PL ton på våra repeatrar

Nej Anders, för att öppna repeatrar kan subton(CTCSS) nog vara bra. Det var förslaget att ha en obligatorisk ton på simplex trafik som jag menade. Argumentet var ju att det var svårt att få squelchen att inte trigga på störningar vid (mobil)trafik.

mvh
Bengt / KBW

VDT skrev; "Ja, men för att hobbyn ska bestå så krävs nya radioamatörer. Om du ska introducera amatörradio för ett gäng 15-åringar, ett gäng som är uppfödda med hypermoderna kommunikationslösningar, tror du att dessa imponeras av någon gammal rörbestyckad medeltidsradio som luktar bränt damm?"

--------

Jag köper inte ditt resonemang.

För det första så är amatörradion i ständig förändring. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Amatörradio som hobby är i dagsläget minst lika diffus och spretig som t ex sporten som även den innehåller en mängd olika grenar, smala och tjocka. Vi kan dessutom utöva vår radiohobby på olika plan från den fullständiga nybörjarnivån upp till proffsets.

Min specialgren inom amatörradion är f n experiment med rörbestyckad utrustning från 40-talet. Själv trivs jag utmärkt med det jag sysslar med inom hobbyn, även om det kan låta lite gammalmodig i andras öron, ändå ryms MIN EGEN hobby inom PTS summariska definition av amatörradio; ´"...icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte."

Jag anser inte att jag har någon anledning att behöva anpassa eller byta bort MIN hobby till en ny hobby (inriktning) som inte intresserar mig enbart för att offra min fritid på att introducera amatörradion för ungdomar i 15-års åldern och som är uppfödda med hypermodern elektronik. Varför skulle jag lägga kraft på det?

I stället faller väl nämnda rekryteringsuppdrag tillbaks på dig själv som bevisligen finner nöje att arbeta med olika former av modern kommunikationsradio med tillhörande kryptering och tonselektiv. Samla ihop ett gäng 15-åringar och tänd gnistorna. Håll föredrag på klubbarna och skriv tekniska artiklar i QTC. Ingen kommer att hindra dig.

För övrigt ser jag inte något problem om jag med min "stenåldershobby" råkar inspirerar ungdomar eller andra lite äldre att välja bort modern elektronik till förmån för det gamla genuina. Det behöver ju inte tvunget vara antika radiorör från 40-talet utan det kan lika väl vara en transistoriserad modern konstruktion från förra året men som bygger på beprövad teknik.

Hobbyn går i stora drag ut på att experimentera och syssla med det man själv tycker är kul för stunden. Nästa år kanske jag ger mig på att designa en hypermodern SDR-radio eller bygger om vår 70 cm repeater för pilotton. Just nu är den avstängd p g a störsändning från folk som varken vi eller PTS rår på. Men som sagt, just nu brinner jag för glödande radiorör med härliga dofter av bränt damm och drypande varm olja från de roterande motoromformarna.

/Bengt

Nej Anders, för att öppna repeatrar kan subton(CTCSS) nog vara bra. Det var förslaget att ha en obligatorisk ton på simplex trafik som jag menade. Argumentet var ju att det var svårt att få squelchen att inte trigga på störningar vid (mobil)trafik.

mvh
Bengt / KBW

Men vad är det konkreta problemet med att sända subtone vid simplxtrafik? Det är ju upp till lyssnaren vad han gör med det. Den som sänder märker ju inget.

I mitt fall Falun/RIX blev ju resultatet att jag helt slutade bevaka frekvensen. Är det bättre det? Det måste ju vara bättre att nån bevakar en repeater med subtonesquelch än inte alls.

Att tro på att en bättre squelchlösning skulle vara lösningen på alla störningar som finns tror jag inte på. Men det kanske Roy FPD kan kommentera?

de Anders SM4RNA

Ja, t ex. D-Star har ingen squelch. Det mesta styrs via anropssiganlleringen. Torde alltså inte vålla några problem med två repeatrar på samma frekvens, så länge de har olika callsign.

Fast jag gissar att du är motståndare till D-Star också?

