PL ton på våra repeatrar

Men att utveckla system som diskriminerar andra amatörer är vad jag tycker är
suspekt. CQ:et är ju symbolen för amatörradio!

Öppenheten är en viktig del av hobbyn, vill man bara tala med vissa - då är kanske
inte amatörradio är rätt medium. Det finns ju andra fält att utforska då t.ex via internet.

Behövs väl inget system för den där diskrimineringen? Hur många besvarar allmänt anrop? Inget svar - ingen vill snacka med dig! Om du ropar på mig och jag hör att du ropar så väljer jag ju själv om jag vill svara. Jag kan ju helt sonika ge fan i att besvara vissa anrop med eller utan selektiv passning.

Sedan detta eviga tjat om öppenhet osv. Jag vet inte om det är så att vissa har fått saker och ting om bakfoten. Kör man selektiv passning, oavsett system, så väljer man ju själv att flitrera bort, man filterar ju inte bort så att man själv inte hörs! Det är ju alltså fortfarande öppet utåt! Du väljer ju själv om du vill selektera bort. Och på samma sätt kan jag ju själv välja att selektera bort anrop genom att strunta i att besvara dem!

Ni får nog förklara vad denna öppenhet och diskriminerng handlar om? Jag tror nog bara att det handlar om griniga gammla gubbs...

Ska jag gnälla på alla som kör CW och SSB för att de diskriminerar mig som inte har någon CW-SSB-utrustning? Eller ska jag skaffa mig en CW-SSB radio och hänga med i leken? I så fall ska nog de som gnäller på diverse selektivsystem skaffa sig sådana och hänga med i utvecklingen istället för att komma med snack om diskriminering, öppenheten och att amatörradion är på väg utför...
 
Hej

Finns det någon svensk standard för användande av PL-toner för att aktivera våra repeatrar?

88,5 är i vart fall vanligast bland Stockholmsrepetrarna. Tror inte ens att någon av dem har annan tonfrekvens?
 
Angående aktiviteten på våra band.

Jag vill också efter ett tags reflektion, tillägga att det inte bara är att sända som ska anses att vara aktiv i hobbyn. Att bevaka banden och studera vågutbredning för att vid några fåtal tillfällen per år köra ett antal QSO, ska inte värderas sämre än att sända dagligen på andra band. Likadant att tillbringa dagar kanske veckor vid byggbordet för att sedan kanske bara testa och utvärdera bygget bara bråkdelen av den tiden.

de Anders SM4RNA
 
Last edited:
>>Att bevaka banden och studera vågutbredning för att vid några fåtal tillfällen per år köra ett antal QSO, ska inte värderas sämre än att sända dagligen på andra band.

---
Nja, du har nog inte tänkt igenom saken tillräckligt djupt. Det är snarare så att förr i tiden när allt var bättre så fanns det många som bevakade banden genom att använda sina radiomottagare. Bevakningen resulterade i att de som använde sina sändare för att ropa allmänt anrop lätt fick svar vilket resulterade i ett QSO. Då en stor del av de forna radioamatörerna tillika var duktiga radiotekniker eller bara allmänt intresserade av det elektroniska, d v s motstånd och kondensatorer bakom frontpanelen så blev samtalen ofta långa, innehållsrika och givande.

Numera bevakas DX-clustret på Internet av det stora flertalet radioamatörer. En förhållandevis liten grupp bevakar fortfarande amatörbanden med hjälp av radiomottagare på samma sätt som förr. En del stationer som denna lilla grupp hör, knappas snabbt in på DX-clustret i form av s k spottar. Vi skall komma ihåg att de stationer som knappas in i huvudsak är ovanliga länder, rara öar, specialsignaler och folk som har något jippo för sig på ett berg eller fyrtorn. När informationen sedan sprids ringer klockor hemma hos Internetamatörerna som snabbt ställer in sin sändare och ropar ut sin signal ända till svar erhålls. Den radioförbindelse som då uppstår brukar kunna klaras av på 10 sekunder upp till en minut om konditionerna är dåliga.

