Sorgligt en lördag

Återigen blir slutresultatet av kontemplationen att det råder kaos och ouppfostran i en närmast oändlig grad. Om man gör det ena eller andra så blir man åthutad om man inte "rättar sig in i ledet". Precis som med allting annat i livet. Den som aldrig lärt sig att uppföra sig kommer heller aldrig att sluta bära sig åt som en tok. Vi andra människor får med gott hjärta ägna oss åt att skratta eller gråta, vilket vi nu väljer.

Nåväl, hur rättar jag enklast in mig i ledet då? Slutar köra radio på helgerna? Eller är det någon annan som ska rätta in sig i ledet?

Om ledet består av tokar, ska då dom som är friska börja bete sig som tokar?

Är det bättre att alla beter sig lika illa, än att några beter sig bättre och sticker ut?

Är det jag som bär mig åt som ett tok när jag försöker använda banden till annat än contest, eller är det contestoperatörerna som bär sig åt som tokar som kör över alla andra?
 
Det är svårt att säga vad som passar den enskilde amatören bäst.
I allt här i livet då man stöter på patrull av något slag så finns det alltid minst två metoder.
Ungefär som att ta sig igenom en vägg:
Alt 1 - Det arbetsamma sättet, med verktyg och tankemöda. Det tar lång tid.
Alt 2 - Att stånga sig igenom. Det går mycket fortare, men det blir väldigt blodigt.
Båda alternativen röner framgång.

Skämt åsido så är det ett problem som anfäktat radioamatörerna alltsedan 1920-talet. I tidningen CQ fanns för, tror jag, tre år sedan en liten artikel som W2VU (chefredaktören) skrev där han berättade att det första klagomålet på contesting på amatörradiobanden inkom skriftligen från en Österrikisk radioamatör daterat 1926.
Från början var contesting ett sätt att aktivera kortvågsbanden över huvudtaget. Precis som vi idag aktiverar VHF och uppåt med tester där. Någon som skulle kunna tänka sig att klaga på dem? Trodde inte det, nej. På de banden är vi jätteglada när det är contest! Annars hörs ju inte ett pip.
På kortvågen hörs många pip i dagens läge.
Om det inte blivit förändring sedan 1920-talet, hur ska man då kunna tänka sig att det skulle gå att ändra nu?
Det får mig osvikligt att tänka på politiken och hur några fanbärare säger sig ha alla med sig medan massmedia långt senare med stora rubriker spetsar orden mot samma grupp av människor.

VJX, varför inte försöka vara med och köra contest. Det kan ju råka sig så att det faller dig i smaken. Själv var jag väldig motståndare, precis som så många andra, men det lät sig ändras. Miraklens tid är ännu ej förbi.

N1MM Logger Website | HomePage
för gratis programvara som dessutom är den mest avancerade som finns.
microHAM all for Contesting SO2R Digital Modes and Automation
för avancerade tekniska hjälpmedel. Eller om man vill programmera sin egen systemintelligens med PIC eller AVR.

Det är även en teknisk utmaning att ge sig i kast med. Inte bara att lära sig att bli en duktig marodör :)
 
VJX, varför inte försöka vara med och köra contest. Det kan ju råka sig så att det faller dig i smaken. Själv var jag väldig motståndare, precis som så många andra, men det lät sig ändras. Miraklens tid är ännu ej förbi.

Jag har kört contest, jag är inte alls någon rabiat contesthatare, det är bara det att det är för många och för ofta och för länge.
 
Ett tankeexperiment: Om man samlade ihop några tusen amatörer och körde "väder-temperatur-barometer-sjukjournal-snack" mitt under en stortest. Skulle denna grupp då ses som sabotörer?
Med lite organisation skulle man nog lyckas "blockera" ett helt band.
Jag ser inget problem med ett sådant experiment. Alla testkörare drabbas ju lika mycket så man förstör ju inte testen.
 
Ett tankeexperiment: Om man samlade ihop några tusen amatörer och körde "väder-temperatur-barometer-sjukjournal-snack" mitt under en stortest. Skulle denna grupp då ses som sabotörer?
Med lite organisation skulle man nog lyckas "blockera" ett helt band.
Jag ser inget problem med ett sådant experiment. Alla testkörare drabbas ju lika mycket så man förstör ju inte testen.
Ja det var ju verkligen ett moget och genomtänkt förslag, eller tanke experiment. Att dessutom -EQL skickar på Gilla tummen är ju ett verkligt lågvatten märke.

Om den här tråden har haft någon som helst seriositet, någon som helst legitimitet, något som helst trovärdighets kapital, ja då har den i alla fall i mina ögon totalt förbrukat detta med den här typen av inlägg.