Självklart! Om du är intresserad så finns det en lång tråd där detta diskuterades, det var väl något år sedan. om du har något unikt att framföra i den debatten så står det dig fritt att fortsätta eller starta en ny tråd. Jag tänker inte dra igenom det hela en gång till i denna tråd.

Nej, just det! Det finns inget som utryckligen förbjuder det! Alltså är det tillåtet! Oavsett så förstår jag inte problemet om vi ser till "normala selektivsystem" - CTCSS, DTMF och CCIR. Det är knappast något problem med konvetionell analog talad signalering, eller brukar du höra många radioamatörer som identifierar sig genom aatt brumma lite med en subton?

Nej det är inga problem. Förutom sina regler hänvisar PTS bl.a oxå tiill IARU och där
kan du stöta på problem.

Din inställning tycks vara rena dragplåstret för amatörradio! Grattis!

Men jag ser inte hur dina hemliga sällskap ska utgöra något större dragplåster heller?

Om man ser till PTS definition av amataörradio istället för din, så framgår följande:

"icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte."

Jag anser väl att experimenterande med subtoner, DTMF, CCIR, krypto, och allt annat skojs är just amatörradio. Det sker nämligen i just icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte.

Återigen IARU, t.ex har killarna som kör ESSB problem med. IARU anser att du bara ska 2,7 KHz bandbredd i SSB läge på HF.

Förutom IARU så finns det även en kultur att ta hänsyn till. Det ska tydligen inte vara någon höjdare att tala svenska över en engelsk repeater, det kommer rendera dig en pileup av arga britter ;)

Men nu råkar vi ju ha en hel uppsjö med frekvenser, så vad är egentligen problemet? Varför störs du så av att någon brummar CTCSS, Tutar DTMF eller annat?

Kan inte se hur din iver att gömma dig bakom DTMF och andra filter på något sätt skulle befrämja hobbyn, dig själv ja - men hobbyn som sådan, nej.

mvh
Bengt / KBW

Självklart! Om du är intresserad så finns det en lång tråd där detta diskuterades, det var väl något år sedan. om du har något unikt att framföra i den debatten så står det dig fritt att fortsätta eller starta en ny tråd. Jag tänker inte dra igenom det hela en gång till i denna tråd.

Nej, jag orkar inte läsa massa svammel..
Frågan som tycks förbli obesvarad är dock varför du, och en hel del andra, har detta motstånd emot tutelitut-selektiv, D-Star och subton som inte ens hörs, ja allt som uppfunnits efter att transistorn kom till världen?? Ja, ni är säkert motståndare till massa annat också...

Ingen tvingar dig att köra D-star eller skicka iväg DTMF-toner. Det är liksom frivilligt. Så jag förstår inte varför ni gnäller så förbannat? Jag gnäller inte på amatörer som håller fast vid sina medeltidsstationer och endast intresserar sig för CW och SSB.

Jag är inte intresserad av kortvågen och gammla medeltidsburkar, men jag har inget emot folk som tycker det är meningen med livet. Vi får liksom plats på banden båda två! Jag motarbetar inte kortvågen, CW, SSB eller Collins rörburkar från 40-talet. Så varför ska du motarbeta de som inte tycker som du? Du kallar till och med D-star för "styggelse".
Men förklara gärna vad du har emot de amatörer som dras åt "mitt håll"?
I samma veva så diskuteras den låga aktiviteten. Ändå sitter du här och gnäller på selektivtutarsekten. Ponera att vi försvinner, då lär det bli tyst, aktiviteten lär ju knappast öka... Så ditt resonemang att jag kan hålla till på någon kommersiell kanal, 27 MHz eller Internet kommer definitivt bli slutet för amatörradion...

Bara för sakens skull så har jag öppen passning liksom de flesta andra. Att jag kör D-Star är inte heller någon sluten sekt, det är en öppen platform och varenda kotte med en D-starradio kan lyssna på mig, det går inte selektera bort någon. Mottagarna kan dock selektera bort mig om de så önskar. Men det kan man göra med medeltidsradion också genoim att dra ner volymen eller stänga av...

