Olaglig APRS trafik

Undantaget kan vara Tyskland, där reglerna fortfarande tas på ett stort allvar.

Då kanske tyska telemyndigheterna är intresserade av att ett svenskregistrerat segelflygplan i början av maj vid ett antal tillfällen rapporterade sin position cirka 50 km söder om Berlin.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Bra Jonas ett lugnt och faktabaserat inlägg.

Naturligtvis är det okunskap hos flertalet segelflygande ickeamatörer som ligger bakom uttalande som ‎"Olaglig APRS trafik" my ass, så vitt jag har hört finns det inget lagkrav på radioamatörtillstånd längre. Kom in i 2000-talet..."

Ovanstående uttalande är lite skrämmande för på något vis har man fått uppfattningen att det är helt fritt att utnyttja amatörradiofrekvenserna. Någon eller några har spridit denna lögn och till slut har det blivit en sanning hos segelflygarna.

Samma person kallar även vår hobby för sandlåda vilket jag finner kränkande då jag är väldigt engagerad i mina intresseområden inom amatörradion. Att racka ner på oss radioamatörer för att vi har synpunkter på hur segelflygarna olovligen OCH olagligt utnyttjar vår infrastruktur är lågt. Förhoppningsvis är det okunskapen hos en enskild person och inte en allmän uppfattning inom segelflyget som ligger bakom uttalandet.

SSA och dess APRS-funktionär måste kontakta segelflygarna och förklara att det inte är ok att sända på amatörradiofrekvenser utan amatörradiocertifikat.

Vad är problemet?
 
Last edited:
Problemet är som jag fattat saken att SSA:s APRS funktionär enligt egen utsago haft kontakt med företrädare för segelflygarna och är överens om att det är i sin ordning att radioamatörer lånar ut sin signal till en icke radioamatör som använder APRS-trackern i sitt eller klubbens segelflygplan. Detta under förutsättning att identifieringen sker på ett visst sätt.

Den åsikten försvarar APRS-funktionären i flera inlägg på SSA:s forum. Flera SSA-medlemmar har därefter bett SSA ordf bekräfta eller dementera att styrelsen stöder APRS-funktionärens synsätt men ordf har valt att lägga locket på. Mycket noga undviker han att besvara medlemmarnas konkreta frågor.

Flera SSA-medlemmar har även bett SSA-ordf att styrelsen författar en formell skrivelse till PTS där problemet påtalas och där man kräver att PTS agerar. Även detta har SSA ordf avvisat med motiveringen att man redan informerat PTS muntligt i samband med tidigare besök på myndigheten.

Det är dock högst osannolikt att PTS skulle agera på muntlig information från SSA. Därför behövs en formell skrivelse som kan diarieföras hos PTS.

SSA ordf skriver dessutom att var och en av amatörerna själv kan skriva till PTS om detta. Det kan bara tolkas som att i detta ärende så är SSA inte beredd att företräde de medlemmar som anser att amatörradiofrekvensena används för andra ändamål än amatörradiotrafik.

På så sätt har SSA också diskvalificerat sig som den nationella IARU-förening som enligt stadgarna säger sig vilja värna om amatörradion och dess fortsatta existens samt försvara våra tilldelade frekvensband från inkräktare.

Det är enligt min åsikt ett stort problem när en förening som SSA visar sådan total brist på förståelse.

Även om PTS hade besvarat en formell skrivelse med att det enligt undantagsföreskrifterna inte möter några hinder att även icke radioamatörer använder t ex APRS-trackers så hade SSA i alla fall fullgjort sin plikt och därmed uppfyllt medlemmarnas önskemål, nämligen att försöka få en ändring till stånd.

/Bengt
 
Last edited:
Men om segelflygarna anser att vi sitter och leker i vår sandlåda så finns det ju ingen anledning för dom att tränga sig ner i samma sandlåda.
Om SSA verkligen gett dem tillåtelse att leka så kan ju denna förening anses som förverkad. Varför skall vi ha en organisation som arbetar emot oss?

Är det dags att starta en konkurrerande organisation som verkar för amatörradions bevarande?
 
Last edited:
Är det i grunden föreningens fel om en funktionär överträder sina befogenheter? Jag tycker att styrelsen bör ges i uppdrag att ta tag i saken, om inte annat så via en motion till nästa årsmöte.

/ Göstha
SSA-medlem sedan 1967.
 
