SSA tillåter valfria signaler

Ingen har väl missunnat någon hans val? Utan det som diskuterats har väl varit den hopplösa situationen som vi befinner oss i med en förening som ängsligt försöker använde den myngighetsutövning som de blivit delegerade från PTS.

Vad t.ex jag framförde är, det tar tid att inse alla aspekter av den signal man har valt eller blivit tilldelad. Därför kan det vara svårt att göra ett vettigt val även om man ges tillfälle till det, frågan är en chimär. I synnerhet nu när "vanity" callen finns och du till exempel kan skaffa dig ett optimalt call för CW-tester, frågan var nog mer aktuell förr innan de fanns.
 
Last edited:
Ingen har väl missunnat någon hans val?
Bra. Om alla är överens om det rimliga i att personen i fråga fått välja sin egen anropssignal, så borde inget problem finnas. Det borde inte heller finnas någon anledning för PTS att ha synpunkter på i vilken ordningsföljd SSA fördelar de anropssignaler som man delegerats rätt att fördela.

Så vitt jag kan bedöma har god ordning rått i tilldelningen av anropssignaler, under den tid detta hanterats av SSA. Vad som gällt hittills finns beskrivet i ett antal styrdokument på SSA:s hemsida.

Jag kan tycka det vore bättre om PTS skötte tilldelning och registerhållning av anropssignaler. Jag tycker att man även då skulle kunna tillämpa en liberal och pragmatisk regim, så som SSA gör.

Men om nu PTS inte vill administrera amatörradion, förstår jag inte varför man ömsom delegerar och ömsom är inne och petar i detaljerna. Detta tyder på en nervositet som jag nämnde i mitt förra inlägg.

73,
Jonas/SM5PHU
 
"Hobbymyndigheter"

Det är tydligt att marginaliseringen av amatörradion gått så långt att även adminstrationen av det som utåt skiljer oss från privatradion, anropssignalen, numera sköts med "en klackspark". Jag anser att trenden är illavarslande när delegerad myndighetsutövning hanteras utan att det finns insyn, spårbarhet och kvalitetssäkring inblandad.

Som medborgare vill jag lika lite riskera att drabbas av "hobbymyndigheter" som av t.ex. "hobbypoliser" eller "hobbykirurger".

När SSA dessutom tar ut en avgift för att hantera anropssignaler är det dessutom ett ganska rimligt krav att hanteringen av sådana fyller även elementära kvalitetskrav.

I ett tidigare inlägg hävdade SM6XYY att "SSA kommer aldrig att tillåta oss att gå tillbaka till det system vi hade förr!".

Detta är även det en principiellt högst intressant fråga.

På vilket sätt skulle SSA kunna hindra PTS att som myndighet utfärda och genomdriva nya bestämmelser ifall man där skulle komma till sina sinnen och inse det tveksamma i den rådande ordningen?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Naturligtvis så kan inte SSA vägra att följa myndighetens beslut !

Vi befinner oss på den nivå vi är idag på grund av att SSA har lobbat för att vi skall komma dit och vad anledningen kan vara kan man diskutera i evighet.
Om PTS skulle öka svårigheten och kraven för att få ett sändarcertifikat till den nivå som GB eller USA har så kommer antalet som klarar provet att minska i framtiden och därmed, genom naturlig avgång (sk), kommer antalet medlemmar i SSA att minska.

Detta är inte, ur SSA's synvinkel önskvärt, snarare tvärtom.

Jag vet inte vilka frågor som förekommer i GB men jag har den Amerikanska 'provfrågebanken' i form av s.k. 'flashcards' vilket motsvarar den 'kortlek' som SSA använder och den är på över 700 kort !

Förutom normala frågor såsom antennberäkningar, par. resistorer o.s.v. så är det stort antal, både digitala och analoga kretskopplingar som skall beräknas, ett stort antal komponentsymboler, antennstrålningsdiagram, operationsförstärkare o.s.v.

Dessutom så har man ett antal olika klasser som man måste ta i rätt ordning, varav den högsta, 'Extra Class License' motsvarar den teoretiskt högsta certifikatklassen vi har i sverige, men kunskapskravet är betydligt lägre, motsvarande USA's Novice nivå.

Att SSA skulle acceptera detta utan mycket höga protester tror jag inte, och skulle dom förlora sina 'myndighetsuppgifter' så kommer det med all sannolikhet att bli ett stort manfall både inom styrelsen och medlemmarna.

PTS kommer troligen inte att utöva sin myndighetsroll gratis och skall man dessutom betala en avgift till SSA, tillsammans c:a 1000:-, så kommer nog bara de 'genuina' radioamatörerna att vara kvar som medlemmar. Jag tror inte att dom utgör mer än 25% av de licensierade amatörerna idag och SSA har endast c:a 50% av det totala antalet, som medlemmar, man kan fråga sig varför.

