Här kommer ett foto ur Henry Ericsson SM7XU (SK) fotoalbum. Henry var en av de allra första radioamatörerna i Sverige och blev radioamatör i mitten av 1920-talet. På bilden ses han med morsenyckel och iförd 2000 ohms-lurar, hembyggd sändare och en Philips mottagare. Fotot är taget 1928 då Henry var 28 år gammal. Detta var före distriktsiffrornas tid. Anropssignalen var kort och gott SMXU. Jag träffade Henry i början av 70-talet då han bodde i Lund.
Alla som besökte honom fick massor med fina radiodelar med sig hem. Varje liten del hade en egen liten historia. -Se här! Den här keramiska spolen satt i en TU5B och den använde jag i en matchbox. Den får du, men var rädd om den. Det är fina grejor. Du kan använda den till ett Pi-filter i slutsteget. Ja, så kunde det låta och en bättre utbildning kunde man knappast få som den nybörjare man var.
När jag sedan hjälpte Henry att sortera radiodelar i radiorummet inför flytten till en enrumslägenhet i ett äldreboende på 90-talet och vindsförråden skulle tömmas så trodde jag knappt mina ögon. Han hade flera "hemliga"lagerutrymmen på vinden som jag inte sett tidigare. Massor med fina grejor, radiorör, keramiska omkopplare, radiorör, okatalhållare, och annat bra att ha. Någon enstaka kubikmeter räddade jag i min minimala WV buss (skulle ha behövt en riktig lastbil) men flera andra kubikmetrar junk gick tyvärr till tippen - det fanns gränser redan då. Så gick det till och nu finns väl knappt några hembyggare kvar som intresserar sig för gammalt skrot...
Henry var aktiv på såväl telefoni som telegrafi fram till han gick bort 1996, 96 år gammal.
/Bengt