Kanske är det inte många som känner till att amatörradion förändrats över åren så som den faktiskt gjort. Vi som varit med länge kan bara kallt konstatera att banden är väldigt tysta idag jämfört med hur det var förr i tiden. Det blir tystare för vart år som går trots att antalet radioamatörer faktiskt ökar i antal. Inget tyder på att denna trend bryts utan tvärtom så kommer allt fler att lägga allt mer av sin fritid på Internet och endast använda radion för att samla länder, delta i tävlingar eller korta tekniska experiment.

Att amatörradion på sikt kommer att dö ut råder det väl knappast något tvivel om. Återväxten är ju knappt mätbar och de som nu håller hjulen snurrande är med få undantag 50 år eller äldre. Det är de som kämpar vidare på samma sätt som förr, som sitter med i klubbstyrelser och som plikttroget utför arbete till gagn för alla. Kika i vilken klubb som helst eller sätt dig längst bak i salen vid ett föredrag, SSA:s årsmöte etc. De flesta är tunnhåriga och många saknar hår. Det är inget annat än ett synligt bevis på hur långt ålderspuckeln hunnit på tidsaxeln. Om 20...30 år har många trillat över stupet och då blir det tyst.

Vem tar över? :)

/Bengt
 
Svar till SM0VDT:

Du måste skilja på att å ena sidan ha en kommunikationsform som t.ex CW, som naturligtvis är diskriminerande med hänseende på att du måste skaffa dig den färdigheten för att kunna delta. Likadant att du måste fixa dig en SSB rig för att köra SSB. Till och med amatörradio är ju diskriminerande mot alla utan cert.

Från att å andra sidan inom en given plattform som FM införa begränsningar via tonselektiv m.m för att bara vissa ska kunna samtala med varandra. Du har då omvandlat din amatörradiostation till en ren kommunikationsradio. För sådan trafik finns andra frekvenser tillgängliga.

F.Ö tycker jag att det för debatten är ganska hämmande att slunga ur sig påståenden om ålder, intresse för ny teknik m.m. Du har ingen aning om detta och förringar bara dina egna inlägg.

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Svar till EQL:

Många andra hobbies som sportfiske och jakt har ju lyckats locka många kvinnor som utövare. Kanske är det dags att locka in andra halvan av mänskligheten ;)

Om man har en modest utrustning - 100w och trådantenn. Då kan det faktiskt löna sig att lyssna efter DX, med lite tur kan man knipa dem innan de dyker upp på klustren och hela Europa lägger sig och ropar med sina kilowatt och och stoooora beamar.

mvh
Bengt / KBW
 
Börjar bli lite off-topic, orkar inte läsa häften...

Att man använder pl ton (ctcss, subton) innebär ju inte att man skall stänga ute någon. Men det är ett bra kompement för dom som vill länka eller slippa bli störd av andra repeatrar som använder en annan pl ton. Eller om man vill ha störningsfria länkar.

I Trollhättan använder vi en repeaterkontroller som använder 1750hz, pl ton och dtmf öppning. Dessutom sänder den en PL ton när någon sänder in på repeatern. Det innebär att man kan länka en duobandsradio mot repeatern för att få bätre täckning lokalt. En mycket bra lösning med okomplicerad teknik. Även om PL ton inte alltid är en perfekt lösning...

Det vore kanske bra om SSA tog fram rekommendationer för vad skall användas inom olika områden så som det är i Danmark. Det finns ju inget att gå på idag.
 
... Vem tar över? :)

Det finns säkert fler än en vinkel på det här spettet. "Förr" rekryterades den stora gruppen mellan 14 och 20 års ålder. I den åldern är de flesta idag framför allt intresserade av datorer och liknande. Sedan kommer familje- och arbetslivet, som i stort sett lämnar litet utrymme för radioaktiva hobbies. Men så närmar man sig de gyllene 65 och om något litet intresse väckts genom åren, finns det nu möjlighet att ta en ny titt på vad vår hobby har att erbjuda mer än just apparater. Då (=nu) gäller det att vi oldtimers förmedlar en positiv bild av amatörradion, inte minst på banden. Det behövs nämligen inte så många notoriska pessimister för att få folk att vända intresset åt annat håll, släktforskning t.ex.