SSA har på sin hemsida provfrågorna publicerade och dom kan laddas ner av vem som helst. Dessa frågor är exakt samma frågor som eleven skall besvara, med undantag för siffervärdena som varieras, och om eleven hårdstuderar dessa frågor så är det ingen konst att klara provet.

Jag har själv utbildat c:a 70 nya radioamatörer och 50% av dom har haft stora svårigheter med den enkla matte som krävs och därför så har en stor del av lektionstiden använts för att ge dom den kunskap som grundskolan borde ha gett dom.

Hur skall dom klara en svårare utbildning :confused:

73/Jan
 
Kontentan av vad som sägs i det föregående inlägget är att svenska blivande radioamatörer har mycket sämre förkunskaper än vad som förekommer i andra länder.

Då behöver man ställa frågan om nivån hos examinationerna också tvunget måste anpassas till denna nivå.

Ska kunskapsnivåerna mellan olika länder vara jämförbara, vilket är en av grundtankarna för harmoniseringen inom EU och CEPT, kan man inte använda denna väg. Då faller hela tanken bakom HAREC.

Själv skulle jag gladeligen betala ett par tusen om året för ett tillstånd, om detta också medför att amatörradion återfår sin legala status, och att amatörradiofrågor handläggs av proffs inom myndigheten.

Ifall SSA även börjar företräda sina medlemmars intressen kan det också bli aktuellt att gå med i föreningen igen. Idag präglas SSA av inställningen att "betala medlemsavgiften och håll käften".

Jag köper inte sådana resonemang, och är inte alldeles ensam om det synsättet har jag förstått.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
O.T: du är angiven som
Teknisk konsultation QTC
SM0AOM, Karl-Arne Markström
Behöver du inte vara medlem för detta?
 
Detta hänger nog kvar.
Det är flera år sedan jag kom att få göra någon teknisk granskning av artiklar innan publicering.

Nettoeffekten av denna text i QTC är att det av och till ringer i familjens telefon och en rådvill amatör som ställer frågor om "allt mellan antenn och jord" finns i andra änden.

Jag är för snäll för att snäsa av folk så det blir oftast så att vederbörandes problem reds ut efter förmåga.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Även om följande parallell haltar något, tror jag att den åtminstone ligger i närheten av ämnet för tråden.

När jag efter några år utomlands flyttade hem till Sverige, frågade jag telebolaget om jag kunde få tillbaka mitt gamla telefonnummer. Det gick bra, numret var vakant, och - åtminstone för mig - lättare att memorera än de nummer som handläggaren inledningsvis föreslagit.

Jag har inte reflekterat över saken tidigare, men det skulle kunna uppfattas som godtycke, att jag inte tilldelades nästa lediga nummer i strikt ordning. Jag har inte heller reflekterat över att det skulle kunna uppfattas som privat myndighetsutövning, att PTS delegerat till teleoperatörerna att fördela abonnentnummer .

När jag sedan flyttade från Sundbyberg till Bromma, tog jag med mig numret, trots risken att skapa förvirring i min omgivning, eftersom detta är ett typiskt Sundbybergsnummer och inte ett Brommanummer. På Televerkets tid hade sådant inte gått för sig.

Några år senare råkade min teleoperatör av misstag radera profilen för mitt tjänsteabonnemang, och jag kunde inte använda min mobiltelefon på flera dagar. Det var irriterande, men jag kom aldrig på idén att med anledning av detta kräva en återreglering av telemarknaden.

Att vi nu har den situation som råder beträffande tilldelning av anropssignaler, tror jag inte är enbart SSA:s fel - eller förtjänst, beroende på vilket håll man ser saken från. Såvitt jag förstår har det funnits en uttalad önskan från PTS sida att avhända sig denna arbetsuppgift. Detta stämmer även ganska väl överens med de observationer jag gjort i samband med mina yrkesmässiga mellanhavanden med PTS.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Själv skulle jag gladeligen betala ett par tusen om året för ett tillstånd, om detta också medför att amatörradion återfår sin legala status, och att amatörradiofrågor handläggs av proffs inom myndigheten.

Ifall SSA även börjar företräda sina medlemmars intressen kan det också bli aktuellt att gå med i föreningen igen. Idag präglas SSA av inställningen att "betala medlemsavgiften och håll käften".

Jag köper inte sådana resonemang, och är inte alldeles ensam om det synsättet har jag förstått.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Vilken "legal status" har amatörradion förlorat?

Jag vet att somliga här gör allt i sin makt för att försöka få det att framstå som att sverige är fullt av dåliga radioamatörer med otillräckliga kunskaper.

Faktum är att dom är väldigt ensamma om att tycka det.

Men dom upprepar det gång på gång i hopp om att det så småningom ska uppfattas som en sanning.

För övrigt tycker jag att SSA företräder majoriteten av sina medlemmar på ett föredömligt sätt, tillhör man en minoritetsförening som verkar emot SSA så tycker man förstås inte det.
 
