Sorgligt en lördag

Beträffande 12 och 17 meter så är det ju riktigt trevliga band, när de är öppna. Om ett par år är de ju mer eller mindre värdelösa.
Då behöver även "vanligt folk" 40 meter.

Jag kanske har missat nåt, men varför skulle dom vara värdelösa ?
Menar du kanske att solcyckeln kommer att lägga sig och att banden
därmed skulle dö ?

Mina erfarenheter av just 17m är att det går bra även under den lugna
delen av cykeln :)
 
Åter lördag och samma sak på nytt, omöjligt att göra sig hörd på 7MHz och få ett normalt QSO.
 
Last edited:
SM0O, SM7TJC de APQ

Litet från ämnet i tråden.

Man kan nog inte säga att 18-MHz är helt värdelöst under ett solfläcksminimum. Däremot är framkomligheten begränsad p g a att bandet bara är öppet några få timmar dagtid. Detta är ett genomsnittsvärde. Undantag är vanliga som yttrar sig i att bandet en dag kan vara öppet för långdistans i åtskilliga timmar.
24 och 28-MHz brukar "normalt" vara döda under solfläcksminimum men undantag förekommer.
Jag blir aldrig riktigt fullärd när det gäller radiokonditioner!
Man kan nästan jämföra det med hur vädret yttrar sig. Sommaren 1958 var en av dom varmaste jag har upplevt. Här i Kungsbacka kunde vi bada vissa soliga dagar i 20 gradigt havsvatten i slutet av september och några dagar in i oktober.

När jag jobbade på Göteborg Radio/SAG som operatör var jag med om tre solfläcksmaximum och tre minima. Under max. solfläckar avverkade vi enorma mängder av telegram- och telefonsamtal på 17 och 22-MHz. Vid minima var konditionerna dåliga på 17 och 12-MHz tog delvis över den trafikbördan. 22-MHz var till stor del död varför vi "stängde" den frekvensen för fartygen några år.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag tycker det är marginell skillnad mellan 20 och 17m. På vintern under minimum kan 17m dock öppna lite senare och stänga något tidigare. Vad kör ni med för antenner? Avsämda stegmatade dipoler, G5RV och OFC:er?
 
Jag träffar sällan på någon contestare som gnäller över icke-contestarna.
Jag träffar mycket ofta på icke-contestare som gnäller över contestare.
Jag träffar ofta människor som gnäller på skatter, räntor, A-kassa, Försäkringsbolagen, bankerna, hastighetsbestämmelser, harmbrrbrrrhudfärghrmshosthost, fortkörare, Radiotjänst osv osv. För att inte nämna politikerna.

Varför är det så? Har jag fel kompisar?
Contestare är fina kompisar tycker jag. De gnäller inte.
 
Varför är det så? Har jag fel kompisar?
Contestare är fina kompisar tycker jag. De gnäller inte.

Hej!

Det kan vara så att dom brinner så för sitt specialintresse (Och allt det för med sig) i förbättring av station antenner och operatörstaktik att det upplevs som positivt av dom som delar samma intresse.

Det är dock lätt att man glömmer bort sina övriga kamraters intresse och förminskar det och inte ser problemet med att dom inte kan få köra sina vanliga kontakter.

Det finns ofta två sidor på myntet.

mvh Håkan
 
Jag träffar sällan på någon contestare som gnäller över icke-contestarna.
Jag träffar mycket ofta på icke-contestare som gnäller över contestare.

Ja det ligger väl lite i sakens natur?

Jag har aldrig hört en fotbollshuligan klaga över dom vanliga åskådarna annat än att dom föraktfullt har sagt att dom kan hålla sig hemma från matcherna om det inte passar med stenkastning, slagsmål, fylleri och annat som dom tycker hör till...

Men jag har hört många vanliga fotbollsåskådare klaga på att det inte går att ta med sig familjen på en trevlig fotbollsmatch längre.

Själv ser jag inte fotboll, men väl likheterna...
 