/ Göstha
 
Last edited:
Nja, du har nog inte tänkt igenom saken tillräckligt djupt. Det är snarare så att förr i tiden när allt var bättre så fanns det många som bevakade banden genom att använda sina radiomottagare. Bevakningen resulterade i att de som använde sina sändare för att ropa allmänt anrop lätt fick svar vilket resulterade i ett QSO. Då en stor del av de forna radioamatörerna tillika var duktiga radiotekniker eller bara allmänt intresserade av det elektroniska, d v s motstånd och kondensatorer bakom frontpanelen så blev samtalen ofta långa, innehållsrika och givande.

Ja förr förr förr...

Nu är det ju så att på de högre banden (10m 6m och högre) som ofta kan vara "stängda" så finns det ju ett valutbyggt fyrsystem som man kan lyssna på. Att bevaka dem i väntan på öppningar är även det aktivitet. Det är ju bättre att greja med nåt än att ropa på ett band som inte är öppet. Eller lyssna på ett band som är öppet. Jag tycker lyssna blivit undervärderat. Man kan lära sig mycket om vågutbredning och utrutsningens kapacitet genom att lyssna. Jag väljer mina QSO. Det känns t.ex. ingen idé att ropa upp någon som samlar QSL-kort för nåt diplom då jag inte är intresserad av pappersarbete (QSL).

Du har väl rätt i att amatörradion förändrats. Men det gör allting med tiden. Jag känner t.ex. att det nya sättet att köra månstuds med dator inte tilltalar mig. Det är inte alls samma utmaning och när man inte själv för skärpa sin förmåga att lyssna på svaga signaler så ser jag inte vitsen med det längre. Så jag har insett att jag får gå vidare och ägna mig åt något annat. Men ditt tänk om det-var-bättre-förr, så skulle jag kunna hävda att månstudsningen är utdöd, att dagens sätt inte räknas, samtidigt som månstudsandet att blivit nästan var VHF-ares mode och aktiviteten är högre än nånsin.

Ska man bedöma aktivitet måste man värdera den med dagens sätt att utöva amatörradio och inte utgå ifrån hur det normalt utfördes förr... Ser man bara hur det var förr och hur det förändrats och spår slutet för allt, så kanske det är en själv man ska utvärdera och ev. överväga att gå vidare till nåt annat?
 
Från att å andra sidan inom en given plattform som FM införa begränsningar via tonselektiv m.m för att bara vissa ska kunna samtala med varandra. Du har då omvandlat din amatörradiostation till en ren kommunikationsradio. För sådan trafik finns andra frekvenser tillgängliga.

Struntprat!

För det första så blir det ingen begränsning till att bara vissa ska kunna prata med varandra. Du begränsar själv, inte någon annan! Du kan lyssna på mig oavsett hur många subtoner jag alstrar med i sändningen. Visserligen så kanske du tvingas brumma med en subton själv för att motstationen ska höra. Men vad är problemet? Varenda radio har väl subton och dtmf numera? Om inta annat så får du ju en ny medelst dessa moderniteter för en spottstyver idag! Och som sagt tidigare oavsett om jag använder subton eller inte så står det mig fritt att välja vilka anrop jag vill besvara så jag förstår överhuvudtaget inte dina argument! Även om jag kör öppen passning enligt din öppna FM-plattform så är jag ju inte tvungen att svara så fort någon ropar, eller hur?


För det andra så är väl amatörradio till för just experimenterande? Om jag vill labba med subtoner, dtmf, CCIR, talinvertering, digitalkrypto med rullande koder m.m m.m. så låt mig göra det! Du får gärna köra konventionella pratanrop för mig.

Jaha och vilka frekvenser finns tillgängliga för selektivfolket då? Ska jag hyra in kommersiella frekvenser för mitt amataörande menar du? Det är ju inte frågan om någon yrkesmässig verksamhet, utan hobbyverksamhet! Det går liksom inte...