Men jag ser inte hur dina hemliga sällskap ska utgöra något större dragplåster heller?

Nej, jag har inga sådana ambitioner heller. Hur skulle det se ut att plocka in kreti och pleti i de allra hemligaste sällskapen?:cool:
Jag är väl faktiskt av den åsikten att den som intresserar sig för radio söker sig till hobbyn självmant utan rekrytering. Massrekrytering leder sannolikt bara till en massa oaktiva amtörer.
Dock anser jag att amatörradion måste följa den moderna utvecklingen, ingen kommer intressera sig för amatörradio i framtiden annars... Ansiktet utåt kan inte bestå av endast rörburksanhängare som motarbetar nymodigheter. Det är på den punkten det hela faller.Inte rörbrukarna i sig.

Last edited:
VDT skrev: "Ansiktet utåt kan inte bestå av endast rörburksanhängare som motarbetar nymodigheter."

Du drar tyvärr fel slutsatser igen.

Ansiktet utåt bestäms helt av vad de enskilda radioamatörerna håller på med vid en given tidpunkt och vad de väljer att marknadsföra, lobba och propagera för. Jag själv skriver gärna artiklar om min egen lilla smala nisch som är klassisk amatörradio där tonvikten ligger på radiotekniska experiment, radiorör, mekanik, transistorer, IC-kretsar, kortvåg, UKV och morsetelegrafi. Artiklarna innehåller det som många av de aktiva radioamatörerna känner igen från sin hobby på 60- och 70- talen och som många fortfarande håller på med. Notera att jag och mina likasinnade är en relativt liten grupp i det stora hela och egentligen inte borde kunna påverka ansiktet utåt särskilt mycket?

Kanske är det istället så att de som intresserar sig för den hypermoderna sidan av amatörradion är väldigt få till antalet eller inte har lust, kunskap eller tid att marknadsföra sig själv och sina moderna experiment. Kikar vi i QTC så är det sannerligen inte många av de nya hypermoderna radioamatörerna som bidrar med tekniska artiklar där. Likadant i andra tidskrifter som OZ och QST. Massor av nostalgi och de flesta skribenterna är old timers som still going strong.

I senaste numret presenterade Lennart SM5DFF (blev licensierad på 60-talet) ett urtjusigt hembygge från 1962 - med radiorör förstås. På annan plats i samma tidning kunde vi läsa om SM6DJH (lic på 60-talet) och hans MiniTRX som är en enkel kompakt CW-transceiver byggd kring sex transistorer. Ytmonterad förvisso men baserad på väl beprövad teknik som har sina rötter i 70-talet och som garanterat attraherar en stor grupp av de ttekniskt intresserade.

Det innebär att den ungdom som plockar fram ett slumpvis valt nummer av QTC kommer att möta ett innehåll som speglar amatörradion ungefär så som den såg ut förr på 60, 70 och 80-talet.

Vi inser att det som saknas i QTC är en lång artikelserie i ämnen om t ex D-star, CCIR, DTMF, Pilottoner, krypteringsutrustning m m. När dessa artiklar eller diskussioner på forumen börjar märkas på allvar så kommer också ansiktet utåt att förändras. Den ungdom som i ett sådant tänkt framtidsscenario om kanske fem år plockar fram ett slumpvis valt nummer av QTC kommer att finna en helt annorlunda amatörradion än den vi har idag.

Eller så händer inget utan vi rörbyggare fortsätter att skriva om hur det var förr....? :D

/Bengt

Självklart skall amatörradion utvecklas i takt med att nya tekniker kommer. Detta gör ju att hobbyn blir ännu bredare.
Men vad räknas som utveckling?
Vad är amatörradio?

VDT skriver att dagens 15-åringar är uppfödda med "hypermoderna kommunikationslösningar". Men de är inte ett smack medvetna om det själva. Ytterst få har den minsta susning om vad som sker i kommunikationen utan är enbart "knapptryckare".
Amatörradions särprägel är ju att vi experimenterar inom området radiokommunikation. Skulle vi glida in på den allmänna linjen med "knapptryckeri" så har ju hobbyn förlorat sin mening.

