Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

Vad jag kan se så bryter SSA mot ITU-RR och därmed även mot PTS delegationsbeslut när det gäller tilldelning av signalen SC2014ECC och åtta snarlika lång-signaler med andra prefix.
Nej Bengt, det där är vad ITU-RR kallar specialsignaler, och de är tillåtna enligt Artikel 19.

Vad som allmänt i den här diskussionen, liksom i delegationsbeslutet kallas "specialsignaler" är däremot inga specialsignaler enligt definitionen i ITU-RR.

PTS delegationsbeslut reglerar endast vilka prefix som får användas, och det exempel du anger är helt i enlighet med delegationsbeslutet.

73,
Jonas/SM5J
 
Last edited:
SM7EQL de SM0W

WKA DE EQL

Vad jag kan se så bryter SSA mot ITU-RR och därmed även mot PTS delegationsbeslut när det gäller tilldelning av signalen SC2014ECC och åtta snarlika lång-signaler med andra prefix.

Bengt, precis som SM3BDZ identidierar sig med sin signal så identifierar jag mig med "SM0W" eftersom jag enkom använt den signalen i snart 10 år. Så det vore bra om du skrev till SM0W och inget annat i fortsättningen.

Jag saxar här ur ITU RR§19

19.68 § 30 1)
– two characters and a single digit (other than 0 or 1), followed by a group of not more than four characters, the last of which shall be a letter. (WRC-03)

19.68A 1A) On special occasions, for temporary use, administrations may authorize use of call signs with more than the four characters referred to in No. 19.68. (WRC-03)

Alltså läser man vad som faktiskt står skrivet i ITU-RR §19 så bryter inte SC2014ECC mot ITU-RR §19 eftersom denna signal tydligt går under §19.68A.

Signalen skall bestå av två tecken, därefter en siffra, därefter en grupp av inte mer än fyra tecken, där det sista tecknet måste vara en bokstav. Tillämpar man sedan §19.68A så kan gruppen om fyra tecken på slutet utökas vid särskilda tillfällen.

SC2014ECC är ju en signal för att fira att Umeå är Europas kulturhuvudstad i år. Det om något är väl ett "special occasion".

Så att du påstår att SSA bryter mot ITU-RR §19 är ditt eget tyckande Bengt, direkt felaktigt och ej baserat på fakta!

73 de Teemu SM0W
 
19.68 § 30 1)
– two characters and a single digit (other than 0 or 1), followed by a group of not more than four characters, the last of which shall be a letter. (WRC-03)

19.68A 1A) On special occasions, for temporary use, administrations may authorize use of call signs with more than the four characters referred to in No. 19.68. (WRC-03)

Betyder inte det att SM0W är i strid med dessa regler? :confused:

/Micke
(som låtit bli att förnya SE3E)
 
Nej. Om fler gick till källan och läste, skulle vi slippa förvirrade spekulationer här.

73,
Jonas/SM5J

Precis det jag menar, varför klippa in lösryckta delar av ett reglemente för att påvisa att man har rätt?

Det var inte jag som började med detta, så kasta skit på nån annan nästa gång!
 
WKA DE EQL

Benämningen administrationer uppfattar jag som telemyndigheter, dvs i Sverige PTS, som har möjlighet att inom ramen för paragraf 19 bevilja avvikande specialsignaler om man finner skäl för detta. Dock är ju SSA inte någon telemyndighet och vad jag kan förstå så har ITU inte heller definierat några hobbymyndigheter i RR. Det är en viktig skillnad. Det delegationsbeslut som SSA har att rätta sig efter innehåller villkoren som gäller idag och jag kan inte se att SSA har mandat att bestämma över PTS i detta fallet. Kan du se det?
 
Du vill alltså prata om någonting helt annat nu Bengt?

Inte längre att själva regelverket skulle ha varit i strid mot ITU-RR?
Inte längre att SSA skulle ha agerat i strid mot ITU-RR?
Inte längre att SSA skulle ha brutit mot PTS delegationsbeslut?

Nu handlar det i stället om huruvida SSA skulle ha mandat att bestämma över PTS?

Svaret på den frågan tror jag att alla är överens om. Äntligen kan vi gå vidare! :)

73,
Jonas/SM5J
 
Svårt att veta vad du är ute efter PHU. Får vi inte prata om vad vi vill? Jag tycker mitt svar och frågan till Teemu är relevant då SSA enligt min uppfattning tilldelat specialsignaler som inte ryms i regelverket då tilldelningen sker av en hobbymyndighet som ju inte definieras i RR.
 
