Remotstyrning av amatörradio!

Ja det är riktigt, endast en användare åt gången. Vi har hittills inte behövt tidsbegränsa. Men vill man vara säker på att stationen är ledig en viss tidspunkt så bokar man den enkelt i kalendern på hemsidan.

- Tack för svar, det är bara att gratulera till omständigheterna/förutsättningarna.

- Jag vill minnas att det för mycket länge sedan fanns en klubb i Mälardalen (Järfälla?) som tillhandahöll en mycket god trådantennpark, där medlemmar kunde ansluta sin rigg och köra. Jag tyckte det var en bra idé för de som experimenterade med låg effekt.

Vi hade bla OC71, fick OC44 och AF171 mm. Hoppas jag minns rätt. Vi lindade spolar med 1 mm tråd på blyertspennor, och stämde av med Philipstrimmer. Måste sluta nu, har inget med remote att göra ;-)

- Fortsätt utveckla i Kalmar!!
 
Last edited:
För några år sedan bodde jag å tjänstensvägar en längre tid på ett hotellrum i Stockholm. Hemma i Norrland stod radioprylarna och samlade damm, för att ha något att göra så skaffade jag Microbits Remoterig. Riggen var en IC706MKIIG med en IC-AH4 tuner och en Wimo GPM-1500 för kortvågen och för 2m/70cm en Comet CA-2x4Max. Om man bortser från att GPM-1500 inte är någon höjdarantenn så fungerade det hela riktigt bra, ja utom när nätet på hotellet gick ner. I alla fall så var det trevligt att kunna sitta på hotellrummet i Stockholm på kvällarna och köra radio som sm2oww. Så lösningen med remotekörning är inte bara för de som har störningar eller inte får sätta upp antenner utan det är även en bra lösning för veckopendlare, resande osv.
 
Sista biten är på plats med hjälp av Ip-sound. Full kommunikation med riggen på fritids-qth.

Tyvärr har jag dragit på lite för mycket af-gain på K2:an, går ju inte att styra af-gain mjukvarumässigt på K2:an, vilket gör att jag får en viss överstyrning av ljudet, men det fungerar över förväntan.

Nycklingen från tangentbordet fungerar klanderfritt.

Inte klar över hur jag skall fixa manuell nyckling! Öppen för tips här....

Kul att man med enkla medel utan en massa ekonomiska utlägg, mjukvarumässigt, kan fixa möjligheten att vara med på banden utan lokal station.
Dessutom sker all kommunikation via mobilt bredband, på riggsidan ett 3G modem med halvdan signalstyrka, önskvärt är ett 4G modem samt att dongeln hamnar utomhus med en bra antenn.
 
Åh, så du fick IP-sound att fungera via 3G, har hört mycket strul med att få igenom udda portnummer genom 3G och Net1. Men det kanske går bättre så länge man håller sig inom samma operatörs mobila nät.
Verkar vara rena lotteriet vilken trafik man kan få igenom hos olika operatörer, abonnemangstyper och vad man kan få kundtjänst att öppna. Typiska problem när man försöker nå mobil enhet från fast internet:
- Tjänsten publikt IP saknas.
- Det tillåts inte att anslutning utifrån etableras.
- De udda portar man behöver för IP-sound, HRD etc är spärrade.
- I synnerhet kontantkort brukar vara strypta...

Vilken operatör och typ av abonnemang har du?
 
Typiska problem när man försöker nå mobil enhet från fast internet:
- Tjänsten publikt IP saknas.
- Det tillåts inte att anslutning utifrån etableras.
- De udda portar man behöver för IP-sound, HRD etc är spärrade.
- I synnerhet kontantkort brukar vara strypta...

Är detta vad jag har att vänta mig om jag försöker få till en 4G uppkoppling med sommarstugan?

/Micke
 
En vän kör framgångsrikt med remoterig och 4g dongle, han har t.o.m kört mobilt med den uppsättningen.

Så det är nog mer en fråga om val av operatör, ska fråga vilken operatör han har.


TILLÄGG:

Nu har jag frågat och det är telenor 4G som han kör via.
 
Last edited:
¨Vi hade föredrag på klubben, en av klubens flitigaste amatörer har länge kört remote över 3g och provar nu 4g som inte är så utbyggt vid hans sommar-qth.

Han kör dock med RemoteRig och då kanske man slipper undan en del konstigheter med portar som inte fungerar på mobila bredband och sådant.

För honom har det fungerat bra, men det lönar sig att lägga lite tid och möda på att få bra signalstyrka till 3/4g dongeln

Yttre antenn är givetvis ett enormt plus.
 
