RUNDRADIO PÅ LÅNGVÅG MELLANVÅG OCH KORTVÅG

Idag är det sista dagen för Kalundborg långvåg på 243 kHz. Sen är det "slut i rutan" där också. Just nu i skrivande stund sänder man en historisk tillbakablick.


 
Mellanvågen är fortfarande populär i Nord- syd- och mellan-amerika. Bara i USA finns nästan 2000 stationer. I sydamerika hundratals på mellanvåg. Jag lyssnar mycket på den mörka årstiden. Använder en Beverage på 250 meter och 2 st KAZ antenner (34 meter mot nordväst och 24 meter mot öst). Min mottagare är en Perseus och jag använder ett program konstruerat av en smart finsk kille, programmet heter Jaguar Pro (kostar 500kr med livstidsuppdateringar). Med programmet spelar man i hela MW och man kan exempelvis, spela in 5 minuter före varje hel/halvtimma och 5 minuter efter varje hel/halvtimma. På så vis sparar man utrymme på HDD. Programmet har mängder med finesser, ex man kan välja USB/LSB, filter, hoppa mellan tider och på ett spekrtum kan man se om det är konditioner mm. Programmet samlar också data från radiospektrummet. Man kan med programmet lyssna på inspelningarna smatidigt som programmet seplare in.

Stationerna i USA och Kanada har bla sport, nyheter, religiösa, musik och lokala program. I mellan- syd-amerika, religiösa och musikprogram samt mycket lokalt. Länk till info om programmet:

Jag har hört över 200 NA stationer, över 160 LA, 35 mellanamerika och många i Asien, nästan 200 har jag spelat in och lagt på YouTube, länk till min YouTube kanal:

Här finns också mina FM stationer som jag har hört i Europa och t.o.m en station från Algeriet, totalt över 500 st. Jag använder ELAD FDM-S3 som mottagare och en 8 elements antenn riktad mot syd. Programmet jag använder för att spela in E-skip och tropo here SDR console och det spelar in hela FM bandet.
 
Trist om än förståeligt.

Hmm... ja, eller nej, det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att kulturminnesmärka husfasader, taktegel och allt möjligt annat, så det hade väl, jämfört med vad allt annat kan få kosta, inte varit omöjligt att fortsätta med långvågsutsändningarna från Kalundborg. DR verkar ha en årlig budget på närmare 4 miljarder DKK (i Sverige har ju SR/SVT & co 9 miljarder SEK per år att sätta sprätt på :oops:) så även om det kostar en slant att hålla sändare och antenner i drift och skick, så lär det väl vara växelpengar i sammanhanget...
 
Vi mer sansade personer må tycka detta, men marknadsinriktade ekonomer gör det inte.
Finns det ingen folkopinion bakom bevarande som skulle kunna inbringa röster så blir sådant ungefär lika intressant som "förra veckans lottorad".
 
Någon som hör något på 1494kHz ikväll? Jag har ju egentligen ingen bra antenn för ändamålet..

Det är en svag station i bakgrunden här hos mig, men svårt att avgöra vad som sägs.. Fick ett tag för mig att det lät som franska.... men vart osäker
 
Intressant!

Helt tyst här hos mig i Mellansverige nu..

Hur gör man en lämplig lyssningsantenn för dessa frekvenser? Bor inte jättebra till tyvärr... , Villakvarter med grannar
 
Lägesrapport från Stationsföreståndaren;
---------------------------------------------

Hej igen!

Jag kom ner till sändarstudion på nyårsafton 20.55.

Sparkar igång datorer, sändare och annat som behövs för att kunna komma i luften. Gör anläggningen startklar på så vis att jag startar sändaren i standby läge = utan att lägga ut effekt och inväntar sen Moldovas sign/off.

Som inte kommer. Dom kör vidare, därför att det är nyårsafton. Tar då beslutet att inte lägga mig i luften och försöka nå ut därför att det är dömt att misslyckas. Deras två sändare på totalt 50 kW mot min på max 1 som jag nu kör på max 300 watt. Erfor detta förra måndagen då jag skulle igång på min första dag på tillståndet. Varje måndag kväll är tydligen Moldaviens sändare programmerade att köra fram till 22 svensk tid på kvällen.

