Du säger "Men mig personligen ger inte amatörradio via internet något."
Det kan jag skriva under på, om man ersätter radiovågor med länkhopp via internet, som ex vis D-star.
Här är det ju frågan om 100% radiokörande, från radions QTH, det är bara mikrofon och högtalarsladden till radion som har blivit lite längre samt alla reglage som går att fjärrstyra.
Varför det inte skulle räknas som att köra radio från remoteqth't är för mig fullständigt obegripligt.
Det är samma utrustning samma antenner och samma vågutbredningsfenomen som spelar in.
Om vi vänder på steken, jag har ett utmärkt radio-qth hemma, men väljer att ta med mig frontpanelen till radion när jag åker till jobbet för att kunna köra ett par qso'n på lunchen, eller till sommarstugan som kanske är ett tystare qth men saknar antennmöjligheter, kör jag inte radio då om jag kör från den station jag annars kör tusentals qson från?
Kommersiella radiostationer kustradio och militär / flygradio har länge sysslat medd fjärrstyrning, fjärrmanöverering är nog nästan lika gammalt som radion, skillnaden är att nu har tekniken blivit billigare och tillgänglig för radioamatörer.
Remotestationer på satteliter har funnits ett tag redan, jag vet inte vilken som var först att återutsända en signal som sänds upp från jorden (sputnik sände väl bara ner telemetri?), men om vi bara tittar på amatörradiosatteliter så finnss det dom som har kört ihop dxcc på sådana också, givetvis räknas det separat i den stora "tävlingen"