RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

FM i sin moderna form har sina rötter i Tyskland...


I Danmark var Statsradiofonien ganska tidigt ute med FM, men den storskaliga utbyggnaden utanför Köpenhamnsområdet dröjde. Det var inte förrän under 1960-talets första år som FM blev utbyggt med regional täckning.

I Tyskland levde MV/LV kvar ganska länge minns jag. Men vilka var det som sände programmen? Fanns det t.ex. rikstäckande public service som inte hade fullgod FM-täckning och därför förlitade sig på lång- och mellanvåg? Jag minns själv Radio Deutschlandfunk som väl senare bytte namn till Deutschlandradio Kultur.

Och gällande Danmark, vilken var målgruppen för 1062 kHz efter att FM-nätet hade byggts ut? Man höll ju igång sändningarna i flera decennier parallellt med FM.

Sverige vet jag har diskuterats tidigare, kanske i samband med frågan varför Motala/Orlunda över huvud taget byggdes. Det jag minns från den diskussionen var väl just det du skriver, att TV-nätets (och därmed FM-nätets) utbyggnad kom att gå betydligt snabbare än man trodde då Motala/Orlunda projekterades.

Övriga Europa? Vilket har varit MV/LV-sändningarnas syfte de senaste decennierna? Sända program som inte finns alls på FM? Som komplement där FM-täckningen är dålig? Nå utanför landets gränser?
 
Detta med syftet kan man verkligen fundera över. I Lettland kunde man för ett par år sedan lyssna på Radio Merkurs, 1485 kHz om jag minns rätt. Det var mest schlagers, tyrolermusik och nån modern låt och därutöver några rätt långa pratprogram, typ intervjuer, föredrag etc. Min lettiska är rätt begränsad, men det verkade inte vara särskilt politiskt, även om det säkert kunde vara nåt av alla deras partier som stod bakom eller stödde sändningarna. Knappt nån reklam, inte som man kan höra i "normal" (om det nu kan betraktas som normalt öht) reklamradio i alla fall. Tror att man upphörde efter ett åsknedslag i sändaren och har därefter bara närvaro på internet, vilket ju inte är lika kul. Hörde den även i SM nån kväll, rätt svagt dock. Vet ej var sändaren fanns.
 
I Tyskland levde MV/LV kvar ganska länge minns jag. Men vilka var det som sände programmen? Fanns det t.ex. rikstäckande public service som inte hade fullgod FM-täckning och därför förlitade sig på lång- och mellanvåg? Jag minns själv Radio Deutschlandfunk som väl senare bytte namn till Deutschlandradio Kultur.

Enligt "Köpenhamnsplanen" från 1948, vilken var det första försöket till efterkrigsfrekvensplanering för rundradio på LV och MV,
så skulle Tyskland inte få några egna frekvenser alls. En handfull frekvenser tilldelades de fyra ockupationszonerna.

Köpenhamnsplanen kom sedermera att modifieras, och i och med Kalla Kriget så fick Förbundsrepubliken disponera några fler frekvenser.
Men frekvenser nog att tillgodose både regionala och lokala program i de olika delstaterna. Den gamla "Deutschlandsender" i Königs Wusterhausen på 191 kHz kom efter en del turer att återuppstå på 153 kHz. Sedan kom delstatsradiobolagen att disponera de västliga ockupationsmakternas frekvenser, men detta var inte på något vis tillräckligt för att täcka behoven som krävdes för flera program.

De tyska radiolyssnare som inte hade en FM-mottagare fick nöja sig med ett litet urval program på LV och MV.

Och gällande Danmark, vilken var målgruppen för 1062 kHz efter att FM-nätet hade byggts ut? Man höll ju igång sändningarna i flera decennier parallellt med FM

De danska fiskarna och kustsjöfarten ska ha varit huvudanvändarna av LV och MV från Kalundborg.
Övriga Europa? Vilket har varit MV/LV-sändningarnas syfte de senaste decennierna? Sända program som inte finns alls på FM? Som komplement där FM-täckningen är dålig? Nå utanför landets gränser?

Det var primärt för att nå utanför gränserna som man använde LV och MV i mer moderna tider. En och annan stofil var AM-radion trogen inom ländernas gränser, och sändare som Radio Luxemburg riktade sig till tonåringar som ville höra popmusik och andra nymodigheter.
 