Strax efter 12-slaget noterar jag att Moldavien gör sign off då jag kopplat upp mig mot Malmö Kortvågsklubbs KIWI på Hallandsåsen som har kanonsignal. Då hade jag och sambon precis skålat gott nytt år klockan 00,00 svensk tid vilket blir 01,00 i Moldavien som då stängde sina sändare. 3 minuter senare var Asfalttelegrafen igång.

---------------

Det kommer massvis med rapporter. Den som är längst bort är en viss Andrea Lawendel i Milano-Italien.

Får inte tiden riktigt att räcka till, när man ska försöka hålla igång kanalen samtidigt som mailen rasar in och andra nätter är det som du noterat tyst därför att jag har ett jobb nattetid att sköta.

Ja, det här är ett oerhört roligt projekt! Har sällan gjort något roligare.

Ämnar vara igång onsdag kväll från 21.00 då förhoppningsvis Moldova stängt fram till 03 på natten. Så på fredag kväll 21.00 fram till midnatt då mitt tillstånd tickar ut!
 
Lägesrapport från Stationsföreståndaren;
---------------------------------------------
Hej Lennart, kul med ditt inlägg. Du kan väl berätta lite mer om verksamheten. Jag trodde det var SM4YOR står för licensen
Det är väl Radio Moskvas gamla frekvens så den lär väl vara effektiv "rensad" förutom Moldavien som kroknar tidigt på kvällen.
Du kan väl räta ut frågetecknen..
 
Jag har inget med Asfalttelegrafen att göra frånsett att jag är intresserad och lyssnar ibland. Alltid roligt att få veta trasslet med tillstånd, utrustning och livet i stort. Frågar man inget för man inte veta något. Uppgifterna jag publicerade nyss fick jag som mejl nu i morse (tisdag). Det går bra att mejla och fråga på 1494khz@gmail.com liksom ev. inspelningar som jag vet Thorleif gärna vill ha.
 
Hej Alla.

Får först tacka admin här på sajten som godkände min önskan om att få mitt användarkonto här på sajten samma som stationsnamnet.
SM4YOR Torleif är amatörcallet men det är ju inte riktigt det jag använder på mellanvågen.
Tittade in här och såg att det var diskussion om min station och då tänkte jag som så, att jag ställer frågan om jag kan få skapa ett konto med stationsnamnet.

Ja, det är jag som står för licensen och ingen annan.
Licenserna är det lite mer nogräknat:

Det är dubbel tillståndsgivning vid tillfälliga tillstånd.

MPRT- Myndigheten för Press, Radio & TV är den ena myndigheten,
som måste säga ja innan sen PTS ens tittar på ansökan om frekvenstillstånd.


Ämnar vara igång 3 Jan onsdag kväll från 21.00 fram till 03,00 på natten då förhoppningsvis Moldova har sändningsuppehåll.
Sen också på fredag kväll 21.00 fram till midnatt då mitt tillstånd tickar ut!

Fått hitintills 68 korrekta rapporter på de senaste dagarnas utsändningar.
Sverige klart ledande sen Finland, Ryssland , Tjeckien , Danmark, Holland , Belgien, Tyskland och som längst bort Milano-Italien.

Har själv hittat mina utsändningar på en webSDR i Tambov, 40 mil sydost Moskva och på Norra delen av Irland.

Stämmer bra att det är Moskvaradions gamla frekvens för deras nordiska program med 600 kW från St. Petersburg.
 
Hej och välkommen Torleif! :)

Intressant att höra av dig, jag har helt missat dina utsändningar, men ska se om jag hör något ikväll!

Jag vet inte om det redan finns att läsa om på forumet, men berätta gärna mer om verksamheten, det låter som någon sorts rundradio? Hurdant tillstånd har du sökt och fått, på vilka villkor, och vad är det för omfattning/begränsningar?

:)
 
Intressant.

Vi i min familj är inbitna hårdrockare med massa musikintresse och min son skulle säkert gilla att driva en radiostation. han är ju ung och har energi. Så berätta gärna lite mer.
 
Vad kul att det finns intressen för den här formen av rundradio. I detta fallet på det gamla övergivna mellanvågsbandet.
Radio Sweden, Sveriges Radios Utlandsprogram, lade ju ner utsändningarna den 31 Oktober 2010 över Sölvesborg 1179 kHz och Hörbys tre kortvågssändare. Efter det har ett antal sporadiska maximalt 14 dygn långa tillfälliga tillstånd beviljat i landet, varav jag själv har haft nu till dags dato 5 stycken på tre olika frekvenser.

https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/sanda-radio/ Här är första myndighetens websida med ansökningsformulär.
Där dom behöver en del underlag. Ett personbevis från Skatteverket. Ett konkursfrihetsbevis från Bolagsverket som visar att du inte är försatt i konkurs, samt ett förvaltarfrihetsbevis från överförmyndaren i din kommun som visar att du inte är omyndigförklarad.