"Bråket" om D-star är ju ett tydligt exempel. Köp ett färdigt paket, tryck på knapparna och prata med andra. Det funkar nästan lika bra som Skype. Varför inte göra ett eget system och låta detta utvecklas genom vidare experiment? Eller har kunskapsnivån sjunkt så lågt att det inte längre finns några amatörer som klarar detta?

Jag är själv mest intresserad av kortvågen (Har inte längre möjlighet att sätta upp stora antenner, vilket ju behövs för högre frekvenser). På senare år har ju utvecklingen inom digitaltekniken skapat en riktig guldgruva för oss "likströmsamatörer". Det är numera lätt som en plätt att bygga mottagare och sändare med topp-prestanda. Detta är ju en utveckling som är gynnsam för hobbyn.

Bengt skriver att artiklarna i QTC ofta handlar om "äldre" teknik. Det kanske är ett tecken på vart amatörradion är på väg: En hobby där man kan utveckla sina kunskaper istället för en hobby som är ett litet kuriost komplement till internet?

. Notera att jag och mina likasinnade är en relativt liten grupp i det stora hela och egentligen inte borde kunna påverka ansiktet utåt särskilt mycket?

Det är inte rörburkarna i sig som är problemet. Det är attityden rörburksanhängarna har. Helt enkelt motsåndet emot det nya, kalla D-Star för styggelse är exempel på den attityden. Vara totalmotsåndare till CTCSS, DTMF m.m är också helt fel attityd. Sådan attityd lockar inte nykommligar - den skrämer snarare iväg dem.

En kille eller tjej som aldrig tidigare kommit i kontakt med radioamatörer kommer ju undra vad det är sura gammla stötar dem träffat på. Är det något som lockar folk till att ta cert tror du? Är det något som främjar amatöradions fortlevnad? Nej det är det inte!

Men de är inte ett smack medvetna om det själva. Ytterst få har den minsta susning om vad som sker i kommunikationen utan är enbart "knapptryckare".
Amatörradions särprägel är ju att vi experimenterar inom området radiokommunikation. Skulle vi glida in på den allmänna linjen med "knapptryckeri" så har ju hobbyn förlorat sin mening.

Det är förvisso sant att de inte har en susning om bakmvarande teknik. Och det är bara en ytterligare anledning till att amatörradion måste hänga med i den tekniska utvecklingen mobiltelefonin gjort. Tror du ungdomarna kan relatera sin knapptryckningar till gamla rörburkar med vridkondingar? Nej, det blir nog ganska svårt, det finns häftigare funktioner i vilken mobil som helst. Klart att det måste finnas coolare teknik /funktioner inom amatörradion för att det ska gå hem hos dem. Men det går inte med rörburksanhängarattityden som tycks motarbeta allt som har med moderna tekniska funktioner att göra.

Nej, jag orkar inte läsa massa svammel..

Du verkar ha missat en vesentlig del av vad ett forum är för något, att även läsa vad ens opponenter skriver och diskutera vad de faktiskt skriver är själva grundiden. om du bara vill sprida invektiv kanske man kan föreslå dig att starta en blogg med avstängd kommentarfunktion!

Du skapar en bekväm halmdocka som du angriper istället för att försöka förstå vad vi (jag) skriver.

Frågan som tycks förbli obesvarad är dock varför du, och en hel del andra, har detta motstånd emot tutelitut-selektiv, D-Star och subton som inte ens hörs, ja allt som uppfunnits efter att transistorn kom till världen?? Ja, ni är säkert motståndare till massa annat också...

Om du hade brytt dig om att läst den tråd jag refererade till så hade du sett att kritiken handlade om den kodningsteknik som Icom valt för D*, och de patent som skyddar den, inte digitalkommunikation som sådan. Men man kan även invända mot GSM liknande tekniker - mobilvärlden rör sig ju mot 4G nuförtiden och man talar om GSM teknikens snara död.

