Olaglig APRS trafik

Mobiltelefoner med de antennhöjder man får i ett segelplan är, tror jag, inte vad mobiloperatörerna önskar sig.
Av samma skäl som resonerats om tidigare i tråden.
Nån som vet? Hur påverkas de olika mobilnäten?

På NMT-tiden må det ha varit en sak men idag är det knappast ett problem, snarare är det nog dålig däckning där uppe då antennerna inte har så mycket lob uppåt och systemet tillåter inte ett frenetiskt hoppande mellan master heller.
 
I ett WCDMA-nät borde det fungera skapligt. Det beror lite grand på hur nätoperatören satt sina parametrar. Normalt tar man nog inte in förekomsten av flygande användare i planeringen.

I de nät jag känner till finns ingen begränsning i hur ofta man får hoppa mellan cellerna.

Det skulle vara intressant att prova.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Om man tänker på de låga strålningsvinklarna... Kan det bli så att baserna nära horisont blir de som får de starkaste signalerna? Skulle det innebära att det kan hoppa mellan celler som ligger väldigt långt i från varandra? Vilken effekt det nu kan få på nätet?
 
Min egen erfarenhet från att prata i mobiltelefon från flygplan (dock inte trafikflygplan) är
att när man kommer över c:a 150 - 200 m så börjar 3G systemen bli ganska instabila.
Avbrott och slumpvisa nedkopplingar uppstår, och det är ibland svårt att koppla
upp ett samtal.
Det blir värre och värre med stigande höjd.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
I regel är de flesta sektorantennerna för GSM/UMTS monterade i masterna så att de är tiltade något nedåt, några få grader från vetikalplanet, detta för att optimera täckningen.
 
jamen hur svårt ska det va
häng på en umts repeater med en extern antenn som täcker luftfarkoster, nere på flygfältet, dom e nästan gratis ;) och man behöver bara ansöka om tillstånd hos pts och operatören - plättlätt ;)

det är f.ö stor 8) skillnad på antalet möjliga användare på en analog FM kanal 144.8Mhz och en t.ex digital 10Mhz kanal

är inte alla radioamatörer användbara som referens i såna hära basala frågor om radiopryttlar eller ;)
 
I ett 3G-system (WCDMA) är det A och O att kontrollera interferensen. Man kan inte fuska med separata frekvensgrupper på besvärliga platser, som man kan i 2G-system. Det är bland annat för att minimera överlapp (och därmed interferens) mellan olika celler, som man tiltar antennerna.

Om man kommer upp på hög höjd får man problem med att man hör för många basstationer, liksom att man själv hörs på för många ställen.

Om en användare i ett flygplan vill göra handover mellan två celler som ligger långt ifrån varandra, är dessa sannolikt inte definierade som grannar i systemet, eftersom nätoperatören byggt ett nät för användare på marken. Då kommer man att tappa samtalet. (Telefonen kommer bara att uppfatta den starka, långväga grannen som en störning.)

Om man kör paketdata med några paket var tredje minut eller så, istället för ett kontinuerligt röstsamtal, är det inte säkert att man kommer att ha samma problem.

Jag tror att man kan trimma ett mobilnät så att det funkar bra för luftburna användare, men det måste troligen ske på bekostnad av prestanda för normalanvändarna på marken. Det är inte sannolikt att någon nätoperatör låter sig övertalas till sånt.

73,
Jonas/SM5PHU
 
På segelflygforumet så har APRS-trackern förts fram som en säkerhetsdetalj. Det viktiga är tydligen inte att synas uppe i luften utan var planet gått ner vid en ev. krasch. För att följa planets sista metrar före en krasch måste mobilnnätet vara betydligt bättre än den Almtracker som segelflygarna använder idag. Almtrackern har bara 300mW så räckvidden i marknivå är mycket begränsad och avståndet till närmaste digipeater kan vara för långt.
 
Last edited:
Nu har det gått ett par månader sedan tråden startades och vad är resultatet?

1. SSA har anmält den olagliga verksamheten till PTS.

2. De flesta segelflygare har blivit medvetna om att det krävs amatörradiocertifikat
för att använda utrustningen och att det inte går att låna en signal.

3. APRS trafiken från segelflyget har minskat kraftigt och endast några få fortsätter
att utmana ödet men de får väl lära sig den hårda vägen när PTS blir klara.

