Olaglig APRS trafik

Här kommer en del av diskussionen från SSAs forum så får ni själva göra en bedömning.

Re: SSA i medlemmarnas intresse?



SM0DZB skrev:
Men att som en del på det här forumet och på andra forum påstår att vi stödjer eller alternativt inte anmält detta är direkt felaktigt.

73 Tore SM0DZB ordförande i SSA


SM7SEK svarar:
Nu kanske du uppfattar mig som riktig gnällig Tore. Men det är en sak med segelflygarna och APRS som inte riktigt stämmer i ditt för övrigt utmärkta svar. SSAs APRS-funktionär har varit tillfrågad av segelflygarna. Vad jag har förstått av segelflygarnas och APRS-funktionärens uttalande har man från SSA givit sitt godkännande för upplägget med segelflygplan som sänder på amatörradiobanden utan att den som flyger planen innehar amatörradiocertifikat. SSA har alltså godkänt utlåning av amatörradiosignaler till olicensierade personer.

Dock misstänker (hoppas) jag att detta förfaringssätt inte är av APRS-funktionären förankrat i styrelsen. Men faktum kvarstår, segelflygarna upplever att man fått OK av SSA att bedriva verksamhet på våra amatörradioband. Det har framgått med tydlighet i diskussionerna på såväl detta som andra forum.
Uffe SM7SEK


Tore svarar:

Inläggav SM0DZB (Tore) fre 24 jun 2011, 09:44
Hej ULF! Jag har kollat detta och vår APRS funktionär har inte gett några löften att köra utan certifikat. Den som påstår detta far med felaktig information.Vår APRS funktionär
Björn SM6JOC har samma inställning som SSA i sin helhet. Den som är segelflygare och har amatörlicens har rätt att köra tracker. Men man får inte låna ut sin signal eller sändare till andra personer som saknar licens.
Det är en sak vad segelflygarna "uppfattar". I bland "uppfattar" man saker så att det passar ens egna linje.

TILL ALLA TREVLIG HELG!!
73 de Tore SM0DZB ordförande SSA


Inläggav SM7SEK (Ulf) fre 24 jun 2011, 11:59
Är detta SSAs officiella åsikt?

SM6JOC skrev: Det är INTE piloten som brukar trackern. Det är amatörradioklubben som brukar tracken.

Uffe SM7SEK


Inläggav SM0DZB (Tore) fre 24 jun 2011, 15:18
till SM7SEK. Citatet berör om en klubb med flera medlemmar som segelflyger och dessa medlemmar har amatörradiocert. PTS utreder bl.a. var gränsen går för vad en klubb får
göra. Men utgångspunkten är klar. Den som bedriver radiosändning på ett amatörband skall ha amatörradiocertifikat och därmed tillstånd enligt gällande PTS föreskrifter.
En klubb kan inte låna ut sitt sändningstillstånd till de som saknar amatörcertifikat. Då är det otillåten radiosändning. Sak samma för enskild amatör.

För övrigt skall vi alla som har certifikat inte försöka utnyttja eventuella kryphål för att ge personer som saknar cert möjlighet att bedriva radiosändning på "våra" amatörband.
Sker detta skadar det oss i långa loppet.
73 de Tore SM0DZB ordförande SSA



Inläggav SM7SEK (Ulf) fre 24 jun 2011, 16:20
Det handlar inte alls om amatörer som segelflyger. Tror du verkligen att vi hade brytt oss över huvud taget om det hade varit amatörer som segelflyger med trackers?

Jag ger upp...... Hej då!
Uffe SM7SEK
sk7ca.org

Inläggav SM0DZB (Tore) fre 24 jun 2011, 16:59
Till SM7SEK ULF! Jag har klargjort för vad som SSA står för. SSA har anmält till PTS att det finns personer som kör "trackers" och saknar amatörcertifikat. Det är i strid med lagen.
Det finns personer med amatörcert som segelflyger och använder tracker. Detta är tillåten radiosändning. sen kan vi tycka vad vi vill. Jag känner några personer som tagit cert för att de vill kombinera två trevliga verksamheter.
Döm inte alla på förhand!
73 de Tore SM0DZB
 
Det är vad jag känner till ingen skillnad mellan att "låna ut" signaler vare sig inom eller utom en klubb. PTS har ganska nyligen tagit ställning i saken när det gällde SK7MQ.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Citat SM0DZB
Det finns personer med amatörcert som segelflyger och använder tracker. Detta är tillåten radiosändning. sen kan vi tycka vad vi vill. Jag känner några personer som tagit cert för att de vill kombinera två trevliga verksamheter.
Döm inte alla på förhand!
73 de Tore SM0DZB
Slut citat

Jag undrar faktiskt varför Tore drar upp detta över huvud taget? Varken jag eller någon annan har klagat på eller haft synpunkter på licensierade radioamatörer som flyger med trackers. Jag tycker att man i debatten mycket tydligt klargjort att det handlar om olicensierade segelflygare och inget annat.

