Sorgligt en lördag

Skulle det bli mer (radio)sport om effekten begränsades till 1W? Roligare och fler skulle få plats på banden!
 
Inte så dum ide... kanske inte 1W, men väl mindre effekter än de vi ser idag.

Där har vi en uppgift till för contestgruppen - självsanering...

Step by step.

73 de LRR, Mats
 
Nog borde väl banden räcka till åt oss alla? Man kan väl samsas om frekvensutrymmet.
Nu tänker jag slå mig för bröstet och presentera ett genialiskt förslag som kommer att lösa alla problem:

Om stationer som deltar i en contest använder anropet "CQ TEST" så vet alla att endast andra deltagare
i testen bör svara.
Stationer som icke deltar i någon contest ropar endast "CQ" och kan därmed få kontakt med likasinnade.

Med detta system kan alla samtidigt använda hela det tillgängliga frekvensutrymmet utan att några förväxlingar eller
någon osämja uppstår. Jag kan villigt upplåta mitt eget namn när denna regel skall namngivas. Äras den som äras bör.
 
Om stationer som deltar i en contest använder anropet "CQ TEST" så vet alla att endast andra deltagare
i testen bör svara.
Stationer som icke deltar i någon contest ropar endast "CQ" och kan därmed få kontakt med likasinnade..

Fast det systemet fungerar ju uppenbarligen inte, annars skulle den här tråden aldrig ha startats.

Det lämmnas ju inget som helst utrymme för icke contesters.

Vill du verkligen låtsas att du inte förstår problemet?
 
Skulle det bli mer (radio)sport om effekten begränsades till 1W? Roligare och fler skulle få plats på banden!

Det finns ju redan i dag QRP tester, och dessutom finns redan i dag effektgränser som ingen jävel bryr sig om.

Vad får dig att tro att man inte skulle köra med 5W om effektgränsen sattes till 1W, när det redan i dag används 5KW när gränsen är 1KW?
 
Nja, SM2VJX, mitt inlägg var tänkt som ironi.
Men samtidigt även en liten känga mot hur det går till i praktiken.
Under en contest är ju förvisso banden inte abonnerade av teststationerna och det borde egentligen gå att göra ett vanligt anrop.
Några har försökt. Svaret har då oftast blivit att motstationen frågar efter zon eller annat testmeddelande.

Om någon avsiktligt bryter mot reglerna genom att använda för hög effekt så vore väl livstids avstängning ett lagom "straff".
Personen är ju ändå inte intresserad av att deltaga i en riktigt tävlan.
 
Jag ropade ett vanligt CQ på en ledig frekvens (dubbelkollade några gånger att den var ledig) under en helg då det var någon lite mindre SSB test. (russian DX kanske?)

Den föste som svarade gav mig 59 och något nummer, varpå jag svarade något annat, när han kom tillbaka frustade han ur sig "whats my number, whats my number" och när jag förklarade att jag inte deltog i nägon contest fick jag tillbaka "you not in contest, go away idioot"

Sedan ropade jag igen på "min" frekvens, då kände sig någon, förmodligen min nyfunna vän, nödgad att stämma av kilowatt-slutsteget, tre gånger, varje gång jag försökte ropa.

Sedan hade han lyckligtvis inte tid att uppfostra mig mera för han skulle ju tävla också.

Det är det bemötande man kan räkna med av "eliten" inom "sporten"
 
Hej -VJX,

>>och dessutom finns redan i dag effektgränser som ingen jävel bryr sig om.

Jag vore tacksam om du kunde utveckla ditt resonemang lite mer. Är du helt säker på att ingen bryr sig om effektgränserna?

73,
Rolf
SM5MX
 
"Vad får dig att tro att man inte skulle köra med 5W om effektgränsen sattes till 1W, när det redan i dag används 5KW när gränsen är 1KW? "

Jag tror inte att fusk skulle försvinna om man satte effektgränsen så. Men, varför måste så många köra flera kilowatt? Skulle det inte vara kul med samma aktivitet som i CQWW, men med bra antenner, bra mottagare, bra öron och 1W (eller annan låg gräns)? Och multiplier för ren sändare? Då skulle kanske 100W icke-contest-amatörer också kunna få plats, och ses som en extra utmaning att runda av 1Wattarna? Man skulle kunna ha en särskild klass för de som fuskar och kör 5W! ;-)

Eller också skulle man kunna ha miljö- och hälsocertifiering för Contest, Wind- or Solar Power, eller dyl? Visa världen utanför att man kan vara till nytta med enkla grejor, t.ex. i nödsituationer.

