RNA de APQ
Jag glömde att nämna i mitt sista inlägg att jag dessutom tycker att de amatörer som skapar en fjärrmanöverkontroll av sin station är tekniskt duktiga. Jag tror inte att jag skulle kunna klara av remote utan hjälp från en som är datakunnig.
Vet ej hur du (RNA) bor? En dag kommer du att bli gammal och kanske hamna på något äldreboende utan möjlighet till varken antenn eller radio. Då kanske du uppskattar en remote-förbindelse även om du inte anser att det är att "KÖRA RADIO".
Televerket och Luftfartsverket kör inte radio för nöjet skull. De ska lösa en uppgift. Förr var "phone patch" uttryckligen förbjudet i amatörradion...
Du försöker "blanda bort korten". Vi har diskuterat att köra remote, d v s fjärrstyra en radiostation. Vem som använder sig av metoden tycker inte jag spelar någon roll Det är din tolkning av REMOTE vi diskuterar.. Det kan vara Televerket, polisen, brandkåren etc som fjärrmanövrerar sin utrustning.
Det finns dessutom radioamatörer som har vidarebefordrat viktiga meddelande till myndigheter - ja regeringar och FN. Jag har flera exempel på när amatörstationer reläet nödmeddelanden vid sjukfomsfall. En SM5:a tog emot budskapet att Folke Bernadotte blivit dödad i Palestina och ringde upp Slottet.
Jag medger att jag har avviket från huvudtråden, men det var nödvändigt för att bemöta din mycket konstiga uppfattning om "REMOTE".
Bengt
SM6APQ