Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

Om man inte är nöjd med den anropssignal man blivit tilldelad så är det väl bra om man kan köpa en som man trivs bättre med.
Att en och samma person flera signaler kan däremot bli förvirrande.
Anropssignalen är ju personens identitet, och det blir ju märkligt om man har flera olika identiteter.
 
Jag har kört någon mt med sm6f, men det kändes inte alls ok, det är liksom inte jag.
Någon annan har ju haft callet före mig och antagligen kommer någon att ta över denna efter mig.
 
Om man inte är nöjd med den anropssignal man blivit tilldelad så är det väl bra om man kan köpa en som man trivs bättre med.
Att en och samma person flera signaler kan däremot bli förvirrande.
Anropssignalen är ju personens identitet, och det blir ju märkligt om man har flera olika identiteter.

Det är väl den möjligheten som man kommer ta bort - att esätta sitt call med ett "köpe" call.

Det räcker med att ha två olika distriktsiffrorn för att utländska amatörer blir förvirrade.

Har kört med SM4KBW från lantstället och det ställer till det för dem så jag har övergått
till det längre och tråkigare SM0KBW/4 - det verkar de ha lättare för.
 
>>>>SM0KBW/4 - det verkar de ha lättare för.

Ja, men men det är ingen signal man vinner en WW-contest med. :)

Det är en stor skillnad mellan en vanlig "lång" signal och en kortsignal när det gäller contest där tiden det tar att sända sin signal faktiskt spelar stor roll. Jag gjorde en analys av detta för många år sedan och även om jag inte minns siffrorna nu så blev jag förvånad över hur mycket tid av en stortävling som faktiskt går åt att sända sin egen signal. All tid som kan tjänas in genom en kortsignal betyder fler QSO och därmed fler poäng. Jag provade sedan att köra med min lånesignal SM7B som visade sig tusen gånger mer effektiv än min egen signal - i contesting - på CW och mer skonsam för tungan och gommen på SSB. SM0KBW/4 bokstaverad på engelska i en storcontest och i högt tempo är en prövning. :)

För DX-trafik finns inte samma tidspress med tanke på vad BYC skrev och även om en kortsignal kan vara effektivare så blir gränsdragningen mellan DX-QSO och vanliga QSO en svår nöt att knäcka, rent definitionsmässigt i det kommande regelverket menar jag. Kör man tillräckligt låg effekt så blir ju även korta distanser långa och på sitt sätt DX. Särskilt på mikrovåg 10 och 24 GHz.

All denna inflation i fåfängesignaler började i andra länder och i de flesta råder nu full kaos om man jämför med B:90 tiden då man visste att K4 och W4 var Florida osv. Nu vet man inget. Här i Sverige fanns i B:90 ett mycket tydligt regelverk för hur anropssignalerna skulle konstrueras och användas /M, /P osv och så som nu SM0KBW/4 gör. Alla vet att det är nollan* KWB som är i fyrans distrikt och kör radio. Superbra tycker jag.

Dock finns ju distrikten inte längre definierade i undantagsbestämmelserna och om den tysta överenskommelsen som gjordes mellan SSA och PTS då B:90 upphörde, fortfarande gäller, så har det väl blivit mer frivilligt att själv ändra sin anropssignal själv och foga in önskad siffra. Dock kan nog PTS hävda - om man vill det - att det är den unika signalen som står på våra gamla tillståndsbevis och i de nyare certifikaten med påtecknad anropssignal som skall användas, och inga andra hemmagjorda konstruktioner?

Alltså en (1) grundsignal och en (1) valfri kortsignal enbart för contesting tycker jag borde räcka. Då kan jag köra min SM7B när jag vill tävla och SM7EQL när jag kör vanliga QSO.

* Som svar på att KBW i annat inlägg skrev SM0EQL vilket jag hade svårt att smälta som den urskåning och infödda lundabo som jag nu är. :)

/Bengt
 
Last edited:
Ber 7 gånger om ursäkt, bockandes mot söder.

Det är inte lätt med de högre ordningens distriktsiffror. Har ju bara
lyckats ta mig till 5 :)

(Det var mitt urspungliga distrikt)


PS
Var det inte lite kul att bli "nollad" vid din ålder?
DS
 
När jag tänker efter är det väl underligt att distrikt 7 har S*-signaler, det ligger ju ändå i utlandet?