Dessvärre vet jag att det finns radioamatörer som åker runt och pratar ren amatörradio på diverse kommerisella frekvenser här i sthlm. Det om något är stolligt!
 
Du har väl rätt i att amatörradion förändrats.


Vi ska nog vara väldigt glada åt att det förändras! Det känns ju som att en del amatörer helt stannat av i utvecklingen. Extra lattjo blir det när man läser / hör folk prata om vilken oumbärlig samhällsresrus dem är. Det är faktiskt svårt att hålla sig för skratt. Förmodligen bottnar detta i gammla B:90 där det faktiskt stod att FM (försvarsmakten alltså) kunde ta radioamatöranläggningen i besittning i händelse av krig och dylikt.
Jorå, det stämde väl in på stenåldern. Idagsläget har de gröna så modern utrustning, med superselektiv och inga öppna FM-plattformar, att den genomsnittlige amatören skulle bli grön av avund. Förutom de amatörer som är motståndare tills dessa nymodigheter då, för dem skulle väl inte tycka att det är radio...

Om inte amatörradion moderniseras och digitaliseras - följer samhällsutvecklingen helt enkelt. Så lär den gå i graven helt klart! Det är ohållbart att hålla fast vid det gammla.
 
Urspårad tråd

På senare år har det hänt så mycket med amatörradioutrustningar så kanske det är fel beteckning på vår hobby?
Skall vi kalla det för "hobbyradio" i stället för "amatörradio? :D

/Ingvar
 
Vi ska nog vara väldigt glada åt att det förändras! Det känns ju som att en del amatörer helt stannat av i utvecklingen. Extra lattjo blir det när man läser / hör folk prata om vilken oumbärlig samhällsresrus dem är. Det är faktiskt svårt att hålla sig för skratt. Förmodligen bottnar detta i gammla B:90 där det faktiskt stod att FM (försvarsmakten alltså) kunde ta radioamatöranläggningen i besittning i händelse av krig och dylikt.
Jorå, det stämde väl in på stenåldern. Idagsläget har de gröna så modern utrustning, med superselektiv och inga öppna FM-plattformar, att den genomsnittlige amatören skulle bli grön av avund. Förutom de amatörer som är motståndare tills dessa nymodigheter då, för dem skulle väl inte tycka att det är radio...

Om inte amatörradion moderniseras och digitaliseras - följer samhällsutvecklingen helt enkelt. Så lär den gå i graven helt klart! Det är ohållbart att hålla fast vid det gammla.

Sant.

Man kan ju titta noggrannare på hur det var "förr". De hade 5 kortvågsband där de körde CW och AM och senare SSB. Troligen var det även då när AM-aktiviteten började avta som det spåddes att undergången för amatörradion var nära och de då hotade gå QRT och slå ikull masten om de inte kunde fortsätta med AM-körandet. 6m fanns inte och bara nån enstaka gjorde några experiment på 2m.

Ja, då kan man undra om det verkligen var bättre förr? Vidare så undrar jag ju om de som dömer ut dagens aktivitet verkligen har utrustning för att höra (se) den? Eller sitter man bara med sin hembyggda 80m QRP-CW-tranciver och en handapparat ställd på den lokala repestern och konstaterar att det var bättre förr?

F.ö. så undrar jag inte om det största hotet mot amatörradion är amatörerna själva? Att sitta och säga att om 10-20 år är det slut och någon annan tagit frekvenserna är direkt skadligt för amatörradion. Att jobba för att öka antalet amatörer och öka aktiviteten gör man knappast med ett sådant påstående. Försök hellre bota den här det-var-bättre-förr-sjukan. :)

de Anders SM4RNA
 
Det som retar mig är det djupt rotade motståndet till det nya! Det är sådant som liggeer till grund för amatörradions undergång, inte tekniska nymodighheter som en del tycks tro...


Aktiviteten har väl förvisso minskat, men vi själva är ju bidragande orsaker som sitter här och chattar istället för att köra radio.

