SSA tillåter valfria signaler

Ett tungt argument för att anropssignaler som ska kunna användas i internationell trafik ska delas ut av en kompetent myndighet.

Kom ihåg att "myndigheter finns för att skydda allmänheten från godtycke". Om detta inte är en "godtycklig behandling" vet jag inte vad som utgör sådan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Frågan är pricipiellt intressant.

ESR har ju fått exakt samma delegation från PTS att utfärda amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler. Motsvarande misstag skulle kunna ske av oss.

En lösning skulle kunna vara att vederbörande ombedes att begära att certifikatet makuleras på egen begäran. Därefter att ett nytt certifikat utfärdas med rätt anropssignal.

Rättelsen kan dokumenteras i form av en avvikelserapport och tillställas PTS.

Kan man göra på annat sätt?

Men om vederbörande vägrar så blir det naturligtvis svårare... :rolleyes:

/Bengt
 
Frågan är pricipiellt intressant.

ESR har ju fått exakt samma delegation från PTS att utfärda amatörradiocertifikat och tilldela anropssignaler. Motsvarande misstag skulle kunna ske av oss.

En lösning skulle kunna vara att vederbörande ombedes att begära att certifikatet makuleras på egen begäran. Därefter att ett nytt certifikat utfärdas med rätt anropssignal.

Rättelsen kan dokumenteras i form av en avvikelserapport och tillställas PTS.

Kan man göra på annat sätt?

Men om vederbörande vägrar så blir det naturligtvis svårare... :rolleyes:

/Bengt

Visst är ärendet mycket principiellt intressant.
Den som har fått ett certifikat med anropssignal har formellt sett all rätt i världen att använda denna. Det är inte denne som gjort fel. Finns det sedan inga procedurer för att rätta till ett misstag eller återkalla ett certfikat får man stå sitt kast.

Det är i sådana här situationer som kvalitetssystem visar sitt värde.
Man måste ha procedurer som kan handskas med misstag av olika slag, och även dokumentera saken i form av avvilkelserapporter för att lära av misstagen så att saken inte upprepas.

ISO 9001 säger jag bara.

"Televerket kom tillbaka, allt är förlåtet"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Detta verkar ändå vara en mindre "tavla".
Skulle man inte kunna göra ett undantag, låta Mathias behålla sin önskade bokstavskombination och hänvisa till den mänskliga faktorn som alltid finns, även på SSA.
 
"Televerket kom tillbaka, allt är förlåtet om du återinför B:53 (1959 års upplaga)"
 
Det finns ju alltid möjligheten till "köpesignaler" att använda när den egna signalen av någon anledning inte passar.

Men man vet aldrig, tyckte först att min signal var en svårt tungvrickande signal. Men jag har upptäckt senare att den bl.a är självbokstaverande på engelska "Kay Bee doubleyou" som lätt uppfattas i pileups. När det gäller CW är den inte någon testsignal precis, men mitt entresse för tester är minimalt.

"Noabokstavering" eller vad det nu kallas när man bildar en mening av bokstaveringen var det sista som kom på plats "Kungens Bästa Whiskey" eller på utrikiska "Kings Best Whiskey", är lätta att uttala och brukar uppskattas av motstationerna.

Idag tycker jag att det är en bra anropsignal som blev mig tilldelad :)))
 
Ibland verkar vi radioamatörer ha en benägenhet att göra en gigantisk kycklingfarm av en ynka fjäder...

Vad handlar diskussionen om?

Vilken sexställig siffer- och bokstavskombination som "man önskar" och som "är bra" ???

Funkar inte ALLA kombinationer? Om man kan sitt morsealfabet eller fonetiska alfabet torde det inte spela den minsta roll vilka anropssignaler man tilldelas.

Jo... om man ska köra seriös contest så kan det ha sin betydelse, men hur många i SM kan aspirera på att vara seriösa contestoperatörer?

Om inte detta är en "ickefråga", vad är då en ickefråga... ?

Det verkar som om amatörer numera behöver xxxxx - förlängare i stället för att fokusera på att vara aktiv.

Jag vet att det är enkelt att säga ovanstånde med en tilldelad fyrställig signal, men jag har också kört med R3/SM6LRR under nästan tre år... Det funkade också ganska bra och det enda som krävdes var att köra massor med QSO så man "gjorde signalen känd"... Ingen signal blir känd utan insats... C4N (från Cypern) orsakade kalabalik då den först aktiverades, men efter hundratusentals QSO är den känd.

Kör radio i stället för att tjata om möjligheten att välja "bra signaler".... det är mitt råd.

73 de RM2D (ex R3/SM6LRR. ex RA/SM6LRR. oxo 5B/SM6LRR och 4S7LRG), Mats
 
Har man väl fått en signal, dessutom dokumenterad, så är det väl bara att tuta och köra.

Det här med anropssignaler har ju diskuterats tidigare. I princip kan man ju köra med en påhittad signal utan att direkt bryta mot de "luddiga" reglerna.