Duckar och springer, ex-SM6 och ex-SM5 som jag är :D
 
Att använda en special-signal som ersättning för originalet vid vanliga QSO och DX-QSO:n anser jag vara befängt. Varför ska man göra det?

Jag har skrivit det innan och jag upprepar det här.
Ni som har SM-prefix borde inte ha någon talan ;) Ni har aldrig några problem.

Jag skaffade fåfängesignal *enbart* av anledningen att ca vart 5-10:e QSO var jag tvungen att omsända flera gånger pga att mitt call tolkades som HA6BNV (på morse är S tre korta och H är fyra korta och Ungerska CW-operatörer verkar vara 1000 ggr vanligare än en stackars SA-operatör). I början trodde jag att det var för att jag misshandlade min handpump. Sen gick jag över till paddel med keyer men det blev ingen skillnad, och då var det med andra ord inte min nyckling som ställde till det. Till slut tröttnade jag och skaffade SD6T.

Oerhört tråkigt om jag måste bli av med SD6T. Var kan man läsa om detta? Är det innan 1 maj jag skall betala in 25 års förskott?
Eller ge mig en SM-signal så tar jag gladeligen 7 tecken som suffix! Varför kan man inte dela ut de SM-signaler som inte används längre??

// Åke
 
Åke, det verkar ju som att man även framöver kan få använda sin specialsignal för att uppmärksamma speciella tilldragelser.

Idag kan man exempelvis fira Edward IV av Englands 572-årsdag. I morgon kan man fira 493-årsdagen av svenskarnas seger i slaget vid Västerås. För egen del firar jag 30-årsjubileum som radioamatör resten av 2014.

73,
Jonas/SM5J
 
Åke skrev; "Jag skaffade fåfängesignal *enbart* av anledningen att ca vart 5-10:e QSO var jag tvungen att omsända flera gånger pga att mitt call tolkades som HA6BNV (på morse är S tre korta och H är fyra korta och Ungerska CW-operatörer verkar vara 1000 ggr vanligare än en stackars SA-operatör). "
----

Du kan väl använda SM/SA6BNV så blir det kanske rätt land även om någon ouppmärksam tror att du är en ungrare på semester i Sverige. Men i övrigt är det ju mottagande operatörs eget problem om din anropssignal tolkas fel. Det är dennes logg som blir fel ifylld och så slipper du besvär med att besvara QSL-kort. Huvudsaken att du får din motstations signal korrekt i din logg. Om du kör något rart DX och du märker att din signal tolkats fel så är det bara att repetera några gånger extra, i det fall du vill ha QSL-kort.

Förr i tiden då S/M-omkopplingen i riggarna var lite slöa (tröga reläer) så försvann ibland den första pricken i SM och då blev det fel på riktigt. Det fanns IM7:a här i min region som kämpade tappert med sina prickar men sedan kom han på att sända sin signal som ESM7xxx när han ropade i Pile-Ups och då blev han svensk igen. Man kunde ibland höra ett litet försynt "e" i början som ett mellanting mellan en prick med ton och kort knäpp med rasslig ton. :)
 
Jag refererar till denna artikel, för att försöka undvika antaganden i den enligt min mening förvirring som tycks råda: Möte mellan PTS och SSA om anropssignaler | Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Jag har ju hört folk kalla det för "vanity call" eller motsvarande tidigare och tycker det speglar en mycket konstigt uppfattning.

Andra har redan förklarat vad korta specialsignaler är bra för, så jag kan bara sammanfatta det genom att misstänka att motståndarna kanske helt enkelt inte kör så mycket? Jag tycker också att man måste bli fundersam över folk som känner sig tvungna att lägga sig i vad andra ska få eller inte ska få lov att göra eller skaffa. Kom ihåg att de som skaffar specialsignal faktiskt får hosta upp en under årens lopp icke obetydligt summa pengar för "privilegiet".

Jag ser det inte som ett privilegium att ha en specialsignal. Jag anser det nog vara en nödvändig lösning för att de som anser sig ha ett större behov av det begränsade antalet tillgängliga kortare anropssignaler ska kunna få det. Uppenbarligen anser inte alla svenska radioamatörer att de har behov av en kortare signal, och det vore därför orättvist att kasta bort de kortare signalerna på mindre behövande. Jag tycker inte det är något konstigt i det.

