Sorgligt en lördag

Jag tror inte man behöver poliser. Nyckeln är att förmå tävlingsarrangörerna att skriva in fria segment i reglerna. Då blir det självreglerande.

/Roland
 
Last edited:
Som trådstartare får jag säga att tråden har spårat ur en aning, jag blev bara så besviken på att aldrig kunna köra ett vanligt QSO bara för att det är en test på bandet. Å andra sidan så går det inte heller så fort det öppnar - som det gjorde på 15 och 12m i dag - på ett band och går att köra långväga kontakter.

Då låter det precis som en test, CQ DE "Knäppgök" och svaret som den anropade får blir DE "Knäppgök" 599 TU...allt som allt tar det kanske 5 sekunder. "Knäppgöken" kan sedan kalla sig för DX-hunter eller något liknande och visa upp QSL-kort från alla världens hörn där vederbörande har haft "förbindelse" med ett exotiskt land!

Contestarna ska få ha sitt och de som gillar långväga förbindelser där de kan få bekräftat att deras antenner - köpemodell eller hembygge - fungerar är ok. Det är bara inte lika trevligt längre som det kunde vara förr, har jag blivit för gammal eller?
 
Jag håller med dig Bjarne att de flesta "semi-DX", som t ex USA på de högre banden, helt har anammat "contest style" och man får vara rätt ihärdig för att hitta någon som är med på lite vettigt informationsutbyte. I varje fall på CW.

/Lasse
 
Vad ska ingå i ett "lite vettigt informationsutbyte"? Vad bör ingå för att det ska uppfylla kravet på "tekniska undersökningar i rent personligt syfte"?
 
Ett minimum är namn, QTH, RST, utrustning och eventuellt väder. Det tar 3 minuter om båda ger samma info. Det är "fattigt" som det är, men det räcker för min tolkning som ett QSO. SAX/SOCWA kräver ju minst 10 minuter för att det "ska räknas". Det går lätt att fylla ett QSO med 10 minuter. När det blir mer än 30 minuter, då har man hittat en trevlig operatör att prata med.
 
Du är lite kul du -RNA! :) Egentligen är väl svaret lika självklart som din fråga är provokativ. Jag har inte heller nämnt något om att det behöver vara tekniskt innehåll för att anses vara "vettigt informationsutbyte", fast det kan vara exempel på ett sådant. Om det är ett vanligt QSO så överträffar i princip allt "5NN TU"!

/Lasse
 
Vad ska ingå i ett "lite vettigt informationsutbyte"? Vad bör ingå för att det ska uppfylla kravet på "tekniska undersökningar i rent personligt syfte"?

Om man t ex just byggt färdigt en ny liten TX man konstruerat så räcker det med 5nn för att uppfylla kriteriet. Det man konstruerat fungerar alltså.
 
Bengt, -FUD,
Det är inte ens nödvändigt att köra ett QSO om man bara vill verifiera funktionen. Fast jag åsyftar inte QSO i contest vs "vanliga QSO" och därmed blir väl min kommentar lika onödig som din! ;)
 
Last edited:
Min uppfattning är, oavsett contest eller inte, att 17m är det band där det oftast
blir längre QSO:n och att det befolkas till större delen av amatörer som är less på
de ovan beskrivna "59yxskaft" förbindelserna.

Mitt längsta på bandet QSO varade i dryga 2 timmar och innehöll allt från teknik till
släktforskning. Vi hade nämligen samma efternamn och förmodligen var vi släkt
på lååångt håll ;)

Så prova 17m nån helg, det är faktiskt rätt så kul ! :D

Nån fler som har testat 17m ?
 
Last edited:
Hej,

Jag kan hålla med om att 17m är ett roligt band att köra på! :)
För mig som kör mestadels digitala moder (PSK och RTTY) så är 17m ett bra alternativ när 20m och 15m är proppfulla av aktivitet.
Har kört många DX och för den delen en hel del Europa/Ryssland. Jag upplever bandet mycket lugnare och för min del tystare när det kommer till bakgrundsbrus vilket gör förutsättningarna lite bättre för att lyssna på svaga signaler.

Mvh

//Anders
 
Jag kommer också att prioritera antenner för 17m då det är mitt absoluta favorit band, förutom 6m då.

Jag tänker mig sätta upp beam för några band och någon flerbandstråd för övriga band.
80 och 160 klarar jag mig i princip utan.
 
FBJ startade denna tråden om Contest och skriver att när han tänkte testa sin nybyggda rörsändare på 40-metersbandet så omöjliggör detta p g a - just det en CONTEST.

I skrivande stund, eller rättare sagt när jag började skriva denna tråd kl 1630z, råkade jag ha mottagaren inställd på 3715 kHz.. Vad hör jag?
CQ CONTEST this is Sierra Papa...
Contest varje weekenda!

"Sorgligt en lördag" är nu inne på 3:dje sidan. Många har varit inne och delget sina synpunkter. Jag tolkar inläggen som att de flesta är emot allt vad contest heter.
RM2D står med en fot i "Contestträsket" och med andra foten kritiserar han vissa utövare av contest.

I ett inlägg där jag beklagade mig över att de högre banden (14 - 29-MHz) var upptagna av contest föreslog han att jag borde QSY till WARC-banden. Jag svarade då många av de motstationer jag har regelbundet sked med (W och PY) inte har "satsat" på WARC-banden. Skälen kan vara att äldre utrustningar saknar möjligheten till 18 och 24-MHz och många "fabriksbeamar" ej täcker dessa områden.
RM2D svarar då att det inte behövs riktantenner på WARC-banden. (En 3-elements beam med omkring 7-dBs gain gör ju lika mycket nytta antingen den är på 21 eller 18-MHz).

