Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns det något land som har kraven som passar in på grupp C för blivande sändaramatörer (Olika klasser som tex i USA) i dag? Dvs elektronik-konstruktörer eller radioingenjörer.
Jag har för mig att den högsta klassen i USA är "Advanced" eller kanske "Extra class"
Radion (du menar väl radioapparaterna?) kan mycket väl användas för att prata med andra. Visst... Dock är det bara en liten del (grupp A) av det totala antalet radioamatörer som sysslar med detta. För de allra flesta (grupp B) är radioapparaterna ett redskap med vilket man kan delta i tävlingar och andra tillrättalagda aktiviteter som att samla QSL-kort. Mikrofonprovningarna kan nog ingå i tävlingsmomentet också.
När det gäller din sista kommentar som börjar med "Amen för helvete..." så var utgångspunkten för det du egentligen borde kommenterat att vi blev av med våra amatörband helt eller delvis.
Tyskland, Frankrike och i någon mån Storbritannien och Kanada.
"Extra Class" är den högsta nivån i USA, men den har urvattnats påtagligt på senare tid...............
SM0AOM
Ok Karl-Arne. Jag kan ibland känna att vår kunskapsnivå (för att får cert) i Sverige ligger lite efter andra länder, men inte riktigt hur.
Jo att allt är rätt och inget är fel är knappast en revolutionerande tanke, men temat i denna tråd är "Skall amatörradio vara enkel och grundläggande".
Så om allt är rätt och inget är fel, hur kommer det då att påverka vår syn på vad som är enkelt och grundläggande, med eller utan reflexväst och bältesradio.
Den utvecklingen jag har mest "ont" av just nu är all annan teknik.
Jag har i min lilla lägenhet en matta av +9 störningar, och de breder ut sig, och blir tätare. Det är det största hotet mot min hobby, helt enkelt för snart hör jag ingenting längre, och det är detsamma på rundradio så jag kan knappt lyssna på morgonnyheterna i fred längre...
Och det är knappast vår hobbys fel, utan teknikens utveckling runt omkring oss...