Fast en del var faktiskt bättre förr, men då handlar det inte om teknik. Det var faktikst bättre innan LPD kom och ställde till det, och på den tiden det minsann krävdes tilstånd för att inneha sändare!
 
Ot

Extra lattjo blir det när man läser / hör folk prata om vilken oumbärlig samhällsresrus dem är. Det är faktiskt svårt att hålla sig för skratt. Jorå, det stämde väl in på stenåldern.

Ja, det har du väl bara läst och inte hört med egna öron. Att göra narr av gammal information tycker jag är dåligt...:(

-RNA påstår att SSB i början rönte stort motstånd hos AM-amatörerna.
Håller inte med. Jag har egen erfarenhet av detta eftersom jag lyssnade mycket på 80 och 40m i slutet av 50-talet.
Tvärtom så var det mest positiva kommentarer man fick höra.
Att få ut hela effekten på ena sidbandet var ju en klar fördel.
Naturligtvis var det några som tyckte det var skit och kostade för mycket, ställde större krav på stabilitet osv...

Varför det är dålig aktivitet på kortvåg i dag?
1-Datorerna / Internet först o främst.
2-Lokala störningar kan vara en orsak.
3-Tester som håller på varenda veckoslut kan vara en annan orsak.

Detta är mina egna åsikter som säkert inte får något medhåll överhuvudtaget. :p

/ Ingvar
 
RNA, i några av dina inlägg beskriver du inriktningen i den amatörradio du gillar och du berättar om hur du själv utövar din hobby genom att använda radiomottagaren för att lyssna på fyrar. Kanske är du inte fullt medveten om att det du beskriver är det vi idag brukar kalla för "klassisk amatörradio". Kärnan i klassisk amatörradio är radiotekniska experiment på komponentnivå, att lyssna mycket, hålla sig ajour med konditionerna och hänga med vad som händer på banden. Du tillhör - kanske utan att veta om det - en ganska liten skara radioamatörer tillsammans med mig och några andra som du kritiserat i denna tråden men som utövar din hobby precis som de flesta av oss "old timers" gjorde förr i tiden - på 50, 60, 70 och en bit in på 80-talen.

Klassisk amatörradio kan utövas med gammal dammig surplusutrustning eller moderna hemmabyggen som jag använder just nu eller med det allra senaste vrålåket från ICOM YAESU. Utrustningens ålder betyder kanske inte så värst mycket när allt kommer omkring utan det är istället hur hobbyn utövas och vad man värdesätter för kvaliteter inom hobbyn vi bör fästa blicken på.

VDT skrev; "Om inte amatörradion moderniseras och digitaliseras - följer samhällsutvecklingen helt enkelt. Så lär den gå i graven helt klart! Det är ohållbart att hålla fast vid det gammla."

Nej, så är det inte. Det finns inget som säger att amatörradion måste digitaliseras eller följa någon samhällsutveckling för att överleva på sikt. Amatörradio är en hobby eller fritidsaktivitet. Det som i själva verket styr utvecklingen inom hobbyn torde vara det egna personliga intresset för en sak i kombination med de kunskaper om ämnet man tillägnat sig.

De av oss som är intresserade av att utveckla hypermodern digital radioteknik har möjlighet att göra så. Andra finner kanske helt andra utmaningar inom hobbyn men som kräver andra sorters kunskaper och färdigheter. Själv har jag under en femårsperiod grävt ner mig i WWII-surplus och renoverat en lång rad sändare och mottagare. Dessa har sedan mätts upp med moderna mätinstrument och konstruktionera har nagelfarits i detalj. Allt i syfte att lära mig mer och stilla min nyfikenhet på hur radiokonstruktörerna tänkte i mitten av 40-talet. En sort radioarkelogi som säkert skulle intressera en del av de nya radioamatörerna också om dom bara fått möjlighet att prova på eller blivit informerade om saken.