Min första rig med CTCSS hade jag på slutet av 1970 talet så jag betraktar det inte som någon speciellt modern teknik detsamma gäller för CCIR m.m.

Personligen så har jag en ide om att använda subtonsutrymmet under talfrekvensen för att köra en PSK31 liknande trafik och att på detta sätt kombinera analog och digital kommunikation på en vanlig FM kanal. Någon gång när jag hinner färdigt med mina nuvarande projekt så kanske det kommer ;)

Ingen tvingar dig att köra D-star eller skicka iväg DTMF-toner. Det är liksom frivilligt. Så jag förstår inte varför ni gnäller så förbannat? Jag gnäller inte på amatörer som håller fast vid sina medeltidsstationer och endast intresserar sig för CW och SSB.

Jag är inte intresserad av kortvågen och gammla medeltidsburkar, men jag har inget emot folk som tycker det är meningen med livet. Vi får liksom plats på banden båda två! Jag motarbetar inte kortvågen, CW, SSB eller Collins rörburkar från 40-talet. Så varför ska du motarbeta de som inte tycker som du? Du kallar till och med D-star för "styggelse".
Men förklara gärna vad du har emot de amatörer som dras åt "mitt håll"?
I samma veva så diskuteras den låga aktiviteten. Ändå sitter du här och gnäller på selektivtutarsekten. Ponera att vi försvinner, då lär det bli tyst, aktiviteten lär ju knappast öka... Så ditt resonemang att jag kan hålla till på någon kommersiell kanal, 27 MHz eller Internet kommer definitivt bli slutet för amatörradion...

Bara för sakens skull så har jag öppen passning liksom de flesta andra. Att jag kör D-Star är inte heller någon sluten sekt, det är en öppen platform och varenda kotte med en D-starradio kan lyssna på mig, det går inte selektera bort någon. Mottagarna kan dock selektera bort mig om de så önskar. Men det kan man göra med medeltidsradion också genoim att dra ner volymen eller stänga av...
Nej, jag har inga sådana ambitioner heller. Hur skulle det se ut att plocka in kreti och pleti i de allra hemligaste sällskapen?:cool:

Att jag kallar D* för en styggelse är för att: Förvisso är D* protokollet öppet om än det är lite oklart om vem som äger rättigheterna. Vad som däremot inte är öppet är den codec som de valt och det är den styggelse som jag m.fl diskuterade i en tidigare tråd. Detta hindrar effektivt all vidarutveckling av D*.

Du blandar ihop flera personer. För min del så är jag inte speciellt intresserad av rörteknik. Däremot så gillar jag att bygga mycket själv. Men kan bredvilligt erkänna att ren digitalkomminikation inte intresserar mig så mycket. Däremot DSP och blandningar av analog / digtital roar mig mer.

Var det inte du själv som anförde argumenteringen om att den konservativa hållningen som vissa antog visavi CTCSS med mera skrämmer bort presumtiva amatörer?

Jag är väl faktiskt av den åsikten att den som intresserar sig för radio söker sig till hobbyn självmant utan rekrytering. Massrekrytering leder sannolikt bara till en massa oaktiva amtörer.
Dock anser jag att amatörradion måste följa den moderna utvecklingen, ingen kommer intressera sig för amatörradio i framtiden annars... Ansiktet utåt kan inte bestå av endast rörburksanhängare som motarbetar nymodigheter. Det är på den punkten det hela faller.Inte rörbrukarna i sig.

Det var nog så förr i tiden. Nu är jag osäker - som du säger det finns så många bekväma färdiga kommunikationslösningar. Så den självsådd som du talar om är kanske inte lika självklar längre.

Vad du missar, tror jag, är att vi som samtalar här på forumet gör det ur ett lite mer avancerat perspektiv än - vad kan jag köpa för rigg och hur kan jag använda de features som den har inbyggd.

T.ex att D* är ett de facto stängt protokoll beroende på den codec som de valt och att jag kritiserar det innebär inte att jag generellt är emot digitala kommunikationssystem för amatörradio. Bara att ett anammande av just D* kommer reducera oss till rena konsumenter av D*.