/Johan

Ps. Ironi är svårt i skrift, var det menat så så föll det platt. Ironi och humor förstår jag mig på, idioti har jag svårare för. Inlägget ligger enligt min mening snarare i den senare kategorin än den första, ren och skär dumhet och idioti.
 
Last edited:
Varför medvetet störa en aktivitet som pågår och pågått i decennium efter decennium?
Det är ett medvetet sätt att skaffa sig ovänner. Det är också ett medvetet sätt att bära sig åt som en idiot, för att nu uttrycka sig på ren bonnsvenska.
Contestoperatörerna gör detsamma som de gjort alltid. Rötäggen bortser vi ifrån i detta. De finns jämt och överallt.
Inte ska vi väl uppmuntra trafikanterna att köra konstant på vänster sida när de tycker att det är för långa köer? Eller?
 
Orealistiskt förstås, men ändå. Visst är det en intressant tankehypotes! Nu tillhör inte jag falangen contesthatare och vad jag tror, inte EQL heller. Jag tycker nog att TJC sätter fingret i ögat på problematiken. Om vi för ett ögonblick tänker oss att detta vore genomförbart, vad är det då som säger att det ena har större berättigande än det andra? ;)

/Lasse
 
Tycker vissa förslag liknar dåren Ninos vresiga attityd att "jag har minsann rätt att störa vilken DX-expedition som helst på min frekvens 14195".

Dialog verkar vara contestfiendernas signum....

"Konstruktiva" lösningar på gång från SM... Ska vi skämmas kollektivt som svenskar för vad vissa SM planerar (och vissa applåderar)? Likt italienare skäms för IT9RYH

Nog dags att avrunda denna tråd innan det slutar med ännu mer "mogna" förslag, eller vad tycker ni?

Kanske vi ska dela ut vinkelslipar till contesthatare så de kan gå ut och klippa stag och master hos contestare???

73 de LRR
 
Last edited:
Inte ska vi väl uppmuntra trafikanterna att köra konstant på vänster sida när de tycker att det är för långa köer? Eller?

Nä, inte så men visst borde alla ha samma möjlighet att nyttja och trafikera vägen, med den begränsningen att utryckningsfordon har företräde då... ;)
 
Det torde inte vara svårt att inse att TJC inte lägger ett FÖRSLAG utan utmanar med ett TANKEEXPERIMENT! Eller hur?
 
Det torde inte vara svårt att inse att TJC inte lägger ett FÖRSLAG utan utmanar med ett TANKEEXPERIMENT! Eller hur?

Och syftet med experimentet? Jag ser det då inte? Hela diskussionen håller på att spåra ur totalt.

Jag har så svårt att folk saknar operatörsteknik och inte kan köra vanliga QSO om det är contest på banden. Jag lyckas ALLTID med det i de då jag inte deltar i tester. Tror inte jag är så mycket bättre än andra, men möjligen att jag inte är så låst till att "det funkar inte köra vanliga QSO då det är contesthelg".

Kör radio (contest eller icke-contest) och kverulera mindre!

73 de LRR, Mats
 
Kanske vi ska dela ut vinkelslipar till contesthatare så de kan gå ut och klippa stag och master hos contestare???

73 de LRR

Hrm...jag tror en webshop hängiven vinkelslipar torde ge avkastning.
Under förutsättning att inte Jula är billigare. Det är ju också ett Västgöta-företag.
 
Åter igen, jag försvarar varken den ena eller andra sidan och hatar inte allt vad Contest heter men har lite svårt att ta till mig att det inte ska gå att ifrågasätta rimligheten i att en intressegrupp ska ha ett företräde som inte kan ifrågasättas! Det uppfattar jag som syftet med tankeexperimentet..

Kverulera mindre - diskutera mera! Och inte minst - kör radio!

73/Lasse
 
TJC lyckades formulera den moderna amatörradions innehåll i sitt tankeexperiment på ett utomförträffligt träffande sätt. Dessutom med en ironisk överton möjligtvis med en smula splatter i diskussionen som störde BYC och FUD så att de nästan tappade koncepterna.

Faktum är att just den typen av trafik TJC beskriver är den som vi hör varje dag på 80 m bandet. Möjligtvis med ett inslag av 5NN TU när det börjar skymma fram på eftermiddagen och bandet öppnar upp för DX.

Allvarligt talat boys, inte är väl oförargliga tankeexperiment så himla farliga så att ni behöver gå upp i limningarna och börja självsvänga?
 