Problemet är som jag fattat saken att SSA:s APRS funktionär enligt egen utsago haft kontakt med företrädare för segelflygarna och är överens om att det är i sin ordning att radioamatörer lånar ut sin signal till en icke radioamatör som använder APRS-trackern i sitt eller klubbens segelflygplan. Detta under förutsättning att identifieringen sker på ett visst sätt.

Den åsikten försvarar APRS-funktionären i flera inlägg på SSA:s forum. Flera SSA-medlemmar har därefter bett SSA ordf bekräfta eller dementera att styrelsen stöder APRS-funktionärens synsätt men ordf har valt att lägga locket på. Mycket noga undviker han att besvara medlemmarnas konkreta frågor.

Flera SSA-medlemmar har även bett SSA-ordf att styrelsen författar en formell skrivelse till PTS där problemet påtalas och där man kräver att PTS agerar. Även detta har SSA ordf avvisat med motiveringen att man redan informerat PTS muntligt i samband med tidigare besök på myndigheten.

Det är dock högst osannolikt att PTS skulle agera på muntlig information från SSA. Därför behövs en formell skrivelse som kan diarieföras hos PTS.

SSA ordf skriver dessutom att var och en av amatörerna själv kan skriva till PTS om detta. Det kan bara tolkas som att i detta ärende så är SSA inte beredd att företräde de medlemmar som anser att amatörradiofrekvensena används för andra ändamål än amatörradiotrafik.

På så sätt har SSA också diskvalificerat sig som den nationella IARU-förening som enligt stadgarna säger sig vilja värna om amatörradion och dess fortsatta existens samt försvara våra tilldelade frekvensband från inkräktare.

Det är enligt min åsikt ett stort problem när en förening som SSA visar sådan total brist på förståelse.

Även om PTS hade besvarat en formell skrivelse med att det enligt undantagsföreskrifterna inte möter några hinder att även icke radioamatörer använder t ex APRS-trackers så hade SSA i alla fall fullgjort sin plikt och därmed uppfyllt medlemmarnas önskemål, nämligen att försöka få en ändring till stånd.

/Bengt

Just sådana saker som att SSA inte agerar m.m. enligt ovan gör att man funderar allvarligt på om jag verkligen skall offra en slant ur min A-kassa (om jag inte har fått arbete då) till medlemsavgiften nästa år....
 
På segelflygforum Segelflygforum • Visa tråd - APRS talas det nu om att APRS-trackers endast används i akt och mening att öka flygsäkerheten.

Ett vällovligt syfte, MEN ifall det verkligen är så ska man använda system och frekvensband som är avsedda för ändamålet, och koordinerade inom både ITU och ICAO. Annars är det verkligen en falsk säkerhetskänsla som systemen erbjuder.

Jag anar följande händelseförlopp i stort:

När APRS-tekniken börjar bli "mogen" för ett par-tre år sedan upptäcker radioamatörer med flygintresse att den erbjuder ett oslagbart billigt sätt att visa flygplansrörelser i realtid.
Detta demonstreras för andra intresserade vilka inte själva är radioamatörer som tycker detta är "den bästa uppfinningen sedan skivat bröd".
Av missriktad hjälpsamhet ställer då initiativtagarna upp på att sprida företeelsen bland användare utan amatörradiocertifikat utan en tanke på konsekvenserna.

Inom amatörradion finns det en fraktion som hoppar högt av upphetsning så fort några icke-radioamatörer, oavsett inriktning, visar intresse för att använda sig av amatörradiofrekvenserna för sina egna syften.
Detta brukar kallas för "armbindelseffekten" och manifesterar sig i lindrigare fall som att radioamatörerna ställer utrustning och obetald fritid till förfogande för att förmedla tredjepartsmeddelanden bara för nöjet att prata i radio på kommando.

Svårare fall visar sig i att man bygger upp hela organisationer med befälsordningar och komplicerade procedurer och regler vilka erbjuds intet ont anande "kunder".

Så länge som detta sker utan att "kunderna" bibringas tron att de disponerar radiofrekvenserna efter eget skön må det vara hänt.

Det som tycks ha skett i detta fall är att någon eller några radioamatörer erbjudit fri tillgång till APRS-systemet oavsett om de som kontrollerar sändarna är radioamatörer eller inte. Saken verkar också på något sätt ha förankrats inom SSA utan att någon utanför den "inre kretsen" har informerats.

Jag har brukat säga att amatörradion i avregleringens tid utsätts för ett tvåfrontskrig; den ena fronten utkämpas på de låga frekvenserna som hotar att bli oanvändbara genom omöjligheten att sätta upp en användbar antenn och den ständigt ökande störnivån. Den andra fronten pågår i de högre frekvensbanden där myndigheterna ser möjligheten att sälja spektrum till högstbjudande.

