Olika plastmaterial

Det är nog "avzinkningsfri" mässing som avses.
Har för mig att det är en mer korrosionsbeständig legering som tål saltvatten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Stämmer bra (i alla fall AOMs påstående). Galvanisk utlösning av Zn i mässing i saltvatten är om jag minns rätt ett välkänt problem och leder till synbarligen solida men fullkomligt murkna kopplingar. Inte så bra i bordgenomföringar.
 
Hoppsan, avzinkningsfri står det i aktuell katalog.
Jag får se upp, det måste vara en blivande yrkesskada att skriva isär ihopskrivna ord.:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hoppsan, avzinkningsfri står det i aktuell katalog.
Det var inte meningen att anmärka på din stavning Lorentz :eek:
Jag var helt övertygad om att Biltema skrev "zinkfri" i katalogen, ända tills jag kollade nu igen.
Och trots att jag praktiskt taget är född på ett mässingsbruk, kände jag inte till problemet med avzinkning i saltvatten. Förrän nu.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det var inte meningen att anmärka på din stavning Lorentz :eek:
Ingen fara Jonas. Begreppet är nytt för mig också. Jag har sett fenomenet men inte vetat vad det kallas.

För övrigt har jag även en vana att skriva ihop särskrivna ord när jag skriver av text.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej jag har jobbat på Asea Kabel på kondensatordivisionen i Västberga i Stockholm men jobben där var så
enformiga så jag gick på Amu och pluggade till industrielektriker och jobbade sen vidare under samma tak
under nytt namn ABB kables tills dom flyttade på 90 talet till Ludvika och Karlskrona

mvh Lasse sm0ydo
 
Väcker liv i gamla trådar , har någon av er någon koll om Robalon skulle funka bra som mittisolator, vi har ju en hel del på jobbet och det verkar ganska UV säkert

Tack på förhand
 
Man lär sig något varje dag....
Värt o testa med andra ord, skärbrädan jag hade sågat till och använt innan blev otroligt spröd efter ett år , :cool:
 
Det finns ju som sagt olika skärbrädor. Man vet inte så noga vad man får för plast men troligtvis PVC om den är mjuk.
Dom hårda tunna kan vara ABS men jag vet inte säkert.
Dåliga är dom i alla fall när det gäller UV-tålighet.
Till min första OCFD jag satte upp använde jag en stump svart polyetenslang som isolator.
Den satt väl ca 5år utan att det märktes någon förändring på slangen.
Även ändisolatorerna var av samma slangtyp.
Det enda problemet med slang är att dom snabbt får hyresgäster av varierande slag men troligtvis mest spindlar.
Mittisolatorn pluggade jag igen.
 
Någon jag läste om ( kanske här på forumet? ) använde tryckluftsslang för lastbilar till stegpinnar, isolatorer mm. Den är lite grann till sin natur avsedd att vara ute i långa tider under de mest skiftande förhållanden :)
 
Någon jag läste om ( kanske här på forumet? ) använde tryckluftsslang för lastbilar till stegpinnar, isolatorer mm. Den är lite grann till sin natur avsedd att vara ute i långa tider under de mest skiftande förhållanden :)
De va riktigt intressant då vårt systerföretag just gör flis-släp
Tackar ödmjukast VJE
 
Back
Top