Betyder inte det att SM0W är i strid med dessa regler? :confused:

/Micke
(som låtit bli att förnya SE3E)
Jo. Både nollan och enkel-W som siffix bryter mot dessa regler. Ett enkel-W är inte grupp. Minst två tecken behövs för att bilda en grupp.
Ssa har alltså tolkat lite "fritt".
Men det löser sig.

Nu är det ju PTS som bestämmer...

Ska bli kul att läsa vad SSA snart skriver om detta på sin webb-sida.
Det tog ett tag att få fram texten dit.
 
Både nollan och enkel-W som siffix bryter mot dessa regler. Ett enkel-W är inte grupp. Minst två tecken behövs för att bilda en grupp.

Om jag läst rätt, så är nollan tillåten för amatörstationer, men inte för andra. Och de flesta teleadministrationer i världen tycks vara överens om att det räcker med ett tecken i en grupp.

73,
Jonas/SM5J
 
SM7EQL de SM0W

Jag tycker mitt svar och frågan till Teemu är relevant då SSA enligt min uppfattning tilldelat specialsignaler som inte ryms i regelverket då tilldelningen sker av en hobbymyndighet som ju inte definieras i RR.

Hej Bengt, PTS som är administration i Sverige har delegerat uppgiften att dela ut specialsignaler till SSA. Det SSA gör är mycket riktigt att leka hobbymyndighet med elegation från PTS och rättar sig efter de regler som överenskommits mellan PTS och SSA. Jag hittar ingenstans i delegationen mellan PTS och SSA att SSA inte skulle tillämpa ITU-RR§ 19 fullt ut. Men det kanske du har gjort? Vi får väl helt enkelt fråga PTS på måndag om SSA i detta fall gjort rätt eller fel så slipper vi spekulera här =)

BTW, jag såg att du trots att jag bad dig tilltala mig med SM0W fortsatte att tilltala mig som WKA. Så jag ber dig åter igen tilltala mig med SM0W eller mitt förnamn Teemu.

73 de Teemu SM0W
 
SM3KYH said:
Både nollan och enkel-W som siffix bryter mot dessa regler. Ett enkel-W är inte grupp. Minst två tecken behövs för att bilda en grupp.

Om jag läst rätt, så är nollan tillåten för amatörstationer, men inte för andra. Och de flesta teleadministrationer i världen tycks vara överens om att det räcker med ett tecken i en grupp.

73,
Jonas/SM5J

Helt korrekt Jonas!.ITU-RR §19 säger:

19.67 Amateur and experimental stations

19.68 § 30 1)

– one character (provided that it is the letter B, F, G, I, K, M, N, R or W) and a single digit (other than 0 or 1), followed by a group of not more than four characters, the last of which shall be a letter, or

– two characters and a single digit (other than 0 or 1), followed by a group of not more than four characters, the last of which shall be a letter. (WRC-03)

Jag tolkar precis som världens övriga telemyndigheter att en grupp i det här fallet kan bestå av allt från 1 tecken till maximalt 4 tecken.

ITU-RR §19 säger vidare:
19.69 2) However, the prohibition of the use of the digits 0 and 1 does not apply to amateur stations.

Så även siffran 0 och 1 är tillåten för anropssignaler inom amatörtjänsten. Däremot inte för övriga experimentella anropssignaler/stationer.

73 de Teemu SM0W
 
Ex WKA skrev; "Jag hittar ingenstans i delegationen mellan PTS och SSA att SSA inte skulle tillämpa ITU-RR§ 19 fullt ut. Men det kanske du har gjort?"

Nja, det är väl precis det jag upplevt kanske, att SSA som hobbymyndighet ansett sig ha minst samma befogenheter och rättigheter som de riktiga administrationerna och därför utnyttjat p19 fullt ut. Alltså mer än mandatet tillät. Å andra sidan, om PTS inte haft några synpunkter efter tillsynen myndigheten initierade förra året då man begärde in en farlig massa detaljerade uppgifter från SSA, FRO och ESR så finns det nog inga problem i sak. (ESR kom lätt undan denna gång med en nolldeklaration då verksamheten inte kunnat påbörjas av kända förseningsskäl)

Men om man läser det inlindade budskapet ang mötet med PTS på SSA.SE så tycker jag mig kunna räkna ut att SSA fått backning på några punkter i sin handläggning efter det att delegationsbeslutet dec 2011 ersatte alla tidigare överenskommelser. Gör du någon annan tolkning?
 
SM7EQL de SM0W

Ex WKA skrev; "Jag hittar ingenstans i delegationen mellan PTS och SSA att SSA inte skulle tillämpa ITU-RR§ 19 fullt ut. Men det kanske du har gjort?"

