar fundera på vad BDZ:as ursprungsfråga var .... ;-)

Sture
 
Last edited:
SA5A skrev; "Det stämmer inte att det blivit så mycket lättare att bli radioamatör, t.ex. genom att kraven på tekniskt kunnande har minskat eller att provfrågorna skulle ha blivit enklare. Det har blivit lite lättare eftersom något frågeområde tagits bort och genom att ungefär samma provfrågor används under lång tid. Annars är kraven på tekniskt kunnande desamma som de varit de senaste 40 åren. "
-----

Så talar en slipad politiker Sture. Jag är mäkta imponerad! :)

Den som gör sig omaket att jämföra de nuvarande läromedlen med de som användes tidigare kommer dock att inse att det är väldigt stora skillnader. Vidare finns det en skillnad i att de nuvarande provfrågorna (ca 18 st i teknikprovet) är helt publika då de finns med i Bli Sändaramatör. Tidigare var provfrågebankens omfattning inte känd utanför Televerket vilket medförde att kandidaten var tvungen att läsa alla sidorna i läroboken. Numera behövs som du borde känna till bara själva principen för hur övningsfrågorna är konstruerade läras in. Med andra ord räcker det numera att kunna besvara frågorna utan att för den sakens skull ha en aning om vad som egentligen frågas om. Det krävs ingen förståelse för saken utan bara förståelse för hur frågan skall besvaras. Stor skillnad. En tredje aspekt är kurstiden. Numera klaras ett amatörradiocertifikat av efter en s k veckoslutskurs som är direkt anpassad för att lära kandidaten hur han eller hon skall besvara de på förhand kända provfrågorna. Du Sture och andra tvivlare borde fundera lite djupare på allt detta och även då den tid en normal kurs tog förr (ej morsetelegrafi inräknad ) och den tid den nuvarande utbildningen tar. Stor skillnad här också och jag tror inte att det beror på att dagens kandidater är smartare eller har bättre förkunskaper än förr. Vi har ju alla sett hur utbildningskvaliteten i skolan ständigt sjunkit under lång tid samtidigt som politikerna och Skolverket för att mörka faktum uppfunnit nya metoder i syfte att inbilla eleverna att de kan vad som krävs och är jätteduktiga. De försigkomna har hållits tillbaka så att de som inte presterar lika mycket skall känna sig duktiga. Du jobbar ju själv inom branchen och känner till detta men kan väl inte erkänna för mycket om du vill ha jobbet kvar. Är det inte så säg, politik och en enorm drivkraft att lura sig själv Sture?

Ang den tid som det tog att skaffa sig färdigheter i morsetelegrafi så är det som du säger. Ett slags filter som släppte igenom de som var tillräckligt motiverade och hade ett intresse av att lära sig det som krävdes. Den utsträckta lärotiden medförde att den som gick kursen kom i kontakt med hobbyn på ett naturligt sätt via sin klubb. En modern tappning kunde vara att införa andra mer relevanta krav precis som du är inne på.
 
Tar risken att skjuta ut hakan en bit...
En liten bit? Trots att du inte säger "frekvensen som ej får nämnas vid namn" (travesti på Harry Potter) så sticker du nog ut hakan minst 11 meter. :) (HI)

Möjligen är vår hobby nu så urvattnad att praktiskt sett finns ingen skillnad längre och då finns kanske heller ingen anledning att hävda detta? Är det så?

Fakta är att det körs samma trafiksätt (inkl digitala) på "frekvensen som ej får nämnas vid namn".

Ska vi då skylla minskade skillnaden på att dessa radioanvändare utan radiotekniskt certifikat har varit listiga nog att lära sig av oss?

Eller ska vi kanske skylla på att de nya i vår hobby inte ställer sig längst fram och drar hela lasset åt oss äldre?

Eller ska vi kanske söka inåt?
Vad har *jag* (du) gjort för att se till att amatörradion har ett tekniskt försprång relativt "frekvensen som ej får nämnas vid namn"?
Tänk om det är så att vi halkar efter eftersom det finns delar av vårt amatörradiokollektiv som inte vill eller orkar ta till sig ny teknik utan hellre sitter och trivs i sin egen komfortzon av radiorör och handpumpar.

När konkurrensen flåsar i nacken kan man antingen sura och vifta med papper och paragrafer, eller så kan man se till att återta ledningen genom det vi är bäst på - radioteknik.

Så, gentlemen, starta era eldkastare!

73 de SM0RVV
 
@RVV:

Tack för ett tänkvärt inlägg och den gnutta humor som annars tycks så sparsmakad i debatten! Det ligger onekligen mycket i det du skriver och visst kan det vara så att den genomsnittliga tekniknivån hos "PR-amatörerna" är högre än i kollektivet sändaramatörer.

Det som ändå förvånar mig är att frekvensbanden, de onämnbara och de nämnbara, används på samma sätt och till samma saker och t om parallellt. M.a.o. likhetstecknet existerar!

/Lasse
 
En annan intressant iaktagelse är att 27 MHz kan koka av trafik medans det är i stort sett tyst på 10m (trots att det är öppet, man hör tex fyrar osv).

//TSC
 
Back
Top