Men att utveckla system som diskriminerar andra amatörer är vad jag tycker är
suspekt. CQ:et är ju symbolen för amatörradio!
Öppenheten är en viktig del av hobbyn, vill man bara tala med vissa - då är kanske
inte amatörradio är rätt medium. Det finns ju andra fält att utforska då t.ex via internet.
Behövs väl inget system för den där diskrimineringen? Hur många besvarar allmänt anrop? Inget svar - ingen vill snacka med dig! Om du ropar på mig och jag hör att du ropar så väljer jag ju själv om jag vill svara. Jag kan ju helt sonika ge fan i att besvara vissa anrop med eller utan selektiv passning.
Sedan detta eviga tjat om öppenhet osv. Jag vet inte om det är så att vissa har fått saker och ting om bakfoten. Kör man selektiv passning, oavsett system, så väljer man ju själv att flitrera bort, man filterar ju inte bort så att man själv inte hörs! Det är ju alltså fortfarande öppet utåt! Du väljer ju själv om du vill selektera bort. Och på samma sätt kan jag ju själv välja att selektera bort anrop genom att strunta i att besvara dem!
Ni får nog förklara vad denna öppenhet och diskriminerng handlar om? Jag tror nog bara att det handlar om griniga gammla gubbs...
Ska jag gnälla på alla som kör CW och SSB för att de diskriminerar mig som inte har någon CW-SSB-utrustning? Eller ska jag skaffa mig en CW-SSB radio och hänga med i leken? I så fall ska nog de som gnäller på diverse selektivsystem skaffa sig sådana och hänga med i utvecklingen istället för att komma med snack om diskriminering, öppenheten och att amatörradion är på väg utför...