Sorgligt en lördag

Ja det är svårt med demokrati.
Vi kan väl också titta på 365 dagar om året och tänka oss att varje helg är fylld av marodörer. Det betyder att 52*2 dagar är det kaos med de enligt din beräkning 10 procenten. De övriga 90 %, fortfarande enligt din uppskattning, vållar sitt eget kaos (i mån att de alls är igång) under de övriga 261 dagarna. Det betyder att cirka 72% av året är marodörfritt. Om vi dristar oss till att sätta in detta i en relation så kommer vi sålunda fram till att dina 90% har 72% av tiden till sig och de 10% har 28% till sig. Demokratin får därmed en ljusare innebörd för var och en.
Till detta kan vi dessutom föra fram att många av dessa helger är det endast 50% beläggning av marodörer eftersom endast ett dygn är upplåtet till aktuellt kaos.
Utan att ha gjort källforskning i saken kan det tänkas att de 28% med kaos närmar sig 18-20% vilket kan rendera till att de 90 procenten håller sig med runt 80% av årets dagar till sitt.
Inte så himla pjoskigt ändå, som vi säger i den här landsändan, där slaget om Sverige en gång stod :)
Om vi ska försvara våra band genom att aktivera dem så skulle nog inte jag förespråka en vidare debatt i detta.
Idrotten håller sig med stora resurser och är mycket svårantastliga. Mycket stora samhälleliga resurser ställs i anspråk tid som annan. Detta är en likartad demokratisk svårighet för den del av befolkningen som inte är hängivna detta eller ens lagda för sådana ting.
 
Ja det är svårt med demokrati.

Ja, visst är det, men även om vi räknar på ditt sätt så är 100% av HELGERNA upptagna av dom 10%

Vi kan väl bestämma att contest endast får förekomma onsdagar och torsdagar då, och köra vidare med samma fördelning?
 
Edit: Är man contesthatare för att man tycker att det är för många contests?
Även om man älskar contests kan man väl tycka att det är för många?

Klart man inte är contesthatare om man tycker det är för många. Hatar gör man då man totalt (eller nästan totalt) vill göra banden ännu mer tysta och intetsägande alla helger (eller nästan).

Vi löser inte att det finns för många contest i detta forum dock, Diskussionen måste föras inom ramen för IARU.

Skandinavien kommer inte bli den första region som tar bort sin regionala contest (SAC) även om vissa tror det skulle innebära en förbättring.

Utan internationell koordinering hade SAC-helgerna då fyllts med en ny contest, tro mig...

73 de LRR, Mats
 
Ja, visst är det, men även om vi räknar på ditt sätt så är 100% av HELGERNA upptagna av dom 10%

Vi kan väl bestämma att contest endast får förekomma onsdagar och torsdagar då, och köra vidare med samma fördelning?

SM3CER Contest Calendar redovisar mängder av contest som man inte ens lyckas höra.... än mindre bli störd av.

Den som hade svårt att finna utrymme ens på 10, 15, 20, 40 och 80 meter under föregående helg då OM-OK Contest gick, borde nog ifrågasätta om han eller hon hitta VFO-ratten, 500 eller 250 Hz-filtret eller bandomkopplaren,

Ibland blir det nästan patetiskt då contesthatare önskar helt fria band,,,

Vad blir nästa målgrupp för trakasseriet efter det att contestare förpassats från banden? Tyskar, ryssar, amerikaner eller japaner... för att de är för många? Eller våra finska bröder därför vi tycker deras tungomål är för svårt att förstå?

Ni inser snart att det hela blir absurd om man ska välja vilka som har mer rätt att finnas i etern,

Av de som skriker högst brukar jag höra minst i etern... och jag lovar - jag kör ganska rejält mycket radio och har god koll på vilka som finns på banden från SM.

Det handlar om att enas och det gör man med dialog - inte extremism.

Jo, det kanske finns för många contest, men att hävda att CQWW och ARRL endast har legitimitet är just extremism.

73 de LRR, Mats
 
SM3CER Contest Calendar redovisar mängder av contest som man inte ens lyckas höra.... än mindre bli störd av.

Den som hade svårt att finna utrymme ens på 10, 15, 20, 40 och 80 meter under föregående helg då OM-OK Contest gick, borde nog ifrågasätta om han eller hon hitta VFO-ratten, 500 eller 250 Hz-filtret eller bandomkopplaren,

Ibland blir det nästan patetiskt då contesthatare önskar helt fria band,,,

Vad blir nästa målgrupp för trakasseriet efter det att contestare förpassats från banden? Tyskar, ryssar, amerikaner eller japaner... för att de är för många? Eller våra finska bröder därför vi tycker deras tungomål är för svårt att förstå?

