Spurioser på 10m-bandet, vad är det?

Jag kollade igen och nu lyckades BBC & CO överrösta Homepluggarna i köksradion, men störningsnivån var betydligt lägre än vad den varit tidigare (men fortfarande långt över S9 i min IC-735 med riktiga antenner). De två närmsta grannarna är bortresta. Kanske är det orsaken.
Köksradion har bara en högohmig antenningång med en kort tråd. Elnätet utgör "motvikt". Där är det ett envist knattrande numera :-(. Mer exotiska BC-stationer, som inte kröker S-meternålen utan bara är en bra bit över S9, dras med ett knattrande oljud även med mina riktiga antenner med "avkopplade" matarledningar anslutna till IC-735an. Mycket trist. "Marknadskrafterna" har stängt kortvågen.

/Roland
 
Ett allvarligt problem med Homeplug är att störnivån kan drastiskt öka beroende på vad man ansluter i samma vägguttag eller grendosa.
En apparats ingångsfilter med Y-kondensatorer kan koppla ut störningarna på skyddsjorden och då finns plötsligt störningarna i hela huset.
 
GLD kanske är kanske inne på något, att sakerna blivit sämre. Det är tyvärr alldeles för vanligt att saker åldras på ett sätt som innebär att det börjar störa. D-Link är väl inte kända för några kvalitetsprodukter direkt, i alla fall inte de för hemmabruk. Minns systerns Wlan/router/switch som avverkade x antal nätaggregat som vardera höll mindre än ett år.


Kondensatorerna inne i D-link switchen är av fabrikatet Taicon.
Läser man i databladet för dessa kondingar så står det att dom klarar 4000tim vid +105degC och max rippleström.
Kan inte tänka mig att kondingarna går så hårt, tempen är i alla fall långt under 105grader och det syns inga tecken på läckage eller högt tryck.

....men 4000tim är ju bara ett knappt halvår och routern är ju igång 24-7.

Systemklockan är på 25MHz
För övrigt är konstruktionen lite udda.
Matning sker med switchad vägg-bula på 5V och på ingången sitter ytterligare en buckomvandlare, lite onödigt kan man tycka.
Apparaten kan också bestyckas med diodlikriktare på ingången och då ska den matas med 9VAC.
 
Det var den externa nätdelen jag tänkte på. Har man kostat på "sin" apparat en acceptabel konstruktion, bra komponenter osv
så är det nätdelen som blir ofta(st?) det absolut billigaste som man kan hitta. "Det är ju bara en simpel nätdel, hur svårt kan det vara"
Jag har nog tappat räkningen på apparater som fått nytt liv med en ny nätdel. Vissa nätdelar har fått nytt liv med nya kondingar.
Man kan ju undra hur mycket som normala människor slänger i onödan. Och hur många apparater vars halvtrasiga nätdelar
stör ut mot elnätet pga kassa kondingar i väntan på att de ska ge upp fullständigt. Och om en dålig nätdel stör ut mot elnätet
så kommer det säkert en massa skräp ut på DC-sidan som via routern/switchen eller vad det nu är går vidare ut på nätverkskablarna.

En tidig Apple airport (som såg ut som en diskus) skiljde sig från mängden. Där hade Apple kostat på sig en hållbar nätdel (som
lämnade 12V DC) men snålat inne i själva trådlösburken där två skitelektrolyter gått sönder. Dessa satt i en DC/DC som gav några
lägre spänningar (förmodligen 3,3 och 5V) till sakerna där inne. Två nya kondingar=fungerade igen . Den varianten av Airport fick snabbt ett riktigt
dåligt rykte och kostade nog Apple en hel del både anseende och pengar. Nästa skandal var backuppenheten "Time Machine", kanske
var det kondingar där också som gick sönder?
 
Back
Top