De senaste dagarna har endast dessa varit aktiva: SA5UF-1, SETNN, SETPP, SEUTN
SA5UF-1 ska enligt uppgift vara satt ur funktion men verkar sända sporadiskt ändå.

Det är väl en sådan här utrustning som segelflygarna skulle behöva i stället för APRS.
http://www.findmespot.eu/en/
(Vissa använder den redan)
 
Last edited:
Tyvärr ser det ut som om vissa fortfarande tror att klubbsignalen SA5UF, Club Station Uppsala Flygande Sändaramatörer c/o Rikard Sohlberg SM0JWX Klarbärsvägen 24 Lidingö, kan användas fritt i klubbregi.

En klubbsignal kan enligt mig endast finnas på en plats åt gången och då med en annan radioamatör som operatör som då lika gärna kunde ha sitt eget call programmerat i trackern.

Man ska ändå se det hela lite positivt då vår kritik ser ut att ha "gått fram"

/Micke
 
APRS-FLYG PÅ EXPORT

SEUTA (SA5UF-28) och SETPP (SA5UF-15) flyger nu i Slovakien och sänder på 144.800 MHz. Kan de visa upp ett amatörradiocertifikat om de Slovakiska myndigheterna skulle upptäcka sändningarna?
 
På segelflygforumet så har APRS-trackern förts fram som en säkerhetsdetalj. Det viktiga är tydligen inte att synas uppe i luften utan var planet gått ner vid en ev. krasch. För att följa planets sista metrar före en krasch måste mobilnnätet vara betydligt bättre än den Almtracker som segelflygarna använder idag. Almtrackern har bara 300mW så räckvidden i marknivå är mycket begränsad och avståndet till närmaste digipeater kan vara för långt.

Trode att satelit-EPIR´s som tål vatten och slag var pålitligare än APRS:eek:
 
När de flesta segelflygarna blev på det klara med att det krävdes amatörcert för att använda APRS utrustning så upphörde aprs trafiken från segelflygplan nästan helt. Framkomligheten i nätet förbättrades därmed kraftigt.

Jag läste på ett segelflygforum att samme amatör som körde sin klubbsignal i kopieringsmaskinen nu ska hålla certkurs för segelflygarna så att de kan använda utrustningen lagligt.

Det är tråkigt att man inte inser att APRS sändning från ett flygplan är olämpligt även om piloten har amatörcert. När planet befinner sig på hög höjd så drar man igång digipeatrar på 30-40 mils avstånd. Alla dessa digipeatrar börjar sedan utbyta information sins emellan vilket leder till kraftig överbelastning i nätet. Att köra APRS från flygplan på hög höjd kan nästan betraktas som sabotage! Hur ska vi få segelflygarna att inse detta?
 
Last edited:
Jag läste på ett segelflygforum att samme amatör som körde sin klubbsignal i kopieringsmaskinen nu ska hålla certkurs för segelflygarna så att de kan använda utrustningen lagligt.

Amatörradiobanden är inte avsedda som ett gratis alternativ till kommersiella frekvenser, licens eller ej.
Detta borde den kretiva radioamatören i fråga själv veta.
 
Vi får väl värva dem för vår hobby jag tror ine det blir svårt.
För de har liknande prblem.
Tänk bara om de drar upp alla antenner det vore väl kul.
De har säkert några problem som liknar våra. Och flygarnas.
Jag tro att ett samarbete vore mycket bra för alla.
Tag kontakt med varandra så skall ni se på gnistor.

Flygare och sändareamatör
 
Amatörer efterfrågar hela tiden nya att rekrytera, men när det sedan kommer till kritan duger de aldrig. "Nej usch, vi vill ju ha sånna som fanns på 60-talet"
 
Ställningarna verkar vara låsta sedan flera år som man ser när man följer APRS-trådarna och varken SSA eller PTS har egentligen lyckats åstadkomma något alls.
Några Aprs-intresserade amatörer bygger och säljer fördigkonfigurerade trackers för bruk över hela Sverige av olicencierade innehavare men struntar i regelverk och att man orsakar problem för andra.
Att ett fåtal av segelflygarna som nyttjar dessa klubbflygplan eventuellt tar licens enbart för att fortsatt nyttja frekvensen gratis påverkar inte problemet med att flygande transpondrar är olämpliga på APRS-frekvensen.
 
Last edited:
Back
Top