Minns lite.
Någon gång tidigt 70 tal körde jag bil till Berlin, dvs genom Östtyskland.
Avsikten var besök och hämtning av dieselmotor i väst-Berlin.
Men man ville ju testa bilradion, minns att det var väldigt svårt att höra något överhuvudtaget.
FM var stendött. Något svagt kunde höras på mellanvåg.
Hur det lät inne i muren, dvs i väst-Berlin minns jag inte.
Spännande resa var det....
Min Storno Viking för 145 MHz var urkopplad, endast manöverlådan var kvar i bilen, men de Östtyska gränspoliserna var mycket misstänksamma, men jag visade den tomma sladden till radioenheten, den var kvar i SM.
Däremot här i SM hördes ju DDR på mellanvåg... med S9plus..... Vad nu det andra D:et stod för?

de
SM4FPD
 
Hörby Mellanvåg på 1179 kHz hördes här i Lund på f x 3 = 3537 kHz fram till stängningen och flytten till Sölvesborg 1985.
Minns att signalstyrkan var ca S7 och avståndet hit till Lund är ca 40 km.
 
Minns lite.
Någon gång tidigt 70 tal körde jag bil till Berlin, dvs genom Östtyskland.
Avsikten var besök och hämtning av dieselmotor i väst-Berlin.
Men man ville ju testa bilradion, minns att det var väldigt svårt att höra något överhuvudtaget.
FM var stendött. Något svagt kunde höras på mellanvåg.
Hur det lät inne i muren, dvs i väst-Berlin minns jag inte.
Spännande resa var det....
Min Storno Viking för 145 MHz var urkopplad, endast manöverlådan var kvar i bilen, men de Östtyska gränspoliserna var mycket misstänksamma, men jag visade den tomma sladden till radioenheten, den var kvar i SM.
Däremot här i SM hördes ju DDR på mellanvåg... med S9plus..... Vad nu det andra D:et stod för?

de
SM4FPD
Jag minns inte hur det var i DDR men i många övriga öststater låg FM-bandet ett snäpp under det nuvarande (65,9-74,0 MHz). I Polen och Ryssland var det så i alla fall.

(Det andra "D" i DDR stod för "demokratiske").

Edit: DDR använde samma FM-band som i väst (87,5-108).
 
Last edited:
Jo jag känner till vad förkortningen DDR stod för.
Jag var lite ironisk bara, då det andre D:et i verkligheten betydde något helt annat.
Dvs som det idag inom politiken är, att NEJ betyder ja och Ja betyder nej.
Dvs det andra D:et betydde det motsatta, diktatur...

För övrigt har jag inte kunnat höra några övertoner fån dagens mellanvågsstationer, trots att de på kvällen är starka.

Men förr, dvs när det var bättre, eller i alla fall "riktiga" solfläckscykler och vågutbredningar som var dramatiska.
Då kunde jag höra övertoner från rundradio på kortvåg, på 25 - 30 MHz

För övrigt när det gäller mellanvågen, så tycker jag mig märka att de flesta starka stationer är borta, och man hör de svagare, eller mer fjärran som finns på samma frekvenser.

SM4FPD
 
Bland dåtidens västtyskar fanns många som helt enkelt kallade DDR för "Die Sogenannte"; den "såkallade" demokratiska staten var väl mest känd för det motsatta...
 
Apropå Kalundborg...
2018 arrangerades nordiska VUSHF-mötet där och innehöll även ett besök vid långvågsstationen. Det finns några bilder därifrån på https://vushf.dk/nordic-vushf-meeting-2018/photos/, bilder 5 - 15 och 21 - 24. Mot slutet, bilder 103, 104 och 107 är det en nyare anläggning som finns i närheten, okänt för mig var, som ser ut att vara för lägre frekvenser. För övrigt sociala och teknikbilder från mötet. Blir väl ungefär samma människor i Ånnaboda i vår, förmodligen fler från Finland.

Första bilden råkar vara min visp på 9000 -96. Det är vändkors med utdragna gammamatade helvågslopar för 144 MHz matade 90 grader ur fas. Simulerat gain -0,5 dBd med endast någon tiondels rippel när den snurras. I praktiken varierar gain nästan en dB när den snurras. Ivan OZ7IS igelkottabil är imponerande!

/Jan
 
Jag tror den brittiska "Absolute radio" synkronsänder med flera sändare i UK på 1215 kHz. Det kan låta lite mysko ibland när man sitter här i SM och lyssnar, jag antar att man kanske av och till hör de olika sändarna parallellt här medan en lokal lyssnare i UK bara hör den närmaste.
Jag lyssnar på Talk Sport 1089 kHz just nu (via SDR i Nederländerna) och det hörs mycket tydligt att sändarna inte är synkroniserade när det gäller feeden till sändarna i alla fall. Mycket eko. Ett symptom på att det inte är så noga med mellanvågen längre? Går det så går det och den som klagar på ljudkvalitén hänvisas till webben, eller ännu hellre numera, till en app i mobilen.
 
