Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej Anders, för att öppna repeatrar kan subton(CTCSS) nog vara bra. Det var förslaget att ha en obligatorisk ton på simplex trafik som jag menade. Argumentet var ju att det var svårt att få squelchen att inte trigga på störningar vid (mobil)trafik.
mvh
Bengt / KBW
Ja, t ex. D-Star har ingen squelch. Det mesta styrs via anropssiganlleringen. Torde alltså inte vålla några problem med två repeatrar på samma frekvens, så länge de har olika callsign.
Fast jag gissar att du är motståndare till D-Star också?
Nej, just det! Det finns inget som utryckligen förbjuder det! Alltså är det tillåtet! Oavsett så förstår jag inte problemet om vi ser till "normala selektivsystem" - CTCSS, DTMF och CCIR. Det är knappast något problem med konvetionell analog talad signalering, eller brukar du höra många radioamatörer som identifierar sig genom aatt brumma lite med en subton?
Din inställning tycks vara rena dragplåstret för amatörradio! Grattis!
Om man ser till PTS definition av amataörradio istället för din, så framgår följande:
"icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte."
Jag anser väl att experimenterande med subtoner, DTMF, CCIR, krypto, och allt annat skojs är just amatörradio. Det sker nämligen i just icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.
Men nu råkar vi ju ha en hel uppsjö med frekvenser, så vad är egentligen problemet? Varför störs du så av att någon brummar CTCSS, Tutar DTMF eller annat?
Självklart! Om du är intresserad så finns det en lång tråd där detta diskuterades, det var väl något år sedan. om du har något unikt att framföra i den debatten så står det dig fritt att fortsätta eller starta en ny tråd. Jag tänker inte dra igenom det hela en gång till i denna tråd.
Men jag ser inte hur dina hemliga sällskap ska utgöra något större dragplåster heller?
. Notera att jag och mina likasinnade är en relativt liten grupp i det stora hela och egentligen inte borde kunna påverka ansiktet utåt särskilt mycket?
Men de är inte ett smack medvetna om det själva. Ytterst få har den minsta susning om vad som sker i kommunikationen utan är enbart "knapptryckare".
Amatörradions särprägel är ju att vi experimenterar inom området radiokommunikation. Skulle vi glida in på den allmänna linjen med "knapptryckeri" så har ju hobbyn förlorat sin mening.
Nej, jag orkar inte läsa massa svammel..
Frågan som tycks förbli obesvarad är dock varför du, och en hel del andra, har detta motstånd emot tutelitut-selektiv, D-Star och subton som inte ens hörs, ja allt som uppfunnits efter att transistorn kom till världen?? Ja, ni är säkert motståndare till massa annat också...
Ingen tvingar dig att köra D-star eller skicka iväg DTMF-toner. Det är liksom frivilligt. Så jag förstår inte varför ni gnäller så förbannat? Jag gnäller inte på amatörer som håller fast vid sina medeltidsstationer och endast intresserar sig för CW och SSB.
Jag är inte intresserad av kortvågen och gammla medeltidsburkar, men jag har inget emot folk som tycker det är meningen med livet. Vi får liksom plats på banden båda två! Jag motarbetar inte kortvågen, CW, SSB eller Collins rörburkar från 40-talet. Så varför ska du motarbeta de som inte tycker som du? Du kallar till och med D-star för "styggelse".
Men förklara gärna vad du har emot de amatörer som dras åt "mitt håll"?
I samma veva så diskuteras den låga aktiviteten. Ändå sitter du här och gnäller på selektivtutarsekten. Ponera att vi försvinner, då lär det bli tyst, aktiviteten lär ju knappast öka... Så ditt resonemang att jag kan hålla till på någon kommersiell kanal, 27 MHz eller Internet kommer definitivt bli slutet för amatörradion...