Last edited:
Handen på hjärtat hur många av låt oss säga 30 nya amatörer klarar av att bygga ett 1KW slutsteg som inte har parasitsvängningar, går orent eller släpper övertoner över gränsvärden?

Som amatör får du frikort från alla krav och regleringar men förutses vara kunnig nog att inte bryta mot dem. Det är för mig själva essensen av att vara licensierad amatör!

Idag är kraven på kunskap så pass små så den som precis klarar provet inte längre är lämpliga att få detta frikort. PTS kan lätt hävda detta och med det som argument dra in våra rättigheter och göra hela amatörradion till ett slags utökad PR-radio verksamhet!
 
Last edited:
Det kan lätt bli så att en amatörradio som inte nämnvärt avviker varken i form eller innehåll från privatradio förlorar både sina frekvensband och övriga privilegier.

Varför upplåta dyrbart frekvensutrymme av ren välvilja utan motprestation när det redan finns ett 27 MHz ISM-band?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Handen på hjärtat hur många av låt oss säga 30 nya amatörer klarar av att bygga ett 1KW slutsteg som inte har parasitsvängningar, går orent eller släpper övertoner över gränsvärden?

Som amatör får du frikort från alla krav och regleringar men förutses vara kunnig nog att inte bryta mot dem. Det är för mig själva essensen av att vara licensierad amatör!

Idag är kraven på kunskap så pass små så den som precis klarar provet inte längre är lämpliga att få detta frikort. PTS kan lätt hävda detta och med det som argument dra in våra rättigheter och göra hela amatörradion till ett slags utökad PR-radio verksamhet!

Det spelar väl ingen roll?

Då kan dom ju köra sina rigggar barfota eller köpa ett slutsteg då?
Huvudsaken är väl att dom själva vet om att dom saknar kunskaperna och låter bli att bygga störsändare.

Jag hör massvis med splattrande, brummande slutsteg på kortvågsbanden, från alla möjliga länder med andra krav än vad vi har, det verkar snarare som att man i dom länderna tror att man automatiskt KAN bygga bra grejor för att man har avlagt provet.

PTS hävdar ingenting, trots att flera här gladeligen påtalar för PTS "hur dåligt det är" så fort dom får chansen.

Är det verkligen ett problem att svenska radioamatörer har för dåliga kunskaper?, vem orsakar problemen?, på vilket sätt yttrar sig problemen?

vart kan jag höra alla dessa undermåliga svenska byggen som förstör amatörradiobanden för alla andra?
 
Last edited:
Det spelar väl ingen roll?


Jag hör massvis med splattrande, brummande slutsteg på kortvågsbanden, från alla möjliga länder med andra krav än vad vi har, det verkar snarare som att man i dom länderna tror att man automatiskt KAN bygga bra grejor för att man har avlagt provet.


vart kan jag höra alla dessa undermåliga svenska byggen som förstör amatörradiobanden för alla andra?

Det där är nog snarare ett "skit bakom spakarna"-problem. Det handlar om att veta hur både sändaren och slutsteget ska användas för att inte störa. Lite "PR-mentalitet" där amatören blivit förblindad av "FWD PWR" och kranar på allt som går för att tvinga nålen en bit till på skalan.
 
Ytterligare en fråga. Lärde man sig inget efter man avlagt provet förr?

Jo den kunskapsnivå som idag krävs motsvarar ungefär det gamla C-certet. För att få fullt utnyttja banden krävdes komplettering till ett B eller A-cert med krav på bl.a högre kunskapsnivå.
 
Jo den kunskapsnivå som idag krävs motsvarar ungefär det gamla C-certet. För att få fullt utnyttja banden krävdes komplettering till ett B eller A-cert med krav på bl.a högre kunskapsnivå.

Jag menade efter A.
 
En B eller A-certare låg på en kunskapsnivå så att de kunde bygga och eller hantera utrustning inom dåtidens reglemente. Vilket man inte längre kan garantera att en nybliven amatör i dag har. Den nyblivne amatören kan första dagen dra på med legal limit (and beyond) med väldigt bristfälliga kunskaper om vad det är han egentligen pysslar med.
 
SSA tillåter valfria signaler

Allt var bättre förr utom att det inte fanns något Ham.se där man kunde gnälla!
 
En B eller A-certare låg på en kunskapsnivå så att de kunde bygga och eller hantera utrustning inom dåtidens reglemente. Vilket man inte längre kan garantera att en nybliven amatör i dag har. Den nyblivne amatören kan första dagen dra på med legal limit (and beyond) med väldigt bristfälliga kunskaper om vad det är han egentligen pysslar med.

Ok, jag förstår att du inte vill svara på det jag undrar, så du slipper.
 
Äh, inget att bråka om, ett körkort är inget bevis på att du kan köra bil, det är inte heller ett bevis på att du kan bygga en bil..
 
Back
Top