Tankeexperiment är mycket bra! Det skulle jag nog tro att alla håller med om. Det finns dock en allvarlig sak med dem. Det finns människor som tror sig ha fått ett uppdrag. När man frågar en politiker en sak, vad som helst, så kan han uppfatta det som ett uppdrag. Det är ju faktiskt en frågeställning. Tänk noga igenom detta.
Vi är bara ett litet fåtal som diskuterar här men det kan ju finnas en eller annan som redan i skrivande stund vänt sig bort från detta forum och redan börjat stämma av sitt slutsteg....;)
 
LRR skrev; "Jag har så svårt att folk saknar operatörsteknik och inte kan köra vanliga QSO om det är contest på banden. Jag lyckas ALLTID med det i de då jag inte deltar i tester."
----

Jag tycker faktiskt inte du tänkt igenom det du påstår Mats. Därför får du nu lite mothugg från Skåne.

Men jo, ja, visst kan man köra s k vanliga QSO även när det är contest. Under förutsättning att det finns några motstationer som vill trängas med contestgänget och som inte bryr sig om lite QRM i kanten eller om frekvensen blir stulen. Finns det några sådana? För min egen del så undviker jag gärna contesthelgerna av den enkla anledningen att det inte är tillräckligt trivsamt och rogivande att köra längre förbindelser med ett verkligt innehåll som ligger långt utöver 599 goddag och adjö. Hux flux så kommer någon frekvenstjuv och ropar CQ contest och då jag ofta kör QRP så finns inget att göra.

Kanske samma sak som att vi som uppskattar naturen inte gärna stannar på motorvägen i rusningstid och fikar på medhavd rutig filt i väggrenen. Nej fy för den lede, för sådana mysiga ändamål passar grusvägarna i skogen bättre, de dagar det inte pågår nåt rally. Eller vad?
 
Det blev visst lite blandade reaktioner på mitt tankeexperiment. Antagligen beroende på att brusnivån är lite hög just nu.
Teoretiskt har trastuggare, contestare och DX-are samma rätt till hela frekvensbanden hela tiden (Det var just det jag ville pålysa).
Av praktiska skäl blir det ju en naturlig uppdelning av frekvensutrymmet och tiden.
Är uppdelningen rättvis?
Det var väl det som denna tråden handlade om?
Som -LRR skriver så är inte banden abonnerade bara för att det är test. Det är fullt möjligt att genomföra QSO:n ändå.
Sedan kan man ju undra hur mycket t.ex. QRP-frekvenserna respekteras under en test.

Själv är jag nog mer åt contesthållet än åt "Jämföra termometerhållet".
 
Bengt,

Jag har både "tänkt till" och refererar till verkligheten i min logg.

Det finns ALLTID stationer som även mitt under en het CQWW kör vanliga QSO. Det finns flera kategorier sådana stationer:

1. De som inte alls är med i testen
2. De som är med i testen för husbehov, men som inte störs av ett par vanliga QSO som avkoppling i teststressen.

Då jag inte satsar 100% i tester blandar jag gärna test-QSO med vanliga QSO. Inga som helst problem. Jag vet var mitt 250 Hz filter finns...

Så svaret på ditt påstående att "jag inte tänkt till" är att jag ENKELT finner motstationer under till och med CQWW... man behöver inte ropa speciellt länge.

Det finns sådana som Du beskriver - dvs som skyr banden helt under contesthelger, men jag lovar att det finns tillräckligt med motstationer för att testa om mitt tankeexperiment funkar eller ej... Om en vecka får ni alla chans. CQWW CW!!! Yippie!

73 de LRR, Mats
 
Sedan kan man ju undra hur mycket t.ex. QRP-frekvenserna respekteras under en test. .

En bra synpunkt.

QRP-frekvenserna blir tyvärr överkörda ofta under tester.

Personligen fredar jag dem ALLTID om jag inte kör QRP. Utan undantag.

Många svenska conteststationer brukar jag ofta återfinna runt 14060 och 21060... Det är olyckligt och SM är faktiskt överrepresenterat som QRP frekvensanvändare under tester....

73 de Mats LRR
 
Vanliga QSO och QRP under CQWW?

Där skulle jag rekommendera att vänta med QRP-QSO till annan helg...

Nyckeln till lyckosamma ragchew-QSO under contesthelger heter:

1. Undvik första 50 kHz
2. Kör 100W eller mer
3. Använd CW-filter, MEN var vaksam på stationer som frågar QRL? 0.5 kHz från din frekvens och bryt alla tendenser till frekvensstöld DIREKT

Det sista är något som contesters är synnerligen bra på... En duktig contester har oerhört bra koll på vad som händer uppåt och nedåt i frekvens. Vissa contestare har som mindre trevligt tricks att sakta glida in mot andras frekvenser. Om man är naiv och blåögd i sådana situationer tappar man sin frekvens direkt. Sådan koll saknar ragchewers till 99% och helt plötsligt överraskas de av QRM och att "frekvensen själs". Se till att vara en BRA operatör om du vill hålla rent runt din centerfrekvens.

Icke-contesters har mycket att lära av contesters, även om de inte tror det...

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Back
Top