Slut med att köra vanliga qso med fåfängsignaler nu?

När SSAs forum kom till så kopplades signalen på medlemmen mot avataren på forumet. Så eftersom det alltid är grundsignalen som är "medlem" i SSA så får man heta så på forumet. Det finns inget som hindrar att man ändå kallar mig för mitt förnamn eller SM0W i diskussionerna.

73 de Teemu SM0W

Märkligt att ni inte kan ändra detta, styrelsen i SSA har vid flera tillfällen visat att det går att redigera lite både här och där i SSAs forum. :mad:


-MCD som just nu vill bli tilltalad med fåfängefjollnamnet Agnes
 
Teemu, du skrev tidigare att det skulle vara en fördel med en kort signal när man kör DX på 160 m. Det ska nog vara ytterst marginellt isåfall och knappast något som gör skillnad över tid.

Jag har kört mycket DX på 160 m i mer än 25 år, då det är ett av mina favoritband. Kan inte säga att min anropssignal utgjort något som helst hinder! Knepet ligger nog mer i att vara aktiv på bandet, göra sin signal känd och allmänt "good operating practise"!

/Lasse

Ok Lasse, jag respekterar din åsikt, inget mer att orda om det =) Men jag håller inte med dig när det gäller 160m. Egentligen bara ett exempel. Den verkliga frågan som kommer i skymundan är varför det skulle vara tillåtet med specialsignaler i vissa fall men inte andra. Antingen är det tillåtet oavsett användingsområde eller så är det inte tillåtet alls. Det känns mest logiskt. Annat är bara "tyckande" och smaken är oftast olika.

73 de Teemu SM0W
 
Du Agnes, är du inte dags att du flyttar hit till fjollträsk?

Tack, men nej tack. Det är ganska kul att hälsa på, men ändå kuligare att åka därifrån... Men kanske man kan flytta till Göteborg, de har ju ett riktigt radiomuseum...
 
Men där finns bara goa gubbar - inga fjollor, då får du vackert använda Leif, Agnes!
 
Ok Lasse, jag respekterar din åsikt, inget mer att orda om det =) Men jag håller inte med dig när det gäller 160m. Egentligen bara ett exempel. Den verkliga frågan som kommer i skymundan är varför det skulle vara tillåtet med specialsignaler i vissa fall men inte andra. Antingen är det tillåtet oavsett användingsområde eller så är det inte tillåtet alls. Det känns mest logiskt. Annat är bara "tyckande" och smaken är oftast olika.

73 de Teemu SM0W

Ok Teemu. Jag har heller ingen önskan att förfalla till tjafs om detaljfrågor. Kan bara stillsamt undra varför det ska kallas för "specialsignal" om den inte utmärker sig som speciell i något avseende?

Övergår nu till middagsbordet och ett glas gott rött, ihop med köttslamsan! ;)

/Lasse
 
Kan bara stillsamt undra varför det ska kallas för "specialsignal" om den inte utmärker sig som speciell i något avseende?
Härligt Lasse, jag har kommit till samma insikt :)

Anropssignaler med ettställiga suffix, exempelvis SM0W, är nämligen inga specialsignaler, varken enligt ITU-RR eller PTS delegationsbeslut. Inte vad jag kan se i alla fall...

Smaklig måltid!
Jonas/SM5J
 
Som jag har förstått det, så kommer specialsignalerna från och med nu att förlängas ett år i taget.
Om vi tillåter oss att spekulera lite fritt i forumet.
Vad kommer att hända om jag nästa år ansöker om specialsignalen SM0W för att köra test eller för att fira att
"W"iskey-älskande radioamatörers förening i Stockholm fyller 1 år?

Kan jag hävda att Teemu haft signalen SM0W tillräckligt länge nu och att det nu minsann är min tur att använda den?


OBS! Var inte orolig Teemu, jag tänker inte stjäla din signal.
Jag tog bara den bara som exempel eftersom du är med och debatterar i ämnet.

Trevlig helg på er alla.
/Emil
 
Intressant vinkling TKR. Frågan är om SSA får förlänga en signal man inte får tilldela enligt delegationsbeslutet. Serie SM ingår ju inte i de serier SSA disponerar. SA för grundsignaler och SB-SJ för tillfälliga är de som ryms om jag fattat saken rätt. Min lånesignal SM7B kanske får stryka på foten. Tur man tilldelats en genuin Televerkssignal som är väl inarbetad och som t o m fungerar för 160 m DX-trafik. :)
 
Jag har kört mycket DX på 160 m i mer än 25 år, då det är ett av mina favoritband. Kan inte säga att min anropssignal utgjort något som helst hinder! Knepet ligger nog mer i att vara aktiv på bandet, göra sin signal känd och allmänt "good operating practise"! /Lasse

Huvudet på spiken Lasse!