RM2D de SM6ENG
I inlägg nr 32 skriver du föjande

”Jag kör min 80-metersvertikal på 17 och 12 meter och kör DX för brinnande livet och klår ofta pojkar med beamar och hög effekt. Man behöver definitivt inga beamar för DX-trafik på WARC-banden. En myt skulle jag villa beteckna det som.”

Jag håller med dig om att man inte behöver riktantenner för DX-trafik på WARC-banden. Men detta är inget unikt för WARC-banden! Detta gäller även för alla HF band.
Är det bra konditioner och det är fritt från QRM så klarar man sig med enklare antenner (med mindre gain) och ”behöver” då inte använda riktantenn. Om man har behov av att genomföra QSO, även när det är dåliga konditioner och/eller mycket QRM, så ökar sannolikheten avsevärt att lyckas med detta om man använder en riktantenn jämfört mot att man använder en antenn med mindre gain. Givetvis ökar sannolikheten att motstationen hör dig om du också använder hög effekt. Även om det inte körs så mycket contest på WARC-banden så finns QRM även där. Om signalbrusförhållandet är bra hos bägge stationerna så ökar möjligheten att utväxla mer intressant information än att bara utväxla signalrapporter som man gör på contest.

Bara för att du ”ofta klår pojkar med beamar och hög effekt” på 17 och 12 meter, så kan man inte dra en allmän slutsats att man definitivt inte behöver riktantenner för DX-trafik på WARC-banden! Att just du klarar dig med din vertikal under vissa förhållanden är en helt annan femma. Du har kanske t.ex. har ett bättre QTH än dom du ”klår”.

Ditt påstående skulle kunna skapa ytterligare en myt - men som tur är så tror jag inte att risken för detta är så stor. Ditt påstående strider mot all beprövade erfarenhet. Sätt upp en beam för WARC-banden och jämför mot din vertikal.

73 de SM6ENG / Bertil
 
Last edited:
Bertil,

Mitt inlägg var litet tillspetsat och jag är väl medveten om att en beam på samma QTH som jag har skulle öka på signalstyrkan med en S-enhet eller två...

Det som dock är talande för WARC-banden är sannolikhet att genomsnittsantennen är betydligt mindre än på exempelvis 20 meter, vilket per automatik gör den enklare för folk med mindre antenner att hävda sig på WARC.

Mitt inlägg var riktat som moteld mot någons argument att man behöver yagi för att köra DX på WARC.

En icke statistiskt säkerställd analys säger mig att jag behöver ropa 3-4 gånger längre på 20 meter än på 12, 17 eller 30 meter på samma rara DX-expedtition. Detta om jag har min vertikalantenn på alla 4 banden. Det är nog bevis för mig att det är mindre konkurrens på WARC-banden och betydligt enklare att komma igenom pileups. Detta är ingen myt, utan en sanning som gäller mitt QTH (och jag vågar drista mig till att det gäller de flestas QTH).

Alla har inte utrymme eller lust att sätta upp yagiantenner för WARC och därför ska man inte på förhand förledas att detta band inte är DX-band utan yagi...

73 de LRR, Mats
 
Det är dock lätt att man glömmer bort sina övriga kamraters intresse och förminskar det och inte ser problemet med att dom inte kan få köra sina vanliga kontakter.

Det finns ofta två sidor på myntet.

mvh Håkan

Hej Håkan!
Så sant, så sant.
Vi människor väljer att förminska sådant som vi tar avstånd ifrån. Störst blir prägeln om vi känner avsky. Det var åt det hållet jag hänsyftade mitt inlägg. De finns de som direkt avskyr sport. Det finns de som känner detsamma inför contest. Vad som är riktigt intressant är att de som är källan till dessa människors avsky, inte alls avskyr de som upplever känslan. Alltså är detta enkelriktat. Sådant som är enkelriktat saknar essensen av deltagande. Eftersom människan är ett flockdjur så är det naturligt att utmana och delta. Det är däremot inte riktigt renlärigt att framföra sin avsky riktigt hur som helst. Det skapar motsättningar som slutligen kan leda till allvarliga situationer som inte kan redas ut. Det blir liksom inte QSO människor emellan. Det blir mest QRT. När jag ska handla går jag inte före i kön. Men jag kan tänka mig att släppa fram någon som har bråttom. Någon som kanske ska gå på en fotbollstävlingsmatch eller hem och köra contest. Söndagskörare kan köra närsomhelst. Vilken helgfri söndag de vill. De behöver inte gå före i en kö.
 
