Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

Diskussionen har svängt till att detektera identitetskriser. Det där är en accelererande trend i samhället sedan länge och märks i många sammanhang, varför skulle ens amatörradiosignal vara undantagen?

Vår generation (vi från mitten av förra århundrandet) kommer ihåg hur 60-70-talets intresse för politik stökade till det i alla samhällsklasser och många gjorde s.k. klassresor med efterföljande identitetskris.

Mode för kläder, musik, frisyrer, kroppsbesmyckning etc. är ju så normalt att den tonåring som inte har en identitetskris är misstänkt sinnesslö.

Allt oftare går vilsenheten i identitet på djupet numer, ända till primalbehoven. Eller åtminstone är det synligare nu. Somliga anser sig födda med fel kön vilket förstås blir jobbigt. Ännu värre är det för de som inte passar in i något av könen. Här i stan finns t.ex. en ung politiker som tagit som uppgift att jobba för ett tredje omklädningsrum, toalett osv. i kommunala lokaler för att slippa genera det som nu kallas det tredje könet. I USA:s stolligaste stad Los Angeles har man gått ännu längre och identifierar fyra sorter, män, kvinnor, transor och drugor.

Någon var inne på identifikationen av alla som heter Lars här och ifall de vill kallas Lars, Lasse eller något annat och möjligen känner sig förolämpade om man säger fel. Bra exempel. Min första identitetskris i livet hänger samman med det här. I första klass var vi tre Lars i klassen. Fröken avgjorde bekymret genom att en fick heta Lars, näste kallades Lasse och jag som har Åke som andra namn kom fortsättningsvis att kallas Lars-Åke. Jag hatade det! Hemma och alltid annars var jag en Lasse men inte i skolan. Som Lars-Åke blev jag en elak person som inte passade in i skolan. Hemma, som Lasse, var jag snäll och då jag vid enstaka tillfällen kallades Lars var jag rentav flitig och duktig.... Inte förrän i högstadiet lyckades jag skaka av mig dubbelnamnet vilket påtagligt höjde mitt medelbetyg. Den enda gång jag haft nytta av det namnet var när jag jobbade hos landstinget och bodde i personalbostad och de drog hyran från en annan Lars-Åkes lön.

Nästa identitetskris kom när jag som femtonåring gick med i FRO och tilldelades anropssignalen 8393. Jamen känn på den signalen i munnen... man måste hacka tänder för att få ur sig den särskilt om man säger den snabbt. Men har man en gång fått en signal i FRO hänger den kvar genom livet. Efter några år tvingades jag sluta i FRO för jag fick ont i tänderna.

Somliga får aldrig identitetskriser utan har sina primal- och säkundärbehov fast rotade. Jag tror inte jag sett något bild på -MCD klädd i något annat än byxor t.ex. Inte heller har jag märkt att det börjat ryka om -BDZ om man kallat honom Lasse. Däremot blir jag osäker om hur rotat det här med amatörradiointresset egentligen är, det går mycket djupt hos en del av oss. Kanske ner på primalnivå eller åtminstone finns det alltid med oss i det undermedvetna.

En högfrekvent man nära Lund,
vars snarkning knappast var sund.
Det lät som ditt och som datt,
vareviga natt,
i QSO med nån John Blund.

:)
 
Håller med dig Lasse, har tänkt skriva i samma ärende - denna tråd har på slutet starka drag av
70-talsvänsterns oändliga sekteristiska diskussioner.

I verkligheten är det så få aktiva på banden så vi skulle kunna använda våra egennamn - alla
känner igen alla. Men så är det dessa som envisas att tala med utlandet förstås :)

Vi vet, som du påpekade, ännu inte hur PTS kommer ställa sig till hur dessa "bonus" call ska
få användas. Men för att identifiera en medamatör så går det för mig utmärkt med en sådan
signal - jag vet vem det är - snarare är det värre om det är olika anropssignaler, man kommer
blanda ihop dem.
 
