Olika plastmaterial

Hej Ser att du hittat en leverantör. Tänkte ändå tipsa för framtiden.
Jag har använt vanlig skärbräda i plast till isolatorer och sådant. Tror att det är Eten?
Den är lätt att bearbeta och framförallt finns den att köpa i nästan alla mataffärer.
Mvh Lorentz
 
Hej Ser att du hittat en leverantör. Tänkte ändå tipsa för framtiden.
Jag har använt vanlig skärbräda i plast till isolatorer och sådant. Tror att det är Eten?
Den är lätt att bearbeta och framförallt finns den att köpa i nästan alla mataffärer.
Mvh Lorentz

Jag har på senare tid bara hittat ganska tunn och hård skärbräda.
Dom gamla 10mm tjocka halvgenomskinliga verkar vara på utgående.

Tyvärr fungerar det dåligt med den plasten till glidskenor på skjutdörrar, där ska det vara POM-C acetalplast (Delrin) eller POM-C TF, teflonsmord acetalplast.

Men som sagt, nu har jag hittat en leverantör med hjälp av forumet.:)
 
Som kuriosa kan jag berätta att just Delrin är den vanligaste plasten i gitarrplektrum :)
 
Som kuriosa kan jag berätta att just Delrin är den vanligaste plasten i gitarrplektrum :)

Har också läst det någonstans nu när jag har sökt en massa på nätet om just delrin.
Jag trodde tidigare att det var polycarbonat i plektrum.
Nu gör vi plektrum utav det som finns till hands oftast kreditkort mha en plektrum-stans.
 
Polycarbonat finns fortfarande också, men i mindre utsträckning och då oftast i de halvt genomskinliga brunspräckliga plektrumen.
Dessa är, i mitt tycke, skönare att spela med då de är aningen styvare även i tunnare dimensioner och "torrare" (subjektivt).
Styvheten kommer dock till priset att de spricker lättare / fortare. Och att de brinner som en fackla..... ! (sant)
 
Jag har på senare tid bara hittat ganska tunn och hård skärbräda.
Dom gamla 10mm tjocka halvgenomskinliga verkar vara på utgående.
Ja tyvärr verkar det vara så tunna och hårda skärbrädor finns det gott om men den andra sorten finns fortfarande i några butiker inklusive 15 och 20 mm tjocklek.

Jag var in hos en storköksleverantör och de hade stora skärbrädor (600x400x30mm) i vad som verkar vara något Delrin-aktigt. Det visar sig när jag börjar bearbeta den.

Har funderingar på att falla för frestelsen att bygga en J-pole i dualbandutförande för 2 och 70. ska bara lyckas tillverka bottenisolatorn till den 1447 mm långa 10 mm radiatorn på något klurigt sätt.

Lycka till med glidskenorna.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Har funderingar på att falla för frestelsen att bygga en J-pole i dualbandutförande för 2 och 70. ska bara lyckas tillverka bottenisolatorn till den 1447 mm långa 10 mm radiatorn på något klurigt sätt.
Kan man inte mata den "mittersta" ca o,5 m långa istället ?
Borde bli enklare mekanisk fastsättning för den långa pinnen som jo blir "jordad" då.

73 de Lars SM3KYH
 
Kan man inte mata den "mittersta" ca o,5 m långa istället ?
Borde bli enklare mekanisk fastsättning för den långa pinnen som jo blir "jordad" då.

73 de Lars SM3KYH

Jag matade halvmeterselementet på min J-pole.
Tog det plastmaterial jag hade i tro om att det var POM men jag är inte så säker längre.
isolator.jpg

.....hoppsan nu blev det antenntråd isf plast-tråd.
 