Jag har lyssnat till underhållningen på 14.195 Mhz både lördag och söndag men till något som inte påminner om contest, men sorgligt ändå på nåt vis!!

SM0HXO - Sven.
 
Bertil,

Mitt inlägg var litet tillspetsat och jag är väl medveten om att en beam på samma QTH som jag har skulle öka på signalstyrkan med en S-enhet eller två...

Det som dock är talande för WARC-banden är sannolikhet att genomsnittsantennen är betydligt mindre än på exempelvis 20 meter, vilket per automatik gör den enklare för folk med mindre antenner att hävda sig på WARC.

Mitt inlägg var riktat som moteld mot någons argument att man behöver yagi för att köra DX på WARC.

En icke statistiskt säkerställd analys säger mig att jag behöver ropa 3-4 gånger längre på 20 meter än på 12, 17 eller 30 meter på samma rara DX-expedtition. Detta om jag har min vertikalantenn på alla 4 banden. Det är nog bevis för mig att det är mindre konkurrens på WARC-banden och betydligt enklare att komma igenom pileups. Detta är ingen myt, utan en sanning som gäller mitt QTH (och jag vågar drista mig till att det gäller de flestas QTH).

Alla har inte utrymme eller lust att sätta upp yagiantenner för WARC och därför ska man inte på förhand förledas att detta band inte är DX-band utan yagi...

73 de LRR, Mats

RM2D de APQ

FBJ startade den här tråden som i stora drag gick ut på att han ej kunde prova sitt nybygge på 7-MHz. Detta p g a en CONTEST. Det var förra weekendan. FBJ skriver att det är samma elände på det aktuella bandet detta veckoslut.

Kontentan av de framförda åsikterna på denna tråden är att en MINORITET av amatörradioutövarna förstör och hindrar en MAJORITET att utöva eller begränsa sin hobby.

Du föreslog att icke contestare kunde använda WARC-banden. Jag svarade då att alla amatörer hade kanske inte bra utrustning på dessa band. Jag borde också nämnt att mitt huvudintresse på den högre delen av HF-spektrat, 14 - 29-MHz är SKED. Jag har vänner, f d tekniker som jobbat för FN, i flera världsdelar och vi håller regelbundet kontakt med varandra på framförallt 14,3-MHz. En del av dom är fortfarande verksamma i FN och har därför bara möjlighet att vara QRV på just weekendar, läs "CONTEST-VECKOSLUT".

Du skriver: Det som dock är talande för WARC-banden är sannolikhet att genomsnittsantennen är betydligt mindre än på exempelvis 20 meter, vilket per automatik gör den enklare för folk med mindre antenner att hävda sig på WARC.

Det är riktigt. En dipol för 14,3-MHz blir cirka 2 x 4,98 meter medan en dipol för 18,1-MHz hamnar på ungefär 2 x 3,93 meter - i mina ögon en obetydlig skillnad. Har jag kanske missförstått din kommentar?

Mats, jag har den uppfattningen att du är en lugn och sansad människa och i flera av dina inlägg har du t o m kritiserat det utbredda och tvivelaktiga sättet att köra tävlingar på HF.banden.

Jag tycker då att du skall föregå med gott exempel. Börja med att starta en opinion mot att contest utövas nästan varje weekenda. Börja med Sverige och föreslå att SAC-testen upphör. Kontakta "testledare", alltså de som arrangerar contest i t ex Europa. Föreslå att man slopar starkt "lokala" tester.