Att använda CTCSS för att maskera att dagens riggar fortfarande har urusla squelchsystem är kanske inte den bästa vägen att gå. Fältet är ju öppet för nya djärva grepp och experiment.

mvh
Bengt / KBW

Du verkar ha missat en vesentlig del av vad ett forum är för något, att även läsa vad ens opponenter skriver och diskutera vad de faktiskt skriver är själva grundiden.

Trådskaparen ställer en enkel fråga, men redan tredje inlägget så kommer motståndsrörelsen med ifrågasättanden av fenomenet subton.

I ditt första inlägg i denna tråd, inlägg nummer 5, så hänsvisar du till att vi kan köra skype eller något annat istället... Du lägger verkligen nivån på dina "tekniska diskussioner" då!

Så KBW, vi svarar väl med samma mynt nu. Är det så att subton, DTMF, CCIR, D-star och annat inte passar dig så kan du ju alltid tillbringa din tid på Internet istället....
Sedan kanske jag också ska ifrågasätta rörradions existens i varenda tråd när någon ställer en fråga om något rör. Istället för att frågeställaren ska få svar på frågan så ska jag spamma ner de trådarna om hur onödiga radiorör är, de borde förbjudas osv osv. Det är en styggelse helt enkelt... Det är säkert rena miljöbovar också. EU borde agera...

Trådskaparen ställer en enkel fråga, men redan tredje inlägget så kommer motståndsrörelsen med ifrågasättanden av fenomenet subton.

I ditt första inlägg i denna tråd, inlägg nummer 5, så hänsvisar du till att vi kan köra skype eller något annat istället... Du lägger verkligen nivån på dina "tekniska diskussioner" då!

???
Vad jag kan se och räkna till så svarade jag först med det tionde inlägget.
Min fråga var om det verkligen är så stora problem med störningar av andra relästationer - och att jag gärna ser subton för att hålla repeatrar öppna.

Så KBW, vi svarar väl med samma mynt nu. Är det så att subton, DTMF, CCIR, D-star och annat inte passar dig så kan du ju alltid tillbringa din tid på Internet istället....
Sedan kanske jag också ska ifrågasätta rörradions existens i varenda tråd när någon ställer en fråga om något rör. Istället för att frågeställaren ska få svar på frågan så ska jag spamma ner de trådarna om hur onödiga radiorör är, de borde förbjudas osv osv. Det är en styggelse helt enkelt... Det är säkert rena miljöbovar också. EU borde agera...

Jag älskar Internet och har använt det aktivt sedan slutet på 80-talet. Tycker personligen att amatörradiokollektivet har varit usla på använda möjligheterna som det ger. Har blivit bättre på senaste åren med remote körning m.m.

Viss kommunikation med andra amatörer utför jag via Internet / mobil, har personligen inte fallit för skype. Mobil använder jag och mina kamrater när vi vill diskutera något ostört. För på radion precis som på ett publikt forum på Internet så kan / kommer förmodligen tråden dra åt något helt annat håll än vad den ursprungliga avsändarens avsikt var. Detta kan vara störande men även berikande då man helt plötsligt diskuterar något helt annat än vad man tänkt sig. Inte helt ovanligt när det gäller mänsklig kommunikation ;)

Vad gäller radiorör och dess förhållande till miljö och energiförbrukning överlåter jag till de som pysslar med sådant att svara på. För min del ser jag dock en historisk och museal vinst med att några förvaltar och håller den tekniken vid liv.

mvh
Bengt / KBW

Det var visst jag som skrev det tredje inlägget :o.....

Men jag menade inte att vara teknikfientlig på något sätt. Min inställning baserades
på att vi borde göra det så enkelt som möjligt att komma åt repeatrarna. Det är ju inte
någon större trängsel på dessa frekvenser.