Ja du är lustig du Bengt, trots att jag ber dig hövligt två gånger att respektera att jag vill bli tilltalad med SM0W eller mitt förnamn Teemu så fortsätter du. Nu kommer du ju hävda att jag inte sagt något om att du inte skulle kunde kalla mig Ex. WKA, note taken och ditt tafatta försök till ytterligare provokation är tydlig. Betee dig som en vuxen Bengt och inte som en 2 åring i sandlådan, vilket du gör nu!

Nja, det är väl precis det jag upplevt kanske, att SSA som hobbymyndighet ansett sig ha minst samma befogenheter och rättigheter som de riktiga administrationerna och därför utnyttjat p19 fullt ut. Alltså mer än mandatet tillät. Å andra sidan, om PTS inte haft några synpunkter efter tillsynen myndigheten initierade förra året då man begärde in en farlig massa detaljerade uppgifter från SSA, FRO och ESR så finns det nog inga problem i sak. (ESR kom lätt undan denna gång med en nolldeklaration då verksamheten inte kunnat påbörjas av kända förseningsskäl)

Men om man läser det inlindade budskapet ang mötet med PTS på SSA.SE så tycker jag mig kunna räkna ut att SSA fått backning på några punkter i sin handläggning efter det att delegationsbeslutet dec 2011 ersatte alla tidigare överenskommelser. Gör du någon annan tolkning?

Bengt, jag gör ingen tolkning alls faktiskt av det budskap som finns på SSA:se, jag inväntar hellre ett faktiskt besked från PTS. Men min tolkning av de tidigare delegationsbesluten och med förankring till ITU-RR §19 att SSA inte agerat i strid med det man kommit överens med PTS. Men detta från min sida är bara ett tyckande, så jag inväntar vad PTS kommer att meddela så att vi vet fakta.

73 de Teemu SM0W
 
W DE EQL

OK Teemu, trodde inte det var så känsligt då ju din bassignal xxx står i SSA Callbook och krävs för att du skall få lov att inneha en fåfängesignal.

Sen är det väl så att vi alla tolkar allt vi läser och ibland är texten så tydlig med källhänvisningar att den får status som fakta. Men infon på SSA.SE upplever jag väldigt luddig och det känns som om det vi får läsa inte är hela sanningen, bara utvalda delar av den. Vi avvaktar PTS rapport som ju skulle läggas upp där strax efter 1 maj. Det är nu...
 
W DE EQL

OK Teemu, trodde inte det var så känsligt då ju din bassignal xxx står i SSA Callbook och krävs för att du skall få lov att inneha en fåfängesignal. .

Bengt det handlar inte om känsligt eller inte, det handlar om vad jag önskar att bli tilltalad med. Om du vill fortsätta kalla mig för WKA så står det ju dig givetvis fritt, men jag tycker inte man beteer sig så mot medmänniskor. En Lars önskar att bli kallad Lars, en annan Lars önskar att bli kallad Lasse osv...

SM6FPG said:
Men Teemu, även på SSA forum benämns du som SM0WKA!

Jajjemän det stämmer bra, men det finns ett skäl till detta. När SSAs forum kom till så kopplades signalen på medlemmen mot avataren på forumet. Så eftersom det alltid är grundsignalen som är "medlem" i SSA så får man heta så på forumet. Det finns inget som hindrar att man ändå kallar mig för mitt förnamn eller SM0W i diskussionerna.

Så nu har vi kommenterat detta off-topic så kan vi återgå till trådens ämne igen.

73 de Teemu SM0W
 
OK Teemu, uppfattat. Jo, jag kan tänka mig hur det känns. KBW skrev ju SM0EQL i ett inlägg och DXV var så ofin att han skrev SA7EQL i ett annat. Det kändes ända in i märgen skall du veta. SA är väl OK men att som genuin skåning få en SM0-stämpel i pannan är närmast oförlåtligt! Där passerade han gränsen! Häpp!
 
Jag får nog tillstå att jag ändrat uppfattning om lämpligheten i benämningen "fåfängesignal". Alldeles uppenbart är benämningen motiverad vilket vi fått se flera exempel på. Jag anser numera att benämningen är helt korrekt!

Teemu, du skrev tidigare att det skulle vara en fördel med en kort signal när man kör DX på 160 m. Det ska nog vara ytterst marginellt isåfall och knappast något som gör skillnad över tid.

Jag har kört mycket DX på 160 m i mer än 25 år, då det är ett av mina favoritband. Kan inte säga att min anropssignal utgjort något som helst hinder! Knepet ligger nog mer i att vara aktiv på bandet, göra sin signal känd och allmänt "good operating practise"!

/Lasse
 
Back
Top