Nu tycks det dessvärre vara så att en tredje front har öppnats, där femtekolonnare inom våra egna led, förhoppningsvis bara av okunskap, hjälper till att ge orelaterade verksamheter tillgång till amatörradiofrekvenserna.

Låter man sådant fortsätta kommer de kvarvarande amatörradiobanden i Sverige på sikt att ses som ISM-frekvenser där allsköns radioanvändning vilken inte passar in inom den reglerade delen av spektrum får hålla till.
Detta strider mot både andan och bokstaven i ITU-reglerna om amatörradio.

Jag har tyvärr själv ingen större förhoppningar om att SSA kommer att ta tag i denna utveckling. Där är man fortfarande invaggad i föreställningen att inget hotar frekvenserna sedan framgångarna i WARC-79 för över 30 år sedan, och dessutom lever man i tron att "relationerna med PTS" gör att amatörradion har någon form av fribrev.

Den inriktning mot contest och DX-jakt som föreningen dessutom gått mot under den senare tiden gör också att prioriteringarna ändrats.
Vad gör det ifall VHF/UHF- och mikrovågsbanden förloras, så länge som 14 MHz finns kvar?

"Efter oss syndafloden..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Segelflygarna förstår fortfarande inte att det är förbjudet att sända på amatörradiofrekvenser om man inte innehar amatörradiocertifikat. Man menar att vi visst skall kunna samverka på amatörbanden.

Citat:
Segelflyget och radioamatörerna måste snacka med varandra och komma till en lösning hur samarbetet skall se ut.
Slut citat:


Läs gärna tråden på Segelflygforum
 
Hej!

Finns väl inte så stort utrymme för snack, situationen är väl tämligen klar?

Eller i klartext, det de sysslar med är inte amatörradio, alltså hör deras aktiviteter inte hemma på ett amatörradioband.
 
Klart vi ska snacka lite...nu har vi ju ett enastående tillfälle. Jag är själv flygintresserad och vet hur många det är som inte fått uppleva den frihetskänsla flygning innebär. Jag har själv inget segelflygcert och jag är säker på att jag skulle få med mig flera från radioklubben. Man skulle kunna låna ett flygcert och ha liksom som ett klubbcert...eller?

Vad sägs? ;)
 
Segelflygarna förstår fortfarande inte att det är förbjudet att sända på amatörradiofrekvenser om man inte innehar amatörradiocertifikat.

Jag läste tråden du länkade till.
Det är tydligt att man tror sig ha ett giltigt generellt radiocertifikat i och med att man har avlagt radioprov för flygradio.

När jag tog mitt segelcert så tvingades jag avlägga detta radioprov trots att jag hade ett giltigt sändaramatörcert.

Dessa personer förstår tydligen inte skillnaden mellan de två certifikattyperna.


/Micke
 
Det verkar som att en del vanföreställningar florerat bland segelflygarna. Men jag tror att jag har uttryckt mig tillräckligt klart för att de flesta på Segelflygforum nu ska förstå. Den som inte tar till sig budskapet nu är nog inte hjälpt av att jag upprepar det igen.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det är tydligt att man tror sig ha ett giltigt generellt radiocertifikat i och med att man har avlagt radioprov för flygradio.
...
Dessa personer förstår tydligen inte skillnaden mellan de två certifikattyperna.
/Micke

Jag tycker det var ganska tydligt när jag gjorde provet (för motorplan visserligen). Det heter ju prov för flygradiocertifikat eller ngt liknande.

Men man kan ana att inte alla tycker det räknas som "prata i radio" om det sitter en svart låda i planet som blirpar ur sig något digitalt, till någonting, någonstans... som sedan visas på en sida på internet.
 
Det kanske är en dum fråga men borde man inte kunna hantera det här som vilken störning som helst på vårat amatörband.
Dvs ringa PTS eller vem det nu är som utreder störningar?
De här är ju rätt lätta att hitta eftersom de sänder ut sin position.

//Harry
 
Last edited:
Riksorganisationens ovilja till handling gör att jag överväger att stänga vår iGate tills problemet är löst. Nu kan jag inte ta det beslutet själv utan har för avsikt att lyfta frågan i styrelsen.

För övrigt överväger jag om det verkligen är så kul att få några QSL-kort varje år att det är värt summan som riksföreningen kostar. Ja inte att förglömma tidningen då förstås.... Men det får bli ett senare beslut. Vi får först se hur man hanterar intrånget på våra amatörband. Hittills har man ju bevisligen sagt att trafiken är ok och till och med gett rekommendationer hur de amatör-lösa planen bör konfigurera sina aprs-trackers.
 