När jag blev amatör (-89) så var det mer eller mindre självklart att man svarade när
man hörde ett allmänt anrop. Om man inte hade tid att prata med den anropande så
lämnade man i alla fall en signalrapport eller en hälsning av något slag.
Idag kan man ropa allmänt anrop utan att få svar. 30 sekunder senare hör man ett riktat
anrop som genast får svar. Då har alltså (minst) 2 personer lyssnat utan att svara. De har
dessutom haft tid till det i och med att de gladeligen talar med varandra.
Ibland var det faktiskt bättre förr.

Vad gäller radiorör och dess förhållande till miljö och energiförbrukning överlåter jag till de som pysslar med sådant att svara på. För min del ser jag dock en historisk och museal vinst med att några förvaltar och håller den tekniken vid liv.

mvh
Bengt / KBW

Det här sista avsnittet är intressant. Är det i denna riktningen hela amatörradion rör sig? Att bli en förvaltare av gammal teknik? Visst finns det dom som ligger i framkant och sysslar med SDR t.ex. men rent generellt? Vad säger ni som har hållit på ett tag och kanske dessutom har erfarenhet av kommersiell kommunikationsradio (AOM)? Jag lägger i så fall ingen värdering i detta, det är bara en fundering. Vart är vi på väg?

SA6APZ

Ja du Fredrik, det var ju inget litet fläskben du kastade ut där;)

Men visst har du rätt, denna fråga är det spöke som dansar i kulissen i sådana här trådar.

Amatörradion har ju gått hand i hand med radioutvecklingen i alla fall största delen av 1900 talet. men i slutet av 1900 tappade rörelsen moment. GSM, internet är exempel på saker som gick de flesta amatörerna förbi. Hos vissa amatörer kan nästan finna en illa dåld svartsjuka mot dessa "nyheter".

Men genom att vi tappat vår edge karaktär så är din fråga väldigt vettig.

Mitt svar blir nog att både förvalta vårt arv, håller på att utveckla mig själv till CW operatör. Visst 30 år försent men bättre sänt än aldrig;)

Men även att experimentera med nya former eller alternativa sätt att lösa problem på.
Vi är ju i den unika ställningen att inte behöva uppfylla vinstkrav eller politiska agendor.

stannar här och ser vart din fråga leder - kanske är det på sin plats med en ny tråd?

mvh
Bengt / KBW

Man får väl passa på att vara med och nafsa lite på fläskbenet.
I slutet på 80-talet var det inte så många privatpersoner som hade tillgång till internet.
I vissa länder lades det ner ganska mycket arbete på att bygga upp ett stabilt nät med packetradio. Även här i Sverige hade vi ganska tidigt god täckning.
Så småningom fick, i stort sett, alla tillgång till internet med hög hastighet. Packet-nätet
hade då spelat ut sin roll och dog mer eller mindre ut.

Det kan vara bra att ha lite historia i ryggen om man skall försöka se framåt.
Att använda amatörradion som någon slags leksaksversion av något som redan finns, och fungerar, lockar ingens intresse. Det gäller att vara unik och föregångare. Alternativet är att bevara och vårda de kunskaper och tekniker som annars, mer eller mindre, skulle falla i glömska.

SDR är ett exempel där det finns mycket kvar att göra. Ett annat område är svaga signaler där vi amatörer fortfarande är ganska unika och har en framskjuten position.
Utvecklingen har ju kommit så långt att man i princip kan digitalisera antennsignalen och köra hela mottagaren i mjukvara. På detta området tror jag att vi kan få se mycket framöver. Visserligen kanske inte amatörerna kommer att leda utvecklingen, men vi kommer säkerligen att vara med i främre ledet.

Skräckscenariot är att amatörradion helt befrias från teknik på användarnivå och bli en ren kommunikationsform. Hobbyn skulle nog dö ut ännu snabbare då.

Vad jag kan se och räkna till så svarade jag först med det tionde inlägget.
Min fråga var om det verkligen är så stora problem med störningar av andra relästationer - och att jag gärna ser subton för att hålla repeatrar öppna.

Jaja, några inlägg hit och dit. Du tillförde i vart fall inte debbatten något med att hänvisa oss till Skype...