Frågan är då om det intresseområde jag eller RNA pysslar med utgör ett allvarligt hot mot amatörradions framtida existens eftersom den inte följer samhällsutvecklingen som jag förmodar anspelar på hur t ex andra radioutrustningar såsom mobiltelefoner, komradio etc inom den kommersiella sektorn utvecklats på senare tid. Denna utveckling vet jag mycket om eftersom det är mitt dagliga jobb i det civila. Helt sagolik utveckling faktiskt.

Nåväl, en klar majoritet av de nya radioamatörerna träder in i en annorlunda hobby mot den hobby som jag startade med 1969. Knappt någon av dessa nya har några referenser bakåt i tiden utan står där dom står i nutiden tills dom blivit varma i kläderna om 10...20 år och avancerat antingen framåt i tiden eller bakåt. Inget fel i det.... För min egen del tycker jag att det var bättre förr eftersom det då fanns väldigt många som sysslade med den amatörradion jag sysslar med idag år 2010.

Nu får vi kanske snart återgå till Pilottonerna så att tråden kommer i fas igen. Sorry för utvikningen.

/Bengt
 
Struntprat!

För det första så blir det ingen begränsning till att bara vissa ska kunna prata med varandra. Du begränsar själv, inte någon annan! Du kan lyssna på mig oavsett hur många subtoner jag alstrar med i sändningen. Visserligen så kanske du tvingas brumma med en subton själv för att motstationen ska höra. Men vad är problemet? Varenda radio har väl subton och dtmf numera? Om inta annat så får du ju en ny medelst dessa moderniteter för en spottstyver idag! Och som sagt tidigare oavsett om jag använder subton eller inte så står det mig fritt att välja vilka anrop jag vill besvara så jag förstår överhuvudtaget inte dina argument! Även om jag kör öppen passning enligt din öppna FM-plattform så är jag ju inte tvungen att svara så fort någon ropar, eller hur?

När det gäller subtoner är det korrekt. Men det känns som att klistra på en nödlösning för att squelch funktionen på FM riggar är så embarmeligt dålig.
Antagligen fortfarande medelvärde på brusnivån som styr? Där skulle man gärna se lite utveckling med DSP och intelligentare selekteringsalgoritmer.

Personligen blir jag totalt uttråkad av "köpe" riggar - de brukar hamna i något hörn och samla damm.

För det andra så är väl amatörradio till för just experimenterande? Om jag vill labba med subtoner, dtmf, CCIR, talinvertering, digitalkrypto med rullande koder m.m m.m. så låt mig göra det! Du får gärna köra konventionella pratanrop för mig.

Det är nog inte jag som kan avgöra vad som är tillåtet när det gäller kryptering.
PTS anger väl att du ska inleda och avsluta ett QSO med anropssignaler samt att de nämns med vissa lämpliga intervaller. jag läser PTS regler som att det ska ske i klartext och med känd / öppen modulations metod. Men det står inte uttryckligt vad jag kommer ihåg.

Kan tänka mig att de vill ha vissa begränsningar av kryperad trafik med hänsyn till att det är så lätt att komma över amatörutrustning idag - och den kan användas i ljuskyggare verksamhet. Men det är som sagt en sak mellan dig och PTS.



Jaha och vilka frekvenser finns tillgängliga för selektivfolket då? Ska jag hyra in kommersiella frekvenser för mitt amataörande menar du? Det är ju inte frågan om någon yrkesmässig verksamhet, utan hobbyverksamhet! Det går liksom inte...

Ja PR bandet, köpt kanalplats eller Internet kanske?
Förvisso kan du ju hävda att det du väljer att göra på banden per definition är amatörradio. Problemet är att om ditt beteende skiljer sig avsevärt från majoriteten så kommer du få höra protester, hamna i ändlösa diskussioner m.m.



Dessvärre vet jag att det finns radioamatörer som åker runt och pratar ren amatörradio på diverse kommerisella frekvenser här i sthlm. Det om något är stolligt!