Jag måste säga att jag imponerats av SM5MX resultat med 100W på 160mb!!!
Sture
 
VJX de LRR

Jag ser att du är tillbaka på din sedvanliga bana igen efter ett embryo till dialogförsök.

Efter sådana djupdykningar kommer jag i alla fall inte ta dig seriöst i fortsatta diskussioner.

INGEN och jag menar INGEN av de tusentals contesters jag känner sedan 35 år beter sig på det sätt du beskriver. Jag förstår att det ligger i ditt eget intresse att demonisera och du lyckas säkert höja adrenalinhalten både hos dig själv och andra som faller på enkla populistiska trick.

Jag har tröttnat på din retorik och du har pinkat in dig i ett hörn som en amatör man inte kan ta på allvar - eller kan diskutera konstruktivt med.

Lycka till med att förändra contesting nu då du valt att gå din enögda väg...

Tror du någon tar dig på allvar efter detta utspel?

LRR


Jag ropade ett vanligt CQ på en ledig frekvens (dubbelkollade några gånger att den var ledig) under en helg då det var någon lite mindre SSB test. (russian DX kanske?)

Den föste som svarade gav mig 59 och något nummer, varpå jag svarade något annat, när han kom tillbaka frustade han ur sig "whats my number, whats my number" och när jag förklarade att jag inte deltog i nägon contest fick jag tillbaka "you not in contest, go away idioot"

Sedan ropade jag igen på "min" frekvens, då kände sig någon, förmodligen min nyfunna vän, nödgad att stämma av kilowatt-slutsteget, tre gånger, varje gång jag försökte ropa.

Sedan hade han lyckligtvis inte tid att uppfostra mig mera för han skulle ju tävla också.

Det är det bemötande man kan räkna med av "eliten" inom "sporten"
 
Last edited:
Vilken tur att du har övervakat alla mina sändningar så att du vet precis hur det lät, för jag minns ju tydligen fel enligt dig.

Alla vet ju att contesters är ett under av tålamod och artighet, och aldrig är stresade.

Contesters jävlas aaaldrig med andra contesters och snor frekvenser, tunar på andra, spotar aldrig medvetet motståndarna fel på clustret så att dom ska få en massa bustar och så vidare. ..

Contesters är ju vänliga gentlemän som tar sig tid att hjälpa andra och aldrig stör någon annan, eller hur?

Var det inte efter förra stortesten ungdomarna körde från kvarnberget det lades ut ljudklipp på hur det kunde låta på banden här? Gemytligt, minst sagt...
 
VJX de FUD
Jag dristar mig till att hålla med dig om det du beskrivit. De som försöker sig på ett regelrätt CQ är utsatta. Bland contestoperatörerna finns det rötägg precis som i kommunstyrelserna, bankerna, polisen och överallt där man tror att allting går rätt till. De här rötäggen ställer till med precis den typen av ospecificerat hat som är så farlig för helhetsintrycket hos en stor grupp människor.
När man upplevt utsattheten och frustrationen så utmynnar det självklart i en allmän hållning mot den gruppen av människor som rötägget representerar. Då är det oerhört viktigt att man tänker på att det är alltid de tomma burkarna som skramlar mest, inte sant?
Mats RM2D är en vänlig och skicklig operatör som naturligtvis inte själv skulle ens kunna komma på tanken att uppträda på det viset som rötäggen gör. Inte jag heller. Istället har jag mitt uppe i all smörjan ibland kört ett regelrätt QSO med en eller annan station som ropat upp mig för att få rapport. Under mina år som marodör så har detta nog hänt i alla fall ett 20-tal gånger. Varje gång har det varit ett kort men mycket trevligt SSB-QSO. Det har också hänt på CW men desto mera sällan.
Jag tror att det vanligen är så att den som ropar upp inte egentligen har för avsikt att stöta sig in i contestköret utan helt enkelt passar på att köra mig för mitt prefix' skull eller för att rätt och slätt få en rapport som inte är fivenine.
Om du kör ett vanligt CQ under en contest så måste du räkna med att det finns rötägg som passar på. Precis som Nino IT9RYH passar på med sitt. Han gör ju inte fel, men han släpper brakskitar på restaurangen (vilket inte är förbjudet) och det retar resten av världens operatörer. Likadant blir det när man försöker vara "vanlig" på alla platser i vårt samhälle där det sker en ovanlig aktivitet. Deltar man inte i aktiviteten så får man helt enkelt räkna med att är högst sannolikt att det dyker upp ett rötägg som har som enda önskan att krångla till livet för en. Kanske därför att han ser ett svagt offer som måste nedgöras och förklenas därför att han själv deltar men inte offret. Människor är grymma, små som stora om än i sällsynta fall.
Det är viktigt att tänka sig in i hur en normal och vänlig contestoperatör ser på aktiviteten. Han (hen?) är aldrig ett rötägg och upptäcker därför inte de som verkligen är det. Att man får stångas och knuffas med sina medtävlande är en helt annan sak. Det är en del av dynamiken och ger den svulstighet som höjer adrenalinet.
Därför kan man hävda att den som försöker sig på att köra ett slöQso också därmed sticker in sitt huvud i ett getingbo och måste räkna med att minst en geting sticker. Varför man stuckit in huvudet just där är en helt annan fråga som möjligen en erfaren psykolog kan förklara.
1971 blev jag radioamatör. Jag blev fruktansvärt f-b när det var "test". Utom när det var NAC på 2m. Då var det fest. Alla var glada. Jag med. Men på kortvågen? Ugh!
25 år senare upptäcker jag spänningen i contesting på kortvåg. En kovändning, på något vis. Det är lustigt hur man kan ändra sig när man kommer till klarhet och insikt, eller hur?
Rötäggen finns överallt. De märks bara inte förrän man lockar fram dem. Det gör man frivilligt. Precis som när man muckar bråk med en berusad, påtänd eller testosteronstinn hobbyboxare.
 