Det känns som om Tore försöker släta över det på något sätt genom att hela tiden styra bort från den olicensierade biten.

Och vem har jag dömt på förhand? Hade det funnits en "ogilla knapp" i SSAs forum hade jag klickat på den.
 
Last edited:
"Den som använder en amatörradiosändare ska ha ett amatörradiocertifikat."
"Den som använder en amatörradiosändare ska ha en egen anrsopssignal."

Exakt så står det i PTS föreskrift. En eller flera medlemmar med amatörradiocertifikat i en radioklubb kan inte agera bulvaner för antal andra klubbmedlemmar som inte har certifikat. Det gäller oavsett om klubben består av segelflygare eller skidåkare.

Fördelningen ickeamatörer - amatörer i en klubb spelar egentligen ingen roll, en klubb med 99 certifikatsinnehavare kan inte låna ut klubbens anropssignal till en hundrade medlem utan certifikat, men:

52 segelflygplan har under det senaste året varit aktiva på APRS i Sverige.
Till dessa 52 segelflygplan kan knytas 6 flygklubbar och 59 privatpersoner, i form av ägare eller brukare.
Av dessa 59 privatpersoner återfinns 6 i SM callbook.
1 av dessa 6 saknar flygcertifikat, han lånar bara ut sin privata anropssignal till andra som flyger (upp till 6 på en gång).
Av de 5 som själva flyger lånar åtminstone 3 även ut sin anropssignal till andra, som inte har amatörradiocertifikat.
Av de 2 som återstår anger endast 1 sin anropssignal på korrekt sätt (numera).

Jag kan ha räknat fel på någon enstaka här eller där, men de radioamatörer som inte på något sätt bryter mot reglerna utgör en anomali i sammanhanget, och kan i stort sett räknas på ena handens tumme.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Inläggav SM7SEK (Ulf) fre 24 jun 2011, 11:59
Är detta SSAs officiella åsikt?

SM6JOC skrev: Det är INTE piloten som brukar trackern. Det är amatörradioklubben som brukar tracken.

Jag tog mig friheten och klippa lite i ovanstående quote för att belysa detta märkliga synsätt från SM6JOC.

Kan man verkligen anse att radioklubben på marken sänder APRS remote från ett flygplan och att piloten inte har något med det hela att göra.

Om det är på detta vis så kan vi inte göra något åt det hela.

/Micke
 
Kan man verkligen anse att radioklubben på marken sänder APRS remote från ett flygplan och att piloten inte har något med det hela att göra.

Nej, det finns goda argument för motsatsen. Dessa argument är kända för såväl SSA styrelse som för PTS.

SSA har ett problem när enskilda funktionärer uttrycker uppfattningar som inte helt går i takt med föreningens officiella ståndpunkt, vilket leder till att SSA inställning framstår som otydlig. Ordföranden får bekymmer om han vill distansera sig från detta, utan vara illojal mot sin funktionär.

I stort sett allt som ordföranden sagt pekar mot att styrelsen inte delar uppfattningen ovan.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Sett ur PTSFS, LEK och det internationella regelverkets perspektiv är piloten, i sin roll som befälhavare, ansvarig för att det sänds telemetri
från sitt flygplan på amatörradiobanden utan certifikat och det får vederbörande inte göra.

När piloten själv har ett amatörradiocertifikat och identifierar sig med sin personliga anropssignal kommer saken i ett annat läge.

Telemetri för t.ex. utprovning eller fjärrstyrning av flygplan eller missiler där tillverkaren eller brukaren monterat sändaren i farkosten ska inte heller försiggå på amatörradiobanden, såvida inte specialfallet skulle inträffa att detta inte är yrkesmässigt och att den som äger farkosten och ansvarar för driften också är radioamatör samt har ett personligt certifikat och anropssignal.

Radioklubben på marken kontrollerar inte telemetrisändaren på något sätt, och klubbens medverkan inskränker sig till att tillhandahålla anropssignalen.
Ett uppenbart fall av försök att systematiskt kringgå reglerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Både call och tracker

ref: Karl-Arnes inlägg ovan.

Det är inte endast anropssignaler som tillhandahålls av klubben. Medlemmar har utvecklat en APRS-tracker, Almogetrackern, som de säljer till andra medlemmar, med eller utan amatörcert.

En otrevlig tanke: Antag att de säljer en färdigkonfigurerad tracker, med klubbsignal+nuffra, till en ickelicenserad. Då har de ju faktiskt sålt en anropssignal ...

Jag vore glad om jag har fel i något av detta. Rätta mig hemskt gärna.

Janne
 
Last edited:
Det är svårt att bevisa för en utomstående men det finns en del som tyder på att du har rätt.

När APRS funktionären pratat med SA5UF så började Uppsala Flygklubbs fyra plan sända med signalen SA5UF-* Den 13 maj efterlyser den ansvarige för signalen APRS användare på segelflygforum för att man behöver programera om deras trackers. Har han ingen medlemsförteckning så han kan ta direktkontakt?