Så klart att man får ha vilken identitet man vill, jag använder exempelvis väldigt sällan SM7MCD utan identifierar mig oftast med de signaler jag har kvar efter olika utlandsvistelser och tycker det likt flera andra är ganska kul att sitta och prata som väldigt anonym. Ibland har det gått så långt att jag via digitala röstminnen haft QSO med mig själv, men då blev det lite liv på radiosportarna som inte vill räkna "mig själv" som motstation, stackars människor som är så trångsynta... ;)

Men det är lite kul att notera hur mycket en del av oss lägger vikt vid den signal man använder och i mitt fall vid den signal jag inte använder...

Men snart så talar PTS om hur identitetslösa vi kan vara och då får väl vi som gillar flexidentitet vara så flexibla att vi anpassar oss...

Skriver en hellre ökänd Leif än en okänd Agnes.
 
Bra inlägg av ZBB. Undrar om det inte är hela amatörradiohobbyn som hamnat i någon sorts identitetskris. Av div diskussioner att döma verkar det som många numera endast har vaga föreställningar om vad amatörradio egentligen är till för. Det är svårt att finna någon gemensam nämnare vi alla kan samlas kring. Allt spretar åt alla möjliga håll. Förr var det radiotekniken och det radiotekniska intresset som kom först men nu verkar oväsentligheter (?) som utformningen av anropssignaler vara mer livsavgörande än att vi får ha amatörbanden kvar på något sätt.

Är det kanske så enkelt att i takt med att amatörradion blivit luddigare att identifiera och kärnverksamheten mer urvattnad så ökar behovet av att känna sig speciell och unik på något sätt. Speciellt ovanliga och rara anropssignaler skapar de facto hög aktivitet på banden i form av pile ups. Inte bara i Sverige utan över hela världen. Jag får en känsla av att det motstationen är intresserad av är enbart den unika eller rara anropssignalen. Allt annat är av underordnad betydelse. Vem man är till personen och vad för slags radiostation och antenner som används, andra intressen etc. Man kan även notera att antalet 5NN TU evenemang ökat lavinartat de senare säg tio åren. Allt skall firas och det verkar inte finnas någon hejd på uppfinningsförmågan liksom. Firandet går bara ut på att sända 5NN TU. Jag skall fira att jag fyller 61 nu i sommar och måste så klart då skaffa mig en specialanropssignal för det. Kanske kan det duga med den egentilldelade långsignalen SM7EQL61YEARS. Jag gör bara ett teckenmellanrum mellan L och 6 så kan PTS inte klaga och jag slipper avgiften till SSA. Hi hi.
 
Jag har, även om det var många år sedan, hört mig själv i en sekund eller två på 15-metersbandet. Dock hann jag inte med något QSO. Jag tycker också det ibland känns som man pratar med sig själv här på forumet. ;-)
Sture
 
Visst kan det kännas så Sture, men åtminstone får man då bra svar!! :D

/Lasse

Eller i alla fall dom svar man vill ha...

Fast vi hade ett orginal som ofta grälade med sig själv i byn där jag växte upp, ibland blev han så högljudd att man var rädd att han skulle ge sig själv en smocka :D (skulle inte förvåna mig om även det hände ibland)
 
Om man läser dokumenten runt delegeringen från PTS på SSA forum så känns det bra att inte ha använt SM6F mer än i en enstaka MT. Återlämnar den med glädje!
 
Man brukar säga att man inte kan leva på gamla meriter, i SSAs fall så kan man omformulera det till att man inte ska leva efter gamla dokument...

"PTS uppfattar också att SSA delvis hänvisar till äldre dokument från 2006 som inte längre gäller."
 
Om man läser dokumenten runt delegeringen från PTS på SSA forum så känns det bra att inte ha använt SM6F mer än i en enstaka MT. Återlämnar den med glädje!

Vad "tur" det är att SSA Forum är en hemlig tillställning som endast 2100 av Sveriges 10000 radioamatörer har access till... Detta i synnerhet då SSA:s hantering av specialsignaler har påverkan på HELA amatörradiokollektivet.

Något som känner sig manad att göra en kort objektiv sammanfattning vad som framkommit i den hemliga föreningens slutna forum gällande detta ämne?

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Man brukar säga att man inte kan leva på gamla meriter, i SSAs fall så kan man omformulera det till att man inte ska leva efter gamla dokument...

"PTS uppfattar också att SSA delvis hänvisar till äldre dokument från 2006 som inte längre gäller."

