SM2BPA
Well-Known Member
Ju äldre man blir, desto mer verkar man bli intresserad av historia.
Men - å, andra sidan - det är så mycket som har hänt sedan 1900-talets början, när det gäller radio och elektronik, så det är väl inte så konstigt. Ser man på bilens utveckling så går det inte att jämföra. Bilen är sig lik - fortfarande med samma ineffektiva kolvmotor från 1800-talet...
Jag bläddrar med värme i mitt bröst i den gamla boken "Amatörradio" av Jan-Kuno Möller. På den tiden var det enkelt att bygga själv. Komponenterna var "grovkorniga" och det var långt mellan lödpenna/lödkolv och värmekänsliga ställen i apparaten. Darrhänta personer kunde med glatt hjärta tränga sig in bland motstånden och rörhållarna. Man lät också hela anläggningen ta plats och radiorummet såg mer ut som ett teknik-laboratorium på den tiden...
Jag är jättenyfiken på SM6UA - Old John. Han lär ha bott bl.a. på Orust. Var bodde han? Finns det någon web-site som handlar om honom som radioamatör?
Jag har sökt på google men inte hittat nåt.
Men - å, andra sidan - det är så mycket som har hänt sedan 1900-talets början, när det gäller radio och elektronik, så det är väl inte så konstigt. Ser man på bilens utveckling så går det inte att jämföra. Bilen är sig lik - fortfarande med samma ineffektiva kolvmotor från 1800-talet...
Jag bläddrar med värme i mitt bröst i den gamla boken "Amatörradio" av Jan-Kuno Möller. På den tiden var det enkelt att bygga själv. Komponenterna var "grovkorniga" och det var långt mellan lödpenna/lödkolv och värmekänsliga ställen i apparaten. Darrhänta personer kunde med glatt hjärta tränga sig in bland motstånden och rörhållarna. Man lät också hela anläggningen ta plats och radiorummet såg mer ut som ett teknik-laboratorium på den tiden...
Jag är jättenyfiken på SM6UA - Old John. Han lär ha bott bl.a. på Orust. Var bodde han? Finns det någon web-site som handlar om honom som radioamatör?
Jag har sökt på google men inte hittat nåt.