Detta tillståndet måste vara utfärdat för att PTS överhuvudtaget ska vilja bry sig!

https://www.pts.se/sv/privat/radio/radiotillstand/ljudrundradio/tillfalliga-tillstand/ Här ansöker man sen om ett frekvenstillstånd. PTS har bara ett formulär uppe för ansökan på FM-bandet, men där anger man frekvensen i MHz, alltså t.ex 1,602 MHz = 1602 kHz.

PTS beviljar inte högre effekt än 200 Watt eller noga räknat 199 som jag fick i det senaste beslutet.

Sen måste man ju ha tag på en sändare! Gärna bra och frekvenstabil sak.
Marknaden är ju proppfull med FM-sändare men bra AM-sändare finns knappt alls.

Bygga själv kan man ju kanske göra om man verkligen vet vad man gör.
Annars kan man köpa färdigt, plug-and-play som jag gjort.

Min förra sändare pajade vid uppstart nu i höstas efter att den varit strömlös 3 ½ år, håller på att jaga schema på den.
Så jag gick och köpte nytt.
En Hercules AM sändare som kan ge 1 kW kontinuerligt .
https://amhercules.blogspot.com/ där jag efter att ha lyssnat på World Music Radio på 927 kHz Och Radio 208 på 1440, bägge stationerna belägna i Danmark, som sänder på ½årstillstånd, där Stig Hartwig Nielsen och hans företag Hatwig Meda Aps kör bägge stationerna med just varsin sådan här Hercules sändare. Likaså använder Radio Northen Star, i Begen- Norge också en sådan sändare, som är byggd av en av Europas bästa sändaringengörer, Iraklis i Aten-Grekland.

Och efter att ha lyssnat säkert över året där jag fann att Stig Hercules maskiner lät otroligt bra och ligger spikrakt in frekvens, så lade jag en beställning i höstas på en 1 kW AM-sändare.

Varför gör jag då allt detta här?
Varför plöjer jag ner enorma belopp på att sända radio som kanske 3000 personer lyssnar på?
-Jo därför att jag tycker det är så enormt kul!!
Man kan ägna sig åt golf, segelflygning, frimärkssamling, gamla veteranbilar eller en miljard andra ämnen på den här planeten.
Jag tycker att mellanvågsradio är kul !
Framför allt när det faktiskt går att få tillstånd att göra det numera.

Jag har försökt att ansöka om ett längre tillstånd än två veckor hos MPRT:s styrmyndighet Kulturdepartementet, men den förra
Socialdemokratiska enpartiregeringen Andersson sa blank nej med hänvisning till argument helt uppåt väggarna där det märks att dom inte vet vad dom pratar om.


PTS hänvisade kring 2015-16 då andra före mig gjorde samma sak, till frekvensbrist-men efter att ha gjort en egen frekvensutredning fick jag PTS att göra en 180 graders sväng till att förorda småskalig radioverksamhet på mellanvågsbandet.

Efter detta nej:et från politikerhåll, begärde jag en rättslig prövning av Kulturdepartementets Nej, och fick efter 16 månader en sådan också, där dom enbart tittade på om Regeringens nej, på något sätt var olagligt, vilket det givetvis inte var.

Nu ligger en ny uppdaterad ansökan, sen i Juni månad förra året på den nya Moderata kulturministern Parisa Liljestrand skrivbord där vi får hoppas att dom har en mer liberal syn på det här med etermediaverksamhet än vad dess Socialdemokratiska företrädare hade .

Det är politikerna som är bromskloss.
Inte PTS märkligt nog.
Dom har jag redan överbevisat.

Ska leta reda på deras remissyttrande till Regeringen som ligger här någonstans digitalt.

Tillstånd 2 dygn till

Om Moldova drar ur proppen klockan 21 kör vi lite 70-talsrock!
Enjoy för den som vill!
 
Kul!

Sitter här och försöker lyssna, men tyst här än iallafall..

Någon mer som lyssnar?
 
Back
Top