Naturligtvis så kan inte SSA vägra att följa myndighetens beslut !
Vi befinner oss på den nivå vi är idag på grund av att SSA har lobbat för att vi skall komma dit och vad anledningen kan vara kan man diskutera i evighet.
Om PTS skulle öka svårigheten och kraven för att få ett sändarcertifikat till den nivå som GB eller USA har så kommer antalet som klarar provet att minska i framtiden och därmed, genom naturlig avgång (sk), kommer antalet medlemmar i SSA att minska.
Detta är inte, ur SSA's synvinkel önskvärt, snarare tvärtom.
Jag vet inte vilka frågor som förekommer i GB men jag har den Amerikanska 'provfrågebanken' i form av s.k. 'flashcards' vilket motsvarar den 'kortlek' som SSA använder och den är på över 700 kort !
Förutom normala frågor såsom antennberäkningar, par. resistorer o.s.v. så är det stort antal, både digitala och analoga kretskopplingar som skall beräknas, ett stort antal komponentsymboler, antennstrålningsdiagram, operationsförstärkare o.s.v.
Dessutom så har man ett antal olika klasser som man måste ta i rätt ordning, varav den högsta, 'Extra Class License' motsvarar den teoretiskt högsta certifikatklassen vi har i sverige, men kunskapskravet är betydligt lägre, motsvarande USA's Novice nivå.
Att SSA skulle acceptera detta utan mycket höga protester tror jag inte, och skulle dom förlora sina 'myndighetsuppgifter' så kommer det med all sannolikhet att bli ett stort manfall både inom styrelsen och medlemmarna.
PTS kommer troligen inte att utöva sin myndighetsroll gratis och skall man dessutom betala en avgift till SSA, tillsammans c:a 1000:-, så kommer nog bara de 'genuina' radioamatörerna att vara kvar som medlemmar. Jag tror inte att dom utgör mer än 25% av de licensierade amatörerna idag och SSA har endast c:a 50% av det totala antalet, som medlemmar, man kan fråga sig varför.
SSA har på sin hemsida provfrågorna publicerade och dom kan laddas ner av vem som helst. Dessa frågor är exakt samma frågor som eleven skall besvara, med undantag för siffervärdena som varieras, och om eleven hårdstuderar dessa frågor så är det ingen konst att klara provet.
Jag har själv utbildat c:a 70 nya radioamatörer och 50% av dom har haft stora svårigheter med den enkla matte som krävs och därför så har en stor del av lektionstiden använts för att ge dom den kunskap som grundskolan borde ha gett dom.
Hur skall dom klara en svårare utbildning
73/Jan