Efter en kortare diskussion med SSAs ordförande på SSAs medlemsforum, tar jag tillbaka alla påståenden om att SSA via sin APRS-funktionär skulle ha godkänt att segelflygare utan giltig amatörradiocertifikat sänder ut sin position på amatörbanden på ett eller annat sätt gömda bakom en klubbsignal. Ordförande är mycket tydlig om detta så det råder ingen tvekan.
 
Efter en kortare diskussion med SSAs ordförande på SSAs medlemsforum, tar jag tillbaka alla påståenden om att SSA via sin APRS-funktionär skulle ha godkänt att segelflygare utan giltig amatörradiocertifikat sänder ut sin position på amatörbanden på ett eller annat sätt gömda bakom en klubbsignal. Ordförande är mycket tydlig om detta så det råder ingen tvekan.

Är det då så att några radioamatörer har baserat på en feltolkning eller missförstånd av reglerna lurat segelflygarna att tro att verksamheten är helt laglig?

Då finns väl bara ett alternativ och det är att segelflygarna skaffar sig ett amatörradiocertifikat för jag misstänker att dom varken vill eller har för avsikt att stänga av sina tracker´s.

/Micke
 
Är det då så att några radioamatörer har baserat på en feltolkning eller missförstånd av reglerna lurat segelflygarna att tro att verksamheten är helt laglig?
Jo det förekommer nog en och annan fri tolkning av reglerna.

Då finns väl bara ett alternativ och det är att segelflygarna skaffar sig ett amatörradiocertifikat för jag misstänker att dom varken vill eller har för avsikt att stänga av sina tracker´s.

/Micke

Det vore ju helt klart den enklaste och bästa lösningen. Ett amatörradiocert plockar man väl på en helg eller två nu för tiden. Och att man sen justerar sina inställningar för så liten belastning som möjligt av nätverket.
 
Efter en kortare diskussion med SSAs ordförande på SSAs medlemsforum, tar jag tillbaka alla påståenden om att SSA via sin APRS-funktionär skulle ha godkänt att segelflygare utan giltig amatörradiocertifikat sänder ut sin position på amatörbanden på ett eller annat sätt gömda bakom en klubbsignal. Ordförande är mycket tydlig om detta så det råder ingen tvekan.

Om så är fallet, hur förklarar man detta?

"No, seriously, we have an amateur radio section in our flying club, Uppsala Flying Club. We have a club call sign, SA5UF, that is included in every status message we send. So it's transmitted at least every 4 to 6 minutes. We have checked with the ARPS responsible in SSA (Sveriges SändarAmatörer) and he is OK with the mode we operate. In the US, they call it "Tactical call sign", and it is OK as long as the real call sign is transmitted at least every 10 minutes." (från What's up on aprs.fi: Gliders in Sweden)


När möjligheten för några att visa sig betydelsefulla genom att upplåta spektrum och infrastruktur för APRS åt segelflygarna greps denna möjlighet och nu går det inte att backa. Man har hela tiden trasslat in sig i motsägelser, och detta är bara en i raden.

I andra sammanhang har det hävdats att orsaken till att SSA och PTS inte gärna vill ta i saken är att PTS jurister anser att "APRS-trackers" skulle vara en form av radiofyrar. Detta är verkligen långsökt.

Radiofyrar på amatörbanden har ännu inga egna definitioner i Radioreglementet, den enda definitionen som finns gäller radiofyrar för navigationsändamål, och denna omfattar varken fasta radiofyrar för vågutbredningsstudier eller rörliga transpondrar och "trackers".

Eftersom de fasta radiofyrarna på amatörbanden har ett vetenskapligt syfte (vilket började med OZ7IGY 1957) har det utarbetats en definition på sådana vilken används inom vetenskapligt arbete;

"A station in the Amateur Service or Amateur Satellite Service that
autonomously transmits in a fixed format, which may include repeated
data or information, for the study of propagation, determination of
frequency or bearing, or for other experimental purposes"


Däremot finns en annan definition i ITU-RR, telemetri, som beskriver uppträdandet av en "APRS-tracker" ganska heltäckande;

"1.131 telemetry: The use of telecommunication for automatically
indicating or recording measurements at a distance from the measuring instrument
."

Det vore konstigt ifall inte man kunde hålla isär fasta radiofyrar för vetenskapliga ändamål och rörliga telemetrisändare.


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top