VJX de 0O

Jamen, oavsett vilket, det betyder väl för sjutton inte att ALLA contesters beter sig så, eller hur ?

Det finns även contesthatare som lägger bärvåg, spottar fel på cluster, svarar med fejkat call på
anrop, lägger ut musik etc.

Bara en så enkel sak som tonen här på forumet mellan contesters vs. contesthatare, "Gemytligt, minst sagt..."

------------------
Tillägg: Du hann precis före Bengt FUD ;)

Vad gäller Nino så är hans utsändningar av musik inte lagliga på något som helst sätt, inte heller hans
sätt att köra över den stackare som råkar köra ett qso på "hans" frekvens. Det är ytterst medvetna stör-
sändningar vilket inte ens är lagligt i Italien trots att det mesta annat verkar vara det där nere... :(
 
Last edited:
O de FUD
Precis som DX-jägarna när så snart en DXpedition aktiveras.
Alla människor är inte väluppfostrade. Det ser vi i dagspressen var och varannan dag. Uschligt är det, men det är inga djur utan människor och alla har ju rätt att existera. Vi som dömmer dem då? Är vi kompetenta att göra det? Lever vi efter "reglerna".
Jag hävdar att det finns ingen (ingen!) människa som inte brutit mot minst ett av de tio budorden! Ingen alls. Tio fruktansvärt enkla regler att leva efter men icke då, ingen klarar det. Därför har vi lagboken eller rättare lagens författningssamling. Det är ju för stora kryphål i "de tio" så männskligheten måste täppa till "hålen".
Vi kan inte förvänta oss att det på banden ska fungera precis som vi själva vill. Eller ens så som det borde enligt gentlemannaprincipen. Det finns rötägg överallt.

------
Ditt tillägg Christian.
Mja, myndigheterna där nere har kontakt med Nino. Lyssna noga på hur han bär sig åt. Om inte han hör någon som ligger på hans "kanal" så kör han där. Javisst är han besvärlig, minst sagt, men samtidigt är han licensierad och han uppträder korrekt ända tills någon regelrätt bråkar med honom.

Vi hade i SM6 för en massa år sedan en amatör som ägnade sitt liv åt även ett annat intresse jämte amatörradio. Han ville alltid tala om det på radio. Det resulterade så småningom i att han blev "tunad" och störd på olika vis. Jag ropade upp honom en gång för att prata om just det ämnet eftersom jag blev lite nyfiken (på ett uppfostrat vis) men han gick igen som en mussla eftersom han inte kände mig.
 
Last edited:
Det finns rötägg överallt.

Jo, det var andemeningen i mitt inlägg samt att man inte med detta kan dra
slutsatsen att alla contesters beter sig så, inte ens en bråkdel av contestkörarna
mig veterligen. Och då kör jag personligen en hel del contest när andan faller på.

Det blir ju "alla över en kam" -principen, vilket jag ogillar skarpt !

-------
Oavsett om Nino behöver provokationer eller inte (oftast räcker det med qso på
frekvensen) så är det inte hans "kanal", alla har rätt att köra där. Att han sedan
som resultat kör musik OCH en mix där han spelar upp delar av andra qso:n
där han inte deltagit själv är olagligt oavsett hur man ser på saken.

Ledsen för lite OT, men detta är också sorgligt på lördagar.
Söndagar med för den delen....
 