Körde under två vintrar DX och contest på 160 meter med R3/SM6LRR och upplevde inga bekymmer att hamna i loggen hos rara DX trots detta tungvrickande call... Det handlar i huvudsak om att vara aktiv och att kunna bemästra tekniken att anpassa hastighet och anropsförfarande till de omständigheter som finns vid respektive tillfälle. 160 meter är som vilket band som helst om man känner till dess nycker och speciella särdrag.

Jag har större problem med RM2D och risken än att bli ihopblandad med RM3D, RM2U, RM2T eller andra snarlika anropssignaler än jag hade med ett hiskeligt R3/ call med Rudolf i början och två Rudolf på slutet...

73 de RM2D, Mats
 
Frågan är om SSA får förlänga en signal man inte får tilldela enligt delegationsbeslutet.
Intressant vinkling Bengt. Frågan är om SSA får tidsbegränsa en signal som inte är en specialsignal.
Enligt min tolkning är SM0W egentligen inte en specialsignal, varken enligt delegationsbeslutet eller ITU-RR.

73,
Jonas/SM5J :)
 
Jo, men nu är ju SM0W inte heller tilldelad enligt delegationsbeslutet från dec 2011. Det är kanske en specialfallsignal?
 
Hur står det egentligen till med anropssignalerna?
Jag har stått som ansvarig för en klubbsignal (En scoutförening som skaffade signalen för att användas vid JOTA:n).
Signalen har använts emellanåt. Men om jag söker på ssa.se så får jag bara fram adressen till scoutföreningen. Ingenting om någon sändareamatör som ansvarar för signalen. Får man överhuvudtaget använda denna signalen (som ju är registrerad) när den inte hänvisar till någon ansvarig med certifikat?

För övrigt är min personliga åsikt att det kunde vara tillåtet att byta till en kort signal om man tycker att man har stort behov för det. En rimlig administrativ engångsavgift för merarbetet kan självklart tas ut. Håller man sig sedan till en signal per person så blir det ju både enkelt och logiskt. Det vore väl inte så svårt att införa?
 
Last edited:
Nja... -WKA har, vad jag tolkar det som, att han känner sig nedvärderad om vi inte tilltalar honom med han fåfängesignal -W, så till den grad att den kanske skall ses som en vardagsspecialfallsfåfängesignal och som vardagsspecialfallsfåfängesignal kommer säkert SSA att försöka få signalen utdelad och till nästa årsmöte har -AND skrivit en motion om att personer som är dumma mot -WKA anses demokratiska och bör snarast uteslutas av SSA.
 
Syftet var inte att det skulle vara "kuligt" eller "snällt" utan mer peka på hur löjligt långt ifrån hobbyns kärna jag tycker det är att leka med dubbla identiteter, slutligen ville jag visa mitt förakt för odemokratin.
 
Last edited:
Om några trivs med att anta olika identiteter vid olika tillfällen, kan man ju också tänka att det är deras sak.

Nu var nog saken så att SM0W uttryckte en önskan om att bara ha en identitet, nämligen SM0W. Jag har också sagt så, att jag använt mina korta signaler så länge att det känns som jag. Så jag tror du missuppfattat att det skulle handla om att t.ex. jag skulle vilja hoppa runt bland olika identiteter stup i kvarten.

Men jag kämpar själv med att försöka vara tolerant så långt det går, och försöker bli bättre och bättre på det. Men jag erkänner att jag kan reta upp mig på saker, som jag egentligen inte har att göra med.

På tal om fåfänga så var jag igår på en slags sko- och klädesoutlet och inhandlade skor med en liten krokodil på och en tröja med en gul fågel på. Vi lever i en tid när vi väljer vilka vi vill vara, för egen del och hur vi vill bli betraktade av andra. Vi konsumerar tecken och symboler. Jag tyckte jag gjorde bra köp. Både min fru och min dotter kommer att tycka det är en snygg tröja, kanske för att det är en gul fågel på. Men en av mina goda vänner (som har en annan ideologisk grund än jag) kommer sannolikt att tycka att jag är löjlig.

Bra att visa förakt för odemokrati, men inte bra att inte acceptera personen bakom förslagen. Men som sagt, den där gränsen är svår att upprätthålla.

Sture
 
Last edited:
För egen del håller jag med SM7EQL's inlägg på SSA's medlemsforum:
- men jag kan bekräfta att det är en himla skillnad att köra med en kort "uttalsvänlig" signal jämfört med en lång tungvrickare. Särskilt i Fåni-contesting så visst är korta signaler befogade i tävling.
 
Synd att trådöppnaren inte kan stänga tråden då den uppenbarligen nått ändan av själva frågeställningen och övergått i något annat som jag har svårt att definiera.
Nu är det bättre att invänta vad pts kommer med och tyckande övergår i vetande!
 
Back
Top