Mitt mål är, som jag nämnt i ett tidigare inlägga, att CQ-testen och ARRLs contest blir kvar. Med fyra weekendar per år kommer säkert de "icke contestfrälsta" att acceptera.

73
Bengt
SM6APQ
 
APQ de RM2D

1, Contestfolket är inte den klara minoritet som många önskar. Förvisso finns fler icke-contesters, men allt beror på hur man räknar. Var och en av lägren kan säkert komma med sina siffror om hur många kör och hur många kör inte.

2. RM2D står inte med ena foten i "conteststräsket". Han står i detta "träsk" fast förankrad med båda fötterna och han ämnar inte flytta sig därifrån. Sorry om jag fick någon att få falska förhoppningar.

3. RM2D kan trots den fasta förankringen i "contesträsket" kritisera vissa delar av contesting. Jag tror till och med att det är mer motiverat om jag som utövare av contest gör det snarare än att contesthatare gör det. Trovärdigheten ökar en aning om jag gör det...

4. Jag delar inte din uppfattning att endast två tävlingar (eller möjligen tre) ska tillåtas

5. Jag delar DEFINITIVT inte uppfattningen om att SAC ska försvinna. SAC är en test som har nästan lika många år på nacken som CQWW och är numera en välskött test med stort antal deltagare som år efter år återkommer. Detta gäller många deltagare från DX-länder.

6. Majoriteten är emot contest? I ett forum som HAM.SE som definitivt inte befolkas mycket av contestfolk kan du säkert skapa den statistik som du önskar. Jag delar inte din uppfattning om att majoriteten av de som regelbundet använder kortvågen är emot contest. Det är sannolikt en mindre andel contesthatare än contestälskare. Vad som finns mellan begreppet hata och älska är sannolikt de som ofta eller ibland kör contest. Min empiriska forskning är att 50% av alla amatörer som kör regelbundet på kortvågen kör alltifrån 1 till 1000 contest QSO per år. Jag tror inte på statistik skapad i ett marginellt forum som HAM.SE, inte ett skvatt.

7. Ja Bengt, du missförstod min kommentar om antennstorlek. Eller... jag var otydlig i mina formuleringar. Jag menar att på 20 meter är min vertikal en synnerligen obetydlig antenn i jämförelse med genomsnittsantennen som kanske består av 3-4 aktiva element (bland DX-folket), På 17 meter är min vertikal inte så liten i jämförelse med det som kanske är genomsnittsantennen på 17 meter (1-2 aktiva element), Jag upplever det därför förhållandevis enkelt att köra DX på 17 meter. På 20 meter är det stört omöjligt att ta sig igenom muren av stora antenner och mer kW än jag tror förekommer på WARC.

8. Även om jag är en "lugn och sansad" människa så tror jag chanserna att jag personligen ska försöka övertyga NRAU om att skrota SAC är i princip noll. SAC är inte en marginell test utan deltagarantalet ligger i paritet med tester som Ukrainian DX Contest vilket är en Worldwide contest (med fokus på Ukraina).


Mina fem kopek i debatten för eller emot contest...

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Det föds en contesthatare varje dag, använd kondom!

Skrivet, för att förtydliga, med glimten i ögat. Förtydligar det hela ytterligare med smileyn här till höger ==> ;)
 
Jag kollade lite snabbt igenom SM3CER Contest Service - Calendar 2013

2013 verkar det inte ha funnits en enda contestfri helg?

Dessutom var det ju en hel del kvällstester på veckorna också.

Man kan säkert hitta en helg då det bara är någon qrp-test i Asien eller någon obskyr digitaltest som inte stör så mycket om man orkar lusläsa kalendern, men ÅAS så fanns det ju helger då det pågick 3-4 olika tester också.

Om vi nu går på RM2D's empiriska forskningar att 50% av alla amatörer kör minst 1 contest-qso om året så borde ju 25 av 50 helger vara contestfria ändå?
Jag tror ju förvisso att det är betydligt färre än 50% men jag ger contestfolket rätt här, jag är ju trots allt skyldig själv...

