FM i sin moderna form har sina rötter i Tyskland...
I Danmark var Statsradiofonien ganska tidigt ute med FM, men den storskaliga utbyggnaden utanför Köpenhamnsområdet dröjde. Det var inte förrän under 1960-talets första år som FM blev utbyggt med regional täckning.
I Tyskland levde MV/LV kvar ganska länge minns jag. Men vilka var det som sände programmen? Fanns det t.ex. rikstäckande public service som inte hade fullgod FM-täckning och därför förlitade sig på lång- och mellanvåg? Jag minns själv Radio Deutschlandfunk som väl senare bytte namn till Deutschlandradio Kultur.
Och gällande Danmark, vilken var målgruppen för 1062 kHz efter att FM-nätet hade byggts ut? Man höll ju igång sändningarna i flera decennier parallellt med FM.
Sverige vet jag har diskuterats tidigare, kanske i samband med frågan varför Motala/Orlunda över huvud taget byggdes. Det jag minns från den diskussionen var väl just det du skriver, att TV-nätets (och därmed FM-nätets) utbyggnad kom att gå betydligt snabbare än man trodde då Motala/Orlunda projekterades.
Övriga Europa? Vilket har varit MV/LV-sändningarnas syfte de senaste decennierna? Sända program som inte finns alls på FM? Som komplement där FM-täckningen är dålig? Nå utanför landets gränser?