Jag får ibland frågan när jag presenterar mig som SM6N, "jaha men vad heter du egentligen då". Jag har inget problem att uppge SA6BNX då, men jag anger det inte som min anropssignal i qso. Men vad menas egentligen med den frågan? Har det någon betydelse när man tog cert? Är man mer värd om man heter SM6xxx? Innebär callet någon slags statussymbol? Logiken blir minst sagt ljusskygg om man börjar följa en sådan argumentation.

Problematiken med att ha flera "identiteter" kan jag helt klart hålla med om. Att ibland köra med en signal som folk inte känner igen en för, kan ses som lite oärligt ("ubåt", som det heter). Även om jag måste understryka att en specialsignal är exakt lika sökbar i SSA callbook som en grundsignal är. Problemet är alltså inte specialsignalen, utan möjligen att köra med en signal som man inte är i sammanhanget känd för.

Men hur är det då om man är tveklöst absolut mest känd för en specialsignal? Ska man nu få hela sin identitet indragen? Den sista frågan ser jag som 100% berättigad och utan överdrift. Det låter ju så, med formuleringen kring att bla repeatertrafik inte skulle vara ok.

Det kanske finns någon som skulle anse att det är svårt att läsa en specialsignal eftersom den är kort och annorlunda. Utan att komma med alltför många gliringar kring hur det är på kortvågen osv där alla varianter existerar internationellt, tillåt mig att kontra med följande situation, bekant vid repeatertrafik: alla tycks där utan undantag låta bli att bokstavera sitt prefix (SA eller SM), förmodligen för att det skulle ta alltför lång tid, då de ska ha tid att bokstavera det treställiga suffixet. Samma på 80-ringar och liknande, för att inte tala om vid tester som NAC osv. Det är därför vanligt att det blir förväxling kring om det var SM/SA. Jag bokstaverar alltid prefix, dvs "sigurd martin sex(a) niklas", helt enkelt för att jag har tiden. Det går ganska snabbt ändå, samt att det är färre bokstäver för motparten att behandla i huvudet och att jag därför tom må kosta på mig att bokstavera dem något snabbare. Jag må dröja ett ögonblick på ptt:n efter "niklas" för att markera att det var slut där, men i sin helhet blir min signal betydligt tydligare än "ess aa sex adam bertil cesar".

Det står att signal kan utdelas för dx-körande. Vad menas med dx? Är kortvåg alltid dx? Eller får man använda specialsignal först vid andra rymdstuds? Om man då har olika antennhöjd och därmed olika elevationsvinkel, hur ska man då avgöra var andra rymdvågen slår ner, och på olika våglängder? Borde inte utkanten av nedslagsplatsen för den första rymdvågen också anses som dx, exempelvis om man lyckas köra en DL på 15 meter (från SM6)? Om man mest kör på 160 meter då, där dubbla rymdvågor nog får anses som super-dx? Hur är det när solcykeln är låg respektive hög, ska det också påverka definitionen av "dx"? Och hur är det när man kör mikrovågor, då finns ju knappast någon rymdstuds exempelvis? Om man jämför att köra 2 meter med stora beamar och steg för tillförlitliga förbindelser mer eller mindre varje dag till SM7, är det dx? Jämfört när man under extrema konditioner vid mycket få tillfällen lyckas köra stateside med en liten gp på 6 meter? Är inte det tidigare fallet mer ansträngning då? Vad är definitionen?

Vad är "normala qso"? Om man ligger och kör 80-ring ett distrikt bort, är det "normalt qso"? Kör man 80 på första rymdvågen till Italien, är det fortfarande ett "normalt qso"? Och då ska jag inte ens gå in på vad brusmattan i storstadsmiljö gör på 80-metersbandet för att i praktiken göra varje qso till dx, oavsett avstånd!

Personligen skulle jag kanske anse att exempelvis portabelt 70 cm FM nästan alltid är dx. Men varför är i sådana fall repeatertrafik plötsligt inte ok? Om man kommer in svagt på repeatern, är det då inte dx heller? Hur ska man veta om man kommer in starkt eller ej, ska man fråga motparten först, innan man uppger sitt call, är inte det reglementsvidrigt (man måste ju som bekant uppge sitt call omedelbart i början av sändningen)? Vad är distinktionen? Och varför skulle repeatertrafik inte vara tillåten?