Edit: Är man contesthatare för att man tycker att det är för många contests?

Även om man älskar contests kan man väl tycka att det är för många?
 
Last edited:
VJX de 0O

Det är ju i princip aldrig så att SSB och CW -contest pågår samma helg.
Läs testkalendern igen så ser du. Endera bandsegment är då "ledigt" och
även en CW-räv får ju köra på SSB-delen då den är "alla moder" om det
skulle vara en CW-test just den helg man vill köra.

Dessutom ger testerna borta i Asien väldigt lite QRM här i SM-land p.g.a.
avståndet och därmed det låga deltagandet från våra breddgrader.

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Last edited:
Det vore intressant att få reda på den verkliga numerären av "contestare" i Sverige.

För ett par-tre år sedan såg jag på något av forumen ett inlägg, som jag förgäves försökt hitta igen, där man ondgjorde sig över att det fanns för få aktiva contestare och att antalet då uppskattades till 300.

Även om antalet skulle vara 600 utgör dessa fortfarande ingen majoritet som har något tolkningsföreträde eller rätt att belägga amatörbanden hur som helst genom sin numerär, utan detta har man tagit sig med "nävrätten".

Vart tog "gentlemannamatören" vägen?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det vore intressant att få reda på den verkliga numerären av "contestare" i Sverige.
73/
Karl-Arne
SM0AOM

Man kan se det så här:
De stora busarrangemangen tillhandahåller cirka 5000 insända loggar, dvs call. Eftersom en mindre del av dessa är M/S och M/M så blir det flera operatörer än de 5000. Ett 50-tal är M/M med kanske 10 operatörer vardera medan M/S är något hundratal med låt säga 2-8 operatörer. Det skulle kunna uppskattas till cirka 5500 till 6000 operatörer.
De mindre arrangemangen brukar ligga på runt 2500-3000 loggar och de minsta kring kanske 1500 loggar.
Att bara se till den svenska ankdammen synes mig lättsinnigt.
Redigerat: Vi ska också se till alla de som inte är operatörer utan vars huvudintresse cirklar kring apparaturen, systemen och arbetet kring aktiviteten.
 
Att bara se till den svenska ankdammen synes mig lättsinnigt..

Är andelen contesters högre i andra länder då?
Annars är ju den svenska ankdammen representativ för hela världen, dvs ett visst antal % kör kontest och ett annat antal % gör inte det.

Jag tror säkert det finns både anhängare och motståndare i alla länder.
 
Man kan se det så här:
De stora busarrangemangen tillhandahåller cirka 5000 insända loggar, dvs call. Eftersom en mindre del av dessa är M/S och M/M så blir det flera operatörer än de 5000. Ett 50-tal är M/M med kanske 10 operatörer vardera medan M/S är något hundratal med låt säga 2-8 operatörer. Det skulle kunna uppskattas till cirka 5500 till 6000 operatörer.
De mindre arrangemangen brukar ligga på runt 2500-3000 loggar och de minsta kring kanske 1500 loggar.
Att bara se till den svenska ankdammen synes mig lättsinnigt.
Redigerat: Vi ska också se till alla de som inte är operatörer utan vars huvudintresse cirklar kring apparaturen, systemen och arbetet kring aktiviteten.

Eftersom det tydligen är "lättsinnigt" att bara se till den svenska ankdammen så får vi höja blicken globalt.
När man rensat bort den inflatoriska räkningen av japanska amatörer så finns det c:a 1,8 miljoner radioamatörer globalt.

Ansatsen att 10% är aktiva på något sätt gäller nog i hela världen, varför det högt räknat finns 200000 någorlunda aktiva.
Vi avrundar antalet contestoperatörer och hangarounds uppåt till 10000, alltså skulle minst 90 % inte vara "contestare".
Ändå bestäms agendan inom amatörradiorörelsen både nationellt och internationellt till stor del av denna minoritet.

Det här med demokrati är svårt...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top