Last edited:
Det finns paralleller mellan testfanatikerna och sportfånarna.
Sportfånarna har tagit över P4 nästan helt, kvällstid och helger.
Testfanatikerna dominerar amatörbanden på helgerna.
Bägge grupperna tycker att de har företräde framför alla andra.
 
VJX de FUD
Jag dristar mig till att hålla med dig om det du beskrivit. De som försöker sig på ett regelrätt CQ är utsatta. Bland contestoperatörerna finns det rötägg

När man upplevt utsattheten och frustrationen så utmynnar det självklart i en allmän hållning mot den gruppen av människor som rötägget representerar. Då är det oerhört viktigt att man tänker på att det är alltid de tomma burkarna som skramlar mest, inte sant?
Mats RM2D är en vänlig och skicklig operatör som naturligtvis inte själv skulle ens kunna komma på tanken att uppträda på det viset som rötäggen gör. Inte jag heller.
Att man får stångas och knuffas med sina medtävlande är en helt annan sak. Det är en del av dynamiken och ger den svulstighet som höjer adrenalinet.
Absolut, jag har aldrig sagt att alla contestoperatörer beter sig så, men tydligen tillräckligt många för att andra användare ska känna att dom är portade från banden varje gång det är test.
Jag vet att RM2D är aktiv testkörare och att han förmodligen är rätt duktig på det.

Därför kan man hävda att den som försöker sig på att köra ett slöQso också därmed sticker in sitt huvud i ett getingbo och måste räkna med att minst en geting sticker. Varför man stuckit in huvudet just där är en helt annan fråga som möjligen en erfaren psykolog kan förklara.

Rötäggen finns överallt. De märks bara inte förrän man lockar fram dem. Det gör man frivilligt. Precis som när man muckar bråk med en berusad, påtänd eller testosteronstinn hobbyboxare.

Fast här påstår ju contestivrarna att det minsann går hur bra som helst att köra "slö-qso" mitt i en brinnande test, trots att det är ett getingbo med "testosterostinna berusade och påtända hobbyboxare" i bildlig mening.

Att det sedan går ocivilicerat till även i DX-piles är en annan sak, dom upptar ju inte hela band.
Dom kan man ju undvika, en test tar hela band i anspråk, hela helger.
 
Fast här påstår ju contestivrarna att det minsann går hur bra som helst att köra "slö-qso" mitt i en brinnande test, trots att det är ett getingbo med "testosterostinna berusade och påtända hobbyboxare" i bildlig mening.

Att det sedan går ocivilicerat till även i DX-piles är en annan sak, dom upptar ju inte hela band.
Dom kan man ju undvika, en test tar hela band i anspråk, hela helger.

Contestivrare är vi allihop som ägnar oss åt den här aktiviteten. Vare sig vi kör VHF eller KV. Jag kan inte ställa mig bakom åsikten att det går utmärkt att köra slöQso under en stor internationell contest. Det är nog bara något man säger därför att man vill förminska trängselproblematiken och försvara contestaktiviteten.
Däremot, under en mindre contest som exempelvis SAC så skulle det nog kunna tänkas gå utmärkt. Under CQWW? Njet!

DXpeditionerna kan ofta ta upp en oerhörd plats på bandet. De som ropar på expeditionen flyttar sig i frekvens hipp som happ och sprider ut sig utan att lyssna på sin TX QRG. En contestoperatör lyssnar alltid där han sänder. Att sprida ut sig mot en DXpeditions QSX utan att vare sig lyssna eller ta hänsyn till andra som kanske kör QSO på frekvensen 10-20 kHz högre upp, det är synnerligen vedervärdigt. Jag kan inte på något som helst vis försvara den typen av beteende. Det om något är att uppföra sig som en skrikande supporter och marodör.
I contesting uppför mig man sig bättre än så. Gentemot sina gelikar alltså. Mot slö-Qso kan det ju förstås rötäggas, så att säga. Precis som de som råkar missa trycka på SPLIT vid DX-jakt, för att nu inte tala om hur "poliserna" uppför sig och, icke desto mindre, de som bråkar med poliserna. Nej, det är pyton och glädjen att ägna sig åt sådant är sedan länge borta. Det är samma fivenine där som i contesting, så skillnaden är obefintlig vad gäller slö-Qso'ets sköna faciliteter.
Återigen blir slutresultatet av kontemplationen att det råder kaos och ouppfostran i en närmast oändlig grad. Om man gör det ena eller andra så blir man åthutad om man inte "rättar sig in i ledet". Precis som med allting annat i livet. Den som aldrig lärt sig att uppföra sig kommer heller aldrig att sluta bära sig åt som en tok. Vi andra människor får med gott hjärta ägna oss åt att skratta eller gråta, vilket vi nu väljer.
 
Back
Top