Bara för sakens skull så har jag öppen passning liksom de flesta andra. Att jag kör D-Star är inte heller någon sluten sekt, det är en öppen platform och varenda kotte med en D-starradio kan lyssna på mig, det går inte selektera bort någon. Mottagarna kan dock selektera bort mig om de så önskar. Men det kan man göra med medeltidsradion också genoim att dra ner volymen eller stänga av...
Nej, jag har inga sådana ambitioner heller. Hur skulle det se ut att plocka in kreti och pleti i de allra hemligaste sällskapen?
Jag är väl faktiskt av den åsikten att den som intresserar sig för radio söker sig till hobbyn självmant utan rekrytering. Massrekrytering leder sannolikt bara till en massa oaktiva amtörer.
Dock anser jag att amatörradion måste följa den moderna utvecklingen, ingen kommer intressera sig för amatörradio i framtiden annars... Ansiktet utåt kan inte bestå av endast rörburksanhängare som motarbetar nymodigheter. Det är på den punkten det hela faller.Inte rörbrukarna i sig.
Du verkar ha missat en vesentlig del av vad ett forum är för något, att även läsa vad ens opponenter skriver och diskutera vad de faktiskt skriver är själva grundiden.
Trådskaparen ställer en enkel fråga, men redan tredje inlägget så kommer motståndsrörelsen med ifrågasättanden av fenomenet subton.
I ditt första inlägg i denna tråd, inlägg nummer 5, så hänsvisar du till att vi kan köra skype eller något annat istället... Du lägger verkligen nivån på dina "tekniska diskussioner" då!
Så KBW, vi svarar väl med samma mynt nu. Är det så att subton, DTMF, CCIR, D-star och annat inte passar dig så kan du ju alltid tillbringa din tid på Internet istället....
Sedan kanske jag också ska ifrågasätta rörradions existens i varenda tråd när någon ställer en fråga om något rör. Istället för att frågeställaren ska få svar på frågan så ska jag spamma ner de trådarna om hur onödiga radiorör är, de borde förbjudas osv osv. Det är en styggelse helt enkelt... Det är säkert rena miljöbovar också. EU borde agera...
Vad gäller radiorör och dess förhållande till miljö och energiförbrukning överlåter jag till de som pysslar med sådant att svara på. För min del ser jag dock en historisk och museal vinst med att några förvaltar och håller den tekniken vid liv.
mvh
Bengt / KBW
Vad jag kan se och räkna till så svarade jag först med det tionde inlägget.
Min fråga var om det verkligen är så stora problem med störningar av andra relästationer - och att jag gärna ser subton för att hålla repeatrar öppna.
Vad gäller radiorör och dess förhållande till miljö och energiförbrukning överlåter jag till de som pysslar med sådant att svara på. För min del ser jag dock en historisk och museal vinst med att några förvaltar och håller den tekniken vid liv.
Det var visst jag som skrev det tredje inlägget .....
Men jag menade inte att vara teknikfientlig på något sätt. Min inställning baserades
på att vi borde göra det så enkelt som möjligt att komma åt repeatrarna. Det är ju inte
någon större trängsel på dessa frekvenser.
Ja, problemet är nog ganska stort på sina håll. I mitt eget fall så finns närmsta repeater i grannlänet, Uppsala. Haninge tyckte dock att de ska ha rätt att nyttja samma frekvens, RU6. Jag kan alltså knappt köra min lokalaste repeater med bassstaion hemma utan att lyfta Haninge som sedan ligger och stör i bakgrunden. Och för en del av mina grannamatörer är problemet så stort att de blir helt utsläckta av Haninge. Subton skulle inte lösa allt, men olika subtoner på dessa två repeatrar skulle onekligen underlätta.
Subton både in- och ut på repeatrarna skulle dessutom hålla störningar borta.
Enkelt att komma åt repeatrarna? Har man inte tilräckligt med teknisk kompetens för att lägga in en subton i radion så kanske man ska skaffa sig en ny hobby..