Ni inser snart att det hela blir absurd om man ska välja vilka som har mer rätt att finnas i etern,

Av de som skriker högst brukar jag höra minst i etern... och jag lovar - jag kör ganska rejält mycket radio och har god koll på vilka som finns på banden från SM.

Det handlar om att enas och det gör man med dialog - inte extremism.

Jo, det kanske finns för många contest, men att hävda att CQWW och ARRL endast har legitimitet är just extremism.

73 de LRR, Mats

Jo men faktum är att det stora flertalet "contesthatare" knappast har läst contestkalendern, dom har lyssnat på banden och tycker ändå att det är för många contests.

Sen även om jag är en "contesthatare" enligt dig så har jag aldrig krävt helt fria band.

Slutligen kommer du in och svammlar om att trakassera/förbjuda olika nationaliteter?
 
Slutligen kommer du in och svammlar om att trakassera/förbjuda olika nationaliteter?

Syftet med det du kallar "svammel om nationaliteter" är att påvisa det absurda i den diskussion som för närvarande förs.

Om Ni contesthatare vill ha en dialog med contestvärlden (vilken jag känner mig som en medlem i) gäller det att saklighet och inte emotioner framförs.

Med den retorik som ni motståndare till contest har i denna tråd, kommer aldrig något positivt ut. För att de två lägren ska kunna enas krävs höjd i diskussionen och inte trams.

Min parallell till olika nationaliteter är högst relevant. Vad ger er rätten till att klanka ner på en intressegrupp men inte på nationaliteter?

Det finns ingen skillnad mellan att klaga på contesters generellt eller att klaga på tyskar, svenskar eller ryssar.

Om jag var svensk skulle jag hävda att det är stört omöjligt att hitta en lucka i den ryska muren mellan 3600-3700 kvällstid... Varför förs inte den debatten?

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Jo men faktum är att det stora flertalet "contesthatare" knappast har läst contestkalendern, dom har lyssnat på banden och tycker ändå att det är för många contests.

Om man hatar contest behöver man inte läsa conteskalendern.

Man hatar reflexmässigt ALL tendens till contest och det spelar ingen roll om det är varje helg eller en helg i månaden. Retoriken kommer ändå fram så länge det finns folk som kör contest.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Men då provar vi med en contest helg i månaden då så ser vi om inte klagomålen minskar.

För faktum är att det är för många, det var det hela frågan handlade om från början.

Eller ännu bättre, onsdagar och torsdagar, för visst är det väl så att dom 10% kan kompromissa dom också?
 
Du verkar inte förstå fortfarande att frågan inte löses i ankdammen...

Men om det finns konstruktiv vilja till dialog från två sidor, kan vi i Sverige föra ett realistiskt förslag vidare till NRAU och sedan till IARU,.. Utan den gången kommer allt stanna på detta forum.

Men det krävs två för att dansa tango...

Så vi väntar nog ett par år till tills dess att Ni är mogna till konstruktiv debatt och inte utopisk och naiv ensidig pajkastning.

Återkom då så kan vi se om vi kan snickra ihop ett bra förslag. Innan dess tror jag att vi får acceptera sandlådenivån på diskussionen.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Ett konstruktivt förslag är att dom 10% som ägnar sig åt contest får göra det 10% av helgerna och 10% av vardagarna.

Vad är ditt konstruktiva förslag?
 
Ok VJX.

Så, då är det alltså din egentliga uppfattning att de som kör contest skall bort från banden
om du helst fick din vilja igenom eller ?

Det vore ju kanon med tomma och tysta band så du kan köra just ditt QSO var som helst utan
konkurrens eller störningar. Kanske du också tillhör den kategorin som anser att en repeater
helst också skall vara tyst, vad vet jag ? (Det finns sådana, rätt många, i SM0 faktiskt).

All aktivitet förutom geriatriringarna på morgonkvisten är av ondo, förutom när just du bestämmer
dig för att köra ett qso. Då skall det finnas en motstation som svarar genast och som går fram
till dig med klockrent ljud och helt utan störningar.

Men vänta, vid närmare eftertanke, då är ju Skype eller vanlig telefon perfekt för dig !

Var lite ödmjuk nu och inse att det finns fler än ett intresse inom vår hobby. Just det, hobby!

Bygga eget, köra contest, månstuds, digitalt, foni, cw, etc etc etc

Släpp sargen och kom in i matchen, hihi ! :)

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Last edited:
10% är AOM:s uppskattning. Den uppskattningen delar jag inte. Endast i en test, CQWW. inkommer 10.000 loggar. Detta är anropssignaler och antalet är betydligt större beroende på att även Multi Single, Multi 2 och Multi Multi stationer deltar. Min uppskattning är att minst 50,000 olika anropssignaler återfinns i alla världens contestloggar. Om AOM:s uppskattning att 200.000 radioamatörer är aktiva på HF stämmer, så skulle detta innebära att 25% kör contest till och från.