Jag tror Absolute Radio låter värre för oss som inte är målgrupp än de som befinner sig närmre sändarna.
 
Jo jag känner till vad förkortningen DDR stod för.
Jag var lite ironisk bara, då det andre D:et i verkligheten betydde något helt annat.
Dvs som det idag inom politiken är, att NEJ betyder ja och Ja betyder nej.
Dvs det andra D:et betydde det motsatta, diktatur...
Bra, då är vi överens. Jag har hört vuxna människor som trott att väst- och östtyskland var någonting med geografi.
 
Jag har hört vuxna människor som trott att väst- och östtyskland var någonting med geografi.
"Die Ostzone" eller "SBZ" för många Västtyskar.
"Bessere Hälfte Deutschlands" tyckte Wolf Biermann på 50-talet, innan han blev utkastad 1976.
 
Här kan man lätt ta fram en karta över aktuella LV/MV/KV-sändare i Europa

View attachment 9160


Filtrera efter behov.

View attachment 9161

Zooma och panorera i kartan. Här ser vi lång- och mellanvågsstationer 1 kW och starkare. Ungern, Rumänien och Storbritannien dominerar

View attachment 9162
Ja det är överraskande hur ofta man hör rumänska på banden nuförtiden. Kineser och rysstalande (hör inte skillnad på ryska och ukrainska tyvärr). Rumänska borde jag träna mer men de pratar så himla fort…
 
Absolute Radio lägger ner sina sändningar på MW snart...
Efter en veckas informationsslinga om upphörande av MW sändningar så verkar alla Absolute Radios sändare nu vara avslagna. Så nu hörs på 1215 kHz Radio Z100 från Milano med riktigt bra signal. Och bra musik också faktiskt...Förhoppningsvis blir det lite lättare att höra NA stationer på 1210 kHz resp 1220 kHz nu också.

1674852946117.png
 
Jag lyssnade för en tid sedan på Nordamerikansk mellanvågsradio via en fjärrstyrd mottagare (genom SDR Console, men det hör inte hit) och förundrades över den goda ljudkvalitén. Nästan hi-fi! Bandbredden var minst dubbelt så stor som vi har här i Europa. Med de förutsättningarna går det ju fortfarande att konkurrera med FM-radion. Inte lika lätt med 4,5 kHz audiobandbredd...

Hur lät Radio Luxemburg under storhetstiden? Sände man med större bandbredd under 60- och 70-talen? Eller var det "telefonkvalitet" på ljudet även då?
 
Jag lyssnade för en tid sedan på Nordamerikansk mellanvågsradio via en fjärrstyrd mottagare (genom SDR Console, men det hör inte hit) och förundrades över den goda ljudkvalitén. Nästan hi-fi! Bandbredden var minst dubbelt så stor som vi har här i Europa. Med de förutsättningarna går det ju fortfarande att konkurrera med FM-radion. Inte lika lätt med 4,5 kHz audiobandbredd...

Hur lät Radio Luxemburg under storhetstiden? Sände man med större bandbredd under 60- och 70-talen? Eller var det "telefonkvalitet" på ljudet även då?
USA verkar tillåta 10 kHz audiobandbredd idag.

To allow room for more stations on the mediumwave broadcast band in the United States, in June 1989 the FCC adopted a National Radio Systems Committee (NRSC) standard that limited maximum transmitted audio bandwidth to 10.2 kHz, limiting occupied bandwidth to 20.4 kHz. The former audio limitation was 15 kHz resulting in bandwidth of 30 kHz. Another common limitation on AM fidelity is the result of receiver design, although some efforts have been made to improve this, notably through the AMAX standards adopted in the United States.
 
Det som gjorde "soundet" hos Radio Luxemburg var väl den selektiva fadingen. Det gav en ytterligare dimension till den redan hårt producerade musiken. I lumpen körde vi diversity med 8 RX.ar... Det blev en klart imponerande ljudbild!
 
Som aktiv lyssnare på amerikansk MW så skulle jag säga att mediet är nästan stendött.
Som -AOM skriver är det nästan bara propaganda för en åldrande befolkning.
"Follow the money" gäller även här...
 
Back
Top