Vad kul att det finns intressen för den här formen av rundradio. I detta fallet på det gamla övergivna mellanvågsbandet.
Radio Sweden, Sveriges Radios Utlandsprogram, lade ju ner utsändningarna den 31 Oktober 2010 över Sölvesborg 1179 kHz och Hörbys tre kortvågssändare. Efter det har ett antal sporadiska maximalt 14 dygn långa tillfälliga tillstånd beviljat i landet, varav jag själv har haft nu till dags dato 5 stycken på tre olika frekvenser.
https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/sanda-radio/ Här är första myndighetens websida med ansökningsformulär.
Där dom behöver en del underlag. Ett personbevis från Skatteverket. Ett konkursfrihetsbevis från Bolagsverket som visar att du inte är försatt i konkurs, samt ett förvaltarfrihetsbevis från överförmyndaren i din kommun som visar att du inte är omyndigförklarad.
Detta tillståndet
måste vara utfärdat för att PTS överhuvudtaget ska vilja bry sig!
https://www.pts.se/sv/privat/radio/radiotillstand/ljudrundradio/tillfalliga-tillstand/ Här ansöker man sen om ett frekvenstillstånd. PTS har bara ett formulär uppe för ansökan på FM-bandet, men där anger man frekvensen i MHz, alltså t.ex 1,602 MHz = 1602 kHz.
PTS beviljar inte högre effekt än 200 Watt eller noga räknat 199 som jag fick i det senaste beslutet.
Sen måste man ju ha tag på en sändare! Gärna bra och frekvenstabil sak.
Marknaden är ju proppfull med FM-sändare men bra AM-sändare finns knappt alls.
Bygga själv kan man ju kanske göra om man verkligen vet vad man gör.
Annars kan man köpa färdigt, plug-and-play som jag gjort.
Min förra sändare pajade vid uppstart nu i höstas efter att den varit strömlös 3 ½ år, håller på att jaga schema på den.
Så jag gick och köpte nytt.
En Hercules AM sändare som kan ge 1 kW kontinuerligt .
https://amhercules.blogspot.com/ där jag efter att ha lyssnat på World Music Radio på 927 kHz Och Radio 208 på 1440, bägge stationerna belägna i Danmark, som sänder på ½årstillstånd, där Stig Hartwig Nielsen och hans företag Hatwig Meda Aps kör bägge stationerna med just varsin sådan här Hercules sändare. Likaså använder Radio Northen Star, i Begen- Norge också en sådan sändare, som är byggd av en av Europas bästa sändaringengörer, Iraklis i Aten-Grekland.
Och efter att ha lyssnat säkert över året där jag fann att Stig Hercules maskiner lät otroligt bra och ligger spikrakt in frekvens, så lade jag en beställning i höstas på en 1 kW AM-sändare.
Varför gör jag då allt detta här?
Varför plöjer jag ner enorma belopp på att sända radio som kanske 3000 personer lyssnar på?
-Jo därför att jag tycker det är så enormt kul!!
Man kan ägna sig åt golf, segelflygning, frimärkssamling, gamla veteranbilar eller en miljard andra ämnen på den här planeten.
Jag tycker att mellanvågsradio är kul !
Framför allt när det faktiskt går att få tillstånd att göra det numera.
Jag har försökt att ansöka om ett längre tillstånd än två veckor hos MPRT:s styrmyndighet Kulturdepartementet, men den förra
Socialdemokratiska enpartiregeringen Andersson sa blank nej med hänvisning till argument helt uppåt väggarna där det märks att dom inte vet vad dom pratar om.
PTS hänvisade kring 2015-16 då andra före mig gjorde samma sak, till frekvensbrist-men efter att ha gjort en egen frekvensutredning fick jag PTS att göra en 180 graders sväng till att förorda småskalig radioverksamhet på mellanvågsbandet.
Efter detta nej:et från politikerhåll, begärde jag en rättslig prövning av Kulturdepartementets Nej, och fick efter 16 månader en sådan också, där dom enbart tittade på om Regeringens nej, på något sätt var olagligt, vilket det givetvis inte var.
Nu ligger
en ny uppdaterad ansökan, sen i Juni månad förra året på den nya Moderata kulturministern Parisa Liljestrand skrivbord där vi får hoppas att dom har en mer liberal syn på det här med etermediaverksamhet än vad dess Socialdemokratiska företrädare hade .
Det är politikerna som är bromskloss.
Inte PTS märkligt nog.
Dom har jag redan överbevisat.
Ska leta reda på deras remissyttrande till Regeringen som ligger här någonstans digitalt.
Tillstånd 2 dygn till
Om Moldova drar ur proppen klockan 21 kör vi lite 70-talsrock!
Enjoy för den som vill!