Ja, problemet är nog ganska stort på sina håll. I mitt eget fall så finns närmsta repeater i grannlänet, Uppsala. Haninge tyckte dock att de ska ha rätt att nyttja samma frekvens, RU6. Jag kan alltså knappt köra min lokalaste repeater med bassstaion hemma utan att lyfta Haninge som sedan ligger och stör i bakgrunden. Och för en del av mina grannamatörer är problemet så stort att de blir helt utsläckta av Haninge. Subton skulle inte lösa allt, men olika subtoner på dessa två repeatrar skulle onekligen underlätta.
Subton både in- och ut på repeatrarna skulle dessutom hålla störningar borta.

Jag frågade inget om radiorör, jag bryr mig inte om de förstör miljön. Det var ett exempel på beteende, att motarbeta och försöka förstöra eller vad ni nu vill uppnå med alla försök att smutskasta knapptryckaramatörer.. Men jag har insett att jämförelser inte riktigt går hem här...:(

Det var visst jag som skrev det tredje inlägget :o.....

Men jag menade inte att vara teknikfientlig på något sätt. Min inställning baserades
på att vi borde göra det så enkelt som möjligt att komma åt repeatrarna. Det är ju inte
någon större trängsel på dessa frekvenser.

Njae, men de står alldeles för tätt på sina håll. Och en del ligger uppe med störningar periodvis.

Enkelt att komma åt repeatrarna? Har man inte tilräckligt med teknisk kompetens för att lägga in en subton i radion så kanske man ska skaffa sig en ny hobby..:eek:

Informationsmässigt så är det knappast något problem med den informationsspridning vi har via Internet t ex. Och om inte annat så är ju trådskaparens förslag egentligen klockrent, en unik subton per län. Har repeatern subton så vet man vilken man ska skicka med i så fall..

Ja, problemet är nog ganska stort på sina håll. I mitt eget fall så finns närmsta repeater i grannlänet, Uppsala. Haninge tyckte dock att de ska ha rätt att nyttja samma frekvens, RU6. Jag kan alltså knappt köra min lokalaste repeater med bassstaion hemma utan att lyfta Haninge som sedan ligger och stör i bakgrunden. Och för en del av mina grannamatörer är problemet så stort att de blir helt utsläckta av Haninge. Subton skulle inte lösa allt, men olika subtoner på dessa två repeatrar skulle onekligen underlätta.
Subton både in- och ut på repeatrarna skulle dessutom hålla störningar borta.

Både ja och nej. skilda CTCSS frekvenser på ingången kommer tillåta dig att bara starta den ena, Uppsala förstås. Men om några startar RU6 i Haninge kommer du i alla fall få interferens mellan repeatrarna. CTCSS på utgången kommer göra att du stänger ute trafik från RU6 Haninge om bara den är igång, om båda drar igång får du samma situation som tidigare. Det är för att subtonerna bärs av bärvågorna medans störningen är en direkt interferens mellan bärvågorna.

Vill du verkligen bli störningsfri måste du använda en riktantenn som undertrycker RU6 i Haninge. Vid 8:1 i styrkeförhållande ska väl den svagare stationen vara i det närmaste helt undertryckt, om jag nu minns min FM-teori rätt?

Vi är flera som protesterat mot att det är en så dålig reglering av repeaterkanalerna i Sverige. Varenda en kan sätta upp en utan att behöva bry sig om vad det får för konsekvenser för närliggande amatörer / repeatrar :(

mvh
Bengt / KBW

Enkelt att komma åt repeatrarna? Har man inte tilräckligt med teknisk kompetens för att lägga in en subton i radion så kanske man ska skaffa sig en ny hobby..:eek:

Nåja, så enkelt är det inte.
Jag är ju inte så väldigt intresserad av repeatertrafik så jag skulle inte bemöda mig med det.
Resultatet blir ju helt enkelt att subtonen hindrar mig från att komma in på repeatern....

Det är ju verkligen uselt att man lägger närliggande repeatrar på samma frekvens.
Hmmm.... återigen verkar det som att det var bättre förr....

Back