Om de äger rättigheten att bruka kanalen så är det väl ok. Om de squattar en kanal så är det väl PTS som ska ta dem i örat.


mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
När det gäller subtoner är det korrekt. Men det känns som att klistra på en nödlösning för att squelch funktionen på FM riggar är så embarmeligt dålig.
Antagligen fortfarande medelvärde på brusnivån som styr? Där skulle man gärna se lite utveckling med DSP och intelligentare selekteringsalgoritmer.

Hur bygger man en squelch som vet vilken av repetrarna man vill höra?

F.ö. så anser jag att man ska gå ut på ibland tre kanske fyra repetrar är lika fel som att köra utan lågpassfilter och höras på flera amatörband.

de Anders SM4RNA
 
Nej, så är det inte. Det finns inget som säger att amatörradion måste digitaliseras eller följa någon samhällsutveckling för att överleva på sikt. Amatörradio är en hobby eller fritidsaktivitet. Det som i själva verket styr utvecklingen inom hobbyn torde vara det egna personliga intresset för en sak i kombination med de kunskaper om ämnet man tillägnat sig.

Ja, men för att hobbyn ska bestå så krävs nya radioamatörer. Om du ska introducera amatörradio för ett gäng 15-åringar, ett gäng som är uppfödda med hypermoderna kommunikationslösningar, tror du att dessa imponeras av någon gammal rörbestyckad medeltidsradio som luktar bränt damm? Gänget får desutom stå där och vänta en halvtimme på att rören ska bli varma... Ska du dessutom imponera lite extra med någon form av radioamatör-dataöverförings-lösning som vanligen har samma fart som en snigel..
Gänget har 7,2 mbit i fickan, de kommer skratta åt er...

Men som sagt tidigare detv som verkliyen stör mig är motståndet emot nya lösningar.
Åker du samma bil som du gjorde på 60-talet? Har du kvar din TV sedan 60-talet? Har du moderniserat något överhuvudtaget? I så fall varförsska inte amatörradion också moderniseras.
 
När det gäller subtoner är det korrekt. Men det känns som att klistra på en nödlösning för att squelch funktionen på FM riggar är så embarmeligt dålig.
Antagligen fortfarande medelvärde på brusnivån som styr? Där skulle man gärna se lite utveckling med DSP och intelligentare selekteringsalgoritmer.

Ja, t ex. D-Star har ingen squelch. Det mesta styrs via anropssiganlleringen. Torde alltså inte vålla några problem med två repeatrar på samma frekvens, så länge de har olika callsign.

Fast jag gissar att du är motståndare till D-Star också?


Det är nog inte jag som kan avgöra vad som är tillåtet när det gäller kryptering.
PTS anger väl att du ska inleda och avsluta ett QSO med anropssignaler samt att de nämns med vissa lämpliga intervaller. jag läser PTS regler som att det ska ske i klartext och med känd / öppen modulations metod. Men det står inte uttryckligt vad jag kommer ihåg..

Nej, just det! Det finns inget som utryckligen förbjuder det! Alltså är det tillåtet! Oavsett så förstår jag inte problemet om vi ser till "normala selektivsystem" - CTCSS, DTMF och CCIR. Det är knappast något problem med konvetionell analog talad signalering, eller brukar du höra många radioamatörer som identifierar sig genom aatt brumma lite med en subton?




Ja PR bandet, köpt kanalplats eller Internet kanske?
Förvisso kan du ju hävda att det du väljer att göra på banden per definition är amatörradio. Problemet är att om ditt beteende skiljer sig avsevärt från majoriteten så kommer du få höra protester, hamna i ändlösa diskussioner m.m..

Din inställning tycks vara rena dragplåstret för amatörradio! Grattis!
Om man ser till PTS definition av amataörradio istället för din, så framgår följande:

"icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte."

Jag anser väl att experimenterande med subtoner, DTMF, CCIR, krypto, och allt annat skojs är just amatörradio. Det sker nämligen i just icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.


Men nu råkar vi ju ha en hel uppsjö med frekvenser, så vad är egentligen problemet? Varför störs du så av att någon brummar CTCSS, Tutar DTMF eller annat?
 
Back
Top