I ännu högre grad som dessa "äldre dokument" redan från början saknade varje rättsverkan eftersom PTS vid denna tid saknade mandat att agera i saken. Dessutom innebar tillämpningen av dessa efter 8/12 2011 dessutom att SSA bröt mot delegationsvillkoren, vilket PTS så småningom uppmärksammade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad "tur" det är att SSA Forum är en hemlig tillställning som endast 2100 av Sveriges 10000 radioamatörer har access till... Detta i synnerhet då SSA:s hantering av specialsignaler har påverkan på HELA amatörradiokollektivet.

Något som känner sig manad att göra en kort objektiv sammanfattning vad som framkommit i den hemliga föreningens slutna forum gällande detta ämne?
Diskussionen på SSAs forum är för närvarande ganska återhållsam. Jag har skickat dig dokumenten, så kan du bilda dig en egen uppfattning.

I övrigt skulle jag vilja citera vad en mycket god vän till mig skrev på SSAs forum för en tid sedan:

Min övertygelse är att SSA Forum endast bör användas av personer som tagit ett aktivt beslut att vara medlem i den förening som är skapad för att tillvarata radioamatörers intresse.

[...]

Det finns en stark fördel att ha ett slutet forum då många av våra frågor ska diskuteras. Det kan röra sig om olika orsaker till varför vi SSA-medlemmar önskar diskutera i enrum.

;)

73,
Jonas/SM5J
 
Så länge som SSA påstår sig representera och föra talan för ALLA Sveriges radioamatörer så kan man inte hävda att vissa areor på SSA:s hemsida ex. forumet endast är till för medlemmar.
 
Vad jag vet har SSA inte påstått sig "representera och föra talan för ALLA Sveriges radioamatörer". SSA representerar endast sina egna medlemmar, inga andra. XQY, har du någon källa på ditt påstående?

73 Leif
 
Tack PHU för kopior på dokument. Intressant läsning som gav en bra insyn i verkligheten så som PTS ser den.

73 de LRR
 
PTS var ett gäng ifrån Stockholm
som en tid tassat runt i ull-sockor
Med nya direktiv, blev det plötsligen liv
och nu delar man även ut smockor

hihihi :)
 
PTS DNR 13-1695 2014-02-10 said:
Att tilldela ordinarieanropssignaler och specialanropssignaler är myndighetsutövning. Därför är det nödvändigt att alla sökande behandlas lika, oavsett medlemskpa i SSA eller inte. Detsamma gäller avgifterna för ordinarie anropssignaler och specialanropssignaler.

SSA håller på med "myndighetsutövning bakom lyckta dörrar", som jag ser det vore det på sin plats att SSA låser upp dessa dörrar. Det skulle bland annat kunna vara att det på SSAs forum inrättas en del som berör information om just detta med specialsignaler där även de som inte är med i SSA ska kunna inte bara läsa utan även ställa frågor.

(Kanske SSA ska fundera på vad dom gett sig in i med att åta sig den delegation som de fått...!?!?!?)
 
När SSA gör bort sig inför myndigheterna drabbar det ALLA radioamatörer i Sverige. Inte enbart SSA medlemmar. Så nog behövs SSA agerande diskuteras offentligt!
 
Om SSA vill ha "hemliga lådan" för det som är "kvasihemligt" för de som av olika orsaker valt att stå utanför föreningen är en sak, men jag skulle tro att mer öppenhet inom SSA vad gäller forumet skulle gynna intresset för föreningen.

SSA borde åtminstone kunna släppa 80% av alla rubriker fria på forumet = de delar som rimligen inte borde skapa kontroverser... Men efter närmare eftertanke kan ju det mesta bli infekterat, så det lär nog förbli som det alltid varit - ett stängt forum för de närmast sörjande.

Men precis som SEK så väl uttryckte det, är det inte bara 4000-5000 medlemmar som påverkas av klavertramp, utan hela amatörradiokollektivet. PTS förefaller i den korrespondens runt anropssignaler som jag idag ögnat igenom, vara ganska formella och inte alls så samförståndsorienterade som de var, låt oss säga för 5-10 år sedan. Vad detta kan bero på får den intelligenta läsaren bilda sig en egen uppfattning om...

73 de LRR, Mats
 
Back
Top