För ett antal år sedan sökte en lokal scoutkår en klubbsignal där jag stod som ansvarig. När jag nu söker på den signalen hos SSA så finns den med, men med en adress till en person som inte är amatör. Vad händer om någon använder den signalen?
Det finns ju ingen koppling till någon certifierad sändaramatör samtidigt som signalen är registrerad hos SSA. Intressant.
 
Last edited:
"Noabokstavering" eller vad det nu kallas när man bildar en mening av bokstaveringen var det sista som kom på plats "Kungens Bästa Whiskey" eller på utrikiska "Kings Best Whiskey", är lätta att uttala och brukar uppskattas av motstationerna.

Det är dock ett helsicke när man tilldelats ett Exräjj i signalen :D

Men som sagt, att lära sig sin egen signal är inget problem, det är att lära andra den som kräver lite insats som operatör!
 
Ibland verkar vi radioamatörer ha en benägenhet att göra en gigantisk kycklingfarm av en ynka fjäder...
Vad handlar diskussionen om?

Det handlar om att ett nytt tillstånd inte får användas p.g.a. fel suffix.
Läs från trådstarten!
 
Last edited:
Det handlar om att ett nytt tillstånd inte får användas p.g.a. fel suffix.
Läs från trådstarten!

Kanske jag på "ålderns höst" blivit seg i bollen... men trots att jag läser hela denna tråd igen förstår jag inte vad det handlar om.

Om anarkin vad gäller vem som får dela ut signaler, på vilka grunder, och vilka suffix eller prefix som får användas... blivit så total - är det inte dags att vi låter en myndighet ta över denna verksamhet så att ordning åter skapas.

Om man kan delegera amatörradiofrågor till organisationer, kanske man också kan delegera hela historien till ett annat lands telemyndigheter?

Jag röstar för att PTS låter Storbritanien hantera svenska amatörradioprov, formulering av provfrågor, utdelning av anropssignaler. Då kanske det hela kanske "riskerar" att fungera igen efter det att svensk avreglering med full tydlighet misslyckats...
 
Mats lrr du vet väl att du kan byta din gemena signal till en riktig versal LLR som alla vi andra har? Moderatorn SEK fixar det på begärna. :D:rolleyes:

/Bengt
 
Mats lrr du vet väl att du kan byta din gemena signal till en riktig versal LLR som alla vi andra har? Moderatorn SEK fixar det på begärna. :D:rolleyes:

/Bengt

Jo jag vet... men vill veta med säkerhet att jag har en internationellt gångbar signal i framtiden, så funderar på om jag ska byta till SM6LRR eller RM2D :)
 
Kanske jag på "ålderns höst" blivit seg i bollen... men trots att jag läser hela denna tråd igen förstår jag inte vad det handlar om.

Om anarkin vad gäller vem som får dela ut signaler, på vilka grunder, och vilka suffix eller prefix som får användas... blivit så total - är det inte dags att vi låter en myndighet ta över denna verksamhet så att ordning åter skapas.

Om man kan delegera amatörradiofrågor till organisationer, kanske man också kan delegera hela historien till ett annat lands telemyndigheter?

Jag röstar för att PTS låter Storbritanien hantera svenska amatörradioprov, formulering av provfrågor, utdelning av anropssignaler. Då kanske det hela kanske "riskerar" att fungera igen efter det att svensk avreglering med full tydlighet misslyckats...

Nej det går inte !
SSA kommer aldrig att tillåta oss att gå tillbaka till det system vi hade förr !
Om jag inte missminner mig så har GB tre olika klasser men här i sverige så är alla jämställda i en klass. GB har också tagit bort CW-kravet så där blir det ingen skillnad.

Dessutom så måste eleven bevisa sina kunskaper i att hantera olika verktyg och att kunna bygga upp lite elektroniska kopplingar och detta krav har vi inte i sverige.

Amatörradion i sverige kommer att dö ut om detta genomförs :eek:
Däremot så kommer nog PR-radion att blomstra igen :rolleyes:
 
Mats lrr du vet väl att du kan byta din gemena signal till en riktig versal LLR som alla vi andra har? Moderatorn SEK fixar det på begärna. :D:rolleyes:

/Bengt

Kanske vi skall erbjuda SSA att använda moderatortjänsten från ham.se så är det bara att maila Ulf -SEK om byte av signal... :rolleyes:

:)
 
Jag ser ingen anledning till varför man skulle hindra nya amatörer att få välja en anropssignal bland lediga och giltiga sådana.

Det eventuella godtycke som nu råder tycks bottna i en nervositet från tillsynsmyndighetens sida. Vad som är orsaken till denna nervositet kan man bara spekulera i.

Godtycke rådde även på gamla Televerkets tid, där man under vissa perioder kunde snacka sig till en önskad signal. Det hände även att man fick ångra utdelade anropssignaler.

För egen del erbjöds jag aldrig att välja min anropssignal, men jag ser inte detta som något skäl att visa missunsamhet mot andra.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Back
Top