SSA tillåter valfria signaler

SA0EZS

Well-Known Member
VIKTIGT:

Jag pratade med Therese på kansliet idag och måste tyvärr göra en 180 grader här. Det är förvisso SSAs intention att införa detta, men på grund av ett missförstånd erbjöds några amatörer valfria signaler innan det uppdagades att regeländringen inte gått igenom. I verkligheten har detta ännu inte godkänts av PTS, så SSA kommer inte börja tillämpa detta förrän det är klart och fått alla godkännanden som behövs. Mina ursäkter. Jag fick informationen från en amatör som fått välja en fri signal, men som sedan blev uppringd av SSA och informerad om att detta inte gäller ännu.

-------------------------

Tjena

Igår fick jag veta att SSA numera tillåter fria val av signaler. Det var SA0MBA, som just fått sin signal, som berättade detta för mig. Som ni säkert vet får nya amatörer just nu signaler enligt SA[0-7]C[A-Z][A-Z]. Alltså signaler där fjärde bokstaven börjar på C. Det är så långt de för närvarande hunnit i bokstavsserien.

Enligt Mathias (SA0MBA) kör de fortfarande efter bokstavsordning, men låter numera amatören välja fritt från hela SA-serien förutsatt att kombinationen är ledig.
 
Last edited:
Jag fick välja sista bokstaven.
Visst ville jag välja lite mer, men jag vart glad bara av att få certifikatet.
Att få välja sista bokstaven var en fin bonus.
 
Jag fick, i viss mån, välja sista bokstaven (A,B eller C). Det blev C som jag tyckte lät bäst. Det var 1989 och det var den alltid lika trevliga Margareta Persson som erbjöd mig detta val.
 
Jag fick, i viss mån, välja sista bokstaven (A,B eller C). Det blev C som jag tyckte lät bäst. Det var 1989 och det var den alltid lika trevliga Margareta Persson som erbjöd mig detta val.

Samma gällde 87 när jag tog certet. D.v.s. jag varken erbjöds eller efterfrågade att få välja, men jag vet de som fick välja mellan några call för att det skulle passa på CW eller med personlig information.
 
Sorry, jag missade att skriva det. Jag fick också välja sista bokstaven. Det nya som sagt är att hela den treställiga kombinationen i viss mån är valfri sedan 1 januari 2013.
 
Samma här, inte en chans att välja. För hade jag kunnat det hade jag valt bort K på slutet. Det funkar sådär på telegrafi.......
 
Spelar det egentligen någon roll om man får välja mellan tillgängliga signaler eller inte?

Man ska ju ändå köpa sig en par tre "contest-signaler" sedan, för den tilldelade med tre bokstäver går ju inte att använda om man kör mer än fem kontakter per dag.

Rekordet jag har sett är ett QSL-kort med en lista med contestsignaler och kryssrutor för varje.
 
Klart man ska ha en signal som fungerar- XQY, t ex är ju en rysare att få igenom i en highspeed pile-up. Men ett K i slutet kan vara spännande. Då lär man sej snabbt korrekt resp överdriven spacing mellan anropssignalen och K eller KN :)
 
Som nybliven T-amatör vart jag uppropad av LA1K på AU. Näää det va inte lätt. ;-)
LA1 ??? k
LA1K
qrz?
LA1K

Nästan som "Who's on first?"
73 Göran
 
Jag pratade med Therese på kansliet idag och måste tyvärr göra en 180 grader här. Det är förvisso SSAs intention att införa detta, men på grund av ett missförstånd erbjöds några amatörer valfria signaler innan det uppdagades att regeländringen inte gått igenom. I verkligheten har detta ännu inte godkänts av PTS, så SSA kommer inte börja tillämpa detta förrän det är klart och fått alla godkännanden som behövs. Mina ursäkter. Jag fick informationen från en amatör som fått välja en fri signal, men som sedan blev uppringd av SSA och informerad om att detta inte gäller ännu.
 
Klart man ska ha en signal som fungerar- XQY, t ex är ju en rysare att få igenom i en highspeed pile-up. Men ett K i slutet kan vara spännande. Då lär man sej snabbt korrekt resp överdriven spacing mellan anropssignalen och K eller KN :)

Suffixet IMI finns inte. Blir troligen inte utdelat heller. :D
 
I en signaldiskussion för några år sedan förekom en notorisk forumsabotör. Jag föreslog honom en personligt lämplig specialsignal: SH1T. Men den är nog ledig än....
 
Mathias, SA0MBA, gavs valmöjligheten att välja de tre sista figurerna i hans anropssignal (bland lediga signaler). Han valde då MBA eftersom det av en anledning är lätt för honom att komma ihåg just den signalen.

När hans signal dykt upp i SSA's callbook gav han sig ut och började sända och allt var frid och fröjd - tills Therese på SSA ringde upp honom och förklarade situationen. Therese hade gjort misstaget att låta Mathias välja signal då hon trodde det var okej, men i själva verket var det ett förslag som inte godkänts. Hon tvingades då be Mathias gå QRT.

Mathias ligger därför just nu QRT och vet inte vad som kommer att hända. Han har en anropssignal, finns i callbooken och har bevis på sitt certifikat - men ändå får han inte lov att sända. Detta är för honom frustrerande, vilket är förståeligt. Ännu mer frustrerande från hans synvinkel är att SSA inte verkar kunna lösa det problemet som kommit upp på grund av att en av deras medarbetare begått ett misstag. Ingen kommer med något vettigt, utan det spekuleras bara i en massa saker och det verkar oklart när, eller ens om, detta kommer lösas.

SSA verkar inte kunna lösa de problem som orsakas på grund av misstag. Borde man inte i dagens samhälle behöva ha en viss marginal, man borde kunna förstå att problem faktiskt kan dyka upp och att man då måste lösa dem. Men SSA verkar inte ta tag i problemet, och Mathias får hela tiden jaga dem efter information.
 
Kan han inte köpa en 'fåfängesignal' så länge, SSA borde tillåta det när nu dom har gjort fel.
 
Om Mattias har ett certifikat med påskriven anropssignal så är det väl bara att köra på. Det hade jag gjort. Det finns nog ingen juridisk möjlighet för SSA att återkalla ett redan utfärdat certifikat och tilldelad anropssignal. Jag tror inte heller PTS har den möjligheten eftersom PTS ju har delegerat handläggningen på SSA. Eller vad tror lagkunniga här på forumet?

Intressant fråga...tycker jag.

/Bengt
 
Låter inte som världens undergång. Varför skulle han inte få köra med tilldelad signal? Finns det något skrivet i delegationen eller är det bara ett SSA-beslut?
 
Last edited:
Back
Top