Nu tror jag dock att 200.000 kortvågsamatörer är en överdrift. Vi kan anta att det är kanske 100.000 som kör kortvåg någon gång per år.

Alltså haltar slutsatsen att 10% kör contest vid något tillfälle. Verkligheten ligger sannolikt mellan 25 - 33%.

Om du inte fattar bättre så har du i undertecknad ett gyllene halmstrå att konstruktivt diskutera med en contester som är beredd till kompromiss. Om du bränner den möjligheten finns betydligt fler kompromisslösa contesters... Försök du med dem i stället :)

Utan kompromiss (och då menar jag inte ditt orealistiska förslag ovan) kommer du inte nå en millimeter i din önskan att minska contesteländet... Det är inte du som har nyckeln till lösningen. Den finns i samförståndets anda och den saknar du!

LRR
 
Last edited:
Jag var full av kompromissvilja när tråden började.

Var är kompromisserna från andra sidan?

Okej om jag erkänner den något optimistiska siffran på 33% och säger att jag går med på test 33% av helgerna då?

Jag har inte sett något annat än att contest folket tycker att dom hat rätt att ockupera banden alla helger på året, inte en enda har erkänt att det kanske är onödig många tester ens, dom vill inte ha någon förändring alls...
 
VJX de LRR

Den 4 november skrev jag:

1. Det finns för mycket olika tester på banden idag och trenden är inte positiv - nya tillkommer utan att gamla försvinner.

Om du ska kommentera ska du också läsa allt och inte selektivt välja det du önskar.

LRR
 
VJX de LRR

Den 4 november skrev jag:

1. Det finns för mycket olika tester på banden idag och trenden är inte positiv - nya tillkommer utan att gamla försvinner.

Om du ska kommentera ska du också läsa allt och inte selektivt välja det du önskar.

LRR
Jag erkänner glatt att jag missat ditt inlägg, och det var ju inte bra, för där framförde ju du ungefär samma ståndpunkt som jag, det är för många och nya tillkommer ändå...

Städades det upp i eländet så kanske det skulle funka att köra test varannan helg till och med...
 
Contests borde coordineras world wide. Om någon vill starta en ny ska det bifogas en motivering som visar att den fyller en funktion som ingen annan gör. Sedan omprövning av befintliga tester var 5:e år kanske? Alla kan och ska inte ha en egen.
 
Alldeles oavsett procentsatser ar förmodligen det stora problemet att nå konsensus "world wide" i denna fråga. Jag menar, alla nationaliteter kommer självklart att slåss för sina egna testers berättigande. De flesta av oss som kör contest i skandinavien, mer eller mindre frekvent, skulle säkert acceptera och välkomna färre antal tester. Bara SAC får vara ifred... ;-) En hypotes är då att så tänker de flesta om "sina" tester.

Men någonstans måste man ju börja och att debattera frågan är en god början! Att bearbeta IARU är en naturlig fortsättning. Fast utan att vara överdrivet pessimistisk tror jag ändå att det kräver en massiv insats och stor uthållighet för att nå resultat.

73/Lasse
 
Jag har idag tagit fasta vid den allmänna inställningen till tävlingar.
På förmiddagen ringde jag till den lokala tidningen som går ut över hela f d Västergötland.
Jag bad att få säga upp min prenumeration jag haft i snart 30 år.
Inte helt oväntat fick jag frågan: varför?
Mitt svar var enkelt. Det är för mycket sport i tidningen. Jag orkar inte titta på de sidorna.
Detta är inte på skoj utan faktiskt genomfört.
Tack alla ni som hjälpt mig få upp ögonen för denna smörja som kallas idrott och sport!
 
Ja det var ju ett klokt val av dig FUD, då är set ju ändå lättare att bläddra förbi ett par sidor än att bläddra förbi lördag och söndag.

Speciellt för oss som fortfarande arbetar på veckorna.
 
Jag erkänner glatt att jag missat ditt inlägg, och det var ju inte bra, för där framförde ju du ungefär samma ståndpunkt som jag, det är för många och nya tillkommer ändå...

Städades det upp i eländet så kanske det skulle funka att köra test varannan helg till och med...

Du ser, vi är inte så långt ifrån varandra trots allt...

Vi får fundera på hur man bäst skapar en form av global harmonisering och koordinering.

Får fundera på det ett slag och återkommer efter CQWW och XV2LRR-aktivitet.

73 de LRR Mats
 
Back
Top