Jag tycker personligen att det borde räcka med två "stora" tävlingar varje år.

Förslag:
De här två tävlingarna anser jag skall bli kvar.
CQ World Wide två weekendar, CW och Phone.
ARRL två weekendar, CW och Phone.

Slopa alla mindre" nationella" contest som blockerar banden i stort sett lika mycket som de två ovanstående citerade tävlingarna.
Sverige bör föregå med gott exempel genom att upphöra med SAC-testen (tror att den heter så?).

Det jag skriver är helt min egen åsikt om contest. Jag inser att jag inte kan påverka opinionen, framförallt inte utanför Sverige. Samtidigt tror jag att jag har många som delar min åsikt. När jag läser tillbaka i denna tråd förefaller det mig som majoriteten definitivt är emot contest.
Tack för ordet.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
APQ de LRR

Idag hade jag julafton på 12 meter. Med min stackars vertikal (1/4 på 80 meter) hade jag en SÅDAN DX PILE på 12 meter att jag hade önskat en dämpsats i julklapp. Tramset om att man behöver yagi på WARC för att hävda sig är helt utan relevans.

Vilken contest hörde du idag? Jag har suttit på min ändalykta minst 12 timmar idag vid radion och lyssnat och kört på VARENDA band mellan 80 och 10 meter. Har inte hört många tillstymmelser till contest idag - i synnerhet inga polacker som ropat på engelska...

Så försök inte skapa hallucinationer med att vi haft mycket contest idag fredag eftermiddag. Kommande helg är ganska lugnt på contestfronten. Nästa helg litet LZ contest och helgen därefter ska du stänga av radion. Då är det CQWW CW och då ska jag ska inte ligga på sofflocket. PA på. QRQ CW, 59916 och allt är som det ska...

73 de LRR (RM2D), Mats
 
Last edited:
RM2D de APQ
Hade jag vetat att du inte trott på min observation att jag klart och tydligt hörde några polacker på SSB ropa CQ TEST hade jag spelat in det på en bandspelare. Jag har ikväll lyssnat extra noga runt den angivna frekvensen men ej kunnat höra någon Contest. Kanske SP-stationerna bara ville testa sin utrustning för kommande tävling. I så fall ber jag om ursäkt för missförstodd observation.

När det gäller riktantenner, beamar eller quadar, på WARC-banden, framförallt på 18 och 24-MHz, åstakommer + 7dB lika mycket förbättring vare sig det är på 18 eller 14-MHz. När man jagar sällsynta länder och DX-speditionerpå WARC-banden är min hemmagjorda log.periodiska antenn till mycket stor hjälp i konkurrensen. Det samma gäller ett nästan regelbundet sked med en W3:a som tyvärr saknar riktantenn på 18-MHz. Då är mina +dB till stor hjälp för QSOet.

Min åsikt att de tekniska kunskaperna hos många "contestarna" är dåliga har nu förstärkts!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
RM2D de APQ

SÅDAN DX PILE på 12 meter att jag hade önskat en dämpsats i julklapp. Tramset om att man behöver yagi på WARC för att hävda sig är helt utan relevans.


Att man skapar en enorm pile up på ett band behöver inte vara något bevis på att antennen avger en superstark signal. Min erfarenhet är att en sällsynt (attraktiv) signal betyder ALLT. De rapporter, 59, betyder i praktiken inget. Vem vill "förolämpa" motstationen vars QSL jag behöver för ett visst diplom! Troligen är du attraktiv med din ryska callsign. Antar att du pratar bra engelska och kan beskriva din situation bättre än många ryssar kan (på engelska). Dessutom är du kanske attraktiv på detta band eftersom jag inte kan erinra mig att jag hört en UA station på 24-MHz.

Att skapa en DX PILE på ett visst band under vissa omständigheter ÄR INGET BEVIS PÅ att antennen avger en stark signal.

Jag erinrar mig när jag jobbade som teknisk rådgivare åt ITU i Pacific. Ett av länderna jag besökte var Salomonöarna, Guadalcanal (ökännt under andra världskriget med stridigheter mellan amerikanare och japaner).
Jag ansökte om amatörradiotillstånd hos telemyndigheterna och fick signalen H44BL. Dagen efter var jag QRV från hotellrummet med en trådstump utslängd från fönstret till närmaste träd. Utan isolatorer!
Jag skapade en ENORM pile-up från främst JA, VK och W6. Fick nästan utan undantag 59. Rapporterna var naturligtvis minst sagt överdrivna! Efter 3 timmar var jag tvungen att gå QRT - XYL och barnen ville sova!
Dagen efter, vid ungefär samma tidpunkt och frekvens, låg det stationer och ropade på mig utan att jag tillkännagett min närvaro.
Nej, en pile-up behöver inte vara något bevis för att antenn eller övrig utrustning avger en bra signal.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Va? Håller ni fortfarande på med den här tråden? Sluta nu. Det finns ingen som äger etern. Sluta bråka med varann. Låt allting bara vara som det är, vettja. Pippi Långstrump hade en prickig häst. Det var aldrig någon som bråkade om det. Inte om apan heller.
 
Beträffande 12 och 17 meter så är det ju riktigt trevliga band, när de är öppna. Om ett par år är de ju mer eller mindre värdelösa.
Då behöver även "vanligt folk" 40 meter.
 
Men enligt SM6FUD skall vi stängas ute där för varje helg ska det vara Contest där .
Är det inte bättre de håller till på inter nät med det hela smörjan .
 
Back
Top