Det är väl till en plast-radio man har plast-tråd?;)
Jo man kan nog mata nästa pinne istället men det blir tydligen skillnad på hur antennen uppför sig om man matar en normal J-pole med mittledaren på den långa pinnen och skärmen på den korta delen av J-et jämför med tvärt om (som sägs vara sämre)

Jag löser det nog med en chassie-N kontakt med kabelanslutning ur "bra att ha lådan" fast jag skulle vilja ha flänsen i kabeländan isället.:)

Tjusiga svarvningar på din bild. Jag får ställa mig i kö för en liten svarv någon dag. Fram till dess får jag klara mig på att leta reda på grundformat material som jag kan fila, borra, kapa och gänga till önskad funktion.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Urtjusigt!
Jag brukar också använda fyrkant profiler som kopplingslådor. Hade länge en sådan otätad sådan som dipolmitt, med en isolerad BNC nedåt och 2 polskruvar åt varsitt håll. Uppåt tänkte jag sätta en ögla men det gick lika bra att hänga upp det med en lina tvärs igenom.

Jag har förresten en annan plast som jag ska testa som isolator.
Byggvaruhusen säljer svarta plastklossar 100x100x50 och 150x150x50.
De används för att ställa hus på och ger då ett tryckstabilt underlag och spärr för fuktvandring från underliggande material.

Jag har använt den plasten till några konstruktioner dock inte som isolator, lättarbetad men huj vilka långa spånor det blir i kap- och geringssågen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har förresten en annan plast som jag ska testa som isolator.
Byggvaruhusen säljer svarta plastklossar 100x100x50 och 150x150x50.
De används för att ställa hus på och ger då ett tryckstabilt underlag och spärr för fuktvandring från underliggande material.
73 de SM7NTJ Lorentz

Hur hittar jag klossarna, vad heter dom?
 
Hur hittar jag klossarna, vad heter dom?
Jag handlar klossarna på Optimera. Glömmer tyvärr alltid bort vad de heter, men vet var de ligger i butiken så jag hämtar upp ett par när jag behöver. Jag kan kolla nästa gång jag besöker den lokala bygghandeln.
Mvh Lorentz
 
Gör ett nytt försök med ett par bilder
Klossarna ligger här på en stor skärbräda. Måtten på klossarna är (nu när jag mätt dom)95x95x40 och 145x145x40. De är anpassade till virkesdimensionerna
upload_2015-8-7_21-18-17.jpeg

Lägger även in en bild på dipolmittstycket när jag ändå är i farten.
Det har suttit ute länge och är bara lite anfrätt av tidens tand.
Med en penna som stöd syns kopplingen bättre.
Mittstycke.jpg

Ok nu ska vi se hur det här blev i preview
Nehe det gick inte, nytt försök, nej jag får bara länkar.
Hur gör man för att bilderna ska synas direkt?
Och de syns tydligen när man sparar:)
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Fick i dag hem plastbitar från Maskindelen.se.
Ska bli intressant att jämföra med dom bitarna som jag har liggande, kanske har jag lite POM i lådorna.

Nu kan jag fortsätta med projektet och sjunger därför den kända låten som handlar om att stapla plast.....

"Pom på pom oh oh oooooo
na na na shobidooa
oooooooo na na na ou ououå
Pom på pom oh oh oooooo
na na na shobidooa
oooooooo na na na ou ououå"

:D
 
Räknas inte båt som tillbehör till antennen?

Jag var förbi min lokala bygghandel och kollade på hylletiketten.
Molybonkloss stod det på etiketten. Inga närmare uppgifter fanns att tillgå.

Gick även in på Biltema och hittade bordgenomföring 3/8" i zinkfri mässing artikel 25-4341.
Köpte sedan en 9,9mm borr hos järnaffären och tänkte prova om krympassning är bra för att fästa elementen till J-antennen. Om inte får jag borra upp till 10mm och sätta dit en stoppskruv.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack för att du kollade upp namnet på klossarna, skall inhandlas vid tillfälle.

Visst är båt ett antenntillbehör :) Får återkomma när det blir dags för antennmontage på båten.

Jag krympte fast mina element, sitter som berget.
 
Back
Top