Thord, ingen har påstått att SSA skrotat kraven.
Däremot påstår jag och några andra med mig att SSA under de senaste 15-20 åren arbetat mycket målinriktat för att förmå Post- och telestyrelsen att göra det lättare att bli radioamatör. Man har helt enkelt lobbat i PTS korridorer. Detta har skett i många små steg och vid varje liten förändring i amatörradioföreskrifterna så har dessa tunnats ut till förmån för SSA:s önskemål vilket i sin tur inneburit att PTS kunnat minska sin arbetsbörda och till slut helt avveckla sin amatörradioavdelning. Tror du det är en bra utveckling om vi vill att amatörradiotjänsten enligt ITU:s definitioner skall ha samma status som de andra ITU radiotjänsterna, rundradio, marin radio, flygrad etc?
SSA har därmed övertagit i princip alla PTS tidigare arbetsuppgifter från att hantera provfrågorna, utse provförrättare bland sina egna medlemmar, utfärda certifikat med påtecknad anropssignal samt utdela anropssignal med tillhörande fåfängesignaler för de som önskar. Dessutom är det SSA som registerför radioamatörerna och håller reda på adressändringar m m.
Det i särklass största misstaget SSA gjort i modern tid är att övertyga PTS om att ta bort årsavgiften för amatörradiotillstånd, vilket medförde att PTS med ett pennstreck kunde placera amatörradion i samma kategori som Privatradio när de nya undantagsföreskrifterna togs fram. Hur många av SSA:s medlemmar tror du har fattat detta och vad det innebär i sak. Inser du själv vilken katastrof för amatörradion SSA har varit med om att anställa?
Kontentan blev i alla fall att PTS tagit sin hand ifrån oss när det gäller tillsyn och radiostörningar. Vi har nu samma status som Privatradioanvändare, jaktradiofolket m fl som får tåla störningar eftersom inte de heller betalar någon tillståndsavgift som motiverar att PTS avsätter resurser.
Thord, när jag läser ditt korta meddelande lyfter jag på ögonbrynen. Du tycks känna till saker som jag missat under de 15 år jag satt med i SSA styrelse och där diskuterade och arbetade aktivt med just dessa frågor. Dessutom har jag kvar alla kopior på arbetsmateriel och skrivelser till PTS m m. Uppgifterna går att kontrollera och verifiera.
När det gäller kunskapskraven som denna debatt egentligen handlar om så skall du veta att det återigen var SSA som lobbade hos PTS för att få en enda certifikatklass. Resultatet av dessa ansträngningar var att PTS, i början motvilligt, gjorde en lång rad jämkningar och sammanslagningar i certifikatklasserna där man stegvis justerade ner kraven mot det forna C-certifikatet.
Situationen vi har idag är den att samtliga tidigare klasser C, B, A, T, N, CEPT 1, CEPT 2, UC, UN, Klass 1 och Klass 2 har bakats samman till ett och samma certifikat med en kravprofil som ganska exakt svarar mot forna tiders nybörjarcertifikat, C-certifikatet
I ett internationellt perspektiv har vi därför hamnat på en miniminivå som få andra länder når ner till. I andra länder får nybörjare möjlighet att börja med en Novislicens som tagits fram av CEPT och som allt fler Telemyndigheter nu implementerar.
I Sverige lär inte detta fungera eftersom vi redan har en sådan "nybörjarlicens". För att harmonisera de svenska provkraven med de internationella skulle i stället krävas att PTS inrättar en äkta s k full license men det skulle då kräva att vi alla skulle få göra omprov för att kvala in på den internationella nivån och de som inte klarar provet får stå kvar på nybörjarnivå.
Ett närmast omöjligt scenario som faktisk nuvarande Styrelse insett men är livrädda för att medlemmarna skall förstå. Därför lägger man locket på och hoppas att ingen fattar vad SSA bidragit med de senare 15-20 åren.
Jag kunde också ha lagt locket på men eftersom jag inte är tillskyndare av att avveckla amatörradion som den tekniska hobby den ju är till förmån för någon sorts High Tech Privatradio så tar jag mig friheten att debattera dessa frågor utifrån mitt eget perspektiv och med mina egna erfarenheter inom och utom SSA. Det får du tåla liksom andra får tåla att det finns dom som har avvikande åsikter och både kan och vågar framföra dom offentligt.
/Bengt