Jag tycker sammantaget att hela grejen kring att inskränka användandet och utdelandet av specialsignaler, utan att använda kraftuttryck, låter extremt bisarrt.

Frågan ska inte vara varför specialsignal. Frågan ska vara varför inte.

Daniel SM6N
 
Det borde ligga i alla amatörers intresse att aktivera banden så mycket som möjligt för att markera behovet för banden. Om detta görs med korta eller långa signaler torde vara ganska betydelselöst.

Jag har både använt den långa krångliga varianten R3/SM6LRR och den nya signalen RM2D (ej vanity call). Egentligen spelar det inte så stor roll vilken signal man använder. Den långa och komplicerade attraherade en viss typ av personer - den kortare en annan typ.

Det finns inget som heter "dålig" eller "bra" anropssignal, utan det hela handlar om att GÖRA sin signal känd.

Om man är ordentligt aktiv med en SA-signal har man minst lika goda möjligheter att "pränta in" i minnet hos personer att man verkligen befinner sig i Sverige och inte i Ungern.

Det var en möda och stort besvär att göra R3/SM6LRR "känd" så folk inte misstog sig i pileuper... och i contestsammanhang. Ju längre jag körde, desto mindre misstag blev det.

Då jag helt plötsligt blev tilldelad ny signal (RM2D) trodde jag att alla utmaningar skulle försvinna och att man skulle bli enklare igenkänd. Delvis blev det så men inte helt utan förbehåll. RM2U, RM2T, RM3D är väldigt aktiva och folk blandar även ihop en kort signal. Ett D på slutet blir gärna ett B... en tvåa blir gärna en trea...

Det finns till och med fördelar med ett långt call då de flesta kör med korta 4-ställiga kombinationer. Ett rop och du kan ha tur att bli ensam med dina två sista bokstäver då vargarna med 4-ställiga signaler skickat iväg sin kulspruteeld....

Så, min slutsats är att aktiviteten är nummer ett för att göra signalen känd.

Om korta call passar någon så tycker jag inte att PTS ska försvåra för sådana amatörer.

Jag skulle dock ALDRIG använda mitt numera utgångna call SJ6R till 2 meters repeatertrafik. Det skulle för mig kännas konstlat och utan logik. Men det är hur JAG ser på det hela - och det behöver inte vara rätt så klart.

73 och se till att aktivera svenska signaler (korta och långa) mer... från min horisont är det ibland märkligt tyst från Sverige då man önskar prata svenska. Det verkar som folk tycker mer om att debattera vanity calls vara eller icke vara... än att köra radio :D

RM2D, Mats
 
Last edited:
Mats, jag får förstås komma med ett litet förtydligande/förklaring. Har jag exempelvis legat och kört NAC på 2 meter och kört folk runt hela länet (och långt där utanför förstås), så brukade jag sen gå in på lokala repeatern och tjöta med kamraterna (och andra) som hade gjort detsamma och som jag hade hört/kört. Många kände mig då givetvis för signalen jag haft på sidband, så varför inte använda den även på FM.

Daniel SM6N
 
Last edited:
Kan bara hålla med SA6BNV har missat en hel del dx pga att jag blivit ha6aqp.
Gjorde ett litet försök att få byta till SM6AQP men se den gubben gick inte och vid min efterforskning så verkar inte AQP vart utdelat som SM signal. Men men som jag skrev alla tillfällen jag kör radio är speciella på ett eller annat sätt så nog kommer SI6W att leva vidare.
 
Finns det *någon* anledning att vara med i SSA nu?
QTC? Njaäää...

Om jag kunde förstå varför SSA lägger tid och energi (och medlemmarnas pengar!) på att ta bort något som många medlemmar faktiskt tycker är bra. Är det demokrati? Är det att driva medlemmarnas intressen?

Man behöver inte gilla specialsignaler, men det är (var!) faktiskt frivilligt att köpa dem och alla hade rätt att göra det.

Jag tror de precis tappade en medlem till.

// Åke
 
Last edited:
Back
Top