Ett ex. SEUMI som ägs av Örebro Segelflygklubb anger signal SA5UF-26. Det är väl knappast troligt att Örebro Segelflygklubb skulle vara medlem i Uppsala Flygande Sändareamatörer.
 
Nya amatörer på gång? Läste detta på segelflygforum.


av Andreas Kingbäck » 28 jun 2011, 12:27

De som har APRS tracker bör snarast ordna sig ett amatörradiocertifikat för att få nyttja banden.

Tanken är väll ungefär samma sak som att man inte kan låna ut sitt segelflygcertifikat och låta den personen flyga på sitta ansvar...

Att ta ett sådant cert är inte mycket svårare än vanliga flyg varianten. :

Hör av er så kan jag kontakta klubbar för hjälp med utb/ prov.
 
Hej!

Att bli radioamatör enbart för att utnyttja "den omtalade tjänsten" är väl en tragisk uteckling som strider mot grundtanken kring amatörradio?
 
Hej!

Att bli radioamatör enbart för att utnyttja "den omtalade tjänsten" är väl en tragisk uteckling som strider mot grundtanken kring amatörradio?

Men dom gör i alla fall rätt och kanske får flera en bättre förståelse för vad radio innebär.
Kanske några är mer intresserade än andra och kan då hjälpa till med att konfigurera tracker´s på rätt sätt.

Med lite tur så kanske några segelflygare "upptäcker" radiohobbyn.

/Micke
 
Det har alltid funnits åsikter om vilken sorts bakgrund som är OK för en radioamatör.

Jag själv halkade in via rundradio-DX, vilket brukar anses som OK.
Jag känner andra som kommit in via 27 MHz, vilket ofta ses som en arvssynd, omöjlig att sona.
På 80-talet kom det in ett antal datorintresserade, som ville kunna skicka e-post via paketradio.
Att ha gått från att bygga HIFI-förstärkare med rör till att bygga dito radiosändare anses av somliga som extra beundransvärt.
Jag känner till fall där man skaffat cert för att kunna prata med nära och kära på SIDA-uppdrag och liknande.
I min hemmaklubb har man varit ganska framgångsrik med att rekrytera långseglare till amatörradiohobbyn.

Nu har vi alltså ett antal segelflygare som är beredda att ta amatörradiocertifikat för att kunna köra APRS.
Visst finns risken att de följs av älgjägare, ballongflygare, rallyförare och orienterare.
Min ryggmärgsreflex säger mig att det vore roligare om de sökt sig till amatörradion på grund av ett genuint radiointresse.

Men alla bör behandlas lika. Om man uppfyller kompetenskraven ska man släppas in.

Man kan diskutera om kraven idag är för lågt ställda. Jag har inte själv någon väl underbyggd uppfattning om detta.
Det borde vara lätt nog för att en normalbegåvad person som är seriöst intresserad ska ha en chans, utan att ge avkall på elsäkerhetskrav och liknande.
Det bör vara svårt nog för att det inte ska vara värt besväret om man bara är ute efter att kunna köra 5 W på 432 MHz i stället för 500 mW på 446 MHz.

Jag tycker det vore bra med ett system med åtminstone två certifikatsklasser, en med lägre krav, för att släppa in nybörjare, och en svårare, för att uppmuntra folk att öka sin kompetens.
Men det är väl en annan diskussion.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Hej!

Bara för att förtydliga, jag är inte ute efter att starta någon hatkampanj mot någon grupp.
 
Jag vet inte hur programmeringen av tracker´s fungerar men anar att det lär ta tid innan man på ett lätt och smidigt sätt kan byta hamcall i en och samma tracker.

Ett klubbsegelplan kan ju byta pilot flera gånger under dagen och då måste man antingen äga en personlig tracker eller så måste klubbtrackern omkonfigureras.

Hur skulle detta gå till?

/Micke
 
Inga problem, bara att plugga in en laptop och byta signalen.
Det tar längre tid att starta upp PC'n än att ändra signalen.
 
Inga problem, bara att plugga in en laptop och byta signalen.
Det tar längre tid att starta upp PC'n än att ändra signalen.

OK, dom får väl lägga till det på checklistan.
Bättre vore att via blåtand konfa från sin telefon med lämplig app.

Allt går att utveckla och förbättra.

/Micke
 
De flesta mobiltelefoner som säljs idag är sk. smartphones till vilka det finns aprsprogram att ladda in. Detta måste väl vara den allra enklaste lösningen för segelflygarna som då ej heller behöver använda vårt amatörband. De får samtidigt en bättre täckning i marknivå.

Det är den här lösningen som man ser att många lastbilar använder för att komma ut på aprs.fi
 
Last edited:
Mobiltelefoner med de antennhöjder man får i ett segelplan är, tror jag, inte vad mobiloperatörerna önskar sig.
Av samma skäl som resonerats om tidigare i tråden.
Nån som vet? Hur påverkas de olika mobilnäten?
 
Back
Top