Vilken operatör och typ av abonnemang har du?

Här hemma använder jag Telenor 4G och på remotesidan har jag ett tvillingkort till mobilen från Tre
Vad gäller Telenor så finns det inga öppna portar, det får man betala för medans Tre släpper igenom på alla de portar jag provat.
 
Här hemma använder jag Telenor 4G och på remotesidan har jag ett tvillingkort till mobilen från Tre
Vad gäller Telenor så finns det inga öppna portar, det får man betala för medans Tre släpper igenom på alla de portar jag provat.

Min vän kör likadant, Telenor 4G vid operatörsplatsen, det fungerade tydligen direkt utan
att han behövde betala för öppnade portar. Konstig operatör verkar det som?
 
På operatörsplatsen behöver man inga portar som öppnas till någon intern ip som man gör på remoteplatsen, därför funkar det med det internet.telenor.se som APN!
 
Men audioströmmen med mera körs väl över portar runt 12000 och Telenor 4G
måste i så fall vara genomskinligt för dessa.
 
Jag kör ip-sound på port 4444 som jag förstår är förvalt.

Det är operatörsplatsen som etablerar ljudkontakten till remoteplatsen, vilket innebär att remoteplatsen måste släppa igenom på vald port,

På samma sätt är det med styrningen av riggen, operatörsplatsen etablerar kontakt via utgående anrop till remoteplatsens tcp-server.
Även här behöver bara remoteplatsen öppnas för inkommande trafik på valda portar!
 
Hej. Jag använder 3 till min remoterig. Den enda begränsningen som jag vet dom har är att man inte kan sluta ett 3 abonnemang till ett annat om man inte har fast ip på båda sidor (70kr/mån). Men det går inte att få fast IP på ett vanligt mobilabonnemang från 3 om man funderar på det..
 
Hej. Jag använder 3 till min remoterig. Den enda begränsningen som jag vet dom har är att man inte kan sluta ett 3 abonnemang till ett annat om man inte har fast ip på båda sidor (70kr/mån). Men det går inte att få fast IP på ett vanligt mobilabonnemang från 3 om man funderar på det..

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle man inte kunna köra två Tre abonnemang mot varandra?
 
Jag kör ip-sound på port 4444 som jag förstår är förvalt.

Det är operatörsplatsen som etablerar ljudkontakten till remoteplatsen, vilket innebär att remoteplatsen måste släppa igenom på vald port,

På samma sätt är det med styrningen av riggen, operatörsplatsen etablerar kontakt via utgående anrop till remoteplatsens tcp-server.
Även här behöver bara remoteplatsen öppnas för inkommande trafik på valda portar!

Då kan det, vad jag förstår, inte finnas några begränsningar mot att använda dessa portar på
Telenors 4G nät.

När du talar om att betala för portöppningar så kanske du syftar på att få hjälpa att konfigurera
din egen router? Det jag talar om är port blockering där din ISP begränsar vilka portar de släpper
igenom trafik för, vilket verkar förekomma hos vissa 3G/4G operatörer.
 
Är det någon som inte blir förvirrad? :mad: Antingen fungerar det direkt (Telenor verkar bra, förutom täckningen) eller också får man ett h-e med att få kundtjänsten att öppna upp abonnemanget man tecknat sig för utan att debitera en massa extrakostnader.
- "Tyvärr erbjuder vi inte den tjänsten" är inte vad man vill höra när man sitter med 24mån 4G
Nån som fått Telia att funka?
 
Last edited:
Men ingående och utgående är inte samma sak, portarna är öppna för utgående men inte för inkommande. Jag kan inte vända på steken, dvs ha Telenor på remotesidan, lika lite som att jag inte kan använda TellNet för att styra strömställare här på operatörsplatsen men väl på remoteplatsen.

När jag tänker efter så inser jag att man kan använda TellNet även för Telenor, då dessa inte behöver ingående portar
 
Last edited:
Manuell nyckling kan du få till genom att skaffa två stycken WKUSB från K1EL. De säljs i byggsats och är en trevlig kvällsförströelse att bygga ihop. De båda burkarna placeras så i varsin ände och ansluts till respektive dator via USB. Därefter installerar man och skapar upp virtuella COM portar som kan prata med varandra över Internet. Mycket smidigt.
 
För att överföra audio kan jag rekomendera Kenwood ARVP-10 client/server mjukvara. Den är inte så klyddig som IP sound och fungerar outstanding.
 
Back
Top