använde sådana.
När vi sökte om tillstånd för Hörby Mellanvåg 1179 kHz så gavs ungefär samma svar från PTS och myndigheterna som ges i dokumenten Asfalttelegrafen refererar till. Jag tror det var Anna på PTS som förklarade att tillstånd för rundradioradiosändningar med programinnehåll som var avsedda eller kunde tas emot utanför landets gränser behövde granskas och godkännas av Utrikesdepartementet av politiska skäl. Det var något om att de klassades som utlandssändningar och att man var mycket restriktiv på den punkten. Staten vill väl ha total kontroll ungefär som när den socialdemokratiska riksdagsledamoten Maj Britt Theorin 1987 förespråkade förbud mot privat innehav av parabolantenner så att invånarna i Sverige inte skulle kunna nås av information från utlandet. Det var ju tur att det förslaget inte gick igenom med tanke på att många radioamatörer redan då använde sådana.
Hej igen och tack Bengt för en logisk förklaring! Nu börjar vi komma närmare svaret på varför det är en sån enorm motvilja att skriva ut en licens.
Och det kanske är ett arv sen Olof Palme och Radio Nord tiden, vad vet jag. Att (S) Regeringen Andersson 2021 avslog förvånar mig idag inte ett skvatt. Med tanke på hur Socialdemokraterna alltid agerat i dessa frågor från Radio Nord tiden och framåt.
Det ska i alla fall bli oerhört intressant och se vad utfallet av min uppdaterade ansökan hos Parisa Liljestrand på Kulturdepartementet som dom löste ut den 9 Juni förra året. Skickade allt med rek. för att få ett kvitto på att dom har löst ut försändelsen. Och då får vi se om den Konservativa regeringen kan tänka sig att tänka lite mer liberalt vad gällande radiolagen.
I allafall så är jag nu inne på snart femte året med detta tugget om licens.
10 Oktober 2019 skickade jag in min första ansökan.
Det tog två månader att få en reaktion på att dom hade mottagit min ansökan.
I Norge, Danmark och Finland har dom löst detta smidigt med det välvilliga tänket att säga ja till dylika ansökningar.
//
Bilderna som fiinns på mitt Instagramkonto är på den gamla sändaren som har havererat.
Det kommer nya bilder inom kort på min nya Hercules.
//
Antennen var det frågor om:
Antennen matas med 100 meter lågförlust koaxialkabel av grövre modell tillverkat av Messi & Paulini, Italiensk lågförlustkabel som på 100 meter ger en förlust på långt under 1 db per 100 meter kabel på mellanvåg, och sändarantennen är en så kallad ”L-antenn”, 48,5 meter 1,5 kvadrats installationstråd, 24 meter är vertikal polarisation och de efterföljande 24,5 metrarna är horisontell polarisation dryga 20 meter över marken, vilket då blir en ¼ våglängd av 201 meter.
Ett upp-och-nedvänt L helt enkelt om ni förstår hur jag menar.
Till det har vi kopplat 16 stycken 50 meter långa jordplansledningar. Som just nu ligger under 70 cm snö(!)
Nu alltså totalt 800 meter jordplanstråd.
I matningspunkten har jag slagit ner ett kopparrör på en meters längd, och i änden på varje jordplanslina har jag sen slagit ner 25 cm kopparrör för att få en så bra jordning som möjligt.
Och med facit i hand efter snart 2 veckors sändande på kvälls och nattetid så verkar ju grejorna helt klart fungera.
//
Är igång lite nu efter att jag kommit hem från jobbet.
Om Moldova drar ur sladden så kör vi dom tre sista timmarna i kväll mellan 21-24 innan licensen löper ut.
Hoppas ni får god mottagning!